1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xsara Picasso 1.8 16V LPI bj.2000 valt soms uit en start pas na een minuut of 10
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 08 november 2011 10:03 AM

Hallo,

Wij hebben het volgende probleem: Soms valt de motor ineens stil (ook als hij warm is) en kunnen we hem pas na ongeveer 10 minuten starten. Het probleem is erg vervelend…zeker als je op een 2 baans weg komt stil te staan en het verkeer blokkeert! Als de motor koud is houd hij ook erg in en het lijkt dan wel of hij verzuipt. Eenmaal op temperatuur is inhouden weg, maar valt hij soms nog ineens uit. Ze kunnen niets vinden met uitlezen omdat er dan geen melding of storing is. Ook is er al van alles vervangen, maar tot op heden is de auto nog steeds onbetrouwbaar voor ons gezinnetje.Het lijkt er nu wel dat als het kouder wordt, dat het vaker voor komt.

De volgende onderdelen zijn al vervangen:
-Botsschakelaar
-Koelslang vernieuwd. Dopje ontluchtingsventiel afgebroken tijdens het rijden ?. Gaf aan: “motor temperatuur te hoog” zijn maar direct gestopt. 2 weken daarna natuurlijk:
-temperatuursensor als je voor het blok staat zit ie aan de rechter kant (temp-meter gaf ineens oververhit aan terwijl er niets aan de hand was)
-luchtfilter
-bougies (er zitten nu geen speciale lpg bougies in zoals hier op het forum aanbevolen werd. Misschien iemand andere ervaringen ? )
-Brandstoffilter
-Alle zekeringen vervangen van de gasinstallatie en oxidatie-vrij gemaakt
-Accu vervangen
-Rond Gasklep schoongemaakt omdat hij hoger stationair bleef lopen.

We worden er nu wel een beetje moedeloos van….Voor de rest echt een geweldige gezinsauto en rijd erg lekker. Alles past erin: kinderwagen, rolstoel en dan nog een hoop bagage..Daarom willen we hem niet weg doen. De kosten lopen ook aardig op vandaar dat we om jullie hulp “weer” eens vragen.

Graag horen wij van jullie.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 17 november 2011 08:09 AM
  [ # 1 ]

Misschien brandstof/luchtverhouding evt in samenwerking met electronica?

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 17 november 2011 01:44 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik zat zelf te denken nog aan lambdasondes en wat ik ook als reactie op een ander forum heb gehad, zou het kunnen zijn dat er een relais van de brandstoftoevoer niet meer goed werkt. Zie link: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=190033
Ik hoop dat er nog mensen op dit citroenforum reageren die hetzelfde probleem hebben gehad o.i.d.

Groetjes

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 18 november 2011 06:14 PM
  [ # 3 ]

Hallo,

Vanmorgen weer hetzelfde…Na X-aantal km’s viel de motor uit. Na 15 minuten startte hij weer en kon weer verder rijden.
Het wordt nu echt irritant en vind het helemaal niets als ik met mijn gezinnetje in de auto rijd.
Enig iemand die ons kan helpen ????

Groetjesssss

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 21 november 2011 08:15 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

Doet het probleem zich voor op benzine of op gas of allebei? en als de auto stilvalt doet hij dan helemaal niets meer of gaat de motor nog wel rond maar pakt deze niet aan? en heeft de auto nog wel stroom als deze stilvalt?
wanneer heeft de auto voor het laatst onderhoud gehad? gaat het motorstoringslampje ook branden als de motor uitvalt of als deze slecht loopt? heeft het misschien iets te maken met de weersomstandigheden (vocht e.d.)

Misschien wel veel vragen, maar zo kun je wellicht de vinger op de zere plek leggen.

mvg Henk

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 22 november 2011 07:36 AM
  [ # 5 ]

Beste Henk,

Ik heb het vermoeden dat het alleen op gas gebeurd. Vanmorgen voelde ik hem op de snelweg en zette hem op benzine en reed gewoon door. Als de auto stil valt heeft de auto nog gewoon stroom. De gangbare controlelampjes gaan dan branden. Het motorstoringslampje rechts in de hoek brand dan ook, maar die brand ook bij een koude start. Zodra de motor gaat lopen, gaat deze ook uit. Als de motor stilvalt brand er op de gasinstallatieindicator geen licht. Normaal lichten er ledjes op bij het contact aanzetten, maar als de motor stilvalt niet.Na gedurende een minuut of 10 start de auto weer normaal. Nu dat het kouder wordt lijkt het wel of mijn brandstofverbruik gestegen is. Normaal gaat het 1e ledje uit rond de 75 km. Nu is dat rond de 65 km.
Of er een verband is met de luchtvochtigheid ??? Ja ergens wel. In de zomer is het namelijk niet gebeurd….. En vorig jaar heb ik er ook best wel last van gehad, maar “lijkt” nu een stuk erger. De auto loopt stationair prima en rijd voor de rest super. Ik ga aankomend weekend eens kijken of ik lekke vacuumslangetjes kan vinden en of de injectoren lekker of los zitten. Ik denk echter dat ik hier niet de oplossing gaat vinden omdat ik op i-net lees dat de motor dan vaak slecht loopt en stationair ook slecht loopt wat nu niet aan de orde is. Ik denk hier alleen aan omdat het brandstofverbruik hoger is en de motor dus moet corrigeren. Ik ben bang dat de Lambdasondes het probleem vormen, maar dan zou het motorstoringslampje moeten blijven branden lijkt mij..
Reeds zijn vervangen zoals bovenaan beschreven:
-Botsschakelaar
-Koelslang vernieuwd. Dopje ontluchtingsventiel afgebroken tijdens het rijden ?. Gaf aan: “motor temperatuur te hoog” zijn maar direct gestopt. 2 weken daarna natuurlijk:
-temperatuursensor als je voor het blok staat zit ie aan de rechter kant (temp-meter gaf ineens oververhit aan terwijl er niets aan de hand was)
-luchtfilter
-bougies (er zitten nu geen speciale lpg bougies in zoals hier op het forum aanbevolen werd. Misschien iemand andere ervaringen ? )
-Brandstoffilter
-Alle 4 de zekeringen vervangen van de gasinstallatie
-Accu vervangen
-Rond Gasklep schoongemaakt omdat hij hoger stationair bleef lopen.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Stel zo veel vragen als jullie willen. Ik wil zo snel mogelijk van het probleem af, want de winter komt er aan en ik wil niet stilstaan met m’n gezinnetje in de kou en bij de dealer loopt de knip leeg en heb ik geen vertrouwen.Krijg daar iedere keer andere antwoorden zoals:  oooohhhhh….is de stappenmotor…..Oooohhhh is het gasklephuis….ooooohhhh is de botsschakelaar…. Veel voorkomende kwaal! en ga zo maar door….

Graag horen wij van jullie

Groetjes,

Gino & Kim

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 22 november 2011 09:37 AM
  [ # 6 ]

Omdat de auto geen storingen meldt en het alleen op gas gebeurt: zou het niet in de aansturing van de gasinstallatie kunnen zitten? Bijvoorbeeld de afsluiter van de gasleiding die spontaan sluit? De gasinstallatie bepaalt het moment van overschakelen naar gas ook aan de hand van de temperatuur en dat heeft nu blijkbaar ook invloed, want na 10 minuten afkoelen start ie wel weer. Heb je al een gasinbouwer geraadpleegd?.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 22 november 2011 09:45 AM
  [ # 7 ]

Nog niet. Wacht nu eerst af of hij op benzine wel blijft lopen zonder problemen.
Andere suggesties zijn graag welkom….

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 22 november 2011 09:16 PM
  [ # 8 ]

Het lijkt er inderdaad op dat je gasinstallatie problemen geeft, echter als je een g3 installatie hebt, start deze meestal op benzine, maar als de omschakeling op basis van motor temperatuur gaat, dan is het wel weer te verklaren.
Ik heb zelf nog nooit stilgestaan met mijn picasso’s (afkloppen maar!!), wel last gehad van onregelmatig stationair lopen, (stappenmotor vervuild) backfire, (lekkende vacuumslang) en inhouden ( speciale LPG bougies er weer uitgehaal op advies van de gasboer!).
1 keer hield de auto er mee op onder het rijden, maar in een reflex heb ik toen direct omgeschakeld op benzine, en wist ik direct dat het probleem in de gasinstallatie zat, dit bleek de afsluiter op de verdamper te zijn (was duidelijk te zien, kunststof behuizing was gescheurd)
Het verschijnsel ‘af en toe storing’ is lastig op te lossen, maar door het uit sluiten van dingen kom je vaak een heel eind.
Wat voor gasinstallatie heb je overigens?

grtz

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 23 november 2011 12:15 AM
  [ # 9 ]

We hebben Vialle LPI installatie. Zie link naar montagehandleiding die ik ga gebruiken om de stekkers en relais na te lopen.
Graag horen wij nog van jullie.

Link van Vialle LPI installatiehandleiding nederlands : http://www.scribd.com/doc/45895875/CITROEN-XSARA-PICASSO-1-8i-16V-221260-0

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 23 november 2011 04:34 PM
  [ # 10 ]

Mijn ervaring met garages is dat ze de gas-installatie compleet buiten beschouwing laten bij storingen omdat ze daar geen kennis van hebben. Zo had ik met mijn peugeot een kokende motor, waarmee ik bij de garage kwam. Na beoordeling van het koelwater werd de diagnose “doorgeslagen” koppakking” gesteld. Reparatie (nclusief afvlakken van de kop) ging maar liefst 1200,- euro kostten. Thuis toch eerst maar even gaan internetten en wat bleek: een lekke verdamper zorgde voor gas in het koelsysteem en dreef zo de temperatuur op. Als ik mijn toestemming voor de reparatie niet snel had ingetrokken was ik 1200 euro armer geweest voor een reparatie die het probleem niet had opgelost! Dus ik zou zeggen: ga in dit lastige geval naar een gasspecialist (die hebben óók verstand van benzinemotoren, omgekeerd vaak niet). Succes!

Profiel  
 
linkemink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-2011

Gepost: 27 november 2011 03:00 PM
  [ # 11 ]

Tijdens het zoeken naar “mijn probleem” zag ik deze topic. Ik zie dat er al heel wat onderdelen vervangen zijn en dat het probleem bij jullie nog niet opgelost is.
Bij mij slaat de auto Picasso 2001 1.8i 16v G3 soms af bij het terugschakelen voor bv een rotonde en je dus bijna stilstaat. Het probleem doet zich soms voor en dat is het vervelende. Zelfs na bv 200 kilometer probleemloos rijden, remmen, terugschakelen slaat de auto zomaar een keer af. Je kan de auto wel weer onmiddellijk starten en weer probleemloos rijden. Stationair loopt de auto prima en start ook vlot.
Ik kan je helaas niet verder helpen maar ik hou deze topic in de gaten om te kijken of mijn probleem ook opgelost kan worden.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of het afslaan heel geleidelijk is begonnen of van de ende op de andere dag?

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 27 november 2011 09:22 PM
  [ # 12 ]

Hallo allemaal,

Ik heb dus nu een paar dagen op benzine gereden en nu viel de motor weer stil. Ook weer kon ik de auto niet starten en kreeg de gasinstallatie geen voeding. Echter na een half uurtje startte hij weer, maar nu blijft het gele lampje helemaal rechts in de hoek branden. Eindelijk een storing die de ECU heeft geregistreerd. Ik zit nu te kijken voor een OBD scanner om te kijken wat de computer aangeeft. We houden jullie op de hoogte en evt. adviezen welke OBD scanner ik kan gebruiken of wat er alsnog aan de hand kan zijn omdat ik hem niet direct kan starten hoor ik graag van jullie….. We zijn een stapje dichter bij nu en hopen snel weer probleemloos te kunnen rijden!!!

Groetjes

Gino & Kim

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 04 december 2011 03:13 PM
  [ # 13 ]

Hallo allemaal,

We hebben de computer eraan gehangen en vonden meerdere foutmeldingen. We hebben ze allemaal verwijdert. Stonden ook oudere in. Nu even afwachten tot het weer gebeurd.We zijn gaan zoeken op internet en vonden iets over Mass airflow sensor. De problemen die er uit voort komen zouden verklaren waarom de auto inhoud en niet lekker loopt en meer verbruik heeft. Wat denken jullie ervan ? Het is een 1.8 16V op LPI. Enig idee waar we die zouden kunnen krijgen ? Kunnen hem nergens vinden op i-net. Heeft onze Picasso die wel ? Graag horen we van jullie en wat jullie advies is.

Groetjes,

Gino & Kim

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 09 december 2011 08:13 AM
  [ # 14 ]

Niemand ?????


KICK.

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 09 december 2011 12:30 PM
  [ # 15 ]
Gino & Kim schreef:

Hallo allemaal,

Ik heb dus nu een paar dagen op benzine gereden en nu viel de motor weer stil. Ook weer kon ik de auto niet starten en kreeg de gasinstallatie geen voeding. Echter na een half uurtje startte hij weer, maar nu blijft het gele lampje helemaal rechts in de hoek branden. Eindelijk een storing die de ECU heeft geregistreerd. Ik zit nu te kijken voor een OBD scanner om te kijken wat de computer aangeeft. We houden jullie op de hoogte en evt. adviezen welke OBD scanner ik kan gebruiken of wat er alsnog aan de hand kan zijn omdat ik hem niet direct kan starten hoor ik graag van jullie….. We zijn een stapje dichter bij nu en hopen snel weer probleemloos te kunnen rijden!!!

Groetjes

Gino & Kim

dus als ik je goed begrijp dan viel de auto stil terwijl je op benzine reed?, dan heeft dit niets te maken met de gasinstallatie dus.
en je schrijft telkens dat je de auto niet kan starten, maar bedoel je dan dat de motor niet rondgaat of dat de motor niet aanslaat?
aangezien je de foutcodes hebt gewist kun je nu ook wachten tot het weer optreed en dan opnieuw de foutcodes uitlezen.
Als ik moet gokken verdenk ik eerder de map sensor, deze zit onderin je inlaatspruitstuk, maar dat is een wilde gok.
kijk anders ook eens op : http://www.problemcar.nl

succes!

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook