Een ‘How-To’ : achteras vervangen
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 juni 2010 06:51 PM

Och, je kent dat wel:

de auto voelt als een koets/ hobbelpaard, en als je achter de auto staat moet je jezelf ervan overtuigen toch ècht Citroën te rijden want met die scheve wielstand lijkt dit eerder een BMNEE…
En dus de auto op de brug, wielen eraf…

..remleidingen los en leeg laten lopen (wel netjes opvangen hè)..

..uitlaat los en achterste hitteschild eraf, zodat je bij de handremkabels kunt…

..trommels eraf zodat je de handremkabels kunt uithaken…

..dat doe je door die twee borgingen los te nemen en de remschoenen van de ankerplaat los te nemen..

..en dan even met een hamer een tik tegen de buitenkabelborging in de ankerplaat en voilá!..

..vervolgens de kap van de handremhendel afnemen en de kabels losnemen uit het mechanisme..

..dat zit met een centrale bout en een T-stuk vast; kwestie van losdraaien en uithaken..

..dan achterbank-rugleuning neerklappen en de bekleding van de kofferbak uit de rugleuning nemen..

..als je deze èn de isolatie dan terugklapt vindt je aan weerszijden drie afdekdoppen…

..ook die wip je alle zes uit de kofferbak en daar komt de achterasbevestiging uit z’n donkere hoek..

..laat eerst de brug zakken en neem dan deze zes bouten los, en zodra de auto weer omhoog gaat…

..je kunt er nú bij, dus eventueel schoonmaken en behandelen…

..HÈT bewijs dat de lagers ral waren: slijpsporen in de wielkast achter..

..met behulp van een bakkrik en een tweede paar handen zat de ruilas er al weer snel onder…

..remmerij aansluiten en afstellen/ ontluchten, wielen hitteschild en uitlaat weer vast…

..en de oude as werd kaalgeplukt op herbruikbare onderdelen…


Als alles een beetje meezit is deze operatie in vier uur te doen.
Goeie les:

knoop geen trekhaak achter je ZX of gooi niet teveel zooi achter in je Break, want de aslagers van dit middenklassertje zijn niet gebouwd op te zware lasten…
Een vetnippel toevoegen aan de as is ook een optie, maar voorkomen is beter dan genezen.
Tot zover!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Red
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 24-05-2008

- ZX avoriaz 1,6 i
Gepost: 05 juni 2010 09:32 PM
  [ # 1 ]

Handige handleiding heb je er van gemaakt! Smile

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 juni 2010 01:47 AM
  [ # 2 ]

Top man, hier heb je iets aan. Plaatjes he… zeggen meer dan 1000 woorden Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook