65 ans Citroën type H….
Gepost: 05 augustus 2012 01:04 AM

Hierbij wat foto’s van het verjaardagspartijtje van de HY. In Zeewolde werd dit gevierd met ruim 200 patatbussen;

De hele set;
http://www.flickr.com/photos/citroenazu/sets/72157630902849860/with/7712944176/



Untitled by azu250, on Flickr

65 ans type H by azu250, on Flickr

133 (Kopie) by azu250, on Flickr

194 (Kopie) by azu250, on Flickr

278 (Kopie) by azu250, on Flickr

063 (Kopie) by azu250, on Flickr

Profiel  
 
Gepost: 05 augustus 2012 11:49 AM
  [ # 1 ]

Het is vandaag ook nog mochten mensen zich vervelen….

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 05 augustus 2012 01:57 PM
  [ # 2 ]

In 1980 kocht mijn opa zijn eerste HY die hij gebruikte als kampeerauto en bedrijfsbus. Daar rijd ik nu nog in.  Omdat een paar keer per jaar ombouwen van het interieur te veel werk was, heeft hij rond 1985 de bovenstaande bus erbij gekocht en daar ben ik ook vaak mee op vakantie geweest. Een jaar of 10 later heeft hij deze weer verkocht en dit is voor het eerst dat ik deze bus weer zie, weliswaar met een ander kenteken erop.  Eergisteren heb ik nog even met de huidige eigenaar gepraat, dat was erg leuk!

Sowieso een zeer geslaagd evenement!

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 05 augustus 2012 02:54 PM
  [ # 3 ]

Ha Ree,

dat moet een leuk weerzien zijn geweest!

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 06 augustus 2012 10:37 AM
  [ # 4 ]

De Volkskrant is ook langsgeweest.

Directe link

Groet, Rogier

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 06 augustus 2012 01:41 PM
  [ # 5 ]

Ook nog een berg foto’s:

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 06 augustus 2012 04:13 PM
  [ # 6 ]

Bij het NRC hadden ze hetzelfde bedacht als de Volkskrant:


De patatbus: 65 jaar vol joie de vivre

Oldtimers zijn vervuilers die binnenkort wellicht uit de grote steden geweerd
worden. De liefhebbers van de aandoenlijke Citroën HY kunnen dat niet geloven.

Een forse Fin manoeuvreert zich zwetend uit zijn Citroënbusje.
Hij heeft in de sauna gezeten, die hij achterin het busje heeft gebouwd. „Deze bus is een en al creativiteit”, zegt de Fin. Uit een andere busje stapt een Zwitser die ermee door Amerika en Rusland
toerde in de jaren tachtig. „Die Amerikanen geloofden hun ogen niet”,zegt hij.
Tweehonderd Citroënbusjes, type HY, reden vorige week naar Zeewolde voor de 65ste verjaardag van de
bus, die dankzij zijn geschiktheid als wagen voor frietverkopers de ‘patatbus’ ging heten.
De eigenaren, veel fotografen, kunstenaars en architecten, kampeerden tot gisteren aan het Wolderwijdmeer. Ze vertellen elkaar hoe hun bus de Alpen bedwong en ze helpen elkaar in het eindeloze gevecht tegen de roest. „In een HY-bus rijden is een joie de vivre”, zegt er een.
Stan Bögels, bestuurslid van de Nederlandse Citroën HY-vereniging, loopt van de ene bus naar de andere.
Van de Fransman met een van de eerste busjes, uit 1949, naar de Duitser die nog steeds nieuwe onderdelen voor de HY bouwt.
„Als ik dat schattige neusje zie, krijg ik al een vakantiegevoel”, zegt Hanneke Rietveld. Ze zit voor haar witte bus uit 1969. Met haar man rijdt ze twintig jaar door Europa. Overal waar ze komt, worden ze begroet. „Mensen op terrasjes beginnen te klappen, voetgangers zwaaien. Op weg naar Calais maanden drie Franse politiemannen ons tot stoppen. Wat bleek: ze wilden in onze bus kijken. Met als gevolg dat wij de ferry misten.”

Het applaus van Zeewolde, terrassen in dorpjes en steden kent iedereen op het grasveld bij Zeewolde. Maar dat zou binnenkort weleens kunnen verstommen. Volgens onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving en TNO zijn oldtimers steeds meer verantwoordelijk voor vervuiling in de grote steden. Het aantal jonge oldtimers, auto’s ouder dan 25 jaar, neemt toe en ze worden steeds vaker voor dagelijks vervoer gebruikt. Oude Mercedessen zijn in trek en worden goedkoop uit Duitsland geïmporteerd. Het onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is gedaan,
stelt een oplossing voor: weer de oldtimers uit de steden, net als de vrachtwagens.
„We worden de dupe van de goedkoop geïmporteerde Mercedessen en BMW’s, zegt Albert de Gier naast
een gele HY-bus. Hij gelooft niet dat de maatregel daadwerkelijk ingevoerd wordt. Ook de andere eigenaren van de Citroënbus kunnen niet geloven dat ze binnenkort niet meer in de stad mogen rijden met hun bus. De regel is „oneerlijk” en „treft niet de echte vervuiler.”
„We gebruiken de bus voor vakanties en weekendjes weg”, zegt Miranda Wissels naast haar rode bus,
„niet voor dagelijks gebruik. Het zou ook jammer zijn voor de mensen in de steden. Die zien de bus dan niet meer.”
Amsterdammer en politieman Edwin Bijker, die zelf ook weleens een mooie oldtimer aanhoudt, stalt zijn
bus in Haarlem. Dat zou niet meer kunnen met de voorgestelde milieumaatregelen.
„Te gek voor woorden”, zegt hij. „Ik denk dat ik minder vervuilend ben dan moderne auto’s.
Die rijden iedere dag op de weg. Ik niet. Laat ons dan weer wegenbelasting
betalen”. Daarvan zijn oldtimers nu vrijgesteld.
Als de maatregel tegen de oldtimers doorgaat, zou Manfred Vonk zijn bus, waarin hij nu zijn snackbar
drijft, niet meer thuis in Den Haag kunnen stallen. De patatverkoop zou beperkt moeten worden tot buiten de stad. Hij maakt zich niet druk: „Mijn bus rijdt op gas. Die vervuilt niet. Bouw hem om naar gas, en je omzeilt die onzinmaatregel”.
Ook veel andere HY-rijders laten hun bus al op gas rijden. Maar niet iedereen vindt dat een geslaagde oplossing. Erwin Kulsdom: „Als je hem ombouwt is het de originele bus niet meer. Dat hij echt is, maakt hem nou net zo leuk.”

Citroën HY
De opdracht van Citroën voor auto-ontwerper Pierre Franchiset was simpel: bouw een bestelbus met voorwielaandrijving, laag benzineverbruik en een perfecte wegligging.
In juni 1947 werd de eerste Citroën HY gepresenteerd op de Salon de l’Automobile in Parijs. Sindsdien zijn er naar verluidt 473.289 exemplaren van gebouwd. De productie stopte in 1981. Hij kreeg en cultstatus.
De bus met golfplaatcarrosserie dook op in menige Franse filmkomedie. En Gerard Reve betoogde in 1974 in een briefwisseling met Heere Heeresma dat zijn Citroën HY toch echt beter was dan Heeresma’s Volkswagenbus.
Vooral in Nederland is de bus nog altijd populair. Er rijden er nog bijna duizend.

Tom Vennink
Foto’s Maarten Hartman

Groet, Rogier

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 06 augustus 2012 05:01 PM
  [ # 7 ]

Wij zijn zondagmiddag met de kinderen nog ‘even’ naar het Erkemederstrand gefietst om de bussen te bewonderen. Al was iedereen druk bezig met opruimen en vertrekken, konden we toch nog van al dat moois genieten. Op zulke momenten begint het toch te kriebelen, zo’n bus zou toch wel erg leuk zijn als campertje.

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 07 augustus 2012 01:07 AM
  [ # 8 ]

Nog wat foto’s van zaterdagnamiddag:

https://picasaweb.google.com/101924846008422108351/HYmeetingZeewolde2012#

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 07 augustus 2012 11:14 AM
  [ # 9 ]

Kan niet op met de media-aandacht.
Omroep Flevoland is ook komen kijken.

http://www.omroepflevoland.nl/uitzending-gemist/video-player?p=binnen+de+dijken

Groet, Rogier

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 09 augustus 2012 12:11 AM
  [ # 10 ]

lovecitro Met veel plezier dit topic doorgelezen en bekeken, ach met weemoed denk ik dan weer aan mijn HY kenteken 26-DB-23. vlgs mij bestaat zij nog.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook