Ik heb een DS met een 2e dashboard.
De twee lampjes in het midden, die het wegvallen van de remdruk en versleten remvoeringen zouden moeten aangeven, branden nooit.
Prima zou je zeggen, maar zouden die lampjes niet moeten branden als de contactsleutel is omgedraaid en de motor nog niet is gestart?
In verschillende instructieboekjes die ik heb geraadpleegd vind ik daar niets over terug.
Wie weet hier het fijne van?
Ook van mogelijke oorzaken als hier sprake is van een probleem.
Ik heb al een ander tellerblok geprobeerd, maar die reageerde hetzelfde.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En als je het draadje aan je remvoering eens tegen de aarde houdt met contact aan?
Ik dacht dat er 1 altijd aan moet gaan (LHM druk) en de andere niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Klopt, het LHM druk lampje zou aan moeten gaan bij contact aan (althans na enige tijd stilstand), en uit wanneer de motor loopt en er voldoende druk is opgebouwd.
Bij mijn DS21 1969 (tweede dashboard) ging dit lampje ook nooit aan. Heb toen de druksensor bij de rem paddestoel geopereerd en het stelboutje binnenin iets aangedraaid. Er zat namelijk een luchtspleet tussen het boutje en de U-vormige buis. De bedoeling is dat in drukloze toestand het boutje de U-buis raakt, waardoor het lampje brandt. Zodra er druk in de U-buis komt wordt die iets “rechter” waardoor het contact met het stelboutje wordt verbroken en het lampje uitgaat. De foto’s maken het vast wel duidelijk.
Officieel zou dit natuurlijk afgesteld moeten worden met een manometer, ik heb het stelboutje zo ver aangedraaid dat hij contact maakt en dan nog een slag.
Het werkt bij mij “op het oog” al weer een paar jaar goed.
Succes, Kees B.
Bedankt Kees, dat klinkt heel aannemelijk en zeker de moeite waard om te proberen.
Nu heb ik tot nu toe alleen met mijn voet naar de paddestoel “gekeken”.
Is die operatie van de druksensor complex?



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Is niet moeilijk, volg de aanwijzingen in het WPH, zie bijgaande scan.
Het remcommando hoeft er NIET uit, dus een aantal punten kun je overslaan: spatbord en veerbol hoeft er niet af (punt 2), (10) en (11) hoeven niet los (punt 6).
Het gaat om het manocontact (16), nippel 15 losdraaien en hij kan eraf. De rest is hierboven al beschreven. Het plastic omhulsel zit met een loodje verzegeld dus die moet je verbreken….
Je hebt ook geen nieuwe onderdelen (pakkingen, ringen oid) nodig.
Het is een leuk klusje, kost niets en je hebt de voldoening het lampje eindelijk eens te zien branden, waar het ook voor bedoeld is!
Succes, groet, Kees.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het geeft niet alleen voldoening het lampje te zien branden, het is ook een tamelijk essentieel veiligheidselement. Hoe kom je anders op tijd te weten dat er drukverlies is?!