2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
18pk dynamo en spanningsregelaar
marcopr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 28-03-2008

Gepost: 29 april 2011 01:10 PM
  [ # 16 ]

Is er nog een oplossing gekomen, daar ben ik heel benieuwd naar.

Profiel  
 
Sjaak 2cv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-05-2010

Gepost: 29 april 2011 02:17 PM
  [ # 17 ]

De oplossing kwam door een nieuwe spanningsregelaar te installeren.

Profiel  
 
Gepost: 30 april 2011 11:45 AM
  [ # 18 ]

Eindelijk, het werkt.
Ik heb een andere collector geplaatst, uit een andere 18pk motor die ik niet meer nodig heb, zie hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208937/
Toen ik de dynamo uit die motor haalde, viel me op dat de bedrading van de veldspoelen anders aangesloten zat. Het betrof wel exact hetzelfde type dynamo, dus dat was vreemd.
Met de andere collector eenmaal gemonteerd, werkte het natuurlijk nog steeds niet.
Vervolgens de bedrading aangesloten zoals ik het aantrof in de andere auto, en ja hoor! Ze laadt bij!
De crux zit in de verwarring tussen verschillende instrukties hierover, en ik denk dat de vorige - franse - eigenaar hier ook al ingetrapt was.
Bij mij zat de bovenste draad uit de veldspoelen aan het onderste boutje (DYN op de regelaar), dat is goed. De onderste draad uit de veldspoelen zat aan het bovenste boutje, doorverbonden met de EXC-draad. Dat is fout! Bij een oud type moet dat wel, bij het nieuwe type moet deze draad aan de massa. Dat kan door hem aan de achterkant op het onderste boutje te plaatsen, buiten de isolatie. Het isolerende busje en ringetje om het onderste boutje zijn cruciaal om de draden die er aan de voorkant opgeschroefd zitten, te isoleren van de massa.
Afijn, als je het eenmaal voor je ziet, is het heel eenvoudig, zou Cruijff zeggen.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook