Dag dames en heren,
Mijn naam is andy 37 jaar jong/oud werk als mortuarium medewerker in een groot ziekenhuis.
Na vele echt heel veel auto’ s te hebben gehad ben ik opzoek naar een beetje zweef.
Mijn bedoeling was een een xm v6 met alle opties.
Maar dat bleek nogal lastig want de automaat viel al af door de gevoelligheid van die techniek.
En dan waren er exemplaren van 750 euro of 4000 en niet veel er tussen in.
Dus de zoek tocht ging verder en toen zag ik bij top gear een cx break en dacht ja dat wordt het een cx.
Nou ga ik vanmidddag naar deze kijken is deze iemand hier bekend?
En hebben jullie nog tips als ik vanmiddag ga kijken?
Alvast bedankt
Andy












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Welkom sjohnnie. Lees het CX deel maar eens goed door. Typisch voor de CX zijn elektrische probleempjes van displays, elektrische ramen knopjes enz. En verder ROEST ROEST ROEST. Binnenschermen achter, accubak, subframes ...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En bij de 2 liter en 2.2: OLIE lekkages…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
maar gelukig wel vrij simpel op te lossen in tegenstelling tot de elektronische pannes op de 2400-2500 modellen….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vrij simpel op te lossen ja. Als je de motor en bak uitgebouwd hebt ja. En dan de havle motor hebt afgebroken
Die “elektronische drama’s” bij de 2400 en 2500 waar iedereen zo over loopt te miauwen vallen in de regel 100%, als je maar weet waar en wat je moet zoeken. Maar ja, er zijn niet zo veel mensen die het snappen hé...
Een CX 20 en 22 zijn vrij simpele hokken gelukkig. Met olielekkage, versleten koppelingen en lekke koppakkingen heb je de echt zwakke punten op technisch vlak wel gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok dus als beginner is zo een 2,0 aan te raden.
Maar in de advertentie staat dat het een ital import is heeft dat idd invloed op de roest?
En waar moet ik absoluut naar kijken m.b.t. Roest














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Binnenschermen achter (in de kofferbak dus), vloerplaten voor (waar je voeten zitten, dus tapijt loshalen), dorpels, kriksteunen, subframe voor en achter, bumperbalk achter, accubak, voorfront, onderzijde voorschermen, deuren, A-stijl bij de scharnieren van de deuren, rand kofferdeksel, etc etc
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Eigenlijk gewoon overal!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Johnny en welkom hier!
De beste tip die ik kan geven is deze: neem voordat je definitief geld op tafel legt c.q. een bod uitbrengt een CX-kenner mee en laat de auto op een brug inspecteren!
Een ‘leek’ zoekt namelijk meestal naar roest en zwakke punten op plekken waar je het makkelijk kunt vinden, maar de CX is een complex gebouwde auto en heeft zo zijn eigen specifieke probleemgebieden dat aardig in de papieren kan lopen mits niet in orde. En dat is dus niet alleen roest, maar ook wielophanging, draagarmalagers, hydraulisch systeem, elektrisch circuit etc.
Als dit netjes is bijgehouden en er door een goede monteur aan is gewerkt hoeft dit totaal geen probleem te zijn, maar achterstallig onderhoud en gebeun zorgt dikwijls voor onaangename verrassingen voor de (volgende) eigenaar.
Voorzichtigheid is dus geboden, al zijn deze auto’s echt wel heel betrouwbaar mits goed onderhouden en bijgehouden!!! En ze rijden superfijn, dat sowieso.
Echter, dat is ook het gevaar: ga je eenmaal rijden, dan ben je snel verkocht.
Wat ik op de plaatjes kan zien is het wel een heeeele dikke TRE met een (later geplaatst) lederen CX Turbo interieur en airco. Dit is erg zeldzaam als het inderdaad een 20 TRE is!
Maar op de foto is er niets te zeggen van de toestand van de auto natuurlijk.
En over die storingen van de 24/25 waar waterman het over heeft: Dit valt inderdaad bij de 2400 ontzettend mee, maar aan de 2500 IE met zijn elektronische ontsteking heb ik toch al heel wat zoekuurtjes moeten besteden hoor. En dan weet ik écht wel hoe zo’n systeem werkt.
Maar je moet er ook geluk bij hebben. Ik ken ook 25IE’s waar vrijwel nooit storingen bij optreden.
Echter, voor de ‘beginner’ of mensen met een wat kleiner (onderhouds)budget is een 20/22 met carburateur veel gebruiksvriendelijker, dat is gewoon een feit.
Maar: is de koppeling gaar, dan moet bij alle CX’en de motor eruit en dat kan oplopen.
Is aan de andere kant wel een mooie gelegenheid dan om meteen alles aan te pakken qua pakkingen, keerringen etc.
Succes met de zoektocht en aarzel niet je vragen op ons af te vuren hoor!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Ohja, Johnny,
Dat de auto uit Italië zou komen zegt niet veel. Italië is groot. Als-ie lekker in een zonnig bergdorp heeft rondgereden heeft hij misschien minder last van roest (maar die keiige weggetjes zijn dan weer funest voor je draagarmen…) maar als hij aan de kust in de zilte zeewind heeft gestaan is het juist een roestmagneet. Ook in Italië
Door de Firma Schade en Schande (groothandel in levenslessen, dank u!) wijsgeworden zeg ik ook: neem iemand mee die die apparaten écht kent.
Succes en veel plezier!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Kunstenvliegwerk schreef:Door de Firma Schade en Schande (groothandel in levenslessen, dank u!) wijsgeworden
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Iedereen bedankt maar ik ga overeen paar uurtjes al kijken dus geen tijd om een cx bekende te ronselen.
Ik ruil een mb 300 ce in en moet erg weinig bijbetalen vandaar.
De mb is in best prima staat alleen mist ie wat ik bedoel emotie ja hij mist emotie.
Dus ga ik maar kijken en wie weet ben ik vanmiddag cx eigenaar












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zet em in iedergeval op een brug. anders gooi je mischien 2000 euro weg EN dat levert inderdaad emotie op!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tip #2: Niets overhaasten omdat het een ‘sweet deal’ is/lijkt!!
De aanschaf zijn de kosten niet hè.
En die auto staat er over een weekje ook nog wel, of anders weer een andere. Zo hard loopt de CX handel niet.
Edit: boog was me voor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Airco! Dan willen ze bij de passagierskant voor (voetenbak) ook wel roesten, had ik ooit ergens gelezen én onthouden.
Way out in the water, see it swimming.














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een cx kopen zonder hem op de brug te zetten is bloedje link…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste