Geachte leden,
Ziehier Heer Anton. Ik ben een soort van bejaarde die als hij een andere auto koopt weer rijlessen moet nemen omdat alle auto`s een andere omgeving zijn; doch een Citroën echt een andere auto!!
Naast alle ergernissen heeft mijn XM 2,5 turbodiesel weer iets nieuws bedacht om mij het leven zuur te maken. De kachelklepjes doen het niet, dus geen verstelling meer naar boven/midden/voeten.
Er staat spanning,+/- 5,.. volt op het aansluitstekertje naar de motortjes.
Alle Leds op het bedienigspaneel werken als vanouds.Beroer je een knopje gaat het betreffende ledje branden.
Met de spanning op het stekertje verandert niets. Ook de luchtstroom blijft uit de roosters in het dashboard komen.
Graag een soort diagnose van een arvaringsdeskundige of schlemiel.
Met vriendelijke groet en de beste wensen,
Heer Anton.
Standaard tekst Citroen medewerkersDAT WEET IK NIET!!!!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welkom op het forum Heer Anton
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Antonio, dat is een wel vaker voorkomend probleem, de plastic radertjes in de motortjes slijten waardoor ze hun werk niet meer kunnen doen. Zoek even met de zoekfunctie in het XM gedeelte, volgens mij heb ik het wel eens langs zien komen met foto’s en al.
Suc6
Sjakie














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sjaak:
Ik heb van de week onder dat dash gehangen en ik meet geen verschillen op de diverse draden als de knopjes op het paneel bediend worden. Daarbij hoor ik het motortje ook niet.
Zit er ergens onder het dashboard toevallig een modulator die die klep regelt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, dat gaat inderdaad over hetzelfde…
stalsie schreef:http://www.citroen-ds-id.com/index.html?xm/XM_Heater_Flap_Servo.html
Deze?
Dat durf ik niet te zeggen Gerrit, ik weet alleen dat die Valeo motortjes wel eens vervangen worden.
Ik zal eens kijken in Laser.
waterman schreef:Sjaak:
Ik heb van de week onder dat dash gehangen en ik meet geen verschillen op de diverse draden als de knopjes op het paneel bediend worden. Daarbij hoor ik het motortje ook niet.
Zit er ergens onder het dashboard toevallig een modulator die die klep regelt?
Sjaak81 schreef:Antonio, dat is een wel vaker voorkomend probleem, de plastic radertjes in de motortjes slijten waardoor ze hun werk niet meer kunnen doen. Zoek even met de zoekfunctie in het XM gedeelte, volgens mij heb ik het wel eens langs zien komen met foto’s en al.
Suc6
Sjakie
Allemaal tegelijk? op het zelfde moment? en je hoort ze ook niet draaien??
Ik weet dat Citroën een gek ding is, maar we hebben nog zo iets als random berekeningen statistieken etc. Het moet niet gekker worden.
Vr Gr. Heer Anton.
Standaard tekst Citroen medewerkersDAT WEET IK NIET!!!!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O ja, een aanvulling: het gaat niet om de klep van de kachelradiateur. De temperatuur-regeling doet het prima. Het gaat dus om de kleppen van de voeten/midden en voorruit roosters.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sjaak81 schreef:Dat durf ik niet te zeggen Gerrit, ik weet alleen dat die Valeo motortjes wel eens vervangen worden.
Ik zal eens kijken in Laser.waterman schreef:Sjaak:
Ik heb van de week onder dat dash gehangen en ik meet geen verschillen op de diverse draden als de knopjes op het paneel bediend worden. Daarbij hoor ik het motortje ook niet.
Zit er ergens onder het dashboard toevallig een modulator die die klep regelt?
Geen idee, lijkt me wel leuk om te weten. Kan ik weer ergens aan meten. Want meten is weten. En het betaald beter. In dit geval via een omweg als ik het niet hoef uit te geven.
Bedankt voor het meedenken.
Gr. Heer Anton.
Standaard tekst Citroen medewerkersDAT WEET IK NIET!!!!
Kijk eens aan, een electronicus pur sang!
Brengt dit je op ideeën?
The motor can be tested by applying 7 Volt DC to the brown and the black wire in the plug. Of course you can also do this when the servo is still assembled.
In case the motor doesn’t run correctly anymore you might try the following as suggested by Frank Verschuren on the XM-L mail list :
Typically what happens is that the brushes in the motor short circuit a little, so the current through the motor is to big for the IC output in the climate control ecu to handle. I took me some time to figure out, because in my case the motor would still run on a normal 9V battery (and then it runs for some time until the motor stops at the wrong place causing the brushes to short-circuit again.) If above sounds familiar than read on below.
It’s not that difficult to solve if you are careful and handy. You can open up the unit and solder the motor out. Don’t overheath it with the soldering iron btw, I did that the first time and the plastic where the brushes are in melted a little.
If you have the motor apart you can carefully scrape the brushes of the motor somewhat into shape. You must scrape some of the graphite(?) off, so the brush is more square rather than rounded around the contacts of the rotor (which is causing the short-circuit).
Assemble the rotor in the motor outside and dry-run it first with a 9V battery. If it works you can reassemble it back in the flap control housing. When assembling look at the marking on two of the gear-wheels they should face each-other getting the potentiometer in line with the flap position.
You don’t have to reset anything when all is back in place, just cycle the ignition off and back on, it should be cleared.
It worked for me. The first I repaired got the problem back after a year and I repeated the procedure. Within the current XM, I had the same problem and it hasn’t reappeared yet. (1.5 years ago now).
Ik heb hier ook last van gehad, het is de combinatie van afgesleten koolborstels en een ingesleten ‘as’. Dit zorgt voor kortsluiting wanneer de motortjes stilstaan en moeten gaan draaien. Koolborstels platvijlen helpt een week, maar de as is gewoon te ver ingesleten.
Motortje vervangen is de oplossing, ze zijn ook direct bij valeo te bestellen ipv bij citroen, via de brezan iets van 80 euro per stuk(de servo, niet het losse motortje). Geef even een gil als je het valeo onderdeel nummer nodig hebt, dat heb ik nog wel ergens.
Origineel onderdeelnummer is 6447.64
Motortje is fabrikaat Bühler, met een beetje geluk los verkrijgbaar voor ca. 20,00 EUR.
Het valeo onderdeelnummer is 509226 “stel element, mengklep” op de brezan bon staat 66-509226 “valeo airco element” (66 staat misschien voor valeo?).
Brutoprijs zonder korting/btw bij de brezan : 73,54.
Wat is de citroen-prijs Sjaak?
Edit: mail van sjaak, 222 euro bij citroen. incl btw, dus even ergens bestellen met bovenstaande valeo onderdeelnummer.







Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik kom ook maar een regelmotor tegen.
die kan nooit de tempratuur en de uitstroom openingen regelen.
we gaan verder met zoeken
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN