total
 
   
Poll
welke berlingo kopen
berlingo 1 bouwjaar 10/2002, 1900 diesel 2
berlingo 2 bouwjaar 04/2003, 2.0hdi 11
Totaal Aantal Stemmen: 13
Je moet een lid zijn en ingelogd zijn om te kunnen stemmen
welke berlingo kopen? 1900 diesel of 2.0hdi. graag jullie raad
avw
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 14
Geregistreerd: 02-06-2010

Gepost: 02 juni 2010 08:23 PM

ik zit beetje met een dilemma, namelijk:

ik kan een berlingo 1 kopen van 10/2002 met 135.000km.een 1900 diesel.
distributieriem vervangen op 100.000.
maar kan voor dezelfde prijs een berlingo 2 van 04/2003 kopen met 190.000km een 2.0 hdi.
distributieriem net vervangen.

of een berlingo 2 1900 diesel van 08/2003 met 150.000km onderhouden in erkend garage, gaat weg wegens aankoop nieuw model.

hebben dezelfde optie enkel de berlingo 1 heeft nog een trekhaak.

nu weet ik niet goed welke ik moet nemen.

graag had ik jullie raad aangezien ik altijd vw gereden heb.

Alvast bedankt
groeten
Arno

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 14189
Geregistreerd: 16-05-2005

- C5 2.0HDi 100KW Herman
- Berlingo 1.9 D 600
Gepost: 02 juni 2010 09:18 PM
  [ # 1 ]

Het is de keus tussen minder kilometers of een veel fijnere motor.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 4460
Geregistreerd: 13-02-2006

- BX 1,4 Deauville.
- GS/A Cottage Break.
- GS 1015 Confort Berline.
- DS/ID ID19P
Gepost: 02 juni 2010 09:18 PM
  [ # 2 ]

Een 1,9 diesel is traag, maar wel oer betrouwbaar en gaat zelden tot nooit kapot hoe je hem ook mishandeld.

Een HDI is een stuk sneller maar ook wat storings gevoeliger.

Persoonlijk zal ik voor de 1,9 gaan.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 12496
Geregistreerd: 15-04-2004

- Xantia 2.0HDI+ Berline
Gepost: 02 juni 2010 09:48 PM
  [ # 3 ]

Ook het onderhoud aan de 1.9D is goedkoper, geen dure elektronica en commonrail verstuivers.
Persoonlijk zou ik ook voor de 1.9D gaan.

Doneer, zo blijven we draaien


Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 03 juni 2010 12:43 AM
  [ # 4 ]

Ook ik zou gaan voor die 1.9D ook al is die relatief traag. Als je uit een VW komt misschien wel te traag. Heb je vergelijkende proefritjes gemaakt?

De 1.9 is zeer betrouwbaar en relatief makkelijk zelf te onderhouden (minder onderhoudskosten).
Minder zuinig met brandstof maar geen gedoe met digitale techniek.
T’is toch eigenlijk te gek voor woorden, dat als er een sensortje uitvalt, je niet meer kan rijden!
Een 1.9d draait zelfs alleen op een batterijtje (voor de brandstof klep), dus zonder verdere stroom voorziening.

Wel heeft die 1.9D weinig km’s per jaar gemaakt voor een diesel.
Zit er nog reclame op of is die van een particulier (Btw verlegd etc…)?

enfin, succes,

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 12496
Geregistreerd: 15-04-2004

- Xantia 2.0HDI+ Berline
Gepost: 03 juni 2010 03:39 AM
  [ # 5 ]
avw schreef:

ik kan een berlingo 1 kopen van 10/2002 met 135.000km.een 1900 diesel.
distributieriem vervangen op 100.000.

Er schiet me opeens wel wat binnen, dit is een DW8 motor.
Probeer te achterhalen of de kleppen onlangs of bij de D-riem wissel gesteld zijn?
Bij een DW8 moet je weleens kleppen stellen, het advies is om dit met de D-riem wissel mee te pakken, aangezien de riem er dan toch af gaat.

Je zou niet de eerste zijn die rond de 150 a 160K met een DW8 motor zit die steeds slechter wil starten, omdat de kleppen te strak staan. Kleppen stellen is een halve dag werk bij deze motor, plus de kosten van een nieuwe riem, aangezien je deze niet een 2e keer mag opspannen.

Bij de HDI hoef je je geen zorgen te maken, die heeft hydraulische stoters, daarbij hoef je geen kleppen te stellen.

Doneer, zo blijven we draaien


Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
avw
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 14
Geregistreerd: 02-06-2010

Gepost: 03 juni 2010 08:45 AM
  [ # 6 ]

de 1.9 is van een oudere persoon die er niet zo veel heeft mee gereden.

alvast bedankt voor jullie raad

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 03 juni 2010 09:30 AM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:
avw schreef:

ik kan een berlingo 1 kopen van 10/2002 met 135.000km.een 1900 diesel.
distributieriem vervangen op 100.000.

Er schiet me opeens wel wat binnen, dit is een DW8 motor.
Probeer te achterhalen of de kleppen onlangs of bij de D-riem wissel gesteld zijn?
Bij een DW8 moet je weleens kleppen stellen, het advies is om dit met de D-riem wissel mee te pakken, aangezien de riem er dan toch af gaat.

Je zou niet de eerste zijn die rond de 150 a 160K met een DW8 motor zit die steeds slechter wil starten, omdat de kleppen te strak staan. Kleppen stellen is een halve dag werk bij deze motor, plus de kosten van een nieuwe riem, aangezien je deze niet een 2e keer mag opspannen.

Bij de HDI hoef je je geen zorgen te maken, die heeft hydraulische stoters, daarbij hoef je geen kleppen te stellen.


Mja. Kleppen stellen bij 100000 is vast nog niet gebeurd. Bij 160000 is dat idd meestal wel nodig.
Maar slecht starten door slecht gestelde kleppen heb ik nog nooit ervaren.
Wel kleppen die verbranden doordat ze te strak staan.
Meten is weten. En het controleren van kleppen is zo gebeurd.


Ennnnnn…. weet je wel zeker dat die d-riem vervangen is dan?
Zoiets kun je niet direct zien. Hooguit zou een factuur zou daar meer “zekerheid” over kunnen geven.
Maar zelfs dat niet. Er zijn monteurs die zoiets aftekenen op de werkorder alsof het vervangen is maar in werkelijkheid niet doen!!!

Geen zorgen te maken over hydraulische klepstoters???  Mja… misschien.
Ik stel liever een keertje kleppen dan dat ik een reparatie aan hydraulische stoters moet verrichten.

Maar ok, overall gezien lijken me de, als een van de weinige kostenposten aan een HDI, garage kosten in relatie tot motoren met hydraulische klepstoters, lager.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
avw
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 14
Geregistreerd: 02-06-2010

Gepost: 03 juni 2010 10:19 AM
  [ # 8 ]

vervanging van de riem staat in het onderhouds boekje en op de riem afdek kap is in witte verf 102.000km gevschreven

Profiel  
 
Marcel01
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 300
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 03 juni 2010 05:17 PM
  [ # 9 ]

Hoi,
Ik heb eerst een 1.9D gehad, en nu sinds een paar jaar een 2.0Hdi en die is toch een stuk prettiger qua vooruitgang. Zeker als je iets wilt gaan trekken. Maar de keuze is aan jou.
Probeer gewoon een proefrit te maken, dan ervaar je het zelf. S6

Profiel  
 
johan b
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 24
Geregistreerd: 17-03-2008

Gepost: 03 juni 2010 10:06 PM
  [ # 10 ]

Ik heb 8 jaar/350.000 km in een 1.9D gereden en dat was perfect. Nu alweer 4 of 5 jaar in een 2.0HDi en dat rijdt ook wel goed. Maar de motor is een stuk nerveuzer. Komt misschien door de turbo, ik weet het niet. Mijn ouwe 1.9D was veel rustiger, relaxter, maar ook beduidend slomer (maar dat stoorde mij niet). Gebruik is ongeveer gelijk (ik ben een rustige rijder). Maar het zitcomfort in die ouwe 1.9D was veel en veel beter dan in de 2.0HDi. Betere stoelen en een stuur dat niet zo belachelijk plat ligt (maar dat went snel). Ik zou blind weer voor een 1.9D kiezen. Ik heb (een beetje) spijt van de inruil, toendertijd, ondanks dat de 2.0HDi meer “af” is: airco, cruisecontrol (echt geweldig!), electrische ramen, aanmerkelijk stiller aan de binnenkant.

Oh wacht even: ik realiseer me nu dat ik het heb over een oud type 1.9D (langwerpige koplampen, serie 1) en een nieuwer model 2.0HDi (hoge koplampen, serie 2). Ik weet niet of jij het ook over deze twee types hebt. En mijn Berlingo’s waren/zijn grijs gekentekend, dus geen achterbank.

edit: Met beide auto’s nooit een probleem gehad. Gewoon standaard onderhoud, meestal zelf gedaan. En de 2.0HDi heeft een keer een software-update gehad en daarna reed-ie iets beter en vooral deed de cruisecontrol het toen weer helemaal goed.

johan

~~~/\___Flevoland___/\~~~

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 12496
Geregistreerd: 15-04-2004

- Xantia 2.0HDI+ Berline
Gepost: 04 juni 2010 12:21 PM
  [ # 11 ]
trouwe schreef:

Maar slecht starten door slecht gestelde kleppen heb ik nog nooit ervaren.
Wel kleppen die verbranden doordat ze te strak staan.
Meten is weten. En het controleren van kleppen is zo gebeurd.

Bij een diesel wel, als de kleppen na veloop van tijd te strak staan (omdat ze inslaan), worden ze langer bediend. Ze staan dus langer open, je krijgt dan verlies van compressie, een diesel moet het hebben van de hoge compressie om de brandstof te laten ontsteken.

Dit is een DW8 motor, klepspeling controleer je niet effe, je zult e.e.a. moeten demonteren zoals de grote inlaatcollecter en het kleppendeksel. Het is geen dag werk, maar je ben al snel een uurtje bezig incl. weer terug monteren van alles.

Doneer, zo blijven we draaien


Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
avw
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 14
Geregistreerd: 02-06-2010

Gepost: 04 juni 2010 04:26 PM
  [ # 12 ]

vandaag op het werk vertelde een collega mij dat ik zijn berlingo 2 gewone diesel kan kopen met 150.000km

voor ook ongeveer dezelfde prijs.

misschien is dat de gulden midden weg?
is het alvast een berlingo 2 (mss meer waard bij ooit verder verkoop)en de kilometers zitten er ook midden in 135000 en 190000 is de 150000 er net ongeveer tussen.

vandaag valt enigsinds de moeilijke beslissing.

Profiel  
 
avw
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 14
Geregistreerd: 02-06-2010

Gepost: 05 juni 2010 10:32 PM
  [ # 13 ]

Het is de berlingo 1 geworden de 1.9 met 135000, deze reed mij het fijnste.
waren ook nog velgen met winterbanden bij en heb ineens de man zijn aanhangwagen erbij gekregen.
was ook beste onderhouden en heb nog een deel kunnen afbieden op de uiteindelijke prijs.


bedankt voor jullie raad en reacties, ik ben nu een troste citdriver

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 03 juli 2010 05:00 PM
  [ # 14 ]

beetje laat maar toch, alsnog gefeliciteerd!

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
 
 
 
© Citroën-Forum.com 2003 - 2010 | adverteren | Version 2.1.2 (20091002) |