Cruise control in de DS
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 augustus 2011 10:37 PM

Hallo mensen,

We hebben inmiddels alweer de 2e auto naast de DS die cruise-control heeft en ik moet je zeggen, je went er snel aan en wilt eigenlijk niet meer zonder op langere ritten.
Hier komt nog bij dat op zo’n lange rit m’n knie gaat ver-krampen en dat is niet fijn (regelmatig rust is dan niet voldoende).
Ik was eens bij Conrad aan het zoeken en vond deze cruise control:
.
(foto komt direct van de Conrad product pagina af)

Gekocht en van de week ingebouwd. Het werkingsprincipe is via een kabel die in het kastje wordt opgerold op een trommel dmv. een veer, totale slag is ruim 10 cm. Op deze trommel zit een tandwiel. De vergrendeling van de cruise-control (lees de snelheids-insteller) is een palletje met een worm-wiel erop. Dit palletje grijpt normaal niet in op het tandwiel. Bij vergrendelen dus wel. Je kunt na vergrendelen het palletje nog verdraaien waarmee je dus de snelheid bij kan stellen. Na vergrendelen komt het rode knopje naar buiten welke ontgrendelt bij indrukken hiervan. Als je op de rem drukt dan ontgrendelt ie ook op electronische manier.

Voor de kabelbediening had ik nog wat dik plaatstaal liggen, hier 2 beugels van gemaakt:
Op de gasbediening waar de carburateur op de gasbediening zit:

Deze beugel geeft een hefbook van ruim 8 cm en hangt iets achterover om het bereik van verdraaiing (ongeveer 90 gaden) te vergroten. Dit kan echter niet veel groter worden als dit aangezien je dan de choke bediening raakt in stationair toestand.

Op de carburateur waar het vaste deel van de kabel aan vast zit. Deze zit vast op de buitenste 2 bouten van de carburateur. Op onderstaande foto’s heeft deze beugel 3 verder nutteloze gaten. Foto’s van stationair en vol-gas:

Deze beugel is aan alle kanten afgerond om niet tegen een koel-waterslang en andere bedieningen te schuren. Een schuifmaat en slijpsteen zijn hierbij erg handig gereedschap !
Als iemand geïnteresseerd is in de maten van de beugels, ik heb nog schetsen liggen. Meten onder de motor-kap is lastig is mij gebleken.

Elektro is aan te sluiten door een oogje op de zwarte draad te zetten en deze onder een bestaande schroef te zetten voor massa. De rode draad gaat met een draad-zekering naar het onderste contact van de remlicht schakelaar (bij een DSuper (ID) wellicht makkelijker als bij een DS met remknobbel, zie ook hier). Ik heb de draad gewoon tussen stekker en contra-stekker gestoken, gegarandeerd contact. Kastje is geplakt onder het dashboard, naast de dashboard verlichtingsdimmer:

(let niet op alle andere dradentroep)

Ervaringen:
Vandaag binnendoor naar m’n werk op en neer gereden, rustig door vakantie-periode.
Afhankelijk van de stand van het wormwiel bij ingrijpen van de cruise-control zakt het gas iets terug.
Dit kun je compenseren door aan het palletje te draaien. Aangezien je tegen de veer van de gasbediening indraait, gaat dit moeilijk maar gaat lichter als je het gas iets indrukt met de voet.
Ontgrendelen zonder voet op het gas gaat zeer abrupt en is merkbaar dat de motor even de zuurstof wordt afgesneden, indien mogelijk maar subtiel doen door met de voet het gas geleidelijk terug te brengen.
Je mist een visuele indicatie dat je cruise-control is ingeschakeld doordat er geen lampje gaat branden. Iets wat dus verrassend kan zijn als je even gas bijgeeft.
Ook heeft deze cruise control geen geheugen functie.
Máár hij is wel goedkoop en makkelijk zelf in te bouwen en ik denk dat ik ‘m veel ga gebruiken op de langere ritten (als het weer dat ook toelaat).

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1533

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 04 augustus 2011 02:00 PM
  [ # 1 ]

Dir is dus een gas-vastzet systeem en niet echt een shelheidscontrole: automatisch meer gas op een helling?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7618

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 augustus 2011 02:09 PM
  [ # 2 ]

Van de Conrad-site:

“Deze betaalbare snelheidsregelaar is de ideale eerste stap naar comfortabeler rijden. Altijd de juiste snelheid. De Eagle is zeer eenvoudig te bedienen: schakel hem in zodra u de gewenste snelheid heeft bereikt (minimaal 50 km/h) en uw voertuig blijft deze snelheid aanhouden. Om in te halen geeft u gewoon extra gas, waarna de snelheid terugvalt naar de opgegeven snelheid bij het loslaten van het pedaal. Uitschakelen gaat zowel via de Eagle zelf alsmede door het intrappen van het rempedaal.”

Als er geen verbinding is met de versnellingsbak of snelheidsmeterkabel (en dat lijkt zo te zijn als ik de beschrijving van Bartjes lees) zal het inderdaad werken als handgas zoals vroeger wel op Fiats en Alfas zat: langzamer rijden bij helling op of tegenwind, harder naar beneden. Maar dan met een gas-los functie als er geremd wordt. Kan me desondanks wel voorstellen dat ‘t soms prettig is om je been even te kunnen verzetten.

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1533

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 04 augustus 2011 02:42 PM
  [ # 3 ]
break23m schreef:

Kan me desondanks wel voorstellen dat ‘t soms prettig is om je been even te kunnen verzetten.

Ik ook na 2 dagen 600km naar en vanuit de Provence…..
En een ‘baksteen’ helpt ook niet, dan gaat ze cruisen op 150 met de vouwwagen er achter. gulp

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  

rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 356

Gepost: 04 augustus 2011 04:22 PM
  [ # 4 ]

dit is idd een veredeld ‘gas vastzet systeem’ werkt erg goed, heb er in m’n eend al jaren een zitten. en nog relatief veilig ook, met een extra draad wordt het kastje aan rem gekoppeld, zodat als je die aanraakt (en je remlichten gaan branden) de cc loslaat.

greetzzzzzzzzzzzz

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  

Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118

Gepost: 04 augustus 2011 06:30 PM
  [ # 5 ]

Ik heb er jaren zo eentje in mijn tweede BX gehad. Het werkt redelijk, maar het is niet te vergelijken met een echte. De meeste ‘echte’ cruise controls gebruiken het motorvaccuum als een soort versterkertje om meer kracht op het gaspedaal te kunnen uitoefenen. Mocht dat niet voorhanden zijn, dan kun je voor iets meer geld een volledig elektrische kopen. Dat werkt overigens prima.
Is allemaal te doen op een zaterdag in de schuur.

De echte uitdaging is om de bediening ervan onzichtbaar weg te werken, of althans zodanig dat deze niet teveel uit de toon valt. Persoonlijk vind ik die extra knoppenkastjes niet goed passen bij het DS dashboard, vooral bij de eerste twee types dashboard.
Misschien zijn er forummers die daar inventieve oplossingen voor hebben gevonden ?

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 05 augustus 2011 08:44 AM
  [ # 6 ]

Ik heb er zoeen met vacuum ingebouwd, heb er gisteren na 2 maanden weer eens mee gereden, (DS was bij de plaatwerker/spuiter) Het knoppenkasje is erg klein en matzwart. Ik heb het geplaatst onder het schakelschema plakkertje.
Ik ben alleen niet zo blij met mijn “engine bay appeal” Ik heb nogal moeten goochelen om het vacuum te krijgen. Weet iemand of de webber carb een extra niet gebruikte vacuum aansluiting heeft zodat ik hem daar netjes op kan aansluiten?

Groeten,

Stef

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 augustus 2011 11:35 PM
  [ # 7 ]
rustyduck schreef:

dit is idd een veredeld ‘gas vastzet systeem’ werkt erg goed, heb er in m’n eend al jaren een zitten. en nog relatief veilig ook, met een extra draad wordt het kastje aan rem gekoppeld, zodat als je die aanraakt (en je remlichten gaan branden) de cc loslaat.

greetzzzzzzzzzzzz

Rusty

Dit apparaatje werkt inderdaad puur mechanisch met de enige electrische aansluiting voor een lineair motortje dat de cruise-control ontgrendelt zodra de remlichten aan gaan (rem wordt bediend). Vanwege het feit dat het mechanisch bediend wordt moet het gehele kastje dus binnen handbereik zijn. Ik heb het onder het stuur bevestigd waar het ‘t minst opvalt, maar wel nog steeds in het zicht zit.

De kabel bedient inderdaad de stand van het gas(pedaal), zonder regeling met de werkelijke snelheid of motor-toerental en zoals al gemeld gaat dit met een wormwiel. Je bent bij inschakelen dus afhankelijk van de stand van wormwiel en tandwiel voor hoe soepel dit gaat en hoeveel je snelheid afneemt zodra je inschakelt, in mijn ervaring nog niet meer als een ruime 5 km/h.
Je kunt deze nieuwe snelheid voor lief nemen of de CC opdraaien totdat je weer de gewenste snelheid rijdt. Dit doe je in de praktijk echter alleen als je inschat dat je een heel stuk op die snelheid kan doorrijden.

Doordat het mechanisch werkt is er technisch geen belemmering om in te schakelen op lagere snelheden als 50 km/h alleen zal dat vaak niet slim zijn en wellicht ook verboden doordat ene heer M.Bakker op deze wijze ooit een parkeergarage wilde verlaten, wat niet vlekkeloos verliep….Wink

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7618

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2011 12:32 AM
  [ # 8 ]

Genoemde M. claimde dat de cc in de garage terug ging naar de vooraf ingestelde snelheid ... Die optie heeft dit apparaatje niet Smile

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 augustus 2011 02:19 PM
  [ # 9 ]

Klopt. Ik realiseer me dat in de context van verdachten ik de naam hier verkeerd benoem, het had Marco B. moeten zijn.

Groetjes,

Bart

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook