DS’en in Australië
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17421

- CX 2400 Super
Gepost: 15 december 2012 01:48 AM

van de voorpagina

Op de voorpagina van het forum besteden we niet alleen graag aandacht aan bijzondere Citroëns, maar ook aan bijzondere Citroën-liefhebbers. We hebben weer zo’n bijzondere liefhebber opgespeurd, een emigrant die zich nog aan het Nederlands uit zijn vroege kinderjaren herinnert en die het lukt om DS’en en andere Citroëns op hun kop te laten rijden. Bergen, steden, snelwegen; voor ieder terrein de juiste auto, maar steeds weer op zijn kop.

Op 15 november van dit jaar registreerde zich een nieuwe forummer met de naam ‘aust c35’. Zoals zijn forumnaam al doet vermoeden, heeft hij een C35 en woont hij in Australië. In zijn C35-topic meldt hij blij dat hij van medeforummer Diesel Rinus ventilatoren heeft kunnen kopen. Aan het einde van zijn eerste bijdrage staat ook nog een link naar zijn website. Wat doet een redacteur van een internetforum? Die klikt op zo’n link! En wat vindt hij daar? Een keur aan foto’s en verhalen over DS’en in Australië! In een blik wordt duidelijk dat hier een verhaal voor onze voorpagina achter zit.

John Paas, zo heet aust c35 in werkelijkheid, is in Australië geboren. Toen hij drie was, verhuisde hij met zijn Nederlandse ouders en zijn tweelingbroer Michael naar Nederland en toen hij zes was, verhuisde hij weer terug naar Australië. Dat is inmiddels al weer een heel aantal jaren geleden. Geen wonder dat zijn Nederlands wat roestig geworden is. Als John vaker op het forum over zijn Citroën-belevenissen komt vertellen, zal dat roestlaagje vanzelf dunner worden.

In Brisbane, Queensland, dat is aan de oostkust van Australië, bedrijven John en zijn vrouw Janet een zaak in verlichtingsartikelen en ijzerwaren met een speciale focus op de restauratie van bakeliet. De C35 uit 1978 wordt sinds 10 jaar voor het werk ingezet, maar ook privé rijden John en Janet met klassieke Citroëns, vooral DS’en. Bij hen staat geen moderne auto op de oprit.

Toen John en Janet op 18 november met Janets 87 jaar oude moeder op familiebezoek naar het 200km verder gelegen Warwick moesten, werd de D Spécial uit 1974 uit de schuur gerold. Janets moeder maakte die keuze, omdat ze die achterbank het comfortabelst vindt en ook nog eens van de CD-speler geniet. John maakt de keuze tussen zijn auto’s eerder vanuit technische overwegingen. De D Spécial heeft relatief korte bakverhoudingen, dus die maakt op snelwegen wat veel toeren. In de stad daarentegen rijdt hij heel fijn en in de bergen ook. Omdat er naar Warwick behoorlijk geklommen moet worden, is niet alleen Janets moeder tevreden met de autokeuze, maar ook John. Het huis van de familie in Warwick is een historisch landhuis dat juist die dag voor het publiek opengesteld is. Op een ereplaats in de tuin krijgt de D Spécial veel bekijks. Ook de terugweg verloopt voorspoedig. De auto kan net op tijd weer de schuur in, voordat een venijnige voorjaarsbui losbarst en het begint te hagelen.

In het immens grote Australië is een auto met lange bakverhoudingen prettiger voor lange reizen. Wanneer John en Janet naar hun vakantiehuis in Victoria gaan, wordt de ID 21F Safari uit 1968 volgeladen. Waar de D Spécial bij 100km/h rond 3000 toeren maakt, komt de Safari met 10% minder toe. Helaas is de achterbank minder comfortabel en is geen CD-speler voorhanden. 

Een D Spécial voor bergachtig gebied, een ID 21 voor de lange afstanden: ieder terrein vraagt om zijn eigen D-model. “Horses for courses”, zegt men in het Engels. Voor de stad is er dan nog Janets lievelingsauto: een 1974’er DS 23 Pallas met Borg Warner automaat.

Nu we John iets beter kennen, hopen we vaker te kunnen lezen hoe het hem, de C35 en de DS’en gaat. John moet ook nog eens komen uitleggen hoe die Australiërs dat doen, aan de onderkant van de aardbol rondrijden zonder eraf te vallen…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Henk Bats
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Gepost: 15 december 2012 08:03 PM
  [ # 1 ]

Weer een prachtig verhaal over een Citrofiel en zijn Citroën’s en in dit geval down-under.

Groetjes, Henk

Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8165

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 15 december 2012 08:45 PM
  [ # 2 ]

Mooi verhaal, zo lees ik ze graag.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

aust c35
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 17 december 2012 10:14 AM
  [ # 3 ]

Ja dankje voor de prettige woorden. Het is erg waarm hier. De lt 15 in onze stadt en de 68 ID19b naar de strandt gisteren . Alles goed in de heet (waarm) Mijn twee halve broers zijn hier zo het is leuk. Een ov de denkt de LT 15 Traction leuk op de weg - -het gaat goed en snel en mijn broers kindts - kind is 11 jaar oud en hij was in de groode goleve op de strandt en dacht het prachtig maar eerst dagt de golve en beetje grrood. Goede tijde en de Citroen was leuk met alle de aktivitie naar de strand.  - - Goede tijde en en goede kerstmus naar all jij hier van Ausralie naar Holland - - groetjiys John.

Mijn vrouw, Janet en ik rijden in oude auto’s vroeger dan 1979. Dit is in plaats van een moderne auto.
Ik was geboren in Australie maar ik woonde in Holland met mijn Hollandse ouders van toen ik 3 was tot ik 6 was zo mijn Nederlands is niet zo goed.
Wij wonen in Brisbane, Australia maar wij hebben een vakantie plaats ver weg in Victoria waar wij ook en paar autos hebben.

Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 2400 Super
Gepost: 17 december 2012 11:50 AM
  [ # 4 ]

Ha John, ook jullie in Australië fijne kerstdagen gewenst. En veel plezier met de Citroëns tijdens de toerritjes met familieleden. Als jullie iets bijzonders beleven, lezen we dat graag!

Profiel  

aust c35
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 december 2012 10:15 PM
  [ # 5 ]

Ja voor mijn twee broers het is leuk en ook voor mijn Broers kindt kindt hoe is elf jaar oud. Alle de tijd moet ik hier en daar gaan in the traction en op Zondag naar de Coolum Classic Golf dingetje waarom en relatiif van England vindt Golf prachtig - - voor mij niet zoe veel maar het was en goede dag maar erg heet. Zoe dat was en lange dag met de ‘68 ID 19 b maar het was goed voor en swem te heebben in de Zee.  Dan hier en daar in de ‘74 D Special en ik gaan met die voor te ‘68 Safari te zien et DS Motors voor alles prsis te maken voor de 3000 km te gaan et de andere cant kerstmes te gaan. Zoo met de geke 2 Hollandse broers is het alles leuk - - maar zijn Hollandse knaapen allemaal en beetje gek ??? - - ja - - wel hier is het zoe maar erg leuk in dit Kerstmus tijd.

Tot siens - - dooee en alle dat dat wij zeggen in dit groote wereld - - John Paas.

Mijn vrouw, Janet en ik rijden in oude auto’s vroeger dan 1979. Dit is in plaats van een moderne auto.
Ik was geboren in Australie maar ik woonde in Holland met mijn Hollandse ouders van toen ik 3 was tot ik 6 was zo mijn Nederlands is niet zo goed.
Wij wonen in Brisbane, Australia maar wij hebben een vakantie plaats ver weg in Victoria waar wij ook en paar autos hebben.

Profiel  

aust c35
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 december 2012 07:11 AM
  [ # 6 ]

Ja alles gaan goed hier. Mijn tweeling broer rijd 1100 mile van Castlemaine in Victoria met his 1960 ID ( Frans recht hand). Het gaat goed maar en klein rood ( rod in Engels) kan op doen op 2twee kleine balletjiys. De rood heeft uit ge sgrooft en dat maakt het dat tweede versnelling en vier was erg moilijk in te gaan. Hij dagt eerst dat wij de top van de versnelling bak aaf te doen zo wij waaren erg blij dat wij de rood op doen en nouw kan de 1960 ID19 terug kan gaan.

Tot siens,  John.

Profiel  

aust c35
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 december 2012 10:11 PM
  [ # 7 ]

De 1968 ID21F Safari wagen is nouw goed. Der was iets niet goed met de electrische. Op de weg inn de nacht ik zie dat de lichte en de ignition electrische naar de plugs aaf en aan gaat Met de help van John en Lance in DS Motors wij vont dat de kleine pin - - roede waar de electrische uit de batterij komt was loose . Ik doe solder op de top en dan alles was goed. Ik kan nouw de wagen nouw packe voor de lange rijs . Van daag ga ik met mijn twee Nederlandse 1/2 broers rijde in de “68 ID 19b op en grote heuvel kijken en dan de odd relative te zien “hoe de andere halve” leift hier in Brisbane en dan naar te vliegtuig zo dat een kan terug naar koud Holland kan gaan.

Als jij denkt dat alle deze woorde gek is en daar is te veel vaan en gek knaap in Australie dan kan u zeggen en dan will ik niet meer doen en moet u niet alle dit leze. Dit is goed voor mijn Hollandse beter te maaken.

Groetjiys. John Paas.

Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten

- CX 2400 Super
Gepost: 21 december 2012 10:25 PM
  [ # 8 ]

Hallo John, goed dat de Safari klaar is voor de lange reis! Afstanden van 3.000km zijn in Europa moeilijk voor te stellen. Omdat je zulke grote afstanden rijdt, ben ik nieuwsgierig hoeveel kilometer er in totaal op de teller (odometer) staan…

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook