Bollen hydractief 1
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 augustus 2010 11:25 PM

Op de bijgaande foto’s de hydractief-bollen, afkomstig van m’n donor-Break, een 2.1 TD, orga 5817.
Deze bollen wil ik laten controleren/vullen en monteren op m’n dagelijkse Break, ook een 2.1 TD, orga 5740.
Beide auto’s zijn/waren dus Hydractief 1.
Wat mij opvalt zijn de verschillen in de bollen.
De voorbol, links op de foto’s, heeft een lagere druk dan verwacht, 70 ipv 75 bar, is kleiner dan de achterbol, heeft een groter gat en drie kuiltjes aan de bovenzijde.
Mijn vraag is nu: is/zijn dit wel de juiste bol(len)?

Afbeelding Bijlagen
Hydractief bollen 001.jpgHydractief bollen 002.jpgHydractief bollen 003.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 23 augustus 2010 11:30 PM
  [ # 1 ]

er is wel ergens een lijstje terug te vinden met juiste drukwaarden en nummers, maar weet niet precies waar

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 augustus 2010 11:36 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een overzicht van een bollenleverancier, waar in staat dat voor een 2.1 TD Break HA 1 de voorbol 75 bar en de achterbol 40 bar druk heeft.
De gedemonteerde voorbol heeft echter een druk van 70 bar.
Ook gaat het mij om de verschillen aan de binnenzijde.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 augustus 2010 11:41 PM
  [ # 3 ]

De drie kuiltjes geeft aan dat er een ander membraan in zit, dat geen stikstof doorlaat. Bollen met drie putjes zouden zouden 2 ton mee moeten gaan volgens Citroën.

Veerbol voor: 400cm3 50 bar
Veerbol achter 400cm3 40 bar
HA-bol voor 500 cm3 70 bar
HA-bol achter 500cm3 40 bar

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 augustus 2010 11:49 PM
  [ # 4 ]

Bovenstaande is conform opgave Citroën.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 augustus 2010 11:59 PM
  [ # 5 ]

Dan klopt m’n overzichtje niet, die heeft het over HA-bol voor 75 bar en veerbol achter 30 bar.
Volumes worden niet genoemd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 augustus 2010 12:20 AM
  [ # 6 ]

Je vindt hier: http://www.pourchier.com/uploads/IFHS SIMPLIFIE 2008_2009.pdf

een mooi lijstje van een Belgische 3rd party bollenfabrikant. Dank Dirk de Pirk.

In de coderingen staat de druk van elke bol. Helaas is hier niet te zien wat de bol inhoud is. Daarvoor zou ik het lijstje van Brian aanhouden.

Zelf heb ik wat meer stikstof in de Hydractiefbollen, resp 75 en 45 bar, dat veert wat comfortabeler.
Hydractiefbollen hebben geen demper.
Hoewel de verschillen met het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn moet je per as wel zorgen voor dezelfde gatdiamter in de dempers.

Het wordt tijd dat we eens een complete XM lijst in handen krijgen met drukken, inhouden en gatdiameters volgens Citroen. Misschien is die er al maar ik ken hem niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2010 12:33 AM
  [ # 7 ]

Dat is inderdaad ook mijn lijstje, al verschilt deze dus op genoemde punten met de opgave van Brian.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 augustus 2010 09:34 AM
  [ # 8 ]

Mijn lijstje is gebaseerd op een Break, Diesel, tot orga nr. 5928 en dan volgens service.citroen.com

Ik zal binnenkort wel eens een lijstje uit alle gegevens op service.citroen.com destilleren. En dan alleen drukken en volumes, want gatdiameters staan daar niet op.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2010 06:43 PM
  [ # 9 ]

Brian

Kijk eens op http://www.3000fr.com/forum/viewthread.php?goto=lastpost&tid=2812
Hier vind je al een aantal overzichten van alle types, inclusief volume, gatdiameter en membraanmateriaal.
Het overzicht van serie 2 lijkt mij compleet, in het overzicht van serie 1 dacht ik de breaks te missen, omdat in dit overzicht geen onderscheid gemaakt wordt tussen berlines en breaks.
In het overzicht van serie 2 vind ik ook de onderdeelnummers terug, die op mijn bollen staan, namelijk 96281798 voor de HA-bol voor en 96468115 voor de HA-bol achter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 augustus 2010 08:32 PM
  [ # 10 ]

Dat scheelt weer een hoop uitzoek werk. Voor de breaks zal ik het nog eens checken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook