Citroen HY voor niet-knutselaar, hoe haalbaar is dat?
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 20 september 2011 05:25 PM

Beste lezers,

Een vriend van mij is laatst op het jubileumfeest van het Eendeei geweest, en heeft daar een aantal HY bussen gezien.
Nu heeft hij zijn eigen reclamebedrijf en het leek hem wel leuk om een HY als reclame auto te hebben, naast de Jumpy.

Hij is niet technisch op het gebied van motoren, versnellingsbakken en andere bewegende delen, maar plaatwerk vind hij wel leuk om bij te houden.
Technisch kan ik hem tot op zekere hoogte helpen, ik heb de motor van mijn GSA gedemonteerd, en inmiddels heeft ook de Daihatsu het nodige motor-onderhoud gekregen.

Zijn er mensen die zeggen van: een HY loop je op leeg, of juist niet? Wat zijn de punten van aandacht, wat vergt het meeste onderhoud en is het moeilijk om een goeie te vinden?

Mijn vraagstelling is wellicht niet heel duidelijk maar we komen vast wel een eind.

Dank!
Maurice

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 20 september 2011 05:31 PM
  [ # 1 ]

Een goede HY loop je niet op leeg. Een slechte is bijna niet op de weg te houden.

Belangrijk: weinig roest, let met name op de krikpunten. Duur zijn banden, wiellagers, speling op de bovenste fusee, uitlaatspruitstukken en werk aan de remmerij. Dit laatste is een vak apart en er zijn misschien 10 garages in NL die dit kunnen doen.

Voor 4000 euro koop je een leuke HY, onder de 2000 betekent dat je honderen of duizenden uren mag gaan klussen in je schuurtje.

Grtn,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 20 september 2011 05:32 PM
  [ # 2 ]

Wat is er zo apart aan de remmen, dat dit door weinig garages gedaan word?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 september 2011 05:34 PM
  [ # 3 ]

Dat is een lang verhaal, maar het komt er min of meer op neer dat je ze per wiel op 2 kanten moet afstellen. Dat is een pleuriswerk wat bijna niemand écht goed kan. Je hebt ook een zooitje speciaal gereedschap nodig trouwens voor je uberhaupt aan remmen of ophanging kan gaan werken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 20 september 2011 05:34 PM
  [ # 4 ]

Je hebt speciaal gereedschap nodig, en dat is weggegooid in de tijd dat er geen droog brood meer te verdienen was aan HY’s. Zonder slagtrekker krijg je de trommel niet los en zonder centreergereedschap krijg je de schoenen niet goed.

En zonder de juiste kennis weet je niet dat je 6 boutjes moet losdraaien voordat de trommel eraf kan. Ik hoor heel vaak verhalen van garages die zeggen dat ze wel even de remmen doen omdat ze trommels kennen, maar het wordt altijd een zooitje.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 20 september 2011 05:36 PM
  [ # 5 ]

Het eendeei zit om de hoek Rolling Eyes

Zonder geintjes;
Hoe is de onderhoudsinterval aan die remmen, kun je een jaar rijden zonder onderhoud of is dat iets wat elke 3 maanden opnieuw moet?
Er even vanuit gaande dat dit bij een goeie garage gebeurt is.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 20 september 2011 05:38 PM
  [ # 6 ]

Ik rij nu negen jaar sinds het laatste onderhoud aan mijn remmen. Sindsdien alleen één keer per jaar opstellen. Het kan dus wel goed, maar niet door de dorpsgarage om de hoek Wink

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 20 september 2011 05:39 PM
  [ # 7 ]

aaah dat valt mee!

We moeten ook eens rustig rondkijken voor een leuk exemplaar.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 september 2011 10:07 PM
  [ # 8 ]

Er is een club - ook al heet die niet zo. Citroën HY Team Holland. Altijd goed voor advies, gereedschap en onderdelen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 september 2011 10:25 PM
  [ # 9 ]

Negen jaar na het laatste grondige rem-onderhoud lukt je alleen als je er regelmatig in blijft rijden en het zaakje vooraf in prima conditie hebt gebracht.
Maar goed, het sleutelen aan een HY is wel te doen. de meeste onderdelen zijn redelijk voordelig verkrijgbaar, soms nog voordeliger via de reguliere handel (Citrotech bijvoorbeeld) dan via de clubs.
Een groter probleem is het plaatwerk. Als je geen las-kunsten beheerst dan is een HY (.7mm plaatwerk) geen leuk oefenobject. En zonder een goed lasapparaat hoef je er ook niet aan te beginnen.

Los van dit alles is een HY een vreselijke lawaaibak, sturen bij lage snelheden is redelijk sporten, het is erg heet als je behoefte hebt aan koelte en het is erg koud als je het binnen warmer wenst. Het is tochtig, vochtig, hij zuipt en eigenlijk is een HY van een vreselijk slechte kwaliteit. Maar het is verschrikkelijk leuk. In een HY heb je altijd een glimlach op je gezicht, krijg je altijd leuke reacties en hoor je de meest avontuurlijke verhalen van passanten. Er is geen voertuig waarin ik meer duimpjes omhoog heb gezien als men mij inhaalde in FR dan in de HY. Nog voordat ik de handrem er op had staan bij binnenkomt op de camping stonden er al 5 mannen om mijn bus heen.

Ik wens hem een verstandige keuze toe!

Profiel  
 
Otje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-12-2011

- 2CV Special
- 2CV AZU 250
- HY HY-kampeerauto
Gepost: 15 december 2011 02:33 AM
  [ # 10 ]

Ben het absoluut eens met Patje74 ! Je bent er wèl of niét verliefd op. Een HY kost altijd tijd, geld en onderhoud. Maar dan rijd je wèl iets “bHYzonders” ! In vele opzichten.
Voor wat betreft de remmen is mijn ervaring identiek aan die van Ree, maar mijn HY is dan ook heel regelmatig “op pad”.
Over het algemeen: je dient zèlf toch een redelijk knutselaar te zijn om op betaalbare wijze een HY op de weg te houden ! En ... niet bang te zijn voor enigermate “spartaans rijgenot”.

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
“Dikke Bertha”(B.M.W. R75-5/1972)“Otje”(HY/1981)“d’Eend”(2CV6 Special/1977)“Valérie”(AZU 250/1974)“Simplex”(herenfiets/1947)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook