11 van de 20
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Short’s BX Chic: Dringend vraagje dashboardverlichting - p.20
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 05 maart 2012 10:30 PM
  [ # 151 ]

Die richting probeerde ik op te gaan..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 maart 2012 10:52 PM
  [ # 152 ]

En dat lijkt een juiste.

Het wordt tijd dat ShortWave ons weer informatie gaat verschaffen Smile.

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 06 maart 2012 01:09 AM
  [ # 153 ]

Dat zal ik snel doen, heren! Bedankt voor de input zover. Morgen weer verder, ‘ns kijken wat ze doet.

Trouwens, kan er een situatie ontstaan dan waarbij de startmotor soms wel, en soms niet het vliegwiel
ronddraait?

Gr, Simon. Wink

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 06 maart 2012 09:50 AM
  [ # 154 ]

Ja hoor, als die as niet ver genoeg uit de startmotor komt, en dus niet aan het vliegwiel komt.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 maart 2012 10:18 AM
  [ # 155 ]

Een startmotor die niks aadrijft, dat hoor je alleen wel meteen. Dan klinkt ie niet meer als een startende auto maar als een stofzuiger.

Als ie met aantrekken/duwen wel start dan zou het ook nog kunnen zijn dat de startmotor zoveel stroom trekt dat er te weinig overblijft voor de computer/ontsteking. Heb je de polen van de accu en de aansluiting van de massadraad op het chassis al eens schoongeschuurd?

Het contactslot kan ook brak zijn; dat ie wel de startmotor inschakelt maar in de startpositie niet meer op contact staat. En dat ie, zodra je de sleutel loslaat, weer op contact gaat en daarom wel wil starten bij aanslepen. Gaan de lampjes in het dash uit bij het starten?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 06 maart 2012 12:02 PM
  [ # 156 ]

Zo, vanmorgen startte ze weer normaal, binnen ca. twee slagen van de startmotor. Die is gewoon goed en heeft tot op heden ook steeds normaal geklonken.

@Midfriesland: de lampjes gaan inderdaad even uit op het moment dat je de contactsleutel helemaal doordraait om te starten. Dat is toch normaal?

Nog even recapituleren:
-De wagen start doorgaans normaal, echter de afgelopen twee maanden is het met tussenpozen van ca. 4 weken tot 3x voorgekomen dat ze simpelweg niet aansloeg ‘s morgens. (Koude start dus.) Bij aanduwen, deed ze het daarna steeds weer wel.
-De BDP-sensor is in orde, anders zou de wagen helemaal niet starten.
-De punten van Sreetfighter (bougies/vonk, benzine en filter) moet ik nog doorlopen, maar dat heeft vooral zin op het moment dat ze niet normaal start. En dat doet ze thans dus weer wel. Overigens zal ik die punten morgen nog controleren, hoewel ook op dat punt de wagen in orde zou moeten zijn. Die punten zijn namelijk bij recente controle door de garage ook meegenomen. 
-Startmotor is in orde, evenals accu en dynamo welke voldoende spanning leveren. De polen en massa zal ik nog nazien op vuil.
-Benzinetank is voldoende gevuld, en de benzinepomp is onlangs vervangen.
-Onstekingsmodule (bobine) is ter controle een keer gewisseld, zonder effect. Dus die kan ook worden uitgesloten.

Gistermiddag dus de wagen aangeduwd met de buurman. Wat opviel was de (forse) witte rook uit de uitlaat, gedurende de eerste paar miuten na de start. Dat duidt dus op behoorlijke vocht- en/of condensvorming. De vorige keer dat de wagen niet startte, was het ook vochtig geweest, en had het ook gevroren.

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 06 maart 2012 05:12 PM
  [ # 157 ]

die witte rook is iets of wat normaal, der zijn er wel meer die dat hebben, zeker als je een tijd vruchteloos geprobeerd hebt te starten.
en zo soms wel en soms niet klinkt als ergens een slecht contact, maak mss al eens alle massakabels al eens proper en zuiver en dan zeker de bedrading van de startmotor ook eens zuiver maken.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 12 maart 2012 12:32 AM
  [ # 158 ]

Inmiddels heb ik al je punten (@streetfighter) gedaan.

Donderdagochtend wilde ze weer niet starten. Dus de fiets genomen naar het werk en de wagen laten staan. ‘s Middags is een vriend langsgekomen en hebben we samen alles nagelopen. Te beginnen de bougies en vonk. Die zagen er zeer goed uit. En de motor sloeg zelfs aan op 3 cylinders! Dus maar weer afgezet en alle contacten onder de motorkap grondig schoongemaakt, inclusief de massa-aansluitingen, en alles onder de accu. Dus als het goed is dus ook die van de startmotor. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Kan je duiden waar die precies zitten? Zijn dat die platte zwarte (terminal) stekkers?   

Mogelijk (@deur) heb ik toch te maken met een VEP: een Vaag Electrisch Probleem. Mooie term, en toch best toepasselijk! Ook in positieve zin, want op de deurverklikker werkte eerst lange tijd het lampje voor de motorkap niet, en die deed het afgelopen week opeens weer wel! Toch een slecht contactje ergens! Smile

Allicht heb ik met het zuiveren van alle contacten het probleem met starten nu verholpen. Sommigen contacten waren inderdaad bijzonder vervuild geraakt. Als ze start, dan loopt en rijdt ze in ieder geval prachtig. Maar eigenlijk: gezien de goede conditie waarin alles zich nu bevindt, zou ze helemaal geen probleem mogen hebben. We zullen het zien…

En ik ben nog verder in de wagen gedoken, i.h.k.v. leer uw auto grondig kennen, en met het oog op de inbouw van mistlampen. Dus heb ik eens het schakelbord bekeken, en jawel hoor… er hangt iets los. (Zie foto.) Maar waarvan is dat tweepolige groene stekkertje? Ik heb nog niet verder gekeken, maar misschien dat iemand het zo weet?

En links kan een relais nog ertussen geplaatst. Waarvoor dient die?

Afbeelding Bijlagen
SchakelbordBX 001_SMALL.jpgChic_contorlebeurt_Egbert 006_SMALL.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 12 maart 2012 12:52 AM
  [ # 159 ]

Die groene draad is voor je mistlampen. Deze is voorbereid en het andere eind ligt waarschijnlijk bij de linker koplamp. Helemaal rechts op de foto zie je een gele stekker op het zekeringenbord zitten. Daar is de 3e aansluiting nog vrij. Deze is geschakeld met het stads-/dimlicht. Je kunt deze dus gebruiken als voeding voor je mistlampschakelaar, want zo werken ze zoals het hoort, namelijk alleen als er al een andere lichtbron aan staat.

Resumé: zet een schakelaar tussen die 3e aansluiting van de 3-polige gele stekker en de groene stekker. Dan kan je in het motorruim een relais plaatsen.

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 12 maart 2012 01:22 AM
  [ # 160 ]

Hee tof! Bedankt voor de heldere uitleg. Dan heb ik als het goed is nu alle juiste bedrading voor de mistlampen, ook dat relais. Ik had het electrisch schema al eens bekeken en idd kwam daar ook naar voren dat de werking is gebonden aan andere lichtbron.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 13 maart 2012 12:37 PM
  [ # 161 ]

dat missende relays is voor de elektrische achterramen. Bij mijn Chicje zit daar dus een relays Wink

Check trouwens gelijk even of er ook een aansluiting voor de mistlampschakelaar (wordfeud!) aanwezig is thv. de spiegelverstelling, is wel zo handig om te weten dat alles ook aanwezig is.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 15 maart 2012 09:42 PM
  [ # 162 ]

Ja, goede suggestie. Het dashboard staat ook nog op het programma, o.a. lampjes klokkenhuis, km-kabel en dan zal ik meteen de bedrading en mistlampschakelaar vast plaatsen. Pas in tweede instantie komt een andere chic-bumper erop met reeds mistlampen erin, en kan ik de huidige bumper ongeschonden laten. Maar voor het zover is, moet ik eerst nog van een zestal mistlampen in zeer uitlopende conditie, twee (hele) goede maken.

Leuk detail nog: die andere bumper heeft een lip. En ik heb een poosje getwijfeld, maar die laat ik er lekker op zitten… Mr. Green

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 17 maart 2012 10:26 AM
  [ # 163 ]

heej, heb je mijn bumper gejat, ook mistlampen (in hele verschillende toestanden Wink) en ik heb ook een lip..ik vind een standaard bumper een beetje suf..

Ik heb van 1 lamp het glas kapot, altijd de lamp aan de passagierskant (derde keer zelfs), en van de fiat heb ik ook het glas van de rechter mistlamp kapot.. raar maar waar…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 24 mei 2012 04:19 PM
  [ # 164 ]

Nou het startprobleem waar ik eerder over had bericht is gelokaliseerd: een zwak contact bij de startmotor. Dus da’s opgelost! Er zijn wel wat aandachtspunten nog, maar geen dringende op dit moment.

En daarom even wat anders. Een van mijn buren heeft een nieuwe auto, en een mooie ook! Zie deze foto, genomen pal bij mij voor de deur:


Leuk hè?

En verder zoek ik een paar (originele) dakdragers voor een BX berline. Heeft iemand misschien nog een setje liggen waar hij/zij vanaf wil? Ik hoor het graag, bij voorkeur per PB.

Gr,
Simon.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 24 mei 2012 05:00 PM
  [ # 165 ]

Misschien wil ‘ie wel ruilen!

Profiel  
 
 
11 van de 20
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook