1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Remmen doen raar
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 oktober 2009 01:30 AM

Beste medezwevers,

Heb een raar probleem wat zich steeds vaker voordoet.
Als ik rem ,remt `ie eerst OK .
Na een paar meter remmen wordt de remdruk opeens minder , schiet als het ware even door en pakt `em dan weer op .
Vaak voel ik dan een raar gevoel in mijn rempedaal, alsof ìe wil gaan trillen , maar da`s het ook net weer niet .
Dat rijdt niet echt fijn natuurlijk .
Dacht aan mijn ABS , schoongemaakt de contacten en doorgespoeld , ontlucht .
Ook de remmen ontlucht , vooral achter , want de kont gaat bij dat verschijnsel ook vaak een beetje de lucht in .
Bollen zijn gevuld bij Chyparse 3 maanden geleden , hoogteregelaar voor vernieuwd en spoelolie is er weer uit en vervangen door LHM 1 maand geleden.
Daarna is het eigenlijk begonnen .
`t Is alsof de remmen even geen druk genoeg krijgen.
Waar ik al langer last van heb is dat als ik gas geef onder het rijden, de kont niet geleidelijk zakt in 1 beweging , maar meer in 2-3 fases .
Als ik stil sta en de kont op en neer beweeg gaat dat wel vloeiend .
Vind dat deze XM nu wel heel veel “karakter” gaat vertonen.
Wie heeft raad ? help
PS. Bij de APK vorige week hield Madame zich gelukkig gedeisd ,haha. FU

Groeten,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 oktober 2009 01:40 AM
  [ # 1 ]

Systeem nog eens grondig doorspoelen maar dan met gewone LHM ? Dus auto op bokken, wielen er af, hoogteregelaar in hoogste stand, op rempedaal trappen met draaiende motor en onluchtingsnippels open draaien en lekker LHM doorpompen (zorg er wel voor dat het voorraadvat niet leeg raakt!). Voor je deze heel procedure start wel even auto een par keer in de hoogste en de laagste stand zetten (gymnastiekken) en (als je stuurbekrachtiging hebt) een par keer van uiterst links naar uiterst rechts en weer terug sturen.

Mijn idee is dat een gedeelte van het systeem toch wat vervuild is. De spoelolie heeft het vuil losgeweekt, nu heeft het de neiging het 1 en ander te verstoppen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 oktober 2009 01:52 AM
  [ # 2 ]

Tja , dat spoelen kan ik natuurlijk nog wel eens een keer extra doen , kan nooit kwaad natuurlijk.
Zat zelf meer in de richting van remservo te denken , (die misschien ook vervuild is, dus maar weer spoelen inderdaad)of een ventiel ergens of
iets electronisch , ik weet het allemaal niet meer .
Suggesties meer dan welkom , ga het allemaal overwegen en uitproberen.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 01 oktober 2009 11:09 AM
  [ # 3 ]

Zo te horen is de voorraadbol zijn vulling kwijt.
Een enkele keer wil zo’n bol na het vullen stikstof lekken, danwel is het membraan in de bol kapot.
Als de auto op hoogte is, en de motor net uit kun je het ontlastventiel eens open draaien.
Je zou nu een sissend/fluitend geluid moeten horen, hoor je echter niets, dan is de bol eraan.

Een lekkage in de remservo zou kunnen maar dan was dat niet tegelijk gekomen met het vullen van de bollen of vervangen van de spoelolie.

Groet, Piet

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 oktober 2009 12:02 PM
  [ # 4 ]

Zijn het je voor- of achterremmen, of allebei, die niet meer zo goed remmen?

Remservo’s schijnen zelden een probleem op te leveren en, geloof mij, die ga je niet zomaar even vervangen om het te proberen. Ik zou ook maar eens met de voorraadbol beginnen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 oktober 2009 07:18 PM
  [ # 5 ]

Edit René...quote gewist..quote op het laatste bericht is onzin

Ik denk dat zowel voor- als achterremmen gelijktijdig even weigeren, maar omdat ìe z`n kont omhooggooit lijken het alleen de achterremmen .
Heb wel schijven en blokken voor en achter al vernieuwd, moest toch gebeuren voor de APK.
Bij de Apk was ìe OK gelukkig en de ene dag doet ìe het een paar keer slecht en de rest van de dag goed , de andere dag heb ik helemaal geen last .
Heel soms hoor ik wel bij het starten opeens een hard gesis 1-2 seconden, alsof er een ventiel openspringt , maar dacht dat dat aan de turbo of de motor lag .
Maar dat is maar zelden hoor , 1 keer per 2 maanden , dus ik heb daar verder nooit aandacht aan besteed, temeer omdat de motor verder prima loopt .
Wat me tevens wel opvalt de laatste tijd is dat de achtervering eerder op z`n kont ligt dan vroeger .
Kom je dus weer op te weinig druk uit of drukverlies .( heb nog geen anti-sinkbol)
Ik ga in`t weekend maar even flink doorspoelen, ontluchten en de voorraadbol testen.
Anders moet ik nog maar `es terug naar Chyparse, kijken wat die vinden.
Bedankt voor `t meedenken tot nu toe , geeft de mens weer moed ! FU

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 oktober 2009 10:38 PM
  [ # 6 ]

Remmen en een ingezakte kont duidt op te weinig druk, bij jou komt de kont juist omhoog. Niet te weinig druk dus.
Achter snel inzakken bij parkeren, duidt op een drukverlies. Dat kan via het veersysteem (hoogteregelaar/hydraktiefkleppen) of via het remsysteem (remservo). Dit laatste komt niet vaak voor, normaal zit dit soort drukverlies in het veergedeelte. Maar omdat je ook een remprobleem hebt, zou het toch wel eens aan de remservo kunnen liggen. Als daar, door losgekomen vuil, dingen niet meer goed afsluiten verlies je druk in stilstand, en zou het ook kunnen dat de voeding van de achterremmen door de achterbollen niet optimaal is.

Eerst checken of het alleen om je achterremen gaat. Dit kan je doen door op een onverharde weg te remmen, zodra je het idee hebt dat de remmen stoppen met werken, harder gaan remmen. Als alleen voor blokkeert (of voor duidelijk eerder dan achter) doen je voorremmen het nog wel, ligt het dus aan de achterremmen en is je remservo verdacht. Goed spoelen van je remsysteem is dan een eerste stap.

Blokkeren alle vier de wielen (ongeveer tegelijk) dan doen alle vier de remmen het even slecht, remservo waarschijnlijk OK. Dan zou ik het eens gaan zoeken bij de voorraadbol of debietregelaar.

(Heb je ABS, dan moet je deze even uitschakelen (stekker van de ABS computer trekken, of een storing veroorzaken door b.v. het stekkertje van een wielsensor voor even los te trekken (stekkertje in de wielkast))

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 oktober 2009 01:14 AM
  [ # 7 ]

Edit René...quote gewist..quote op het laatste bericht is onzin

Dank je !
Zal inderdaad ook even checken of het de voor - of achterremmen zijn.
Structureel werken nietwaar?
Er zit natuurlijk een tegenstrijdigheid in het plotseling niet remmen en de kont omhoog gooien tegelijkertijd .
Bij drukverlies zou `ie juist moeten inzakken , dat vind ik zo vreemd .
Waar ik een tijd geleden ook over gepost heb is het feit dat`ie bij stotend gasgeven tijdens het gymnastieken ook steeds even een duw omhoog geeft achter en in mindere mate voor.
Dan hoor je ook een klik bij`t gasgeven .
Bij rustig gelijkmatig gas geven doet ìe dat niet , blijft de auto rustig stijgen en dalen .
Op dit forum verdacht men in `t algemeen de hydraktiefkleppen .
Wellicht heeft een en ander met elkaar te maken .
Vandaar dat ik maar zo`n uitleeskastje heb besteld bij onze zeer gewaardeerde medeforummer Frank , alias Malle Pietje ,hopende dat dat uit te lezen is .
Weet trouwens niet waar ik moet zoeken naar die hydaktiefkleppen, zou die ook wel eens schoon kunnen maken .
Ennuh…, wat is de veercomputer van al dat spul in de computerbak?
Is dat hetzelfde als de ABS computer?
Vandaag trouwens de hele dag geen last gehad .
Zou het weer 1 van die XM nukken zijn die vanzelf overgaan ?
Pfff…, vrouwen!

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 02 oktober 2009 01:25 AM
  [ # 8 ]

Ik denk dat idd gewoon lucht in de leidingen was, ik heb die ervaring ook, als er aan de bollen of het veersysteem gewerkt is, dat ze een paar dagen raar doet en dat zich dan vanzelf weer oplost.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 oktober 2009 01:29 AM
  [ # 9 ]

Laten we het hopen !

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 oktober 2009 09:01 AM
  [ # 10 ]
Dirk de Pirk schreef:

Dank je !
Zal inderdaad ook even checken of het de voor - of achterremmen zijn.
Structureel werken nietwaar?
Er zit natuurlijk een tegenstrijdigheid in het plotseling niet remmen en de kont omhoog gooien tegelijkertijd .
Bij drukverlies zou `ie juist moeten inzakken , dat vind ik zo vreemd .
Waar ik een tijd geleden ook over gepost heb is het feit dat`ie bij stotend gasgeven tijdens het gymnastieken ook steeds even een duw omhoog geeft achter en in mindere mate voor.
Dan hoor je ook een klik bij`t gasgeven .
Bij rustig gelijkmatig gas geven doet ìe dat niet , blijft de auto rustig stijgen en dalen .
Op dit forum verdacht men in `t algemeen de hydraktiefkleppen .
Wellicht heeft een en ander met elkaar te maken .

Bovenstaande zou inderdaad wel eens met die hydractiefblokken te maken kunnen hebben, maar dat zou geen invloed op je remsysteem mogen hebben.

Vandaar dat ik maar zo`n uitleeskastje heb besteld bij onze zeer gewaardeerde medeforummer Frank , alias Malle Pietje ,hopende dat dat uit te lezen is .

Je kan met het kastje van Malle Pietje alleen uitlezen of de electroklep een storing genereert. Of er in het mechanische deel van de hydractiefblok iets niet goed werkt of lekt of iets vast zit kan je daar niet mee uitlezen. En als die electroklep niet werkt is het heel simpel, dan staat de vering altijd in de harde stand, en krijg je niet dit gedrag.

Weet trouwens niet waar ik moet zoeken naar die hydaktiefkleppen, zou die ook wel eens schoon kunnen maken .

De hydractiefblokken zijn de units waar de hydractiefbollen opgeschroefd zitten. Midden tussen de voorwielen en midden tussen de achterwielen. Demonteren en schoonmaken wil ik ook nog een keer doen, schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar ik begreep van de mannen van Citroville dat het hydractiefblok vervolgens nauwelijks weer lekvrij te maken is.

Ennuh…, wat is de veercomputer van al dat spul in de computerbak?
Is dat hetzelfde als de ABS computer?

De veercomputer lijkt van buiten op de ABS computer, maar de ABS computer heeft 1 grote stekker boven op over de hele lengte van de compu, de VC heeft twee stekkers van de halve lengte boven op zitten.

Vandaag trouwens de hele dag geen last gehad .
Zou het weer 1 van die XM nukken zijn die vanzelf overgaan ?
Pfff…, vrouwen!

Groet,
Dirk

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 oktober 2009 10:50 AM
  [ # 11 ]

Weer een boel geleerd vandaag ,thanks.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 21 oktober 2009 03:05 AM
  [ # 12 ]

Ha Zwevers drunk joint ,

Wou nog even ter afsluiting van dit al weer oude topic de meedenkers melden, dat
na het resetten van de ABS en HA1 via Franks Toverdoos, alle klachten zijn verdwenen.
Remt en veert weer als vanouds! very good
Ook heb ik de boel nog langdurig doorgespoeld en dus meteen ontlucht; zag wel een soort zwarte zandkorreltjes meezweven in de LHM.
Denk dat de boel dus wel verstopt zat hier en daar . clean
Hoogteregelaar voor ook weer sneller weten te krijgen door die te laten werken ( op en neer dus) en er gelijktijdig met een hamertje tegen te tikken zodat het evt. vuil los komt . Hielp goed !
Iedereen bedankt voor het meedenken ,

Groeten,
Dirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 21 oktober 2009 07:26 AM
  [ # 13 ]

Interessant dat hamertjetik. Ga ik ook ‘ns proberen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 oktober 2009 01:18 AM
  [ # 14 ]

Oh oh ..., te vroeg gejuigd !
Dat krijg je er nou van hè .
Vanmiddag vond de Dame dat ze lang genoeg haar best gedaan had, al 5 dagen, en ging weer raar doen.
1 keer weer erg raar en 2 keer iets normaler , daarna was `t weer over.
Nou, rij er maar even mee door , weet het ook niet meer , wellicht gaat het op den lange duur over ,
zoals de meeste kwaaltjes van de Dame .

Groeten,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 oktober 2009 09:16 AM
  [ # 15 ]

Misschien weer ff fouten uitlezen uit de computer? en dit keer de fouten oplossen? Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook