total
 
   
Bandenmaat C5 Break
snowywhite
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 1
Geregistreerd: 10-01-2009

Gepost: 22 januari 2011 11:03 AM

Hallo,

weet iemand of er onder een break ook 195-banden kunnen i.p.v. 205?
Ik rijd n.l. al jaren met tevredenheid de Michelin Energy Saver, maar die zijn momenteel slecht leverbaar in de 205-maat.
Of misschien heeft iemand goede ervaringen met een ander type/merk banden?

Profiel  
 
T(h)ijs
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 4609
Geregistreerd: 18-09-2004

- CX 2000 Super
- C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Gepost: 22 januari 2011 11:12 AM
  [ # 1 ]

Het helpt even om te verduidelijken wat voor C5 break je hebt. Aangezien je 205 aangeeft als maat denk ik dat je een lichte benzine hebt omdat de wat zwaardere modellen vaker op 215/55/R16 staan. De maat die jij hebt is ongetwijfeld 205/65R15 94H en daar kan je eventueel een 195/65/R15 op leggen en dan wijkt je snelheidsmeter 2% naar boven af (kun je hier berekenen http://www.miata.net/garage/tirecalc.html) . Waar je wel op moet letten is of die 195-band ook de correcte loadindex (94) en snelheidsindex (H) heeft. Als dat lager is dan is de band ongeschikt voor je auto.

Overigens zie ik bij autobandenmarkt.nl en bij Kwikfit dat de 205/65/R15 gewoon leverbaar is voor +/- 95 bij de kwikfit en voor +/- 100,- bij autobandenmarkt.nl per band. Dan zou het toch mijn voorkeur hebben om voor de originele maat te gaan.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
fredbb
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 4
Geregistreerd: 09-02-2011

Gepost: 11 februari 2011 03:31 PM
  [ # 2 ]

De load index van een 195 band is in het algemeen te laag voor een c5 break (91), de meeste 205 banden hebben 94, dit is genoeg, overigens heeft citroen de c5 ph1 en ph2 met verschillende breedtes geleverd, de laatste werd met een breedte van 215 geleverd, de ph1 werd met een 205 band geleverd. Een 195 band zou ik persoonlijk nooit doen.

Profiel  
 
sitroune
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 12
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 16 mei 2011 10:32 PM
  [ # 3 ]

slecht nono idee die 195 voor zomerbanden, word er nog wind gevoeliger door. winterbanden kan wel daar is breedte geen voordeel. Een c5 op 205-55-16 dat is de betere oplossing en dan dunlop iets stevigere wang
goed adres voor banden topbanden.com

depressed

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 450
Geregistreerd: 20-10-2005

- C5 Tourer THP Excl aut integral
Gepost: 19 mei 2011 01:41 PM
  [ # 4 ]

Die 2% afwijking is overigens in de computer bij te stellen (daar kun je je bandenmaat invoeren, de maten 195/65/15 (ph1) , 205/65/15 (ph1) of 215/55/16 (ph1, ph2) worden ondersteund door Cit en daarnaast voor de Carlsson ook nog 225/45/17 (ph1?/ph2).

Op zich is de snelheidsmeter afwijking dus geen reden om niet voor de 195 banden te kiezen.

Echter, Cit heeft niet voor niets de break op 205 gezet, dat heeft alles te maken met de load index. 91 is gewoon te weinig. 205/55/16 is een niet door Cit ondersteunde maat en heeft hetzelfde euvel als de 195/65/15: Loadindex te laag. Op zich is het wel correct dat op 15 inch de windgevoeligheid en stabiliteit van de C5 een stuk minder is als op 16 inch. Als je voor 16 inch gaat, neem dan een (2ehands) setje met de 215/55/16 banden er op. (genoeg te vinden op marktplaats)

Eea is ook te relateren aan de Energy banden overigens. Deze zijn vooral zuinig, maar vooral niet stabiel en gripvast.De 16 inch Michelins zijn Primacy banden, en die behoren tot de betere banden.

Dus blijf je op 15 inch, gebruik dan 205 banden en kijk eens naar een ander merk als Michelin. Wil je prettig verrast worden , stap dan over op 16 inch met 215 banden van Michelin.


C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,9l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
 
 
 
© Citroën-Forum.com 2003 - 2010 | adverteren | Version 2.1.2 (20091002) |