Nieuwe elektrische concept van PSA: de Velv
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 07 oktober 2011 09:37 AM

Van de voorpagina:

PSA heeft onlangs een nieuwe elektrische auto gepresenteerd: de Velv. De Velv wordt neergezet als een pure stadsauto en heeft 3 zitplaatsen. De redactie werd getipt over dit nieuwe model.

Velv staat voor: Véhicule electrique léger de ville, en dat wil zoveel zeggen als lichte elektrische stadsauto. In het Frans klinkt het toch een stuk fraaier naar mijn smaak. De Velv is ontwikkeld door een aantal Franse bedrijven en is aan het publiek getoond op het eendaagse ADEME-innovatieforum te Parijs. ADEME is het Franse bureau voor milieu en energie, opgezet door de overheid. Een lichte, energiezuinige en natuurlijk schone auto voor in de grote stad staat momenteel zeer in de belangstelling. Elektrische aandrijving is nagenoeg vanzelfsprekend, verder komt iedereen op het concept van een cabine op losstaande wielen. Naast de eenzitter de Renault Twizy is onlangs op de IAA in Frankfurt de tweezits Opel-studie RAK e aan het publiek getoond. De Volkswagen Nils heeft er maar een, de Audi Urban Concept twee. Deze laatste zijn vierwielers, de Velv en de Opel zijn met twee dicht bijeen staande achterwielen eigenlijk meer driewielers.

De Velv weegt slechts 650 kg, op het accupakket van 8,5 kWh en 20 kW wielmotoren kom je dan 100 km ver, met maximaal 110 km/h. Die actieradius lijkt dus sterk op die van de C-0, een elektrische auto van Citroen die dit voorjaar nog door de redactie getest is: test C-0.
De aandrijving werd ontwikkeld door GKN, Leroy Somer en Valeo, met adviezen van Michelin over toepassing van wielmotoren. Maar dus geen ‘Michelin-wielen’ met ingebouwde motor en elektromagnetische vering. Dankzij het lage gewicht verbruikt de Velv maar 85 Wh/km aan stroom, dit komt ongeveer overeen met het reizen per trein. Volgens PSA voldoet de auto aan alle botsveiligheidseisen.

PSA ziet niet in de eerste plaats de particuliere stadsbewoner als klant. Ze rekenen meer op wagenparkeigenaren en verhuurbedrijven, de stadsauto zou particulier vooral als tweede auto interessant zijn.
Verder realiseert de groep zich heel goed dat elektrisch rijden zonder stroomvoorziening voor opladen nooit wat kan worden. Daarom sloten ze, net een dag voor de persdag van de Frankfurtse IAA, een samenwerking af met General Electric. Die is goed in wagenparken en lease, en doet in energienetwerken. GE wil samen met PSA in Frankrijk een democentrum opzetten om elektrisch vervoer te promoten. Verder gaan ze tot 2015 duizend elektrische auto’s voor inzet in Europa afnemen van Peugeot/Citroën.

Hogervp


meer foto’s zijn alhier te zien

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 08 oktober 2011 02:41 PM
  [ # 1 ]

Ah, de CITELA beleeft eindelijk zijn introductie gulp

Naja, 20 jaar later dan…

http://www.citroenet.org.uk/prototypes/citela/citela.html

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 08 oktober 2011 07:49 PM
  [ # 2 ]

Verrek zeg, dat concept was ik totaal vergeten. Scherp van je. De gelijkenis is treffend.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 oktober 2011 01:53 PM
  [ # 3 ]
Maurice van Mourik schreef:

Ah, de CITELA beleeft eindelijk zijn introductie gulp

Naja, 20 jaar later dan…

http://www.citroenet.org.uk/prototypes/citela/citela.html

Alleen kon die 2 keer zo ver met een lading. Shocked

In elk geval is de Velvc weer een aparte verschijning, hopelijk komt hij betaalbaar op de markt.
Ik zit er eigenlijk op te wachten, werk 32 km ver en bij de minste opstopping op de snelweg ben ik sneller binnendoor, perfect dan zo een wagentje.
Welke prijs dat ik dan verwacht? een 7-8000 euro

En kijk met de deur te openen opent ook het raam, waar ken ik dat van? Juist mijn Avantime. Mr. Green
http://youtu.be/JENis8ynvQo

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 09 oktober 2011 02:16 PM
  [ # 4 ]

Ik zeg, brandstofcel erin en gáááánnnnn.
Accu`s zijn NIET de toekomst

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 09 oktober 2011 02:39 PM
  [ # 5 ]

Techniek staat niet stil natuurlijk.
Maar die prijs van 8.000 euro zie ik zo even niet, de C-0 kost al 35k (in NL), ondanks belastingsubsiie.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 oktober 2011 02:51 PM
  [ # 6 ]

Volgend jaar komt die 2 zitter Renault op de markt voor 8000 euro maar wel met een maandelijkse lease van de baterijen, ik noem dat niet betaalbaar.
Betaalbaar is 8000euro max all in.
Maar of dat haalbaar zal zijn bij Citroen,? Denk het ook niet.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook