Hogedrukleiding lekt; sproeit motorruimte groen
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 juli 2012 02:36 PM

Gisteren even iemand naar het station brengen, voelde ik de stuurbekrachtiging minder worden. Op de terugreis ging het lampje branden, dus toch maar naar de kant met de DS.
Toen de schrik van mijn leven: de remmen deden het ook niet! Logisch, maar je realiseert het toch weer te laat. Ik stond net op tijd in het parkeervak stil. Motorkap open en jawel, alles besmeurd onder de LHM. Snel LHM bijvullen en naar huis. Daar beter gekeken met draaiende motor en met de tik van de regelaar/pomp sproeide de LHM uit de leiding vanaf de pomp, precies in het buitenbochtje:
(foto van motorwissel)
Wat een bende, zelfs de zelfgemaakte alu beschermings plaat die ik extra over het uitlaatspruitstuk heb tbv de lpg-verdamper zag helemaal groen! Als die plaat er niet zat en je rijdt 120 staat volgens mij zo de boel in de fik, of valt dat mee?

Nu vind ik op internet niet een nwe leiding in de maat vanwege de plek van de regelaar/voorraadbol:
(foto van motorwissel)
‘groene’ foto volgt nog.

Kan ik dit provisorisch oplossen om naar een garage te rijden?

Wet iemand waar ik de goede lengte kan krijgen?

in RVS of CuNiFer?

Kan je de leiding met de hand in de vorm buigen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 juli 2012 03:09 PM
  [ # 1 ]

LHM ontbrandt niet zo snel op een uitlaat. Een vlammetje doet wel BOEM met die nevel! (of een vonkje)

Cunifer voor de HD leiding is niet aan te raden. Breekt weer. Je zou over kunnen gaan op de vdLaan methode.
Hier een foto van de SM variant, maar die kan je zo lang maken als je wil.


Of de originele vinden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2012 03:11 PM
  [ # 2 ]
bogaard77 schreef:

Of de originele vinden.

dat gaat niet want de manier waarop bij de TS de HD-regelaar geplaatst is is nooit zo door Citroën bedacht. Dat is gelijk ook waarom de leiding stuk kan gaan: het trilt te veel..Ik zie ook helemaal nergens een leidingbeugeltje op de foto. Bij de HD leiding is het heel belangrijk dat ie goed vast zit in een aantal beugeltjs, zoals origineel. Zit ie dat niet dan breekt ie vroeg of laat. Een van der Laan-slang is in dit geval een uitstekende oplossing.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 juli 2012 03:17 PM
  [ # 3 ]

Om naar een garage te rijden kan je proberen em dicht te solderen. Moet je hem eerst leeg maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2012 03:23 PM
  [ # 4 ]

Ik ben daar geen voorstander van….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 16 juli 2012 03:40 PM
  [ # 5 ]
waterman schreef:
bogaard77 schreef:

Of de originele vinden.

dat gaat niet want de manier waarop bij de TS de HD-regelaar geplaatst is is nooit zo door Citroën bedacht. Dat is gelijk ook waarom de leiding stuk kan gaan: het trilt te veel..Ik zie ook helemaal nergens een leidingbeugeltje op de foto. Bij de HD leiding is het heel belangrijk dat ie goed vast zit in een aantal beugeltjs, zoals origineel. Zit ie dat niet dan breekt ie vroeg of laat. Een van der Laan-slang is in dit geval een uitstekende oplossing.

Bij de ‘TS’? Heb deze constructie met HD regelaar voor de bak nooit gezien. Is ‘TS’ een zelfgebouwd model?

Zelf ooit bij een XM V6 de HD-leiding gerepareerd door te solderen; noodoplossing om thuis te komen. Kwam er mee thuis maar na een paar dagen begon de zaak opnieuw te lekken.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 juli 2012 03:46 PM
  [ # 6 ]

is een dergelijke lekkage eigenlijk tijdelijk even op te lossen met rubber en slangenklemmen ? Er staat stevige druk op, hoeveel weet ik niet exact, maar met rubber en de klemmen op de juiste plek zou je dit wellicht dicht kunnen houden en veilig bij een garage kunnen aanrijden.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4964
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 juli 2012 03:51 PM
  [ # 7 ]
gompy58 schreef:

is een dergelijke lekkage eigenlijk tijdelijk even op te lossen met rubber en slangenklemmen ? Er staat stevige druk op, hoeveel weet ik niet exact, maar met rubber en de klemmen op de juiste plek zou je dit wellicht dicht kunnen houden en veilig bij een garage kunnen aanrijden.

De pomp schrikt niet van 200 bar. Hydraulische kranen en graafmachines werken met slangen en een druk van tot 380 bar. Dus een goede slang gaat prima in dit geval.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10522
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 juli 2012 03:52 PM
  [ # 8 ]
Matthijs164 schreef:
waterman schreef:
bogaard77 schreef:

Of de originele vinden.

dat gaat niet want de manier waarop bij de TS de HD-regelaar geplaatst is is nooit zo door Citroën bedacht. Dat is gelijk ook waarom de leiding stuk kan gaan: het trilt te veel..Ik zie ook helemaal nergens een leidingbeugeltje op de foto. Bij de HD leiding is het heel belangrijk dat ie goed vast zit in een aantal beugeltjs, zoals origineel. Zit ie dat niet dan breekt ie vroeg of laat. Een van der Laan-slang is in dit geval een uitstekende oplossing.

Bij de ‘TS’? Heb deze constructie met HD regelaar voor de bak nooit gezien. Is ‘TS’ een zelfgebouwd model?

Zelf ooit bij een XM V6 de HD-leiding gerepareerd door te solderen; noodoplossing om thuis te komen. Kwam er mee thuis maar na een paar dagen begon de zaak opnieuw te lekken.

TS=topicstarter. Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 juli 2012 04:07 PM
  [ # 9 ]

Ja. 180 bar druk dichthouden met een slangeklem…

Voor tijdelijk (hard)solderen en naar de garage rijden. Wegenwacht pasje mee….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2012 04:30 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

.. Wegenwacht pasje mee….

Voorziene pech, die doet dus niets als jij er al mee bezig bent geweest.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 juli 2012 04:31 PM
  [ # 11 ]

je vrouw laten rijden…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 juli 2012 04:52 PM
  [ # 12 ]

Dank voor de reacties,

@Waterman: de leiding zit na de pomp het eerst vast in een leidingbeugeltje t.h.v. de koppelingshevel. In mijn verzameling internet foto’s lijkt dat ook de standaard montage methode.

@bogaard77: zij wil dat een garage het gaat doen anders gaan we weer later op vakantie. Is nu echt geen optie, a.s. zondag moeten we op de ferry van Ijmuiden naar Newcastle.

Zojuist vd Laan/Evert-Jan aan de telefoon gehad en die opperde idd ook de flexleiding. Dit lijken andere aansluitkoppelingen?
Die maar doen?

Moet ik trouwens de radiator verwijderen hiervoor?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2012 04:55 PM
  [ # 13 ]
camemBert schreef:

Dank voor de reacties,

@Waterman: de leiding zit na de pomp het eerst vast in een leidingbeugeltje t.h.v. de koppelingshevel. In mijn verzameling internet foto’s lijkt dat ook de standaard montage methode.

Dat klopt. Maar origineel zit er bij de korte leiding nog een beugeltje en bij de lange leiding nog wel 3 beugeltjes. 1 beugel is niet genoeg…

Bij van der Laan een slang en koppelingen halen, dan rij je met 3 uurtjes weer! Radiateur lekker laten zitten, slang er onder door prutsen, ouwe leiding stuk maken en verwijderen, klaar is Bert.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 juli 2012 05:07 PM
  [ # 14 ]

Precies. Niks garage. 1 leiding en koppelingen scoren. die klus je er zo in .

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 17 juli 2012 02:38 PM
  [ # 15 ]

Kan ik de nwe leiding niet beter langs een kant van de versn.bak laten lopen, is korter?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook