Slechte radio ontvangst na aansluiten USB box (9702EZ)
Johan Breedveld
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 19 april 2013 11:03 AM

Ik heb in mijn C4 met RT3 navigatie enige tijd geleden de aangesloten CD-wisselaar losgekoppeld en vervangen door de USB box(9702EZ). Hierbij is de stroom er enige tijd afgeweest. Na alles te hebben aangesloten en getest te hebben (USB box werkt naar behoren) kwam ik er achter dat de radio ontvangst behoorlijk verslechterd is. Niet alleen in Noord-Holland (Den Helder en Texel) maar ook in de randstad is de ontvangst verslechterd. Dit is zowel met de korte (C5) antenne als met de originele antenne.
Ik heb alle aansluitingen op de radio en aan de antennevoet gecontroleerd, maar heb geen losse kabels of andere dingen gevonden. Het vreemde is wel dat, als ik de antenne zelf vasthoud, de ontvangst wel goed is. Helaas is het een beetje oncomfortabel om de gehele reis van Den Helder naar Zoetermeer de antenne achterop de auto vast te houden voor betere ontvangst. Ook heb ik al geprobeerd om de CD-wisselaar terug te plaatsen om te kijken of het hieraan ligt, maar geen verschil in ontvangst (net zo slecht).

Heeft iemand misschien enig idee waar dit aan kan liggen? Ben al langs de garage geweest en deze heeft geen idee waar het aan kan liggen omdat alle aansluitingen goed zitten.

Met vriendelijke groet,
Johan.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 19 april 2013 12:53 PM
  [ # 1 ]

De antenne’s die tegenwoordig op auto’s staan zijn nogal klein en vangen daardoor minder op. Om dat te compenseren zit er vaak een versterker in de antennevoet en die krijgt dan zijn spanning van de radio. Is die verbinding nog goed?

Heb je de usb-box al eens van de spanning af gehaald? Computerdingen veroorzaken vaak veel gepiep en geruis, ook als ze stand-by staan.

Het zou ook nog kunnen dat de antenneplug/kabel beschadigd is geraakt.

Als de oorzaak van de storing gevonden is, dan kun je de ontvangst eventueel nog verbeteren door de antenne te verlengen. Dank zij het verschijnsel inductie kan dat zonder iets te beschadigen. Als je een stuk installatiedraad van beneden tot boven om het mini-antennetje wikkelt en dat aan het uiteinde boven de huidige antenne laat uitsteken, dan functioneert dat in de hoogfrequente wereld één geheel. Als je het totaal ongeveer 78cm lang maakt dan zit je op 1/4 golflengte, net zoals dat vroeger normaal was.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Johan Breedveld
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 19 april 2013 01:08 PM
  [ # 2 ]

Dank voor de reactie.

Ik heb de ontvangst al getest zonder aangesloten USB-box of wisselaar en dat blijft even slecht.
Ik zal, wanneer ik tijd heb, de radio er weer uithalen en de antenne plug eens controleren. Dan zal ik ook gelijk de antennekabel eens doormeten.
En hoe kun je op een eenvoudige manier meten of de versterker in de antennevoet nog wel spanning krijgt? Bij de antenne voet komen er 3 draden uit, gevolgd door op elke draad een connector (1x groen, 1x grijs en 1x zwart=coax). Dit waarschijnlijk omdat ik de ingebouwde autotelefoon met simkaart heb.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 20 april 2013 01:01 AM
  [ # 3 ]

De coax heeft in elk geval twee draden: een kern, die verbindt de kern van de plug met de spriet en een mantel, die verbindt de massa van de radio met de massa van het dak bij de antenne. De andere twee draden zijn wss + en - voor de antenneversterker of twee plussen voor twee verschillende versterkertjes/omvormertjes om het frequentieverschil tussen telefoon en radio aan te passen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Johan Breedveld
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 26 april 2013 12:32 PM
  [ # 4 ]

Na lang zoeken op internet ben ik er achter gekomen dat er 2 aansluitingen van de antenne versterker aangesloten zijn op de connector van de cd-wisselaar. Omdat deze connector natuurlijk niet meer bevestigd is krijgt de antenne versterker op deze aansluitingen geen signaal (het gaat om pin 1 & 5(zie afbeelding in bijgevoegde link)).
Nu dus maar een manier bedenken om deze op 1 of andere manier door te zetten naar de connector van de USB box. Het liefst wel op zo’n manier dat het eventueel later nog naar origineel terug te zetten is.
Op de connector van de USB box is pin 5 nog wel vrij. Deze zou ik dus uit de connector van de cd-wisselaar kunnen halen en in de connector van de USB box kunnen steken (is dat mogelijk zonder speciaal gereedschap?)
Dan zou ik dus alleen nog iets moeten verzinnen om pin 1 aan te sluiten.
Iemand een idee om dit op te lossen?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39219307/12way connector C.jpg

Profiel  
 
Johan Breedveld
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 03 mei 2013 04:15 PM
  [ # 5 ]

Het lijkt er op dat het probleem is opgelost. Ik heb weer bereik.
Over 3 weken maar eens goed testen als ik weer richting Den Helder ga.

Profiel  
 
KeesSchiphol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 29-11-2014

Gepost: 20 april 2015 10:55 AM
  [ # 6 ]

[edit mod] bericht voldoet niet aan de regels [/edit mod]

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook