1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën en Peugeot aan de hydraulische hybrides
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 23 januari 2013 09:19 AM

Bron: Autoweek

PSA (Citroën en Peugeot) werkt samen met Bosch aan een nieuwe hybride aandrijflijn die bestaat uit een verbrandingsmotor en hydrauliek.

De hydraulische hybride aandrijflijn is een vervolg op de Hybrid4-aandrijflijn die PSA en Bosch – partners sinds 2008 - samen ontwikkelden voor gebruik in personenauto’s. Bij Hybrid4, dat in 2011 voor het eerst werd toegepast in de Peugeot 3008 (foto 2) werkt een dieselmotor samen met een elektromotor; de eerste drijft de voorwielen aan, de tweede neemt de achteras voor z’n rekening.

Het hydraulische hybride systeem bestaat uit twee hydraulische eenheden met bijbehorende drukvaten; deze zorgen voor aandrijving van de achterwielen. Aan de voorwielen zit een verbrandingsmotor (benzine of diesel) gekoppeld. Daardoor zijn drie vormen van aandrijving mogelijk: alleen op de voorwielen via de verbrandingsmotor, alleen op de achterwielen via de hydrauliek of een combinatie van die twee, waardoor je feitelijk vierwielaandrijving hebt.

Het hydraulische systeem werkt als volgt: tijdens het remmen wordt de vrijgekomen kinetische energie omgezet in hydraulische energie, die wordt opgeslagen in een drukvat. Die energie kan vervolgens weer worden ‘losgelaten’ op de achterwielen bij het accelereren. De auto kan bij lage belasting optrekken en rijden op alleen de hydrauliek, waardoor de uitstoot nul is. Volgens Bosch levert dit een Co2-reductie van gemiddeld 30 procent op, in stedelijke gebieden kan dat oplopen tot 45 procent. 

De hybride hydraulische aandrijflijn is in principe geschikt voor elk formaat auto en elk type verbrandingsmotor maar PSA gaat de nieuwe techniek het in eerste instantie toepassen in z’n compacte modellen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 januari 2013 06:40 PM
  [ # 1 ]

Wat is dan het voordeel? Lichter omdat je geen accu’s heb?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang je dan hydraulisch kan rijden. Want bij de Hybride4 is dat maar een kort stukje.

In elk geval interresant om in de gaten te houden wat ze hiermee allemaal geen doen de komende tijd Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 januari 2013 06:43 PM
  [ # 2 ]

Heel mooi. Nu zijn we ook in één keer af van het gezeur over dat citroen geen hydrauliek meer in z’n auto’s zet!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 januari 2013 07:27 PM
  [ # 3 ]

Precies,

Dat het in de verkeerde richting zit nemen we maar voor lief.

 

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 januari 2013 10:36 PM
  [ # 4 ]

Nou - bij de DS schijnt toch ook nog even gedacht te zijn over een hydraulische aandrijving. Grappig dat dit dan nu weer terug komt.

Kunnen ze mooi combineren met de vering: hoe meer energie je bij elkaar geremd hebt, hoe groter de wagenhoogte haha

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 januari 2013 01:39 AM
  [ # 5 ]

Hoe gaan ze dat doen? Een accumulatorbol van 1 meter doorsnee of door de hele auto heen op elke (on)denkbare plek een veerbol stoppen ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 24 januari 2013 01:54 AM
  [ # 6 ]

Op Autoblog.nl staat bijgaande afbeelding met uitleg over het systeem. Daar hebben ze het over een systeem met perslucht, wat de naam Hybrid Air zou ondersteunen. Anderzijds staan er wel hydraulische componenten in de afbeelding. Raar.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 januari 2013 12:19 PM
  [ # 7 ]

Niet zo gek natuurlijk: de Citroens veren feitelijk op gas, een hydraulisch systeem legt de verbinding. Dat willen ze hier blijkbaar ook doen. Kan me ook voorstellen dat een hydraulisch motortje stiller is dan een motor op perslucht - want dat zou het alternatief zijn.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 februari 2013 08:34 PM
  [ # 8 ]

van de voorpagina

De C3 Hybrid Air rijdt op lucht

Het eerste nieuws over een nieuwe hybridetechnologie kwam eind januari al naar buiten. Vandaag pakt Citroën groots uit met een persbericht over Hybrid Air. Op de autosalon van Genève zal de Citroën C3 Hybrid Air zeker veel bekijks trekken. Daarvoor zal niet alleen het fraaie, opengewerkte studiemodel zorgen, maar ook het opzienbarend lage verbruik van 2.9 liter per 100 km.

Wanneer een bedrijf nieuwe logo’s en slogans presenteert, drukken die meestal meer een wens uit dan dat ze een beschrijving van de toestand bieden. Zo ook Citroën met haar “créative technologie”; wat moest je ermee? Vandaag wordt dat duidelijk: de ‘Hybrid Air’-technologie wordt uitgebreid in een persbericht voorgesteld.

Hybrid Air staat voor de combinatie van een interne verbrandingsmotor met een door luchtdruk gevoede hydraulische motor. Rijden op lucht wordt nu werkelijkheid. Dit is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van een e-hybride. Het achterwege laten van een batterijenpakket bespaart ruimte, gewicht, aanschafwaarde en recyclagekosten! De prestaties zijn haast niet te geloven. Ingebouwd in een Citroën C3 VTi 82 beloopt het brandstofverbruik in de Europese testcyclus 2.9 liter per 100 km en blijft de uitstoot beperkt tot 69 gram CO2 per km. In het stadsverkeer komt deze hybride C3 met 45% minder brandstof toe dan een C3 met alleen de VTi 82 verbrandingsmotor.

Hybrid Air heeft al een lange geschiedenis. De grootste doorbraak in de automobiele toepassing van hydrauliek was de verschijning van de DS in 1955. In de DS zorgde de hydrauliek niet alleen voor vering, maar ook voor stuur- en rembekrachtiging, en voor de semi-automatische koppeling. Al in 1958 ontwikkelde Citroën een 2CV waarin de verbrandingsmotor door perslucht en hydrauliek werd ondersteund. In die tijd was er echter nog te weinig belangstelling voor en ontbraken de technieken om het systeem serierijp te maken. Hieruit wordt wel duidelijk dat Hybrid Air niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het is een technologie die Citroën in de genen zit! Deze claim wordt gestaafd door de 80 patenten die PSA bij de gezamenlijke ontwikkeling met Bosch op zijn naam geschreven heeft.

Gezien het gewicht, de ruimte en de prestaties van het systeem, is Hybrid Air in zijn huidige ontwikkelingsfase vooral geschikt voor compacte auto’s en kleine middenklassers. Ook kleine bestelvoertuigen kunnen ervan profiteren. In het C3-studiemodel zijn de verbrandingsmotor en de luchtaandrijving gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met continu variabele transmissie. De electronica van het systeem laat de gebruiker kiezen uit drie modi. In de luchtmodus is de verbrandingsmotor buiten gebruik. De energieterugwinning tijdens vertragen en remmen is zo efficient dat de luchtmodus op 60 tot 80% van alle stadskilometers gebruikt kan worden. De benzinemodus is bedoeld voor ritten buiten de bebouwde kom. Natuurlijk wordt ook in deze modus tijdens vertragen en remmen de hydrauliekpomp aangedreven om energie in de vorm van luchtdruk op te slaan. In de combinatiemodus helpt de hydrauliekmotor de verbrandingsmotor. Zo komen niet alleen extra paardekrachten beschikbaar, maar vooral extra draaimoment dat bij optrekken en versnellen van pas komt.

Op de autosalon van Genève zal een vergaand opengewerkte C3 Hybrid Air getoond worden. Michelin mag delen in alle aandacht, omdat het model op nieuwe banden staat. De speciale maat van 165/50 R16 zorgt voor minder rolweerstand, geluid en gewicht. Zo worden bijna 0,2 liter per 100 km bespaard. Speciale kleuren en materialen zorgen voor aanvullende showeffecten. Wil je de Citroën C3 Hybrid Air zelf zien, dan kun je van 7 tot en met 17 maart terecht op de 83e Salon International de l’Automobile in Palexpo te Genève. Om de voorpret te verhogen, kun je nu al dit filmpje kijken.

bron: persbericht Citroën, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 februari 2013 08:48 PM
  [ # 9 ]

Klinkt als een veel lichtere oplossing dan met accu’s.
Het zou mij niet verbazen als we hier een vrij direct aftrek snel op de markt terug gaan vinden.

Mooi filmpje ook om het duidelijk te maken Wink

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 februari 2013 01:01 PM
  [ # 10 ]

Op 22 februari zal Citroën meer foto’s verspreiden. Natuurlijk zullen we die direct hier plaatsen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
sardonis
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013

- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Gepost: 18 februari 2013 11:02 AM
  [ # 11 ]

Uit helaas slechte ondervinding neem ik de cijfers die Citrôen de wereld instuurt met een hele grote korrel zout ...

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 februari 2013 10:37 PM
  [ # 12 ]

Dat ligt aan de onrealistische definitie van de Europese testcyclus.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 februari 2013 10:38 PM
  [ # 13 ]

In afwachting van de fotoserie die vrijdag openbaar gemaakt wordt, hier nog even een plaatje van de C3 Hybrid Air:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 februari 2013 10:51 PM
  [ # 14 ]

‘t Idee spreekt me echt heel erg aan. Maar ik zit me toch af te vragen of je nou echt zover komt als je hoopt op een paar flessen perslucht. We wachten het maar eens af.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 20 februari 2013 01:52 PM
  [ # 15 ]

Ik ben erg benieuwd. Mooi dat Citroën / PSA weer vernieuwend bezig is!  very good
Hydropneumatiek, de techniek waarmee Citroën zich al 58 jaar onderscheidt van de meute, maar dan op een heel andere en eigentijdse manier toegepast.  cheese
En dat in combinatie met de Nederlandse CVT-transmissie…

Het is wel de vraag wat het rendement in de praktijk zal zijn, want de Europese testcyclus is totaal onrealistisch voor werkelijk verbruik op de openbare weg. Speciaal bij vernieuwende technieken zijn de afwijkingen gigantisch. Zoals laatst ook in het nieuws gekomen is.

Omdat Citroën alleen oude aandrijftechniek leverde hebben wij eind 2011 een Fiat 500 TwinAir 85 Turbo gekocht.
Die 950 cc tweecilinder met hydraulische onafhankelijk bediende inlaatkleppen en turbodruk zou een verbruik van 1:24,5 halen volgens de Europesche testcyclus. Maar wij hebben de afgelopen 40.000 km er 1:17 mee gereden… 30 % meer!
De meest zuinige 500 TwinAir rijder haalt net 1:21. De meest onzuinige halen 1:11…
De enorme afwijking is het gevolg van het volstrekt onrealistische rijpatroon wat de Europese autoproducenten afgesproken hebben voor de test, om aan zo gunstig mogelijke verbruikscijfers te komen.
En verder vinden wij het te moeilijk om de verrassende power van de TwinAir niet af en toe te benutten.  Laughing

Stel dat de 2,9 ltr/100 km van de C3 Hybrid Air CVT in werkelijkheid ook een afwijking heeft van 30 %, dan is het verbuik nog steeds 1:27. Wil ik wel zakelijk mee thuiskomen.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook