Sinds gisteren zijn mijn knipperlichten ermee opgehouden.
Ik heb de zekeringen gecheckt (niets aan de hand) en de alarmverlichting geprobeerd (werkt gewoon). Ik had dus het idee dat het de knipperlichtschakelaar zelf was. Vanmiddag een andere schakelaar opgehaald en geprobeerd. Geen resultaat. De knipperlichten werken nog steeds niet.
Ik heb verder geen idee waar te zoeken. De contacten zijn schoon en de bedrading ziet er verder prima uit.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Over welke auto heb je het? De serie 1 of de serie 2?
‘T is de serie 2.
Automaatje stuk? De alarmlichten hebben waarschijnlijk hun eigen automaat (relais)
Er zitten twee zwarte relais naast elkaar in het zekeringenkastje. Een klikt als de alarmlichten ingeschakeld zijn. De andere (grotere) doet niks.
Welke is voor de knipperlichten?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Die ene die niks doet dan, waarschijnlijk. Zet er eentje over en test even.
Volgens de vraagbaak heeft een 25 GTi maar een knipperautomaat. De grote ernaast is voor iets anders.
Knipperautomaat doet het gewoon als de alarmlichten ingeschakeld zijn, maar knipperen voor de richtingaanwijzers: ho maar…

- BX 1.9 TURD, de Euro
Er zouden toch twee relais moeten zijn. De ene stuurt de ander weer aan. Daarvan zal er eentje waarschijnlijk stuk zijn, waardoor de waarschuwingslichten wel werken, maar de richtingaanwijzers niet.

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
garagestmarien schreef:Er zouden toch twee relais moeten zijn. De ene stuurt de ander weer aan. Daarvan zal er eentje waarschijnlijk stuk zijn, waardoor de waarschuwingslichten wel werken, maar de richtingaanwijzers niet.
Is dit weer typisch Citroën achtig?
misschien wel wat ver gezocht, maar toch:
mijn contactslot blijft na het starten wel eens hangen in stand “2”;
de auto loopt gewoon, alles doet het, alleen de knipperlichten niet.
Soms blijft de startmotor ook lopen ...
Gewoon de sleutel een heel (maar dan ook echt heel) klein tikje geven, zodat ‘ie terugschiet en ‘t is allemaal weer in orde ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Apprentice schreef:Volgens de vraagbaak heeft een 25 GTi maar een knipperautomaat. De grote ernaast is voor iets anders.
Knipperautomaat doet het gewoon als de alarmlichten ingeschakeld zijn, maar knipperen voor de richtingaanwijzers: ho maar…
Ok, heb dit ook gehad met mijn serie 1. En het was een defect lampje in een van de knipperlichten. Met alarmlichten aan krijgt het relais genoeg stroom om te functioneren, met 1 knipperlicht niet. Dus zet de alarmlichten aan en controleer of alle lichten het doen.
Tinfoil schreef:misschien wel wat ver gezocht, maar toch:
mijn contactslot blijft na het starten wel eens hangen in stand “2”;
de auto loopt gewoon, alles doet het, alleen de knipperlichten niet.
Soms blijft de startmotor ook lopen ...
Gewoon de sleutel een heel (maar dan ook echt heel) klein tikje geven, zodat ‘ie terugschiet en ‘t is allemaal weer in orde ...
Sleutel versleten in jou geval of een ander goed contactslot erin zetten. Ik zal er toch iets aan doen als ik jou was.
Met de alarmlichten aan werken alle knipperlichten gewoon. Ik ga eens proberen om de knipperautomaat te vervangen. Je weet maar nooit…
Goed. Dat maakt dus ook geen enkel verschil.
Heeft iemand enig idee waar dat tweede relais zou moeten zitten waar GSM het over had? Ik kan in het electrisch schema niets vinden over een tweede (aanstuur) relais.

Totaal aantal Berichten: 1349
- BX SPORT
- 2CV Special
Ik weet niet in hoeverre de elektronica van de cx en bx van elkaar zijn afgeleid, maar had ditzelfde laatst met een bx, en bleek dus in de alarmlichtschakelaar te zitten. De alarmlichten werkten wel maar als je ze uit zette, werkten de knipperlichten niet. Na vervangen van schakelaar werkte alles weer perfect.
Blijkbaar loopt de aansturing toch via de alarmlichtschakelaar bij bx, misschien bij cx ook? succes in ieder geval
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Dat zou best eens zo kunnen zijn! De ellende begon nadat m’n kleine neefje de alarmlichten een paar keer had aan- en uitgezet.
Maar eens even een andere schakelaar proberen dus.