1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
CXfanatic: Citroën GS Club, 1977
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 24 juli 2010 10:31 PM

Leboncoin, de Franse Marktplaats, het is levensgevaarlijk om erop te kijken. Ik kreeg een leuke Citroën Visa Club (tweecilinder) in het vizier, maar die werd onder mijn neus verkocht en goede alternatieven stonden niet te koop. Ach, voor de gein eens naar een GS kijken, al vele jaren een stille wens. Het zou vast niks worden, want ik heb auto’s zat en veel meer dan 1000 euro wilde ik voor het veertiende speeltje niet op tafel leggen. Het houdt ergens een keer op. Tsja, dat blauwe ding dan, een ‘77-er GS Club van na de facelift. Slechts 1200 euro en in ‘très bon état’. Ja ja, dat kennen we van de Fransen. Ze zijn ware meesters in overdrijven. Maar wat hield me tegen om eens wat foto’s en informatie per e-mail op te vragen? Welnu, binnen enkele uren had ik reeds antwoord: een uitgebreide beschrijving en een hele trits kiekjes. Het ding zag er werkelijk fraai uit, met een ogenschijnlijk harde koets en een ongehavend interieur. Technisch moest hij dik in orde zijn. Aangezien het me een reisje naar de Savoie zou kosten, vroeg ik alle mogelijke details op en hoe meer mails ik terugkreeg, hoe meer het vertrouwen groeide. Deze GS bood potentieel!

Samen met La Léo stapte ik in de lease-Dacia, om koers te zetten naar de stad Aime, op 1055 kilometer van huis. Donderdagochtend om 07.30 uur weg, ‘s avonds om 18.00 daar, na enige vertraging door files. De dame met wie ik gecorrespondeerd had trad op als intermediair namens haar 80-jarige schoonvader, die de Citroën in 1977 nieuw bestelde. Ter plaatse trof ik vader, moeder, zoon en schoondochter. Oog in oog met de GS wist ik bij de eerste aanblik: deze gaat mee naar Nederland. Zo strak, zo ongerept, niet te geloven. De bodem vertoonde zelfs nog geen spatje vliegroest. Alles zag er pico bello uit, op een deuk in de voorbumper en een verkeerde wieldop linksachter na. De 82.000 kilometers waren echt, dat straalde de auto aan alle kanten uit.

Ooit had men de linkerflank gespoten na een lichte schade, dus dat leverde een licht kleurverschil op, maar een leek zou het niet in de gaten hebben. Als dit nog niet overtuigend genoeg was, dan maakte de proefrit het verhaal wel compleet. De Citroën voelde nog kraakvers aan. Nieuwe banden moest ik wel incalculeren, want de exemplaren die onder de auto zaten vertoonden duidelijke sporen van veroudering (haarscheurtjes). Nee, ik twijfelde geenszins meer. Dat alles voor deze prijs, het kon haast niet waar zijn. Aldus vond ik het totaal ongepast om af te dingen, mede gezien de emotionele band die de familie na zoveel jaar met de auto had. We maakten de overschrijving in orde, terwijl de hoogbejaarde verkoper ons helemaal volgoot met mineraalwater van het merk Thonon, tot het onze neusgaten uitkwam. Daaraan ontleent de auto wat mij betreft zijn nieuwe bijnaam: Le Thonon Bleu. Maar goed dat we voor de wijn bedankt hadden; we moesten nog naar het hotel rijden. Dit laatste regelde de familie meteen voor ons.

‘s Nachts mocht de GS in zijn vertrouwde garage blijven slapen, waarna we hem in de ochtend zouden oppikken om de thuisreis te aanvaarden. Jazeker, gewoon over de weg met dat ding. De regen viel met bakken uit de lucht, maar we waagden het erop. Welnu, het blauwe karretje gaf geen krimp. Ik moest de motor een beetje losweken, maar bouwde het langzaam op en uiteindelijk kon ik zonder moeite 120 km/h (op de teller) cruisen. De toerenteller wees daarbij zon 4700 tpm aan. Na een tankbeurt in Luxemburg ontdekten we een kleine hydraulieklekkage, maar met een litertje olie erbij redden we het makkelijk tot thuis. Het brandstofverbruik viel me niet tegen: 1:13,68 bij gemiddeld 100 km/h. De auto heeft de zogenaamde 1220-motor, een blok van 1222 cm3, met 59 pk. Dat lijkt erg weinig, maar als je het blok in de toeren jaagt, komt het helemaal tot leven. Steile hellingen zoals op de E411 tussen Luxemburg en Brussel nam ik probleemloos met 120 km/h en dan had ik nog gas over. Het geluid dat deze luchtgekoelde boxer produceert is heel bijzonder; het lijkt bij hoge toerentallen op dat van een rotatiemotor.

Ook verbazingwekkend vind ik de uitzonderlijk goede wegligging. Je pakt bochten moeiteloos met extreme snelheden. Na enorm veel oponthoud door files arriveerden we ‘s avonds om 22.00 uur bij Garage Hydraulique in Raamsdonksveer, het bedrijf van La Léo. Echt een prestatie van dat oude wagentje! Het lijstje van aandachtspunten is vrij kort: banden, distributieriem en voorbumper vervangen, twee wieldoppen zoeken (onderweg verloor ik er eentje, waarschijnlijk in een hoosbui), de sluiting van het dashboardkastje repareren en het hydraulieklek verhelpen. Verder wacht er natuurlijk een bezoekje aan de RDW en aan het APK-station. Ondertussen heeft deze Citroën GS, Le Thonon Bleu, mijn hart helemaal gestolen!




Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 24 juli 2010 10:55 PM
  [ # 1 ]

Wauw, fantastische wagen en een goed verhaal. Goede foto ook, met senior erbij.

Gefeliciteerd, en veel rijplezier!

Profiel  
 
Gepost: 24 juli 2010 10:56 PM
  [ # 2 ]

Jemig Aart, wat een mooie koets zeg. als nieuw…dat interieur…hmmmm! Bleu Myosotis is een prachtkleur, helemaal goed!\

Daar ga je een hoop plezier van hebben!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 24 juli 2010 11:13 PM
  [ # 3 ]

Mooi man!!! Kom eens laten zien!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 juli 2010 11:30 PM
  [ # 4 ]

Leuk!
Met de ditributieriemen meteen ook de spanrollen vervangen natuurlijk!

En lid worden van de GS-club.

Zien we jou en je auto op “40 jaar GS” in Thenay (F)?

Citroen!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 24 juli 2010 11:33 PM
  [ # 5 ]

Gefeliciteerd, hartstikke mooi. Rijdt fantastisch zo’n 1220! Veel plezier ermee!

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 24 juli 2010 11:50 PM
  [ # 6 ]

@DriverD: zeker, dan laat ik de spanrollen meteen meenemen. Dat moet je altijd doen als je de riem vervangt, ongeacht de auto. Binnenkort zal ik het lidmaatschap van de GS/GSA Vereniging aanvragen. Thenay komt me wat ongelegen, maar in de toekomst zal ik me zeker wel eens op een meeting melden.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juli 2010 12:01 AM
  [ # 7 ]

Binnenkort een speciale meeting voor jouw GS in St Marien. Cool

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 25 juli 2010 01:38 AM
  [ # 8 ]

Gave auto! Mooie foto’s Leuk verhaal! Gefeliciteerd met je aankoop…

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7276
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 juli 2010 09:55 AM
  [ # 9 ]

Inderdaad een mooie Gs !!! zeker dat interieur: als nieuw very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 25 juli 2010 12:09 PM
  [ # 10 ]
DriverD schreef:

En lid worden van de GS-club.

Bespaar jezelf een frustratie en geld, word geen lid! Ik heb me begin april aangemeld en drie weken later contant betaald bij het magazijn. Sindsdien niets meer! Heb al met diverse mensen contact gehad. Excuses en beloftes, maar verder niets! GS rijden is leuk, maar vergeet de vereniging. Nieuwe leden blijken daar niet erg welkom te zijn.

BTW: leuke auto heb je op de kop getikt! Succes ermee.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 juli 2010 12:17 PM
  [ # 11 ]

En nu héél snel in de dinitrol en binnen zetten, anders lost ie in 2 jaar op tot een hoop stof. Wat een mooi wagentje man! Van harte!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 25 juli 2010 01:24 PM
  [ # 12 ]

Jazeker, voor Koning Winter gaat regeren zit hij in de bruine smurrie! Ik ga een plekje vrijmaken onder de carport en daar zet ik de GS dan onder een hoes neer. Kan hij goed luchten.

Zijn er mensen die de negatieve beleving van Melchior met de GS/GSA Vereniging onderschrijven? Of die juist wel (recente) positieve ervaringen hebben?

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 juli 2010 01:29 PM
  [ # 13 ]
Melchior schreef:

GS rijden is leuk, maar vergeet de vereniging. Nieuwe leden blijken daar niet erg welkom te zijn..

Altijd fijn, zo’n genuanceerde mening op de zondagmiddag.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 25 juli 2010 01:34 PM
  [ # 14 ]

Voor sommige mensen moet elke liefhebbersvereniging nu eenmaal lopen als een geoliede multinational. Leuk bakkie Aart.

Profiel  
 
Gepost: 25 juli 2010 01:59 PM
  [ # 15 ]
cxfanatic schreef:

Ik ga een plekje vrijmaken onder de carport en daar zet ik de GS dan onder een hoes neer. Kan hij goed luchten.


En “plekje vrijmaken” betekent hier: Leo moet op zoek naar een ander onderdak voor haar DS.  Sad

Maar geen nood: ik weet een hele goede stalling hier vlakbij en de rekening ervan laat ik opsturen naar MR. Cxfanatic!  Mr. Green

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook