Ik was bezig mijn DS af te stellen met de basis-afstelling ..
Nu kwam ik bij de koppelings-regelaar, en vroeg mij af hoe dit nu precies ging, er zit aan de kant van mijn (spruitstuk injectie) een soort van draaiknopje met daarin een stel schroef (ik neem aan dat deze het is?)
Maar hoe krijg ik deze op de standaard instelling? Ik las eens een keer dat iemand hem los had gehaald en dit deed met perslucht?
Iemand nog tips? Heb hem nu eigenlijk te langzaam, maar je blijft draaien
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Die schroef waar jij het over hebt zet je in het midden dan de rest volgens onderstaande tekst. je kunt hem dan na montage iets of minder laten slippen middels de door jouw genoemde schroef.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Uit wel boek komt dit? Heb zelf een WPH maar deze is duidelijker! Had je toevallig ook een stukje scan met het missende stukje tekst, of is “15” niet zo belangrijk?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
“15” is niet belangrijk: zegt alleen iets over de demontage van de luchtinlaat injectie Het gaat dus om punt 8.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb effe wat quotes gewist hoor!
pffffff
Ik ben even de weg kwijt!
Afstel AS volgens punt 8:
Afstel bout volgens WPH:
Aan de onderstaande heb ik reeds gezeten met wat resultaat, maar ver weg nog van perfectie!
Wat is het verschil tussen beide? En het staafje heb ik er niet meer opzitten neem aan dat je er ook bv een boortje ik ken steken?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die omcirkelde op de onderste foto is NIET de stelschroef, volgens mij (maar ik heb geen IE).
Soms zijn de veren in de regelaar “op”, dan kan je stellen wat je wil, maar dan helpt alleen een nieuwe/gereviseerde regelaar.
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als het om de stelschroef gaat voor het bruusker of minder bruusk aangrijpen, dan is dat inderdaad die schroef.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Haha nu ben ik de kluts kwijt
IK wil het aangrijpen van de koppeling verbeteren, dus van stilstand naar rijdend van tussen de versnellingen beter afstellen.
Maar daarvoor heb ik dus de stelschroef nodig? Is het mij nog niet duidelijk wat het verschil tussen beide is.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Als die wphb stelschroef (2e foto) bij jou niks uithaald hoe staat het dan met je basis afstelling ???? die wphb stelschroef is alleen voor de finisching touch ofterwel de fijn afstelling. Als de basis goed is en je kunt hem dat niet fijn afstellen met die 2e foto dan wordt het inderdaad tijd om deze koppelingsregelaar te vervangen.
Ook kun je als de basis goed afgesteld is…... de begrenzingring (cirkel)en/of nok (pijl) van die regelaar verwijderen. dat wil nogal eens helpen maar,uiteraard, is het beter de regelaar te vervangen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Maar wat haalt de stel as uit zoals de eerste foto in deze topic? Ik zelf vind deze namelijk niet terug, in een van mijn boeken.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
die “stel"as geef je gewoon een basis afstelling ,zeg hart op hart 50mm, en that’s it. die geef je dus een vaste lengte. Bij een carburateur versie zet je die ook vast op de uigaande as en that’s it. dus dat STELas moet je niet al te letterlijk opvatten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Dus gewoon laten voor wat het is? En alleen de slel schroef gebruiken?
Bedankt!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
de stelas gebruik je om het toerental tot een in te stellen maximum te beperken: als je schakelt en het gas ingedrukt houdt, zal de regelaar ervoor zorgen dat het toerental terug gedrukt wordt naar ca 1800-2000 toeren. Dit is om schade aan de versnellingsbak te voorkomen.
hoe stel je af?
door als de motor draait met de versnelling in neutraal gas te geven. Het toerental mag dan niet hoger oplopen dan ca 1800- 2000 toeren. Zo niet, motor afzetten en stelas verlengen of inkorten. Daarna opnieuw testen.
voor abrupt oppakken van de koppeling is de stelschroef, 1/8 slag verdraaien leidt meestal tot merkbaar resultaat
succes!
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Bedankt! Nu zijn ze beide bekend
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD