Zweven in de Teflon hemel
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 augustus 2012 02:54 PM

In een ander topic kwam de Teflon droom langs.
Fin25 blijkt een smeerolietoevoeging te zijn voor verbrandingsmotoren.
De fabrikant beveel aan dit door je olie te gooien, met de belofte:

Vermindert de wrijving van motordelen tijdens de start en in bedrijf en verhoogt de compressie, voor meer motorvermogen, minder slijtage en minder motorgeluid.

Nergens op de site staat verder ook maar iets om die claim te onderbouwen. De redering die wordt gevolgd lijkt op: Bakpan, teflon, glad, dus goed voor alles, zelfs je motor.
Je vindt er een “datasheet” waar niets op staat dat de claim verder onderbouwt. Wel twee verontrustende dingetjes:
Temperatuursbereik: -20 °C tot 150 °C (let op de taalfout. In een motor wordt het op bepaalde plekken zeker warmer. Wat gebeurt daar?)

Ook leuk is:
Schudden voor gebruik. (Dus voor de start even aan de dakrand schudden!)
Sterk vervuilde oliefilters en motorolie eerst vervangen. (Grappig genoeg doet ieder weldenkend mens dat ook al zonder Fin25 in zijn auto te gooien.
Houdbaarheid: 3 jaar** Dat is in gesloten verpakking bij kamertemperatuur.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 augustus 2012 04:24 PM
  [ # 1 ]

Grappig dat het merk weer opduikt.
Ik ken het van zeker 20 jaar geleden.
Ik vind het toch wel goed spul, ik gebruikte het vrij geregeld.

Vroeger hield ik altijd heel nauwkeurig het verbruik bij (over tienduizenden kilometers).
Ik heb het destijds in Dyanes,GS-en en een DS gedaan, zowel in motor als versnellingsbak.
Het verbruik daalde met ongeveer 6% (met dezelfde rijstijl en dezelfde route)
Ik had het gevoel dat de motor ook wat lekkerder liep, maar dat is misschien whishfull thinking…
Het schakelen ging ook iets soepeler.

Het effect ebt wel langzaam weg. Na ongeveer 5000 km was het verbruik weer hetzelfde als voorheen.
Met een nieuwe dosis Fin 25 werd ie weer wat zuiniger.

Waarom gebruik ik het dan nu niet meer?
Het is erg duur geworden. In de jaren ‘80 kostte het f11,- per dosis als je een literfles kocht.
Nu kost het E36,75 per dosis (via marktplaats). Het is niet meer rendabel.
De moderne olie is ook verbeterd, ik denk dat het qua slijtage niet veel meer zal schelen.

Maar ik geloof dus dat het echt wel wat doet, je moet er alleen geen wonderen van verwachten.

Quote:
Ook leuk is:
Schudden voor gebruik. (Dus voor de start even aan de dakrand schudden!)
Sterk vervuilde oliefilters en motorolie eerst vervangen. (Grappig genoeg doet ieder weldenkend mens dat ook al zonder Fin25 in zijn auto te gooien.
Houdbaarheid: 3 jaar** Dat is in gesloten verpakking bij kamertemperatuur.

Ik neem aan dat dit als grapje bedoeld is?

Groet,
Hans

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 augustus 2012 06:17 PM
  [ # 2 ]

Nee Hans, helaas niet als grapje bedoeld. Het staat in de “data sheet” van FIN25.

Lees en huiver: http://www.interflon.com/asset/download/578

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 augustus 2012 08:09 PM
  [ # 3 ]

Schudden voor gebruik is natuurlijk bedoeld voor de flacon, zodat er geen residu overblijft bij het uitschenken.
Bij een draaiende motor wordt het vanzelf aardig geroerd.
Het kan een heel klein beetje “uitzakken” in de flacon maar zelfs met een grote fles was dat al nauwelijs het geval.

Het effect is kennelijk het beste als de olie en oliefilter niet al te vuil zijn.
Ik heb het altijd toegevoegd aan verse olie, dan is ook het rendement het hoogst (blijft het langst in het carter)

Temperatuurbereik lijkt inderdaad beperkt, geen idee wat er gebeurt bij de klepstelen van de uitlaatkleppen of de compressieveren.
Motorolie gaat ook achteruit bij temperaturen boven de 150 graden.
Ik neem aan dat ze wel enig onderzoek gedaan hebben.
Ik heb er zelf nooit problemen ondervonden.
Teflon kan over het algemeen ook wel 200 graden verdragen (denk aan de Tefalpan).

De “shelf life” van 3 jaar is een richtlijn, die geldt trouwens ook voor motorolie.

Fin heeft trouwens ook andere producten zoals kruipolie.
Geweldig spul voor sloten en fietskettingen etc. Het blijft veel langer werkzaam dan andere PTFE producten zoals D2 en Valma.
Het is alleen moeilijk te krijgen.

Ik heb geen belang bij Interflon, maar ik vond het altijd wel goed spul. Het is mij alleen te duur geworden, daarom gebruik ik het niet meer.
Ik geloof ook niet in een werkingsduur van enkele tienduizenden kilometers.
En een versleten motor wordt ook niet ineens als nieuw…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 augustus 2012 08:36 PM
  [ # 4 ]
H@ns schreef:

Schudden voor gebruik is natuurlijk bedoeld voor de flacon, zodat er geen residu overblijft bij het uitschenken.
Bij een draaiende motor wordt het vanzelf aardig geroerd.
Het kan een heel klein beetje “uitzakken” in de flacon maar zelfs met een grote fles was dat al nauwelijs het geval.

Het komt best wel voor dat ik drie weken niet met mijn DS rijd. Is de boel dat wel of niet uitgezakt?

Ik heb het altijd toegevoegd aan verse olie, dan is ook het rendement het hoogst (blijft het langst in het carter)

Gemeten? en zo ja, hoe?

Ik neem aan dat ze wel enig onderzoek gedaan hebben.

Ik niet. Gewoon natte reclamegil.

De “shelf life” van 3 jaar is een richtlijn, die geldt trouwens ook voor motorolie.

Zonet even op wat oliecontainertjes gekeken. Noem mij één merk en type waarop zo’n aanduiding staat, want ik zie ze niet.

Geweldig spul voor sloten en fietskettingen etc.

Laten we het daar dan ook bij houden. Het doet mij wat denken aan Molykote. In de jaren ‘70 HET middel tegen alle problemen. Werkzamer dan Teflon in de toepassingen waar het hier over gaat.

Teflon kan over het algemeen ook wel 200 graden verdragen (denk aan de Tefalpan).

Helaas is de boter dan al verbrand. Een goede kok zou zich schamen.
Maar los daarvan: Wat is jouw waardering dan van het temperatuurbereik in de Datasheet?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 augustus 2012 12:13 AM
  [ # 5 ]

Nou nou, je neemt het wel serieus zeg!
Je gaat het toch niet gebruiken dus wat een moeite..
Maar goed:

Het komt best wel voor dat ik drie weken niet met mijn DS rijd. Is de boel dat wel of niet uitgezakt?

Niet uitgezakt, Fin25 liet op beurzen destijds zien dat het het langste gemengd bleef, maar dat is natuurlijk geen onafhankelijk onderzoek. Overigens is het zo weer gemengd. Het wordt geen klont als het uitzakt.

Gemeten? en zo ja, hoe?

Niet gemeten, maar als je het in je verse olie doet zit het het langst in je carter. Het lijkt mij niet verstandig om vlak voor een verversing het spul erin te doen. Dat bedoelde ik.

Zonet even op wat oliecontainertjes gekeken. Noem mij één merk en type waarop zo’n aanduiding staat, want ik zie ze niet.

http://qclubricants.com/shelf_life.htm
Er zijn veel discussies op diverse fora te vinden, sommige mensen zweren bij verse olie…
Ik weet niet wat voor invloed iets “verlopen” olie heeft op de smeereigenschappen, volgens mij valt het allemaal wel mee. Denk aan de anekdote van de 2cv die met bananen in het carter uit de woestijn is gekomen.

Laten we het daar dan ook bij houden. Het doet mij wat denken aan Molykote. In de jaren ‘70 HET middel tegen alle problemen. Werkzamer dan Teflon in de toepassingen waar het hier over gaat.

Prima voor aandrijfassen, maar is er geen risico op verstopping van oliekanaaltjes?

Helaas is de boter dan al verbrand. Een goede kok zou zich schamen.
Maar los daarvan: Wat is jouw waardering dan van het temperatuurbereik in de Datasheet?

Motorolie blijft meestal onder de 100 graden, dus er is genoeg reserve.

Maar goed, ik vind het gewoon te duur geworden.
In de jaren ‘80 was de kwaliteit van de olie niet wat het nu is, dus dat was een andere situatie.

Als je er geen vertrouwen in hebt moet je het vooral niet gebruiken.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 augustus 2012 09:52 AM
  [ # 6 ]

Tja, ik blijf erbij dat het wel werkt en doet wat de fabrikant belooft, maar als je er geen goed gevoel bij hebt gebruik je het toch niet?

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 04 november 2012 12:05 AM
  [ # 7 ]

Jammer dat er niemand meer reageert, ik vond het wel een leuke discussie ondanks het feit dat JanSr en ik recht tegenover elkaar staan, niemand anders ervaring met Fin25?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook