





















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heeft iemand een goed werkende 4HP18 over? De mijne begaf het plotsklaps. Binnenin schijnt iets te zijn gebroken. De parkeerstand doet het maar verder niets.
Trouwens: Kan je een 4HP18 vervangen door een 4 HP20?
Het gaat om een V6 ZPJ ‘97.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, da’s balen! Helaas: de ZF 4HP20 past niet aan de ZPJ-V6. Je zal dus toch even een 4hp 18 moeten scoren. Het afbreken van onderdelen in de bak komt helaas vaker voor bij deze krengen. Echter, het is te fixen. Heb je overwogen om de bak uit elkaar te halen en te kijken wat je er mee kunt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Matthijs309 heeft een 4HP18 automaat in zijn V6 sloper zitten. Ik heb er nog in gereden voor de sloop, en hij schakelt echt als nieuw. Ik dacht dat mijn vorige XM een soepele bak had, maar deze slaat echt alles. Ik weet alleen niet of hij hem los verkoopt of alleen met blok. Zie verder hier
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Schiet me te binnen: autosloperij GAOS in emmeloord heeft ook nog een 4HP18 staan.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.




Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
JanSr schreef:Heeft iemand een goed werkende 4HP18 over? De mijne begaf het plotsklaps. Binnenin schijnt iets te zijn gebroken. De parkeerstand doet het maar verder niets.
Trouwens: Kan je een 4HP18 vervangen door een 4 HP20?
Het gaat om een V6 ZPJ ‘97.
Bij Renard in Beneden Leeuwen staat een Exclusive te sloop met automaat. Weet niet of het een 18 of 20 is.
Is de ZF20 in Nederland geleverd in model ‘99 of 2000?
Na zes keer ATF verversen begint de autobak bij mijn exclusieve TD iets soepeler te schakelen, maar zijdezacht??? nou nee…
Groet
Winus
mia macchina è presto per rubare
Zijn alle 4 HP 18 bakken gelijk?
Past een 4 HP 18 uit een 2 liter ook onder b.v. een V 6?
Heb nog een 4 HP 18 met 47000 km ervaring, schakelt perfect.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Nee!
De automaten zijn intern iets anders…
Overbrengingen zijn anders naar ik heb begrepen..
Marco
Dat klopt, en ook een 4HP20 voor een XM is alleen uitwisselbaar met die van een Xantia en niet met C5 of C8, de
overbrengingsverhoudingen zijn anders. Het zal best wel rijden, maar misschien levert het een irritant rijgedrag op.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Inmiddels motor en automaat van matthijs309 gekocht.
Oude eruit, “nieuwe” erin, ging zonder al te veel problemen.
Nu alles klaar is wil het kreng dus niet starten.
De aan de draadbundel van de motor van Matthijs had een alarm gezeten, de restanten ervan weggesnoeid.
Het gaat om de stekker die aan het Bitron relais 240.104 zit. dat relais regelt het nodige rondom het primaire motorproces.
Twee groene draadjes, nr 2 en nr 6 liggen los, maar verderop in de bundel kom ik geen “maatjes” tegen.
In de schema’s die ik heb staan die nummers precies op de deling van de pagina, ik kan dus niet zien waar ze aan horen te zitten.
Wat het niet doet bij contact aan: Benzinepomp en ontsteking.
Kan iemand me aan dat stukje schema helpen? het gaat om de pagina’s 515-02/40C
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het ding draait! Na enig denken draadje 6 tegen draadje 3 gehouden: de benzinepomp liep even. Na vastmaken starten en draaien.
Wat nog overblijft is stationair hunten. Op mijn schema staat een verbinding van relais 432 “Elektroklep regeling stationair toerental” naaar relais 807. Ik kan helaas niet zien waar naartoe.
Weet iemand hoe en wat?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
pen 2 van 432 naar pen 6 van 807 en naar een 23 polige stekker pen 1 en naar 434.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Sublieme automaat en motor! Brian bedankt voor de tip, Matthijs voor het vlot eruit trekken.
Zo maar 50.000 km minder op de teller “gratis” erbij.
Zojuist besloten om het huntende stationnaire toerental aanpak door toch maar die hele draadboom om te zetten, wat ik natuurlijk easy had kunnen doen toen het ding nog naast de auto stond.
De ergerlijke idioten die alarmen in auto’s bouwen dienen verbannen te worden naar een ver en akelig oord.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Fijn dat je de motor + automaat zo ervaart, persoonlijk ook heel lekker mee gereden
Waarom hij naar zn stationair zoekt is me niet duidelijk: hij liep namelijk strak 680 toeren voor demontage. Niet toevallig ergens een stekkertje of sensor vergeten aan te sluiten ?
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nee, dat zit hem in het snoeiwerk van dat alarm.
In de bundel naar de stekker aan het Bitron relais zitten twee groene draadjes waarvan niet helder is waar ze naar toe gaan, er lopen namelijk geen groene draadjes verder de bundel in.
Morgen ga ik mijn oude ongeschonden draadbundel overzetten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Jan, hoe lang heb je de motor al stationair laten lopen? Het kan echt wel even duren, als je de stekker van de stappenmotor los hebt gehad, voordat de ECU de juiste instellingen weer heeft gevonden.
De laatste keer dat ik dit met een Xant flikte duurde het iets meer dan een half uur.
Overigens kan het natuurlijk nooit kwaad om een ongesnoeide kabelboom in te bouwen, ook al vanwege betrouwbaarheid. Succes!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…