1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Geen remdruk 2 dagen stilstand
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 november 2010 06:22 PM

Hallo mede forum leden,

Ik heb geen remdruk meer als de auto 2 dagen stilstaat, soms ook eerder, erg vervelend als je op een helling geparkeerd staat en je wil starten en drukt de koppeling in. Als de motor draait doen de remmen het binnen een seconde of 2 weer. Volgens mijn garage is de accu bol wel gevuld. Zijn er andere oorzaken aan te wijzen?

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

happy

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 19 november 2010 08:08 PM
  [ # 1 ]

Bekend probleem, boosdoener is een accumulator-bol gemonteerd op het subframe links achter, deze is van druk af en moet vervangen worden.
Je kan er alleen niet zo makkelijk bij, auto moet op de brug en oa. de uitlaatdemper moet gedemonteerd worden.
Succes!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 november 2010 08:12 PM
  [ # 2 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Is dit de zogenaamde SMAC bol???

Die ook zorg draagt dat de auto niet zakt?

Mijn garage gaf aan dat hij de bollen had gevuld maar deze kan ik natuurlijk niet zien en dus ook niet controleren…..

happy

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 19 november 2010 08:12 PM
  [ # 3 ]
Ed P schreef:

erg vervelend als je op een helling geparkeerd staat en je wil starten en drukt de koppeling in.

Is de parkeerrem dan ook kapot?

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 november 2010 08:14 PM
  [ # 4 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Ik neem aan dat dit een grapje is, natuurlijk doet die het wel want die werkt via twee kabels op de voorwielen net zoals bij de BX. Maar aangezien ik de handrem zelden of nooit gebruik, de versnelling voldoet in bijna alle gevallen wel….........

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 november 2010 09:11 PM
  [ # 5 ]

Dan zal je er toch een gewoonte moeten van maken om de handrem te gebruiken .

Vergeet niet dat je met een wagen van bijna 1500 kg te doen hebt !

Die zogenaamde SMACK bol werkt alleen voor de achterremmen .

Zolang je wagen niet ( terug ) op rijhoogte is heb je inderdaad bijna geen remmen .

Alleen een XM V6 CX en sommige DS modellen hebben en extra remacu waardoor je altijd remdruk op voorraad houd .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 november 2010 09:15 PM
  [ # 6 ]
Ed P schreef:

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Is dit de zogenaamde SMAC bol???

Die ook zorg draagt dat de auto niet zakt?

Mijn garage gaf aan dat hij de bollen had gevuld maar deze kan ik natuurlijk niet zien en dus ook niet controleren…..

happy

Bedoeld de garage met de bollen, ALLE bollen of de veerbollen…. Er zijn er die gemaks halve alleen het laatste doen tenzij je er specifiek opdracht toe geeft. Sommige zijn namelijk, zoals al aangegeven, toch wat meer werk.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 november 2010 09:47 PM
  [ # 7 ]

Voor alle duidelijkheid : dat de auto niet inzakt voor en achter is geregeld door de anti-inzakklepppen .

Deze doen eigenlijk niets anders dan de verbinding tussen de veercilinders en de hoogteregelaar onderbreken zodra de wagen afgezet is
( geen drukaanvoer meer ) zodat er geen lekverliezen optreden ( zakken van de wagen )

Achteraan is daar nog een extra bol ( drukvat ) aan toegevoegd omdat de achterste remmen anders niet zouden werken als die ventielen gesloten zijn .

En inderdaad die bol wordt heel makkelijk vergeten !

De voorste remmen werken recht op de druk van heel het systeem .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 19 november 2010 10:06 PM
  [ # 8 ]

Bij een defecte remaccu achter hou je volgens mij wel druk op de voorremmen , tenzij de remaccu voor ook stuk is .
Voor en achter is gescheiden.
Verdenk eerder je veiligheidsklep, die zorgt dat je remdruk gegarandeerd blijft bij uitvallen van de rest van de hydraulische druk .
Ook je drukregelaar zou ik checken.
Succes!
Schema zie :
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208380/
Pagina 2 (zonder achterste remaccu)

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 november 2010 10:41 PM
  [ # 9 ]

Klopt als de motor loopt ( pomp werkt )

Na twee dagen stilstand is die restdruk in je systeem niet meer voldoende aanwezeig .

Weet dat een XM GEEN aparte remacu heeft , enkel de bol van de drukregelaar heeft wat reserve
( maar niet meer na enkele dagen stilstand vrees ik )

PS schema is van een vroege XM , type twee modellen hebben allemaal een hogedrukpomp met twee uitgangen , een voor de sturing , een voor al de rest .

walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 november 2010 11:28 PM
  [ # 10 ]

Kortom… Dit is normaal. Als je gewoon de handrem gebruikt is er niets aan de hand!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 20 november 2010 01:28 AM
  [ # 11 ]

OK, kort samengevat, dit is normaal en hoort bij de auto.

Dank allen

happy

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 20 november 2010 03:47 AM
  [ # 12 ]

Inderdaad zal de druk wel miniem zijn na 2 dagen stilstand , maar om dan helemaal niet meer te remmen lijkt me niet normaal hoor.
(Oud schema type 1 heb je inderdaad niet veel aan in dit geval.)
Heb nog wat rondgesnuffeld:
Op modellen zonder DiRaVi fungeert de gewone accumulator als remaccu Wink , op versies met DiRaVi zit er een aparte rem-accumulatorbol tussen HDregelaar en veiligheidsklep.
Bij de introductie in `95 van de nieuwe HD pomp, (8 plunjers, 6 voor stuur, 2 voor remmen en vering),  is er op de achteras een extra remaccu toegepast.
Ik vermoed dat de antisink-bol hier een meervoudige funktie heeft .
Heb wel eens zo iets gelezen.
http://xantiaclub.net/techguide
De opbrengstverdeler, 5 plunjers, verviel hierbij.

Groet,
Dirk salut

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 november 2010 09:29 AM
  [ # 13 ]

De achterste bol is samen met de anti inzak kleppen gekomen .

Bij een wagen zonder deze kleppen komt de druk van de achterste remmen

rechtstreeks van de achterste veercilinders .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 20 november 2010 12:51 PM
  [ # 14 ]

Dank allemaal voor jullie reactie’s.

I ben wat gaan surfen op het www en als ik het goed begrijp dan wordt de remdruk bij het uit zetten van de motor bij de achter remmen verzorgd door de Anti Zink bol en bij de voor remmen door de accu bol op de hd regelaar.

Problemen met het wegvallen van de remmen na langere stilstand zal ik dus in deze componenten moeten zoeken begrijp ik? En ja, ik snap best wel dat na een maand stilstand alle druk weg is maar na 2 of 3 dagen? Dan al geen druk meer?

Btw, ik ben in het bezit van een 2.5 TD break uit 1999, die beschikt dus inderdaad over een anti zink bol.

happy

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 20 november 2010 01:12 PM
  [ # 15 ]

Via je remcylinders schijn je vaak druk te verliezen.
Daar kun je ook naar kijken , maar hoe is een andere vraag.
Succes,
Dirk christmas

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook