2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
WTCC-nieuws van Citroën
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 26 mei 2014 01:12 AM
  [ # 16 ]

van de voorpagina

Citroën aan kop in WTCC

Dit weekend vertrok Yvan Muller op de Salzburgring van pole position en won de eerste race. Door een aanrijding kort na de start van de tweede race moest hij opgeven. Teamgenoot José-María López pakte na een paar spectaculaire inhaalmanoeuvres de winst. In de tussenstand om het wereldkampioenschap staan de Citroëns van López, Loeb en Muller op de plaatsen 1, 2 en 3.

Mede door het mooie weer hadden veel bezoekers de weg naar het circuit in Oostenrijk gevonden. Yvan Muller en Sébastien Loeb stonden in race 1 op de eerste startrij, terwijl José-María López naast onze landgenoot Tom Coronel op de vierde startplek stond. Toen de lichten op groen gingen had Yvan Muller een uitstekende start en nam hij direct de koppositie. Achter hem slaagde Tom Coronel er in om Sébastien Loeb in te halen. Daarbij maakte José-María López van de gelegenheid gebruik om de tweede plaats te pakken. De twee Citroëns C-Elysée WTCC liepen al snel verder uit terwijl Sébastien Loeb alles deed om Tom Coronel te passeren. In de achtste ronde reed López rechtdoor in de chicane waardoor Coronel weer de tweede plaats kon heroveren. Vervolgens onderging de volgorde geen wijziging meer zodat Muller de overwinning kon pakken, gevolgd op de eindstreep door Coronel, López en Loeb.

Omdat de tien hoogst geklasseerde rijders uit de kwalificatie in de tweede race in omgekeerde volgorde op de startgrid stonden, leek de race vooraf al verzekerd van veel spanning en spektakel. Omdat hij bij de start werd geraakt door een andere deelnemer was Yvan Muller gedwongen het gras naast de baan op te zoeken waarbij hij in onzachte aanraking kwam met de vangrail. De safety car moest in actie komen terwijl Yvan de pits opzocht. Vervolgens werd de rode vlag gehesen en werd de race stopgezet. Hierdoor kregen de Citroën-monteurs gelegenheid om de C-Elysée met startnummer 1 te repareren. Maar omdat Yvan al een ronde achter lag op de andere deelnemers besloot hij om niet meer de baan op te gaan.

Na de herstart vond José-María López zichzelf terug achter een viertal Civics, bestuurd door Tarquini, Monteiro, Michelisz en Bennani. De Argentijnse coureur ging er eens goed voor zitten en passeerde zijn tegenstrevers een voor een door op het rechte eind te slipstreamen. Daardoor kon Pechito zijn derde overwinning van dit seizoen op zijn conto bijschrijven en zijn voorsprong in het kampioenschap verder vergroten. Sébastien Loeb klasseerde zich als zevende nadat hij rondenlang klem had gezeten achter Gianni Morbidelli.

Yves Matton, Hoofd van Citroën Racing: “Ondanks dat onze concurrenten zich aanzienlijk hebben verbeterd, hebben we toch twee fraaie overwinningen geboekt. Yvan heeft in de eerste race uitstekend gepresteerd maar moest de tweede race buiten zijn schuld de strijd al vroegtijdig opgeven. Om de tweede race te kunnen winnen heeft José-María López alles uit de kast moeten halen om optimaal gebruik te kunnen maken van een extreme aerodynamische set-up. We kunnen uiterst tevreden zijn met onze resultaten dit weekend omdat we in beide kampioenschappen nog steeds op kop staan.”

José-María López: “In de eerste race had ik een goede start en wist ik in de chicane de tweede plaats te pakken. Ik wilde druk houden op Yvan, maar maakte een remfout in bocht 1. Vervolgens kwam ik achter Tom Coronel weer de baan op maar had ik niet de snelheid om hem in te kunnen halen. Daarom kozen we voor de tweede race voor een agressievere set-up van de aerodynamica. Tom Chilton had een nog slechtere start dan ik en ik was daardoor in staat hem in te halen. De baan is best wel smal met weinig ruimte en ik kon niet zien wat er achter mij gebeurde. In de eerste chicane remde ik erg laat om twee andere auto’s in te kunnen halen. Na de herstart kon ik mijn concurrenten een voor een passeren. Mijn Citroën C-Elysée WTCC was uitzonderlijk goed met die nieuwe set-up waardoor ik op het rechte eind een hoge topsnelheid kon ontwikkelen. Toch kon ik tot aan de eindstreep niet relaxen en ik ben heel erg blij dat ik op een voor mij onbekend circuit de overwinning kon grijpen.”

wordt vervolgd

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 26 mei 2014 01:13 AM
  [ # 17 ]

vervolg

Yvan Muller: “In de eerste race was mijn start niet perfect, maar het was goed genoeg om de leiding te behouden. Ik viel de eerste ronden niet te veel aan. Ik wilde mijn bandenspanning langzaam opbouwen om aan het eind problemen te voorkomen. Beetje bij beetje kon ik uitlopen op Pechito en Tom Coronel. Zelfs wanneer je alleen op kop rijdt, is de Salzburgring een echt moeilijk circuit. In Race 2 had ik een betere start dan Pechito. Ik kwam langszij bij hem maar hij duwde mij het gras op naast de baan. Toen ik terug de baan op kwam werd ik door een andere auto geraakt. De monteurs deden een fantastische job om de auto te repareren, maar het had geen zin om de race te vervolgen omdat ik al een ronde achterop was geraakt.”

Sébastien Loeb: “In Race 1 kwam het alles beslissende moment in de eerste chicane. Tom Coronel kwam naast me en duwde mij het gras op naast de baan. Maar ik neem het hem niet kwalijk. Hij heeft niets unfairs gedaan en dat soort dingen gebeurt nu eenmaal in de toerwagenracerij. Ik verloor motorvermogen en Pechito wist mij in te halen. Ik kon Coronel niet passeren omdat zijn auto minstens even snel was als die van mij. In Race 2 had ik een uitstekende start en kon ik direct al diverse auto’s inhalen. Vervolgens vond ik mijzelf in een soort flessenhals terug in de chicane en weer kon Pechito profiteren! Na de herstart zat ik klem achter twee andere auto’s die ik jammer genoeg op het rechte eind niet in kon halen.”

Race 1
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) +3"840
3. José-María López (Citroën C-Elysée WTCC) +4"276
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +5"427
5. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) +12"403
6. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1) +12"945
7. Mehdi Bennani (Honda Civic WTCC) +13"566
8. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) +14"868
9. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +15"672
10. Gianni Morbidelli (Chevrolet RML Cruze TC1) +16"184
Snelste ronde: José-María López (1’22"571)

Race 2
1. José-María López(Citroën C-Elysée WTCC)
2. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) +1"683
3. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) +2"554
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +3"651
5. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) +3"908
6. Gianni Morbidelli (Chevrolet RML Cruze TC1) +4"466
7. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +4"758
8. Mehdi Bennani (Honda Civic WTCC) +5"418
9. René Munnich (Chevrolet RML Cruze TC1) +10"074
10. Mikhail Kozlovkiy (Lada Granta 1.6T) +15"288
Snelste ronde: José-María López (1’23"864)

WK-stand Rijders
1. José-María López: 179 punten
2. Sébastien Loeb: 138 pnt
3. Yvan Muller: 134 pnt
4. Tiago Monteiro: 96 pnt
5. Gabriele Tarquini: 74 pnt

WK-stand Constructeurs
1. Citroën Total: 412 punten
2. Honda: 269 pnt
3. Lada: 136 pnt

bron: persbericht Citroën Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lancelot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-11-2006

- C5 2.0i Automaat
Gepost: 26 mei 2014 11:04 PM
  [ # 18 ]

Leuk dat Citroen het zo goed doet, maar voor de sport en voor mijn entertainment is het wel een beetje jammer dat Morbidelli teruggezet werd omdat hij onder een gele vlag zijn beste kwalificatie reed. Coronel deed het trouwens ook fantastisch, ook zijn start in de 2e race was erg goed. Jammer dat Lopez en Muller een crash veroorzaken die 2 Lada’s buiten spel zetten.

Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren

Profiel  
 
Peter. B
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 24-11-2009

Gepost: 19 november 2014 01:18 PM
  [ # 19 ]

clap Nou het seizoen 2014 is over !
Met een wel hele vette winst van Citroën ! clap
Diepe buiging voor de professie van het Citroën Race team!!
Hier een foto van de correurs en bolide’s.
WTCC champion 2014! Citroën team!!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 09 maart 2015 12:12 PM
  [ # 20 ]

WTCC-race Argentinië: 1-2-3 voor Citroën

Citroën heeft gisteren in Argentinië de eerste twee races voor het FIA World Touring Car Championship 2015 gedomineerd. José María López won Race 1 op het Termas de Río Hondo circuit, vóór zijn teamgenoten Yvan Muller en Sébastien Loeb. Loeb wist vervolgens in Race 2 López achter zich te houden om zo zijn derde overwinning in zijn WTCC-carrière te scoren. José María López en Citroën verlaten Argentinië als leiders in respectievelijk het Rijders- en Constructeurskampioenschap.

In de kwalificatie maakte het Citroën Total WTCC-team direct al indruk met een 1-2-3-4. José María López stond op pole position, gevolgd door Yvan Muller, Sébastien Loeb en Ma Qing Hua. Toen de lichten voor Race 1 op groen sprongen was Yvan Muller als beste weg. Zo goed zelfs, dat hij López inhaalde. Bij de eerste bocht lag Pechito echter weer op kop. Achter Muller en Loeb liet Ma Qing Hua zijn auto afslaan bij de start. De top drie liep al snel uit op de rest van het veld, waar Ma voor de nodige actie zorgde, om zich vervolgens naar een zevende plek terug te vechten.

Race 2 werd aanzienlijk lastiger, omdat de Citroëns vanaf de vierde en vijfde startrij vertrokken. Dat weerhield Ma Qing Hua er niet van om aan het einde van de eerste ronde in leidende positie door te komen, gevolgd door Sébastien Loeb. In de tweede ronde raakte de Chinees echter even naast de baan, waardoor Loeb zijn kans schoon zag en de koppositie overnam. Noodgedwongen moest Ma de pits opzoeken om het gras voor zijn grille te laten verwijderen, waardoor er voor hem geen kansen meer waren op een goede score. Vanwege diverse incidenten op de baan kwam vervolgens de safety car naar buiten. Loeb lag op dat moment op kop, gevolgd door Tarquini en López. Yvan Muller, die zijn start verprutste, lag inmiddels zesde. Hoewel hij daarna nog enkele posities opklom, verliet ook Muller kort het asfalt en moest de pits opzoeken om zijn Citroën grasvrij te laten maken. Sébastien Loeb pakte uiteindelijk een verdiende zege, vóór José María López. Ma Qing Hua finishte opnieuw als zevende, terwijl Yvan Muller buiten de top tien eindigde.

Julien Montarnal, Citroën’s Director of Marketing, Communication & Sport: “Het WK 2015 is mooi begonnen voor ons. Er zijn veel fans op de races af gekomen en het resultaat voor Citroën is perfect. José María López heeft zijn status van Wereldkampioen onderstreept en heeft aan zijn teamgenoten en de concurrentie laten zien dat hij dit jaar wederom ‘the man to beat’ is. Daarnaast was het mooi om te zien hoe blij Sébastien Loeb met zijn overwinning was. Met zijn debuutseizoen achter de rug lijkt hij er klaar voor mee te doen voor de prijzen.”

José María López: “Ik ben blij, maar het was echt heel zwaar in de auto bij deze hitte. Race 1 verliep perfect. De start was niet helemaal lekker, maar ik kon Yvan van me af houden. Dat gaf me vertrouwen voor de tweede race. Ik probeerde geduldig te zijn en mijn tijd en kansen af te wachten. Seb was echt snel en ik kon er niet bij komen. Mijn felicitaties aan hem voor zijn overwinning. Voor het team is het een prachtig weekend geweest en voor mij ook, want ik ga in het WK aan de leiding.”

Sébastien Loeb: “Het is fantastisch om het seizoen op deze manier te starten. Over de eerste race valt niet veel te zeggen. Ik was tevreden met het behoud van mijn positie. In Race 2 ging ik voor de overwinning, en ik had een goede start vanaf de 8e positie. In de eerste bocht kwamen er inhaalmogelijkheden en aan het einde van de eerste ronde zaten er niet veel auto’s meer vóór me. Ik viel aan en kon Ma Qing Hua inhalen toen hij een fout maakte. Na de safety car zat Pechito me dicht op mijn hielen. Ik moest hard pushen om te voorkomen dat hij in mijn slipstream kwam.”

Uitslag race 1
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
5. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
6. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
7. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
Snelste ronde: José María López (1:47.702)

Uitslag race 2
1. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
2. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
4. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
5. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
7. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
Snelste ronde: Sébastien Loeb (1:46.708)

Stand WK - rijders
1. José-María López: 48 punten
2. Sébastien Loeb: 43 ptn
3. Tiago Monteiro: 28 ptn
4. Yvan Muller: 22 ptn
5. Gabriele Tarquini: 22 ptn
6. Norbert Michelisz: 16 ptn
7. Ma Qing Hua: 14 ptn
8. Mehdi Bennani: 10 ptn

Stand WK - constructeurs
1. Citroën: 95 punten
2. Honda: 59 ptn
3. Lada: 1 pt

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 20 april 2015 02:30 AM
  [ # 21 ]

WTCC-race Marokko: Citroën pakt plaatsen 1 t/m 5

Voor de eerste keer in haar autosportgeschiedenis heeft Citroën bij een internationale wedstrijd de eerste vijf plaatsen veroverd. José María López, Ma Qing Hua, Sébastien Loeb, Mehdi Bennani en Yvan Muller domineerden Race 1 in Marrakech met hun Citroën’s C-Elysée WTCC. Ook het podium van Race 2 was een volledige Citroën-aangelegenheid met Yvan Muller, Sébastien Loeb en José María López.

Aangemoedigd door de uitstekende weersomstandigheden hadden veel toeschouwers de weg naar het Moulay El Hassan circuit in Marrakech gevonden om de derde en vierde race van het FIA World Touring Car Championship 2015 bij te wonen.

Race 1 begon spectaculair met Ma Qing Hua die vanaf de tweede startrij een katapultstart maakte en direct Mehdi Bennani passeerde om vervolgens gelijk op te trekken met José María López. De twee Citroëns gingen deur aan deur de eerste bocht in, maar de Argentijn kwam als overwinnaar uit de strijd omdat hij in de binnenbocht reed. Sébastien Loeb pakte de derde plek terwijl Yvan Muller na de start een aantal plaatsen won.

De vier Citroëns vooraan verspilden geen tijd en reden snel weg van de rest van het veld. Ma zette López onder druk, en Bennani deed hetzelfde bij Loeb, maar de racevolgorde bleef onveranderd. Een beschadigde bumper maakte het leven van Sébastien Loeb er niet eenvoudiger op. Meer naar achteren was Yvan Muller klem gekomen tussen Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini, maar uiteindelijk wist de viervoudig wereldkampioen zich naar de vijfde plaats te vechten! De vijf Citroëns C-Elysée WTCC reden vervolgens de race als in een parade uit en legden beslag op de eerste vijf plaatsen in de eindrangschikking, waardoor López, Ma, Loeb, Bennani en Muller geschiedenis schreven!

Een paar minuten later reden alle auto’s alweer naar de startopstelling voor de tweede race. Deze keer vond Yvan Muller geen obstakels op zijn pad omdat hij vanaf pole position kon vertrekken. De man uit de Elzas ging als koploper de eerste bocht in, op de hielen gezeten door Sébastien Loeb. En weer was de eerste ronde het décor van incidenten.

Yvan Muller en Sébastien Loeb voerden een mooie show op, met maar weinig tussenruimte tussen de twee auto’s. Ronde na ronde konden Valente en Chilton de aanvallen van José María López niet weerstaan die zich opwerkte naar de derde plaats. Ma Qing Hua had het ondertussen wat moeilijker: na te zijn doorgestoten naar de vijfde plaats raakt hij de muur. Hij kon zijn race vervolgen, maar kon zich niet meer in de punten rijden. Yvan Muller, Sébastien Loeb en José María López reden vervolgens onbedreigd naar een plaats op het erepodium in race 2, waardoor Citroën het maximale puntenaantal voor zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap mee naar huis kon nemen.

Yves Matton: “Onze coureurs hebben een nieuw hoofdstuk geschreven in de autosportgeschiedenis van Citroën. Hun vijfvoudig succes is een bewijs van de snelheid en de betrouwbaarheid van de C-Elysée WTCC, alsmede van ons hechte team. Pechito en Yvan hebben hun kwalificatieprestaties omgezet in een overwinning, terwijl Seb met twee podiumplaatsen weer aantoonde progressie te hebben geboekt. Ma heeft ook prima gepresteerd, terwijl ook felicitaties op hun plaats zijn voor Mehdi Bennani die het uitstekend deed in aanwezigheid van zijn thuispubliek. Hij werd dan ook terecht winnaar van de beker voor privé-rijders.”

José María López: “Ik bedank het hele team voor een fantastisch weekend. In race 1 moest ik na de start de aanval van Ma afslaan. Hij reed dicht achter mij dus ik moest alles op alles zetten om een klein gat te slaan. Normaal gesproken ben ik best wel relaxed nadat ik de eerste race heb gewonnen. Ditmaal was dat niet zo, want ik wilde niet te veel punten verliezen ten opzichte van Yvan en Seb. Ik had de tweede race een goede start en kon de aanrijdingen vermijden in de eerste bocht. Daarna kon ik doorstoten naar de derde plaats. Dat was nogal onverwacht maar wel goed voor mijn kampioenschapsaspiraties.”

Yvan Muller: “In race 1 had ik een goede start, maar ik was voorzichtig in de eerste bocht want ik wilde geen schade oplopen in verband met de tweede race. Ik eindigde toch nog op de vijfde plaats nadat ik ver naar achteren van start was gegaan. Race 2 was niet gemakkelijk want Seb bleef de hele race maar volgen en aanvallen. Ik heb daarnaast de hele tijd de temperatuur van de remmen in de gaten gehouden. Het was prettig om weer eens als winnaar afgevlagd te worden.”

UITSLAG RACE 1
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)

UITSLAG RACE 2
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
5. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)

STAND WERELDKAMPIOENSCHAP RIJDERS
1. José-María López: 93 points
2. Sébastien Loeb: 76 pnt
3. Yvan Muller: 57 pnt
4. Ma Qing Hua: 37 pnt
5. Tiago Monteiro: 36 pnt
6. Gabriele Tarquini: 34 pnt
7. Mehdi Bennani: 28 pnt

STAND WERELDKAMPIOENSCHAP CONSTRUCTEURS
1. Citroën: 190 points
2. Honda: 118 pnt
3. Lada: 30 pnt

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 mei 2015 12:21 PM
  [ # 22 ]

Citroën: Koning van de Ring

De verwachtingen van Citroën Racing voor de FIA WTCC-races op de Nürburgring waren hooggespannen, en het werd zeker geen teleurstelling. In Race 1 scoorden José María López, Sébastien Loeb en Yvan Muller een 1-2-3 in hun Citroëns C-Elysée WTCC. Ondanks de omgekeerde startgrid behaalden Yvan Muller en José María López bovendien ook de twee topposities in Race 2, waarmee het een bijzonder succesvol weekend werd voor Citroën Total.

Race 1 begon voor José María López zonder incidenten. Hij bereikte als eerste de eerste bocht. Teamgenoten Sébastien Loeb en Yvan Muller kenden eveneens een goede start vanaf een derde en zesde plek op de grid. Pechito trok er direct hard aan om een gat te slaan ten opzichte van zijn belagers. De Argentijn liet zich gedurende de drie ronden niet verrassen door de paar druppels regen die neerdaalden op de Ring. De regerend Wereldkampioen passeerde als eerste de finish, waarmee hij zijn vierde overwinning van het seizoen scoorde. Ma Qing Hua startte als vijfde en finishte ook op die plek.

Met lichte regen op verschillende plekken van de baan ging Race 2 als natte race van start. Desondanks kozen alle coureurs voor de slickbanden. Toen de lichten op groen sprongen kwam Yvan Muller opnieuw goed uit de startblokken. Al snel lag hij tweede, tussen Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini. Achter Tom Coronel leidde Mehdi Bennani een groep Citroëns, met naast hem Ma Qing Hua, José María López en Sébastien Loeb.

Aan het einde van de eerste ronde maakte Muller gebruik van Monteiro’s slipstream om hem te passeren. Coronel kon eveneens de druk van de mannen achter hem niet weerstaan en werd gepasseerd door Bennani, Ma, López en Loeb. Ma Qing Hua maakte kort daarna onder druk van López een fout en crashte hard in vangrails. Muller lag inmiddels te ver voor om nog ingehaald te kunnen worden en won Race 2. José María López wist eerst Gabriele Tarquini en vervolgens Tiago Monteiro nog te verschalken om bezit van plaats twee te nemen.

Linda Jackson, CEO, Citroën: “Mijn eerste weekend op het circuit met Citroën Racing is uitstekend bevallen. Mijn complimenten aan het perfecte werk van het team. Een trippel en dubbel zijn een meer dan passende beloning voor het harde werk. Ik was erg onder de indruk van de talenten van de coureurs die Yves Matton heeft aangetrokken, vooral op een circuit als dit. De Nürburgring en Nordschleife zijn vermaard binnen de autosportwereld, dus Citroën kan trots zijn dat onze auto’s hier de topposities innamen.”

Uitslag Race 1
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
5. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
7. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)

Uitslag Race 2
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
4. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
5. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)

Stand Wereldkampioenschap rijders
1. José María López 177 ptn
2. Sébastien Loeb 127 ptn
3. Yvan Muller 126 ptn
4. Tiago Monteiro 73 ptn
5. Ma Qing Hua 64 ptn
9. Mehdi Bennani 40 ptn

Stand Wereldkampioenschap constructeurs
1. Citroën 364 ptn
2. Honda 248 ptn
3. Lada 74 ptn

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 mei 2015 05:22 PM
  [ # 23 ]

Aan de foto’s te zien reden ze op de Nordschleife van 22 Km?

Of toch op het korte circuit?

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 18 mei 2015 05:32 PM
  [ # 24 ]

Ze reden inderdaad op de nordschleife

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 juni 2015 11:42 PM
  [ # 25 ]

Citroën Racing pakt alle podiumplaatsen op Slovakia-Ring

Team Citroën Total heeft tijdens de FIA WTCC-races op de Slovakia Ring beslag gelegd op alle podiumplaatsen. In race 1 was de top drie exact dezelfde als in de kwalificatie, met winst voor Yvan Muller, gevolgd door José María López en Sébastien Loeb. Na een flitsende start schreef de laatste race 2 op zijn naam, vóór López en Muller. Halverwege het seizoen is José María López nog steeds de WK-leider, terwijl Citroën zijn voorsprong in het kampioenschap opnieuw verder heeft vergroot.

Toen de lichten voor race 1 uit gingen, haalde Yvan Muller het maximale uit zijn pole position. Hij bereikte als eerste de eerste bocht, gevolgd door Sébastien Loeb en José María López. Ma Qing Hua, die zich als zevende had gekwalificeerd, kwam als laatste weg van zijn plek op de startgrid. De Chinese coureur vocht zich direct een weg naar voren door het veld, maar staakte zijn strijd uiteindelijk vroegtijdig, om zijn coureurs de gelegenheid te bieden het euvel van zijn probleem voorafgaand aan race 2 op te sporen.

Vooraan wist Yvan Muller een klein gaatje te slaan. Elf ronden lang slaagde Loeb er in op slechts een paar meter achter López te blijven, zonder overigens een kans te hebben de Argentijn in te halen. In die rangorde passeerde het drietal uiteindelijk de finishlijn, met voor Muller zijn vierde overwinning van het seizoen.

Kort daarna ging race 2 van start. Ondanks de inspanningen van het team kampte Ma Qing Hua opnieuw met een koppelingsprobleem, waardoor hij wederom vroegtijdig uitviel. Loeb vertrok ondertussen als een kanonskogel vanaf de achtste plek en lag bij de eerste bocht al tweede. De negenvoudig WRC-kampioen werd op de hielen gezeten door José María López en het tweetal kreeg al snel gezelschap van teamgenoot Yvan Muller, die een weg langs Hugo Valente had gevonden. Loeb passeerde Tarquini bij het begin van de tweede ronde. Een ronde later deden Lopéz en Muller hetzelfde, waardoor er opnieuw drie Citroëns aan de leiding gingen. In de onderlinge verhoudingen veranderde er tot aan de vlag niets meer. Daarmee scoorde Sébastien Loeb zijn vierde WTCC-zege, na eerdere overwinningen in Termas de Río Hondo dit jaar en in Marrakech en op de Slovakia Ring in 2014.

Hiermee komt tevens een einde aan de eerste helft van het seizoen, met José María López fier aan de leiding, op 30 punten gevolgd door Yvan Muller en 61 punten vóór Sébastien Loeb. Ma Qing Hua is teruggevallen naar een zevende plek in het kampioenschap. De maximale puntenscore van dit weekend brengt Citroën op een totaal van 529, 163 punten meer dan de nummer twee.

Volgende stop: Paul Ricard
De FIA WTCC-teams krijgen geen tijd voor rust, omdat volgend weekend al de volgende ronde op het programma staat, op het circuit van Paul Ricard. Wanneer de Citroëns zijn geserviced, vertrekken de trucks direct naar de Provence. Het zal geen verrassing zijn dat het team Citroën Total op eigen bodem voor een maximaal resultaat gaat. Afgelopen jaar behaalden Yvan Muller en Sébastien Loeb een een-twee zege in de eerste race, terwijl José-María López in race 2 een indrukwekkende prestatie neerzette door van de laatste plaats naar de overwinning te rijden.

Race 1
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Rob Huff (Lada Vesta WTCC)
5. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
6. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
7. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
8. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
9. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)
10. Nestor Girolami (Honda Civic WTCC)
Snelste ronde: Yvan Muller (2:05.748)

Race 2
1. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
2. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
5. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
6. Jaap van Lagen (Lada Vesta WTCC)
7. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
9. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
10. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)
Snelste ronde: Sébastien Loeb (2:06.620)

Stand WK - Rijders
1. José-María López: 239 punten
2. Yvan Muller: 209 ptn
3. Sébastien Loeb: 178 ptn
4. Tiago Monteiro: 108 ptn
5. Gabriele Tarquini: 96 ptn
6. Norbert Michelisz: 86 ptn
7. Ma Qing Hua: 84 ptn
11. Mehdi Bennani: 40 ptn

Stand WK - Constructeurs
1. Citroën: 529 punten
2. Honda: 366 ptn
3. Lada: 157 ptn

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 13 juli 2015 11:49 AM
  [ # 26 ]

van de voorpagina

Citroën overheerst WTCC Portugal

Het Europese deel van het WTCC-seizoen eindigt in een triomf voor het Citroën Total-team, met twee dubbels in de straten van Vila Real. In Race 1 zetten José María López en Sébastien Loeb hun kwalificatieresultaat onbedreigd om in een een-twee overwinning. Race 2 werd gewonnen door Ma Qing Hua, voor Yvan Muller.

Race 1 ging net voor de lunch van start, terwijl de temperatuur in de straten van Vila Real begon te stijgen. Toen de lichten uitgingen, was de beste start voor Pechito. Met Loeb in zijn kielzog trok hij een gat ten opzichte van de rest van het veld. Doordat Valente al snel uitviel, schoof Ma door naar de zesde positie achter López, Loeb, Michelisz, Tarquini en Monteiro. Yvan Muller volgde op plek zeven. Ondertussen groeide de voorsprong van het leidende tweetal gestaag, waardoor José María López voor de zesde maal dit seizoen het maximale aantal punten behaalde. Loeb bezegelde de een-twee zege voor het Citroën Total-team.

Na een lange pauze verschenen de auto’s aan het einde van de middag weer op het startgrid. Ditmaal stonden Ma Qing Hua en Yvan Muller op de voorste rij. Beiden gingen perfect van start, terwijl Van Lagen en Monteiro elkaar uitschakelden. De safety car moest er aan te pas komen om de brokstukken op te kunnen ruimen. Eenmaal weer onderweg bleef Ma aan de leiding voor Muller, Catsburg, Tarquini, Michelisz, Loeb en López. Terwijl de twee leidende Citroëns snel wegreden van hun achtervolgers, bleven die door een gebrek aan inhaalmogelijkheden dicht bij elkaar.

In ronde 10 maakte Catsburg een fout, waardoor Michelisz en Loeb langszij kwamen. De drie auto’s kwamen echter in contact met elkaar, waardoor de auto van Loeb in de bandenstapels belandde. Zonder de negenvoudig WRC-kampioen werd de race voortgezet. Twee ronden later maakte Catsburg echter een zware klapper. Zijn auto eindigde op de racelijn, waardoor de wedstrijdleiding wijselijk besloot de rode vlag uit te hangen en de race voortijdig af te vlaggen. De vreugde van Ma Qing Hua was er echter niet minder om. Hij scoorde zijn eerste zege sinds Moskou 2014. Yvan Muller, die als tweede finishte, hielp Citroën aan een maximale puntenscore voor het weekend. Kampioenschapsleider José María López pakte met zijn vijfde plaats in Race 2 belangrijke punten.

Yves Matton, Hoofd van Citroën Racing: “We sluiten dit eerste lange deel van het seizoen af met sterke resultaten: 14 overwinningen in 16 races, onze vier coureurs aan de leiding in het rijderskampioenschap en Citroën aan kop bij de constructeurs. We zijn blij met de prestaties van Ma Qing Hua, die zijn sterke prestaties bekroonde met een overwinning. Onze coureurs hebben dit seizoen allemaal gewonnen, dus we kunnen vol vertrouwen koers zetten richting Azië.

Uitslag Race 1
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
4. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
5. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
6. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
7. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Jaap van Lagen (Lada Vesta WTCC)
9. Nick Catsburg (Lada Vesta WTCC)
10. Rob Huff (Lada Vesta WTCC)
11. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
Snelste ronde : José María López in 2’00’‘873

Uitslag Race 2
1. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
5. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Nick Catsburg (Lada Vesta WTCC)
7. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
8. Nestor Girolami (Honda Civic WTCC)
9. Rob Huff (Lada Vesta WTCC)
10. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
Snelste ronde : Ma Qing Hua in 2’01’‘994

Stand Wereldkampioenschap - rijders
1. José María López 322 ptn
2. Yvan Muller 267 ptn
3. Sébastien Loeb 230 ptn
4. Ma Qing Hua 146 ptn
5. Norbert Michelisz 141 ptn
6. Gabriele Tarquini 138 ptn
7. Tiago Monteiro 124 ptn
11. Mehdi Bennani 40 ptn

Stand Wereldkampioenschap - constructeurs
1. Citroën 716 ptn
2. Honda 487 ptn
3. Lada 227 ptn

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 september 2015 01:20 AM
  [ # 27 ]

van de voorpagina

López wint in Japan

José María López heeft in Motegi zijn zevende overwinning in het FIA World Touring Car Championship 2015 behaald. De Citroën-coureurs José María López, Yvan Muller en Sébastien Loeb zijn de enigen die nog aanspraak op de titel kunnen maken. Citroën Total zou al in de volgende race het constructeurskampioenschap kunnen behalen.

Ondanks de bewolkte hemel en de verwachte regen ging Race 1 onder droge condities van start. Norbert Michelisz kon zijn pole position niet verzilveren en moest José María López voor de eerste bocht voor laten gaan. Sébastien Loeb, die als derde vertrok, nestelde zich achter Michelisz, maar koos een verkeerde lijn waardoor hij werd gepasseerd door Gabriele Tarquini en Yvan Muller. Seb ging vervolgens het gevecht aan met Ma Qing Hua, waarbij de twee Citroën-coureurs enkele bochten deurkruk aan deurkruk vochten, alvorens de Chinese coureur het gevecht in zijn voordeel beslechtte.

López moest tot halverwege de race wachten tot hij een aanzienlijk gat ten opzichte van zijn belagers kon trekken. Met nog vier ronden te gaan maakte Ma een briljante actie op Muller om diens vierde plek over te nemen. Loeb liep vervolgens ook in op de viervoudig WTCC-kampioen, maar tot aan het zwart-wit geblokt bleef de slagorde verder ongewijzigd, waardoor José María López zijn zevende overwinning van het seizoen mocht noteren.

Vanwege de omgekeerde startvolgorde beloofde Race 2 lastiger te worden voor het Citroën-team. De eerst bocht bleek direct een interessante. José María López werd van achteren aangereden, waardoor hij op zijn beurt tegen Sébastien Loeb botste. De winnaar van Race 1 zag zich genoodzaakt de strijd te staken met een lekke linker voorband. Muller, die door Tarquini tegen Valente werd geduwd, wist zijn derde plek vast te houden, terwijl Ma en Loeb na 1 ronde als vijfde en zevende doorkwamen. Ma werd vervolgens door Tarquini van de baan geduwd, waarvoor de Italiaan na afloop een 30 seconden penalty kreeg. Ook Muller moest het strijdtoneel verlaten met schade aan de bevestiging van zijn motorkap, waardoor hij vanuit veiligheidsoogpunt de pits op moest zoeken. De race bleef ondertussen tot aan het eind toe spannend door het gevecht tussen Rob Huff, Sébastien Loeb en Gabriele Tarquini.

Het Citroën-team scoorde dit weekend genoeg punten om zichzelf in een ideale positie voor het Constructeurskampioenschap te manoeuvreren. Vooropgesteld dat het team over twee weken in Shanghai niet meer dan 37 punten verliest, kan Citroën daar de tweede WK-titel op rij veilig stellen.

Uitslag race 1
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
3. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
4. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
7. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Rob Huff (Lada Vesta)
9. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
10. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
Snelste ronde: Gabriele Tarquini (1:57.136)

Uitslag race 2
1. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
2. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
3. Rob Huff (Lada Vesta)
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
7. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)
8. Nicolas Lapierre (Lada Vesta)
9. Stefano D’Aste (Chevrolet RML Cruze TC1)
10. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
Snelste ronde: Tiago Monteiro (1:57.513)

WK-stand rijders
1. José-María López: 351 punten
2. Yvan Muller: 277 ptn
3. Sébastien Loeb: 253 ptn
4. Ma Qing Hua: 169 ptn
5. Norbert Michelisz: 164 ptn
6. Gabriele Tarquini: 153 ptn
7. Tiago Monteiro: 151 ptn
8. Hugo Valente: 94 ptn

WK-stand constructeurs
1. Citroën: 787 punten
2. Honda: 560 ptn
3. Lada: 270 ptn

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 27 september 2015 10:52 PM
  [ # 28 ]

van de voorpagina

Citroën wint tweede keer WTCC

Na winst in beide races in Shanghai heeft Citroën zijn WTCC-titel vandaag geprolongeerd. Na race 1 bezette het Citroën Total-team het volledige podium. Yvan Muller won Race 2 na een prima comeback. López vergaarde dit weekend de meeste punten en is weer een stap dichter bij de rijderstitel die hij in Thailand kan behalen.

De racedag begon met de kwalificatie die oorspronkelijk op zaterdag verreden zou worden. De vier officiële Citroëns C-Elysée WTCC haalden alle vier Q3 om uiteindelijk het gevecht om de pole position aan te gaan. Yvan Muller was de eerste die afviel na een foutje in de laatste sector. Het was geen verrassing dat de Nederlander Nick Catsburg sneller was, de enige rijder die dit seizoen in staat was de Citroën boys te belagen. Ook Sébastien Loeb kon de tijd van onze landgenoot niet verbeteren, maar Ma Qing Hua lukte dat twee minuten later wel. José María López ronde de sessie af met de allersnelste tijd, zijn vijfde pole position van het seizoen.

Al enkele uren later maakten de coureurs zich op voor de start van de eerste race. Nadat de lichten waren gedoofd bleef Ma Qing Hua achter op de startgrid terwijl José María López onmiddellijk de koppositie pakte. De eerste ronde verliep chaotisch en vijf auto’s haalden het einde van ronde 1 niet door een aantal aanrijdingen. De safety car werd de baan opgestuurd en het startveld kroop weer dicht op elkaar, met José María López, Yvan Muller en Sébastien voorin. Na vijf ronden werden de auto’s weer ‘los gelaten’ waarna Pechito direct uitliep op zijn teamgenoten die op hun beurt weer afstand namen van Catsburg. Ma Qing Hua was inmiddels opgeklommen naar de achtste plaats maar moest vervolgens de strijd staken met een defecte transmissie. Met een 1-2-3 finish voor López, Muller en Loeb scoorde Citroën genoeg punten om met nog vijf races te gaan nu al de WTCC titel veilig te stellen.

Na de podiumceremonie keerden de auto’s terug naar het hete asfalt voor de tweede race van de dag. Tarquini controleerde de start terwijl Yvan Muller en Sébastien Loeb deur aan deur hem achtervolgden. De viervoudige WTCC-wereldkampioen bleek uiteindelijk sneller dan de negenvoudig wereldkampioen rally’s. José María López profiteerde van hun tweestrijd en wist zich tussen hen te wurmen. Muller verloor Tarquini geen moment uit het oog en wist zijn opponent halverwege de race te verschalken. Vervolgens kon hij onmiddellijk uitlopen, onbereikbaar voor zijn achtervolgers. De strijd om de tweede plaats was echter nog lang geen uitgemaakte zaak. López probeerde ook langs Tarquini te geraken maar op de eindstreep bleek de Italiaan 0,025 seconden sneller! Sébastien Loeb, die worstelde met een band die ieder moment lek kon gaan, speelde op safe en nam genoegen met de vierde plaats. Ma Qing Hua finishte als achtste, vlak achter Mehdi Bennani. De rijder van Sébastien Loeb Racing beleefde zijn tweede overwinning van het weekend in de Yokohama Trophy (voor privé rijders).

Yves Matton (Team Principal, Citroën Racing): “Ik wil allereerst onze rijders bedanken voor al het werk dat ze hebben gedaan en voor hun gevoel voor fair play. Zelfs met de beste auto en het beste team kun je deze resultaten niet behalen zonder buitengewoon goede rijders. Ik wil Yvan bedanken die als eerste toetrad tot ons team en ervoor zorgde dat we op tijd klaar waren voor het seizoen 2014. Wanneer we over Citroën Racing praten hebben we het ook over onze gehele staf in ons technisch centrum. Je ziet ze niet op televisie maar ze vormen een integraal onderdeel van deze wereldtitel.”

José María López: “Felicitaties voor het gehele Citroën Racing team: de mensen die hier zijn, maar ook zij die in Versailles zijn gebleven terwijl wij naar de circuits waren. Bij de start van de eerste race zag ik Ma Qing Hua niet in mijn spiegel en ik dacht dat hij naast mij reed. Maar hij was niet van zijn plek gekomen. Daarna heb ik ervoor gezorgd dat ik niet in de problemen kwam. Race 2 was prima met een leuk gevecht met Gabriele Tarquini. Met nog twee raceweekends te gaan heb ik nu een voorsprong van 75 punten.”

Yvan Muller: “In race 2 heb ik mijn banden zoveel mogelijk gespaard, waardoor ik uiteindelijk Gabriele in kon halen. Felicitaties voor Citroën. Zij verdienen deze titel omdat ze gewoonweg de beste zijn.”

Uitslag race 1
1. José María López Citroën C-Elysée WTCC
2. Yvan Muller Citroën C-Elysée WTCC
3. Sébastien Loeb Citroën C-Elysée WTCC
4. Nick Catsburg Lada Vesta WTCC
5. Mehdi Bennani Citroën C-Elysée WTCC

Uitslag race 2
1. Yvan Muller Citroën C-Elysée WTCC
2. Gabriele Tarquini Honda Civic WTCC
3. José María López Citroën C-Elysée WTCC
4. Sébastien Loeb Citroën C-Elysée WTCC
5. Rob Huff Lada Vesta WTCC
6. Tiago Monteiro Honda Civic WTCC
7. Mehdi Bennani Citroën C-Elysée WTCC
8. Ma Qing Hua Citroën C-Elysée WTCC

Stand wereldkampioenchap rijders
1. José-María López 396 punten
2. Yvan Muller 321 punten
3. Sébastien Loeb 282 punten
4. Ma Qing Hua 177 punten
5. Norbert Michelisz 172 punten

Stand wereldkampioenschap constructeurs
1. Citroën 879 punten
2. Honda 609 punten
3. Lada 320 punten

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 november 2015 06:35 PM
  [ # 29 ]

van de voorpagina

Lopez wereldkampioen

In de kwalificatie van de WTCC-race in Thailand beztten de Citroëns C-Elysée de plaatsen een tot en met vijf. In de race was José-María López weer eens de snelste, zodat hij zich wereldkampioen 2015 mag noemen. Toch was het nog spannend: de lucht 33°C, de baan 45°C en een uitdagend Chang International Circuit.

Direct na de start van race 1 nam José María López de koppositie, gevolgd door Sébastien Loeb met Ma Qing Hua en Yvan Muller in een nek-aan-nek gevecht daarachter. Muller zou niet veel verder komen, want nadat hij geraakt was door twee andere rijders moest hij met een defecte achterwielophanging de pits in. Mehdi Bennani profiteerde van de tegenslag van de Fransman en kon opklimmen naar de derde plaats. Nadat de safety car de pits weer had opgezocht was Ma Qing Hua sneller dan de coureur uit Marokko op tempo en kon hij de derde plaats terugpakken. De top vier zou tot de finish ongewijzigd blijven, ondanks dat Sébastien Loeb de druk er bij José-María López voortdurend op hield. De Argentijn kon echter zijn negende overwinning dit seizoen boeken, waarbij hij genoeg punten verzamelde om zich voor de tweede keer te kunnen kronen tot wereldkampioen FIA WTCC.

De huldiging moest echter nog even wachten, omdat de rijders onmiddellijk de baan weer op gingen voor race 2. Net als bij race 1 ontstond er na de start een behoorlijk chaos. Yvan Muller moest al in de eerste bocht de strijd staken na een aanrijding met teamgenoot Ma Qing Hua. Na de tumultueuze eerste ronde lag Monteiro op kop, gevolgd door Chilton, Loeb, Ma en López.

De race kenmerkte zich vervolgens door veel incidenten en veel inhaalmanoeuvres. Sébastien Loeb wist zich gestaag naar voren te werken; tot op de tweede plaats. De eerste plaats lag in het verschiet, maar de race werd voortijdig afgevlagd door het invallen van de duisternis, zodat Loeb genoegen moest nemen met de tweede plaats. Ma Qing Hua en José María López klasseerden zich, na een paar gedurfde inhaalacties, op respectievelijk de derde en vierde plaats.

Yves Matton, Team Principal Citroën Racing: “Na het winnen in Sjanghai van de constructeurstitel is het nu fantastisch om José-María López zijn tweede rijderstitel te zien winnen. Het is een beloning voor zijn constante uitstekende prestaties in het hele seizoen. Dit was misschien niet de allermooiste race maar ik denk met plezier terug aan onze prestaties in qualifying, voor het eerst de volledige top vijf voor Citroën. Een teken dat we nog steeds beter worden. Race 2 was frustrerend en als de race niet vroegtijdig zou zijn afgevlagd, had Sébastien Loeb nog kunnen winnen.”

José María López: “Ik ben heel blij met mijn tweede wereldtitel. Vorig jaar sprak iedereen erover dat dit de eerste titel was voor een coureur uit Argentinië sinds Juan Manuel Fangio. Deze keer denk ik allereerst aan mijn familie die zich veel opofferingen heeft moeten getroosten om mij in staat te stellen om te gaan racen. Ik wil graag het Citroën Racing team bedanken dat mij een kans heeft geboden en mij ook carte blanche heeft gegeven om de strijd aan te gaan met mijn prestigieuze teamgenoten. Ik denk dat de lat dit jaar hoger is komen te liggen en daarom geeft deze titel mij nog meer voldoening.”

Sébastien Loeb: “Felicitaties voor Pechito. Het werken met hem is heel plezierig. Maar hem verslaan is niet eenvoudig. Ik heb dit weekend twee podiumplekken gehaald dus ik kijk met plezier terug. Ik ben ook een beetje gefrustreerd want ik had de tweede race ook een kans op de overwinning. Yvan Muller en ik staan nu dicht bij elkaar in het kampioenschap en ik zal er in Qatar alles aan doen om tweede te worden in het kampioenschap.”

Yvan Muller: “Ik ben blij dat de kwalificatie op zondag was, waardoor ik vandaag nog een paar kilometer heb kunnen rijden. Verder heb ik weinig te melden. Twee keer uit moeten vallen in het begin van de race door aanrijdingen, maar die zijn onderdeel van onze sport. Kampioen kon ik toch al niet meer worden. Felicitaties voor José; hij heeft een perfect seizoen gedraaid.”

Ma Qing Hua: “Ik ben blij voor Pechito; hij verdient de titel. Ik ben blij dat ik zijn teammaat ben, want ik leer veel van hem. Ik ben ook blij dat ik twee keer op het podium ben geëindigd. Daardoor sta ik nog steeds vierde in het kampioenschap!”

Uitslag Race 1
1. José-María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
Snelste ronde: Sébastien Loeb (1:39.577)

Uitslag Race 2
1. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
4. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)

Stand wereldkampioenchap rijders
1. José-María López: 438 punten
2. Yvan Muller: 324 pnt
3. Sébastien Loeb: 322 pnt
4. Ma Qing Hua: 210 pnt
5. Tiago Monteiro: 196 pnt

Stand wereldkampioenschap constructeurs
1. Citroën: 964 punten
2. Honda: 676 pnt
3. Lada: 335 pnt

bron: persbericht Citroën Racing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RitjeC3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 02 november 2015 07:39 PM
  [ # 30 ]

En inmiddels is bovenstaande bericht alweer (deels) achterhaald

WTCC: Loeb erft zege na diskwalificatie Monteiro

AUTOSPORT - Tiago Monteiro heeft niet lang kunnen genieten van zijn derde zege in het FIA WTCC-kampioenschap. Zeven uur nadat de Portugees de hoogste trede op het podium mocht beklimmen, werd bekend dat hij met een te laag afgestelde Honda had rondgereden. Het gevolg was dat de wedstrijdleiding hem diskwalificeerde en Sebastien Loeb als winnaar van de tweede race uitriep.

Controle wees uit dat de bodemplaat van de Honda Civic zich aan de linkerkant onder de minimale zestig millimeter bevond. Voor Monteiro betekende het meteen een streep door de rekening. Sebastien Loeb kreeg op die manier zijn vierde overwinning van het seizoen letterlijk in de schoot geworpen. Qing Hua Ma en de kersvers gekroonde wereldkampioen José-Maria Lopez promoveerden respectievelijk naar de tweede- en derde plaats. Honda gaat beroep aantekenen bij het door de FIA geleide Court of Appeal.

Rittensport is een prachtige hobby.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook