2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
vering in onbelans?
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 06 december 2012 10:54 AM
  [ # 16 ]

Ik hoop jullie binnenkort een antwoord te kunnen geven.
De auto gaat 17 december naar http://centre-c6.nl/
Zij onderhouden een 90-tal C6-en uit het hele land en kennen inmiddels een hoop kneepjes.
Wist niet van dit Centre af totdat ik getipt werd door het C6 Genootschap waar ik mijn probleem schetste.
Zij zitten in Aalsmeer, dus wij maken er een dagje Amsterdam van.
Ik houd jullie op de hoogte.

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 08 januari 2013 11:05 AM
  [ # 17 ]

Belofte maakt schuld.
Ik zou jullie op de hoogte houden van de vorderingen mbt het veergedrag van mijn C6.

In 1 woord: UITSTEKEND!

Het is weer helemaal tiptop. De auto veert weer subliem, maar nog belangrijker: er is weer rust in de auto teruggekeerd. De carrosserie hobbelt niet meer van voor naar achteren bij oneffenheden.

De oplossing: een Juiste (met hoofdletter J) kalibrering van de 4 hoogtesensoren.

Zo simpel kan het klinken, zo lastig kan het blijkbaar (voor een hoop dealers) zijn om het uit te voeren. Volgens de mensen bij het Centre C6 (dealer Gert de Jong) komt dit helaas maar al te vaak voor. Slechte informatielevering aan de dealers is daar mede een oorzaak van.
Omdat ze bij het Centre C6 een 100-tal C6-en in onderhoud hebben, hebben ze in de loop der tijd pragmatisch zoveel ervaring opgedaan dat ze zichzelf meester hebben gemaakt in het juist kunnen instellen van alle parameters voor het veergedrag.
Bovendien heb ik nog nooit een dealer meegemaakt met zoveel kennis van zaken die alles ook nog goed weet te verwoorden zodat je begrijpt waar de schoen wringt en hoe het opgelost kan en gaat worden.
Kortom, voor mijn gevoel bracht ik de auto naar een warm nest waar hij in uitstekende handen is.

Ik rijd nu in ieder geval weer rond met een grote glimlach op mijn gezicht. En zo hoort het!

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 08 januari 2013 01:47 PM
  [ # 18 ]

Nu willen we ook wel meer weten (ik tenminbste wel).
Als de uitleg zo helder was…, kun je hier ook proberen uit te leggen wat ze precies hebben gedaan? Ik neem aan dat de parameters in de fabriek goed zijn ingesteld? Hebben ze die configuratie gereset? Blijkbaar kunnen die parameteres gaandeweg verloren zijn gegaan dan, of zijn veranderd? Wat is hiervan dan de oorzaak? Want anders blijf je aan de gang natuurlijk.
Ben erg benieuwd. Op zich rijdt mijn C6 prima, maar soms deint-ie inderdaad wel een beetje. Maar ja, hoe weet je hoe de auto moet veren, het blijft een hydropneumaat en die veren altijd anders dan een auto met een conventioneel systeem…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 januari 2013 01:25 AM
  [ # 19 ]

Ik vind dit wel interessant!

Het lijkt alsof niemand dit kan… Toevallig kom ik vaak bij een bevriende garage die dit volgens mij ook bij een C6 stond te doen. Dit was z’n eigen C6. Hij was volgens mij iets van een half uur bezig.
Ik zag hem bezig met de lexia en een rolmaat. En met een rolmaat meet je volgens mij niet het Co gehalte Laughing

Zal ik eens vragen wat hij precies deed?

 

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2013 06:02 PM
  [ # 20 ]

Ik heb bij mijn vorige C6 ook een probleem met de vering gehad. Een normale check bij de garage vond niets.
Ik heb nadien bij een bevriende garage zelf de LEXIA mogen bedienen en ben toen alle sensoren individueel nagelopen (actief en passief). Het bleek dat een van de hoogte sensoren “vast stond” in een gemiddelde waarde.
Omdat de linker en rechter sensor door de computer worden gemiddeld lijkt normalerwijze alles OK. Bij bochten trad dan echter een fout op. Sensor vervangen en alles OK. Alle sensoren dus individueel nalopen kan dus geen kwaad.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 januari 2013 06:09 PM
  [ # 21 ]
René schreef:

Zal ik eens vragen wat hij precies deed?

Vandaag even gebeld. Het klopt dus. Hij deed dit klusje binnen een half uur met behulp van de Lexia en de laptop. Het is een redelijk eenvoudige klus.

 

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 09 januari 2013 06:10 PM
  [ # 22 ]

idd het is geen rocketscience ... Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 januari 2013 10:36 PM
  [ # 23 ]

Dat klopt, en als een dealer de CitDocs goed bestudeerd heeft weet hij wat hem te doen staat.
Uiteraard is dat geen sinecure, een C6 is een fraai, maar ook gecompliceerd stuk techniek.

In die CitDoc’s kom je onder andere tegen:
D4EACBP0 Werkingsprincipe : Actief veersysteem met variabele schokdemping
en
D4EAE0P0 Servicewerkzaamheden : Actief veersysteem met variabele schokdemping

In dat eerste document staat bij 1.5 een uitvoerig verhaal over de “wieluitslagsensoren”, die spelen hier waarschijnlijk de hoofdrol in het aansturen van de AMVAR computer.

En in het tweede document wordt in hst 6.2 beschreven dat je AMVAR kunt testen tijdens het rijden.
Met name:
Stugheid overhellen:  Percentage sportiviteit van het rijden, alleen meetbaar tijdens het rijden
Stugheid deinen:  Percentage sportiviteit van het rijden, alleen meetbaar tijdens het rijden
Stugheid duiken:  Percentage sportiviteit van het rijden, alleen meetbaar tijdens het rijden

Daarmee zeg ik helemaal niks te nadele van het Center-C6. Zij doen prima hun werk bravo

Maar “Slechte informatielevering aan de dealers is daar mede een oorzaak van.” is niet correct, naar ik meen.
Het is eerder dat die dealers zich onvoldoende verdiepen in de problematiek die dit fraaie voiture met z’n bijzondere vering nu eenmaal mee kan nemen.

Dat was destijds ook het geval toen de DS geïntroduceerd was. Veel dealers wisten daar geen raad mee…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gepost: 10 januari 2013 11:31 AM
  [ # 24 ]

Kun je deze 2 documenten misschien op de site publiceren of anders per e-mail.

D4EACBP0 Werkingsprincipe : Actief veersysteem met variabele schokdemping
en
D4EAE0P0 Servicewerkzaamheden : Actief veersysteem met variabele schokdemping

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 januari 2013 11:35 AM
  [ # 25 ]

Op de site zetten kan denk ik niet, ivm copyright.

Maar ik zal je ze met alle plezier sturen. Geef dan even je E-mail adres via een PB, dan gaan ze als PDF’s naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 14 januari 2013 02:38 PM
  [ # 26 ]

Nog even terugkomend op de informatielevering aan de dealers. Ik wil hier niemand beschuldigen. Ik heb niet de waarheid in pacht of de informatielevering in orde is of dat de dealers ze niet goed lezen of goed ten uitvoer brengen of een combinatie van dit alles.
In veel gevallen zal het opnieuw kalibreren ook goed worden uitgevoerd door de gemiddelde dealer. Ik mag er toch van uitgaan dat Citroen geen rocketscience heeft bedacht dat alleen in de fabriek goed kan worden uitgevoerd?
Ik kan alleen praten voor mijzelf. Mijn dealer, grote dorpsdealer weinig C6-en in onderhoud, had in mijn geval problemen met het opnieuw kalibreren. Waarom dit problemen gaf is mij niet bekend.
Het verhaal dat de computer een gemiddelde berekent tussen links en rechts is mij ook bekend. Mogelijk houdt hij ook nog rekening met voor en achter in zijn totaalberekening.
In mijn geval bleef de computer foutmeldingen geven, waarna ze Citroen NL hebben ingeschakeld die via remote control “handmatig” waarden heeft ingevuld waar de dealer geen toegang tot had.
De computer slikte deze waarden wel en er kwamen geen storingen meer. In ieder geval niet meer op het display in de auto. Maar de vering was niet goed.
Toen ik met de auto bij het Centre C6 kwam zag men daar met het blote oog al dat de boel niet goed was ingesteld. De achterkant van de auto stond te laag. Even snel met de rolmaat meten bevestigde dit. Hierdoor sloeg de auto wat door aan de achterkant. Een van mijn maximale wielslagrubbers was ook kapot.
Tussen voor en achter zat 1.5 cm verschil in hoogte. Gemeten vanaf de grond (met juiste bandendruk) over het midden van het wiel tot aan het hoogste punt van de ronding van het spatbord.
Wanneer de auto net geparkeerd is en de motor uit is zijn de afstanden bij mij op dit moment 73 cm.
Let op: ik zeg niet dat dit de juiste waarden zijn volgens Citroen (misschien ook wel), maar zo zijn ze door het Centre C6 ingesteld en mijn auto veert weer zoals het hoort.
Je kunt dus op een eenvoudige manier zelf snel controleren of dit in ieder geval in orde is bij je eigen auto als je problemen ervaart. Het zal één van de methodes zijn om het probleem op te sporen.

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 14 januari 2013 02:48 PM
  [ # 27 ]

Let op bij het nameten: de mijne staat bijvoorbeeld op de oprit die afloopt en op de handrem. Gevolg: achterkant zakt altijd in / voorkant komt omhoog. Bij meten moet de auto dus precies horizontaal staan, niet op de handrem en de automaat in stand N. Volgens mij moet zelfs de motor draaien…

Overigens: is er niemand die kan antwoorden op de vraag of blijkbaar de waarden in de loop der tijd spontaan kunnen veranderen?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder)
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013

Gepost: 01 januari 2014 12:36 AM
  [ # 28 ]

Ter verduidelijking hoe het afstellen van de vering in z’n werk gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=bmmaZIq5tfc

Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook