1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wordt het een DS?
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 26 september 2012 10:54 PM

Mijn vader is al een tijdje wat aan het rondkijken naar Citroëns. Volgend jaar wordt hij 50 en is hij 25 jaar getrouw met mijn moeder, dus dit moet toch wel gevierd worden en hoe kan dit beter dan met een leuke hydraulisch geveerde Citroën?

Na eerst wat rondkijken naar XM’s bleken die nogal heel erg duur in onderhoud, dan maar wat rondgekeken naar C6-en, maar nu komt de boekhouder af dat dit zo maar even 8000 euro per jaar enkel en alleen aan verkeersbelasting kost doordat heel het systeem van autobelastingen hier gewijzigd is in België.
Daardoor zijn we nu wat aan het kijken naar oldtimers dus een CX of DS. Een DS spreekt ons wel enorm aan doordat het toch echt wel de Citroën en de Franse Godin is. Toen mijn vader kind was hebben zijn ouders ook nog een DS gehad. Op het vlak van youngtimers ken ik ondertussen wel al wat, maar van de echte oldtimers als een DS weet ik nog niet zo veel.

Wat zijn de typische zwaktes van een DS en wat kost een DS zo min of meer in onderhoud? Ik weet in ieder geval al dat ze heel erg roestgevoelig zijn, maar motorisch heb ik echt geen idee wat er vaak stuk gaat en wat er nooit stuk gaat. Lopen DS-en makkelijk veel KM of zijn KM-standen als 400000km eerder uitzonderlijk voor een DS?

We hebben eigenlijk wel een erg mooie DSuper gevonden die niet zo heel ver af staat: http://www.leboncoin.fr/voitures/359365267.htm?ca=17_s
We zijn gisteren avond ook eens gaan kijken en ze zag er ook echt wel nog goed uit. Ze is 2 jaar geleden helemaal uit elkaar geweest, ontroest en herspoten. Ik kon nergens roest ontdekken, ook in die gootjes boven de wielkasten achteraan niet. Ze heeft in die 2 jaar wel veel buiten gestaan. Ook het interieur is compleet vernieuwd en in echt prachtige nieuwstaat. De zetels zijn helemaal opnieuw met leder overtrokken. Juist is er aan de motor op een nieuwe brandstofpomp niets aan gedaan. De bollen zager er nog redelijk nieuw uit. Welke motor heeft zo’n DSuper eigenlijk en zijn die gekend om veel problemen of aandacht? Heeft deze motor een distributieriem? De motor zou ongeveer 195000km gelopen hebben.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 26 september 2012 11:14 PM
  [ # 1 ]

Jij zwalkt ook alle kanten van het forum over hè, straks wordt het nog een 2CV!  tongue rolleye

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 september 2012 11:15 PM
  [ # 2 ]

Die Dsuper is wel serieus te pakken genomen zeg…. Fout glas, verpallast interieur, pallas sierlijsten enz enz…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 26 september 2012 11:24 PM
  [ # 3 ]

@ MWH.C inderdaad, ik had ook niet gedacht dat het zo’n vaart ging uitlopen. Zeker niet op het moment dat mijn vader al in het station stond om die XM op te halen. Wie weet komen wel wel terug bij een BX uit Laughing

@ Waterman: Er is idd heel wat aan gedaan. Dat glas is enkel een folie en kan je er zo terug afdoen, maar het is ook wel de eerste auto die ik gezien heb waarbij zo’n folie echt gelukt is en niet vol met blaasjes lucht zit. Het was eigenlijk nog zo lelijk niet. Wist niet dat er zo veel pallas snufjes op zaten, het zag er echt wel mooi uit, zeker het interieur.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 26 september 2012 11:25 PM
  [ # 4 ]

8000 euro voor een C6 per jaar aan belasting in BE?? huh

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 september 2012 11:26 PM
  [ # 5 ]

Nee man, natuurlijk niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 26 september 2012 11:33 PM
  [ # 6 ]
waterman schreef:

Die Dsuper is wel serieus te pakken genomen zeg…. Fout glas, verpallast interieur, pallas sierlijsten enz enz…

Ja, mijn smaak is het ook niet.. Zelfs het terugschroeven van de middenarmsteun lijkt te zijn mislukt..

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 26 september 2012 11:36 PM
  [ # 7 ]
waterman schreef:

Nee man, natuurlijk niet.

Daarom vroeg ik het ook met een redelijk sarcastische ondertoon. ..

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 26 september 2012 11:37 PM
  [ # 8 ]

Ik vind het ook vreemd, maar het is vooral omdat de auto op de vennootschap ingeschreven zou worden. Dan moet mijn vader dubbel belastingen betalen. De belastingen worden nu ook verrekend op CO2 en nieuwprijs. Er zijn hier echt rare dingen aan de hand hoor. Zo was er eens in een TV-programma van iemand die 60000 euro voor zijn 3 (sport)wagens per jaar zou moeten betalen. Resultaat: auto’s gaan de deur uit.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 27 september 2012 08:03 PM
  [ # 9 ]
CLL Martin schreef:

8000 euro voor een C6 per jaar aan belasting in BE?? huh

Ja man, natuurlijk wel… kijk hier maar even: http://www.vacature.com/tools/companycarcostcalculator

Voordeel alle aard: 7500 euro plus nog eens een 1300 euro aan ‘gewone’ verkeersbelastingen.

Sjah, smaken verschillen. We vonden dat het totaalplaatje wel klopte en mooi was ondanks de aanpassingen. Zwart met een wit dak en witte accenten. Zoals witte wielen met pallas doppen op, en een witte sierlijst. Het is ook maar slechts een voorbeeld, het hoeft zeker niet deze te worden als we nog mooie andere zien. Wat zijn de typische zwaktes en dan vooral motorisch van een DS?

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 27 september 2012 08:14 PM
  [ # 10 ]
thomasc3vtr schreef:

XM’s bleken die nogal heel erg duur in onderhoud, dan maar wat rondgekeken naar C6-en,

Zou je het erg vinden dat ik hier nogal moeite mee heb???

Een XM (die al bejaard is) valt af vanwege de kosten. Dus kijken jullie naar een C6 Shocked

Die krijg je bij een pak hagelslag ofzo?

 

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 september 2012 08:15 PM
  [ # 11 ]
Matthijs164 schreef:
waterman schreef:

Die Dsuper is wel serieus te pakken genomen zeg…. Fout glas, verpallast interieur, pallas sierlijsten enz enz…

Ja, mijn smaak is het ook niet.. Zelfs het terugschroeven van de middenarmsteun lijkt te zijn mislukt..

Die hoort volgens mij los te staan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 september 2012 08:40 PM
  [ # 12 ]
thomasc3vtr schreef:
CLL Martin schreef:

8000 euro voor een C6 per jaar aan belasting in BE?? huh

Ja man, natuurlijk wel… kijk hier maar even: http://www.vacature.com/tools/companycarcostcalculator

Voordeel alle aard: 7500 euro plus nog eens een 1300 euro aan ‘gewone’ verkeersbelastingen.

 

Goed, we gaan deze discussie dus even verhelderen en gelijk beëindigen:

Dat hele bedrag is uitsluitend van toepassing als men die auto op naam van het bedrijf koopt en registreerd en er vervolgens privé mee gaat sturen. Gewoon bijtelling dus zoals we dat in Nederland noemen. Dat is gewoon een normale regeling, immers het privé gebruik van een auto waarvan alle kosten op de onderneming te verhalen zijn wordt zo’n beetje in de hele EU belast. Koop je de C6 privé dan betaal je veel minder belastingen, net zo als bij ons.

En nu verder over een DS, als die er ooit gaat komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 27 september 2012 08:41 PM
  [ # 13 ]
René schreef:
thomasc3vtr schreef:

XM’s bleken die nogal heel erg duur in onderhoud, dan maar wat rondgekeken naar C6-en,

Zou je het erg vinden dat ik hier nogal moeite mee heb???

Een XM (die al bejaard is) valt af vanwege de kosten. Dus kijken jullie naar een C6 Shocked

Die krijg je bij een pak hagelslag ofzo?

Ik heb hier zeker geen problemen dat je hier moeite mee hebt. Het klinkt ook heel erg raar, maar die gedachte naar een C6 is er echt wel op overduidelijk aanraden van medeforumers gekomen. Zij waren er allemaal unaniem over eens dat een C6 een verstandigere keuze zou zijn. Bovendien zou mijn moeder een XM waarschijnlijk weeral zien als een oude auto terwijl een C6 dan echt wel een klasse wagen is net zoals ze zou willen. Hier kan je het draadje zien: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215199/


Een DS is dan weeral een heel ander verhaal. Dit wordt dan weer aanschouwt als een echte oldtimer en niet als een oude auto.

Van die middenarmsteun weet ik ook niet precies hoe het zit. Deze zit nu los in de DS en kon je er zo uithalen, maar ik heb geen idee hoe het hoort. Uiteindelijk is een paar boutjes vastdraaien nu ook het einde van de wereld niet.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 september 2012 08:44 PM
  [ # 14 ]
thomasc3vtr schreef:

Een DS is dan weeral een heel ander verhaal. Dit wordt dan weer aanschouwt als een echte oldtimer en niet als een oude auto..

Een DS is natuurlijk ook gewoon een oude auto met een ander naampje (oldtimer) en kost je makkelijk hetzelfde of meer dan een XM aan onderhoud. Daarbij heb je er in BE veel minder aan dan aan een XM, vooral als er zo’n “O” plaat op zit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 27 september 2012 08:52 PM
  [ # 15 ]
jantje1948 schreef:
Matthijs164 schreef:
waterman schreef:

Die Dsuper is wel serieus te pakken genomen zeg…. Fout glas, verpallast interieur, pallas sierlijsten enz enz…

Ja, mijn smaak is het ook niet.. Zelfs het terugschroeven van de middenarmsteun lijkt te zijn mislukt..

Die hoort volgens mij los te staan.

Kussentje is verkeerd om op de steun geschroefd. Geen halszaak maar zegt wel iets over liefde voor details en authenticiteit.. Of in dit geval gebrek aan.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook