1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
inhouden motor met kou e-hdi
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 06 februari 2012 12:49 PM

Ondanks de kou geen problemen nog gehad deze met starten, maar vandaag bij -8 merkte ik dat de motor begon in te houden / te stotteren. Het was net alsof ik in een te hoge versnelling reed, terwijl ik zo’n 1800 toeren reed in z’n 3 of in z’n 4. Terugschakelen of gas geven verhielp het ook wel. Heeft de motor het gewoon zwaar vanwege de kou? Meer mensen hier last van?

Profiel  
 
Kevin3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-10-2011

Gepost: 06 februari 2012 12:58 PM
  [ # 1 ]

Ja herken het! Heb het afgelopen paar dagen ook gehad, was niet bij een steenkoude motor, maar na een paar kilometer als die een beetje op temperatuur kwam. Was de motor eenmaal warm nergens last van!
(Verbruik is wel sterk gestegen was rond de 4,3l/100km nu rond de 5,3l/100km volgens de BC die btw volgens mijn tankbonnen nog steeds niet klopt)

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 06 februari 2012 01:09 PM
  [ # 2 ]

Verbruik is om te huilen met deze temps.

maar ik merk geen inhouden o.i.d ?

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 06 februari 2012 03:23 PM
  [ # 3 ]

Mijn auto komt niet echt op temperatuur met deze dagen.
Zo zag ik het verbruik na tanken op de eerste 100km van de volle tank op ongeveer 6 L/100 staan. Jawel 1:16 en een beetje voor de e-HDI. Toppie. de ritjes halen dan de 20km niet, waardoor ie dus koud blijft.

Gelukkig had ik daarna iets langere ritjes, waardoor er nu enigzins toonbaar 1:18,6 km in het display staat.

Mijn bijna tweede 10.000km zit nu op 1:19,6 gemiddeld, terwijl de eerste 10.000 km op 1:20 zat.

Als ik zou echt aan het racen zou zijn… maar dat valt eigenlijk wel mee.


Het inhouden voel ik trouwens ook. Het lijkt net alsof je geen gas geeft (je voet wel op de pedaal, maar niet ingedrukt), terwijl je wel degelijk gas geeft. Het rijdt een beetje schokkerig.
Deed mijn Peugeot trouwens ook.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 06 februari 2012 03:43 PM
  [ # 4 ]

ik doe 1 op 14.6 met mn e-hdi sinds de vorige tank beurt.

Maar schokkerig rijden merk ik meer als je langzaam door een wijk probeert te rijden en je bent nogal lomp met het gas. maar ook lichte tikjes op het gas resulteert al in schokken, maar het is niet iets wat echt heel erg stoort ofzo.

Profiel  
 
Bumblebee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-10-2011

- DS 3 1.6 e-HDI
Gepost: 06 februari 2012 04:20 PM
  [ # 5 ]

Ook hier inhouden bij constante snelheid (40 in 3, 60 in 4, 80 in 5). Zal wel een ‘producteigenschap’ zijn Wink

Profiel  
 
Imagination
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 27-09-2011

- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
Gepost: 06 februari 2012 04:53 PM
  [ # 6 ]

Beste,

ik heb inderdaad hetzelfde “probleem”. Bij het starten bij deze koude temperaturen valt het me op dat de motor in het begin precies een aantal toeren overslaat. Hij doet dit maar 1 keer en heeft het enkel als we richting vriestemperaturen gaan.
Verder is het bij ook dat het lijkt alsof de wagen inhoudt bij lagere snelheden bij grote koude. Het lijkt dan wel of ik in een te lage versnelling zit, terwijl dit helemaal niet het geval is. Ook merk ik dat bij het plostseling gas geven de wagen even twijfelt en inhoudt om er daarna als vanouds vandoor te gaan.
Ik heb dit tijdens een onderhoud reeds aangekaart bij de dealer waar men de wagen toen aan de computer heeft gelegd, maar men kon daar geen abnormaalheden ontdekken. Wel kreeg ik te horen dat er een update van de software zat aan te komen waar mogelijk dit mee verholpen zou zijn.
Voor de rest een zeer bijzondere en fijne wagen om mee te rijden.

grtz I.

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 06 februari 2012 05:21 PM
  [ # 7 ]

Niet gelijk doorstarten btw, maar eventjes een seconde of 2 wachten tot de lampjes uit gaan en dan pas starten. Hij slaat in 1x aan, geen gehik, geen gekke taferelen.

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 06 februari 2012 07:20 PM
  [ # 8 ]

Je kan het beste gewoon instappen, contact aanzetten….. gordel omdoen en dan pas starten.
Dan is ie voorgegloeid en start en loopt ie gelijk mooi (wel meer lawaai, maar da’s normaal bij een koude diesel)

Met dit weer starten zonder voorgloeien is echt niet goed voor je auto.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
Gerjan30 (Verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 539
Geregistreerd: 07-01-2012

Gepost: 06 februari 2012 10:42 PM
  [ # 9 ]

1 je stapt in steek de sleutel in het contact.
2 duw 2 a 3 maal het gas pedaal volledig in
3 start pas als alle lichtjes op het dashboard ivm voorgloeien uit zijn.
4 laat de motor even draaien zodat hij de 1000 toeren bereikt heeft, de automatische sjouk is dan volledig uit.

en dan ben je klaar om te gaan rijden. ik doe dit bij warm en koud weer kwestie van de motor al wat drinken te geven al voorens hij gestart word

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 06 februari 2012 11:11 PM
  [ # 10 ]

Nja, je pedaal 2x intrappen voordat ie gestart is… lijkt me kansloos dat er iets gebeurd.
Eveneens dat er geen automatische choke op een moderne auto zit.

We praten over een injectie systeem wat een x tal sensoren gebruikt om te bepalen hoeveel brandstof er ingespoten gaat worden.
Dat ding meet hoe koud het is, hoe koud de inlaatlucht, de motortemp, olie enz.. Daarmee weet ie de hoeveelheid brandstof.
Alle data die verzameld wordt van de sensoren wordt via een mapping en processor gebruikt.
Vandaar dat je “chip” tuning kunt laten doen. Ze passen de mapping dat aan.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
Gerjan30 (Verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 539
Geregistreerd: 07-01-2012

Gepost: 06 februari 2012 11:18 PM
  [ # 11 ]

kan zijn wat je verteld ,, maar doe het altijd op deze manier en denk wel dat het iets uithaalt, als je gas geeft gaat er toch een gasklep open staan? er zit toch een kabel aan je pedaal die aangesloten is op een klep en zo komt er toch diesel vrij,, ik kan verkeerd zitte maar is niet zo belangrijk bij mij werkt het altijd het is hier nu - 12 en geen enkel start probleem gehad

Profiel  
 
Gerjan30 (Verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 539
Geregistreerd: 07-01-2012

Gepost: 06 februari 2012 11:25 PM
  [ # 12 ]

chip laat ik zette als ik 10000km heb. zeker zijn dat hij goed is ingereden. ben niet zo heel tevreden over het dood vallen soms tijdens het schakelen je kan het wel verhelpen door er op te letten maar da is niet de bedoeling natuurlijk

Profiel  
 
Nitro+
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011

- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Gepost: 07 februari 2012 12:51 AM
  [ # 13 ]

Die van mij loopt bij deze koude temperaturen aardig te schokken. Het schokken doet ie vanaf ongeveer 50km/h en hoger (heb het ook al bij 80km/h en 120km/h gevoeld) en alleen wanneer de motor nog niet op temperatuur is.

Profiel  
 
ds3_4me
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-2011

- DS 3 1.6 e-Hdi So Chic
Gepost: 07 februari 2012 01:02 AM
  [ # 14 ]
Scottie schreef:

Je kan het beste gewoon instappen, contact aanzetten….. gordel omdoen en dan pas starten.
Dan is ie voorgegloeid en start en loopt ie gelijk mooi (wel meer lawaai, maar da’s normaal bij een koude diesel)
Met dit weer starten zonder voorgloeien is echt niet goed voor je auto.

ik heb het idee dat het net tegenovergesteld werkt. het voorgloeien start volgens mij tegenwoordig bij het ontgrendelen van de deur. daarom hoef je dus eigenlijk niet voor te gloeien. (bij mijn peugeot207 heb ik nooit het voorgloeilampje zien branden, bij navraag gaven ze vóórgaande reden aan). Maar als ik instap zet ik vaak nog wat in mijn agenda (km-stand/vertrektijd etc) of ik leg nog wat in de kofferbak, en als ik dan dus iets langer wacht met starten, dan heb ik het idee dat de motor net wat minder lekker loopt. bij contact weer uit en starten lijkt het voorgloeien ook niet opnieuw te gebeuren (zal wel “net nog warm genoeg zijn”). ik start nu dus steeds de auto direct na het ontgrendelen + instappen.

overigens heb ik dat inhouden afgelopen weekend ook gemerkt, inderdaad net of je een te hoge versnelling rijdt (en 80 in zijn 5 zou echt geen probleem moeten zijn). het temperatuurmetertje wil ook niet echt in het midden komen met deze temperaturen, ook niet na 20 km rijden)

DS3 e-Hdi, Gris Thorium/Rouge Carmen, Carmen Dashboard, Pack Perfo, Pack Comfort, Pack HiFi/USB, Borbet X8 16” (en in de winter InterAction Meteor 15”)

Profiel  
 
Kevin3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-10-2011

Gepost: 07 februari 2012 08:09 AM
  [ # 15 ]
Gerjan30 schreef:

1 je stapt in steek de sleutel in het contact.
2 duw 2 a 3 maal het gas pedaal volledig in
3 start pas als alle lichtjes op het dashboard ivm voorgloeien uit zijn.
4 laat de motor even draaien zodat hij de 1000 toeren bereikt heeft, de automatische sjouk is dan volledig uit.

en dan ben je klaar om te gaan rijden. ik doe dit bij warm en koud weer kwestie van de motor al wat drinken te geven al voorens hij gestart word

Gasklep diesel???
Gaspedaal is tegenwoordig by-wire, dus dat ding bepaalt zelf wel wat ie doet intrappen heeft geen nut, net als de choke. Hij blijft gewoon lekker veel inspuiten en mindert dit zelf langzaam naarmate de motor warmer wordt. misschien dat hier ook iets van de inhouden/schokken inzit.

@DS3_4_me: Schijnt wel bij VAG diesels te zijn dat die al voorgloeit als je de deur opent. Bij de DS3 niet, kijk maar op je dash als je het contact met dit weer aan zet.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook