CB / 27 MC Nieuw leven inblazen
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 juli 2011 11:14 PM

Het leek me leuk om weer eens wat te spelen met de CB apparatuur van vroeger. Dus heb ik laatst een heuse New Old Stock Sirio-antenne op de kop getikt en die met een magneetvoet op m’n GSA break gezet, in combinatie met een President Lincoln die in een stoffige hoek op zolder lag. Alles werkte nog. Zelfs een keurige SWR van 1:1, dus ‘branden maar’ dacht ik…

Helaas, na er een paar dagen mee rondgereden te hebben nog steeds niks interessants gehoord. De band is zo goed als uitgestorven. Het spul ligt nu weer in een hoek.

Zijn er meer mensen die nog een bakkie hebben liggen en die het leuk lijkt om CB serieus nieuw leven in te blazen bij (Citroën)oldtimerrijders? Dan plaats ik het spul nog eens terug voor een nieuwe kans…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 16 juli 2011 11:17 PM
  [ # 1 ]

Hoe ver is het bereik?
Is het legaal?

Lijkt me verder een leuk idee Smile

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 juli 2011 11:26 PM
  [ # 2 ]

Leer Pools. Die gasten rijden ook allemaal met 27 MC in het rond.
En de HH vrachtwaggelchauffeurs gebruiken het toch ook nog best regelmatig.

Serieus: ik wil ook wel weer iets gaan doen met zo’n ding, alleen heb ik er geen meer liggen en zou er dus een aan moeten schaffen.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 juli 2011 11:29 PM
  [ # 3 ]

Het is legaal, behalve als je een illegale bak hebt met teveel mogelijkheden en vermogen, zoals die Lincoln van mij. tongue wink
Je mag op 40 kanalen met 4 watt uitzenden en voor zover ik weet mag er, naast FM, tegenwoordig ook AM en SSB worden gemoduleerd.

Met dat vermogen is het mobiele bereik op FM, afhankelijk van waar je rijdt en de plaatsing van je antenne, tussen de vijf en vijfentwintig kilometer. Op AM/SSB is het bereik ongeveer het dubbele.
Aangezien ze zelden tot nooit controleren kun je het bereik gemakkelijk verdubbelen met een versterkertje.

Met de basisantenne op het dak van m’n ouderlijk huis kwam ik gemakkelijk de hele provincie door. ‘s Nachts kwam je veel verder het land in en in de zomer kon je tot ver in het buitenland komen door zogenaamde ‘condities’ of ‘propagatie’.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 juli 2011 11:45 PM
  [ # 4 ]

Op MP worden bakkies voor een appel en een ei aangeboden. Soms zelfs met antenne en al. Zoek maar ‘ns op 27 mc, cb of bakkie.

Mijn favorieten waren de President-bakkies. Vooral de illegale Lincoln en Jackson presteerden bovenmatig. Maar daar durven ze dan ook nog steeds aardige prijzen voor te vragen…

De grote Sirio-antennes deden het heel erg goed vergeleken met andere merken. De kleine sprietjes die je krijgt bij standaard vakantiesetjes zijn uiteraard minder goed maar tegelijk ook een stuk minder opzichtig…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 16 juli 2011 11:49 PM
  [ # 5 ]

Heb hier ook een president Lincoln op zolder liggen,schitterende radio! AM,FM,SSB,4 x 120 kanalen,regelbaar vermogen tot 10 Watt. Heb er ook nog een buizenliniear bij van 100 Watt.

Vroeger,toen ik een 5/8 golf antenne op het dak van mijn huis had,heb ik bij “condities” met Duitsland,Oostenrijk en Italië gesproken.
Ben er nu al jaren mee gestopt,altijd dezelfde beterweters / oeverloos gezwam,begon me de keel uit te hangen…,ben bang dat er weinig veranderd is na het moment dat ik voor de laatste keer mijn voeding uitzette.

Maar wie weet,op een dag,als ik echt niks meer te doen heb…

By ze way; dat je legaal mag moduleren op de SSB band is mij niet bekent,sinds wanneer is dat MidFryslân?

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 juli 2011 11:53 PM
  [ # 6 ]

Kornstra, ik wist niet wat ik hoorde toen ik het spul voor het eerst aansloot. Het is volkomen uitgestorven. Hier en daar nog een trekkerchauffeur die met z’n collega’s- en met niemand anders- praat, verder helemaal niks gehoord. Zelfs niet in het centrum van de stad. De CB-band ligt klaar voor nieuwe gebruikers.

Via via heb ik gehoord dat je sinds een paar jaar AM en SSB mag moduleren binnen die 40 kanalen. Ik zal eens kijken op de website van het Agentschap Telecom of ik er iets over kan vinden.

Ja hoor, het mag:
4 W Peak 10 kHz. FM, DSB, SSB
DSB: 1 Watt carrier power

In feite is Dual Side Band een vorm van AM moduleren dus ik ga er vanuit dat die modulatiesoort op zichzelf ook is toegestaan. Link - zie tabel 17

Wordt wel lekker technisch voor dat het over praatbakkies gaat. tongue wink

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 17 juli 2011 12:07 AM
  [ # 7 ]

Ja,daar heb je gelijk in,nieuwe gebruikers.
Dus legaal op de SSB mag nu ook…,in mijn tijd,was een jaar of 13,mocht je uitzenden met 0,5 watt op 22 kanalen cheese

Zelf gebruik ik nog regelmatig mijn 40 kanalen bakkie in de kraanwagen waar ik op werkzaam ben,praat dan wat met een collega die toevallig dezelfde kant op moet. Op een één of andere manier heb ik geen behoefte meer om “vreemden” te spreken.

Wat ik ook jaaaaaaaaren heb gedaan is radio maken,ik was FM piraat.
Bouwde mijn eigen zenders,lineairs,stereodecoders,compressor / limiters en antennes.
Heb hier alle apperatuur ook nog liggen mengpaneel,draaitafel, enz…,hier wil ik absoluut geen afscheid van nemen,het zijn mijn jeugd herinneringen,heb er zelfs mijn vrouw door ontmoet!

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 17 juli 2011 12:15 AM
  [ # 8 ]

Er is trouwens ook al een keer een draadje over zoiets geweest,check dit maar even:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180824/

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 17 juli 2011 12:21 AM
  [ # 9 ]

Ah, kijk. Da’s een mooi plekkie voor alle illegale nostalgie. Er staat hier ook nog ergens een gemodificeerde VTX35 met Profline modulator en wat zelfgebouwd spul. RMF heette de zender. Drie keer raden waar die afkorting voor stond. We draaiden poprock en hoorspelen.

Dan houden we het hier bij de 27 MC/praatbakkies. Eens kijken of we dat weer leuk kunnen maken, bijvoorbeeld door een ‘eigen’ Citroën-kanaal in te voeren o.i.d.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 17 juli 2011 12:35 AM
  [ # 10 ]

Een eigen kanaal,leuk…

Maar ik weet zeker dat als ik een mobile spriet op het dak van mijn auto zet en de Lincoln met lineair aansluit,jij me nog altijd niet hoort.
Zelfs als we een basis antenne zouden gebruiken zou het alleen lukken bij zeer goede condities.
Ik herinner me een gesprek met een meneer uit Wolvega en ergens iemand op de Veluwe,dit was midden in de nacht en dacht dat het toen heel mistig was….,woon zelf bij Schagen.

Heb eigenlijk meer zin om de 3 meter band weer onveilig te maken whistle

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 juli 2011 12:59 AM
  [ # 11 ]

Sorry, dit heeft helemaal nul komma nul met Citroen te maken.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook