9 van de 31
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
DUBBUS
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 12 november 2014 06:25 PM
  [ # 121 ]

helemaal goed!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 januari 2015 05:02 PM
  [ # 122 ]

Beginnetje gemaakt om de eerder genoemde rotte plek aan te pakken.
eerst achterspatbord erafgeschroefd. Ja ,ik vond het 20 jaar geleden een goed idee die niet vast te lassen. Ik heb ze toen met 4 m10 bouten vastgezet en die gingen gewillig los.
Wel heb ik toen de kriksteun verstevigd door er een dikwandige vierkante pijp op te lassen. Te zien op de foto links.
Nu pluk ik eindelijk de vruchten van die klus , binnen 1 minuut het spatbord eraf en ik kan overal makkelijk bij.

Uiteraard moest er in het interieur ook het 1 en ander verwijderd worden om brand te voorkomen als ik straks ga lassen.

de plek , veel dubbele plaat en dus lekker aan het rotten

afijn slijptol erin en alle rotte plekjes eruit

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 14 januari 2015 09:48 AM
  [ # 123 ]

en vers ijzer erin gelast. ik heb 1 mm plaat genomen en sterker gemaakt door het 90 graden om te zetten.
oorspronkelijk is dit gedeelte dubbel en daarom rot het zo makkelijk.
Van Linda een laskap voor mn verjaardag gehad voor op mn hoofd met automatisch dimmend venster. Dat werkt erg lekker moet ik zeggen. Niet alleen heb ik plotseling een hand vrij, ik hoef de kap ook niet meer steeds opzij te doen om te zien waar ik ben.

daarna nog afgebraamd en in de menie gezet. Toch kost zon plekje je al gauw een hele avond werk. Vooral het ronde uiteinde van het lengte balkje koste tijd. Ik wilde het ook perse conform origineel hebben.
De andere kant moet ook nog al is het daar niet zo urgent, maar ik ga nadat ik de 2cv weer inelkaar heb gezet toch eerst maar eens beginnen aan de stuurbekrachtiging.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 28 januari 2015 10:24 AM
  [ # 124 ]

gisterenavond een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de inbouw van de elektrische stuurbekrachting die ik al een poos heb liggen.

Iemand een tip hoe ik het stuur kan verwijdenren zonder het te slopen? De moer ging makkelijk los maat het stuur zelf zit muurvast op de stang en ik wil geen grof geweld gebruiken op het bakkeliet.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 januari 2015 08:12 PM
  [ # 125 ]

Moer er terug een deel op, 2é persoon kracht laten zetten op het stuur en zelf een droge klap op de naaf geven?
Misschien eerst Shock Spray spuiten?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 04 februari 2015 11:37 AM
  [ # 126 ]

stuur kwam los met behulp van een vriend. ik trekken en hij met een hamer op de stuurstang slaan.

gisterenavond de stuurbuis gedemonteerd en de stuurbekrachtiging voorbereid voor inbouw. veel passen en meten.

hier de HY “stuurloos”

alles verwijderd van de stuurbekrachtiging wat ik niet nodig heb , ik gebruik alleen het middelste deel:

en de stuurbekrachtiging op zn plek gehangen zodat ik ophangbeugels kan maken.

daarna de slijptol gezet in de stuurstang van de HY. Ik heb geen reserve en daar heb ik eigenlijk een hekel aan. Wat als het fout gaat? zit ik met een niet te verplaatsen auto van bijna 2 ton in mn werkplaats… Afijn het komt wel goed denk ik.
Ik las volgende week de delen aan elkaar. Eerst de stuurstangdelen aan beide uiteinden van de stuurbekrachtiging , daarna een mof erover, die ook weer vast lassen aan beide zijden en dan de stuurbuis erover en die ook weer vastlassen. Gelukkig zijn de diverse diameters gelijk ( stuurstang en stuurbuis) wat het werk vergemakkelijkt. Moeilijkst wordt het recht lassen al zit er aan de stuurbekrachtiguing aan beide zijden een kruiskoppeling.

ik had het gisteren af kunnen lassen maar ivm buikgriep niet zo heel veel zin om lang door te werken.

wordt volgende week vervolgd.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 februari 2015 10:43 AM
  [ # 127 ]

zo gisterenavond weer verder gewerkt aan de stuurbekrachtiging.
Het onderste deel van de stuuras konisch geslepen en aan het kruisstuk gelast. Door het konisch slijpen kan ik de gehele diameter lassen , te beginnen bij het midden en vervolgens naar buiten toe. De lasrups die je ziet is dus slechts een gedeelte van de daadwerkelijke las.
Het moeilijkste is natuurlijk beide uiteinden recht tegen elkaar aan te lassen. Dit heb ik gedaan met behulp van een halve buis die ik met tie-wraps aan beide asuiteinden vast gemaakt heb. Zo liggen de te lassen delen netjes en recht tegenover elkaar. Na een flinke las, de halve buis verwijderen en de boel aflassen.

gelast

afgebraamd

daarna een mof erover en die ook weer vastgelast, zo is het stevig en veilig.

van een gedeelte van de originele stuurbuis een grotere buis gemaakt ca 6 cm in diameter in twee delen. Volgende week deze aflassen en monteren en een konisch stuk maken zodat de buis weer 1 geheel wordt met het onderste deel.

De grote ring die je op de eerste en tweede foto ziet is een constructiefout mijnerzijds. Kostte me een uur om hem te maken maar hij zit natuurlijk op de draaiende as en daar kan je de stuurbuis die stilstaat niet aan vast lassen, dat stuurt moeilijk…. De ring is dus weer verwijderd.

Het huis van de stuurbekrachtiging is van een legering die zich niet laat lassen dus ik moet een constructie verzinnen om het nederste deel van de stuurbuis daaraan vast te schroeven. Er zit 1 monteringslip vlakbij maar das niet genoeg voor de stijfheid. Ik denk dat ik iets ga maken naar de tweede bevestigingslip 10 cm hoger aan het stuurbekrachtigingshuis . Op deze lippen zit standaard de computer bevestigd. Die heb ik er afgehaald omdat die niet tegen lassen kan. Ik wil die zowiezo daar niet terugmonteren ivm ruimte. Ik denk dat ik hem onder het dashboard schroef.

al met al veel meten en passen. leuk maar kost gauw veel tijd.
het bovenste deel is gelukkig veel makkelijker. Daar is de stuurbuis in diamer gelijk aan de van de HY. Daar kan ik de asdelen op dezelfde manier aan elkaar maken, konisch slijpen, vastlassen en ook weer een mof erover en vervolgens stuurbuis op lengte maken en vastlassen.

volgende week eerst onderste deel stuurbuis afmaken en ophangbeugels maken.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 februari 2015 07:48 PM
  [ # 128 ]

Staal dat je niet kunt lassen is “Ledloy”, zit lood in, ook “automatenstaal” of “decolteerstaal” genoemd, maar zit ook zwavel in en dat is de boosdoener

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 12 februari 2015 10:29 AM
  [ # 129 ]

gisterenavond nog even een uurtje kunnen werken. De 2 helften van de 6cm stuurbuis aan elkaar gelast en van dik hoekijzer een steun gemaakt naar het tweede bevestigingspunt. Tevens begonnen met het konische gedeelte van de stuurbuis. Nu eerst monteren op de auto en de ophankgbeugels maken voordat ik alles aflas.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 februari 2015 02:16 PM
  [ # 130 ]

Al met al goed te doen als je goed met een lasapparaat overweg kunt. Ik zag er eerst best wel tegenop maar het loopt goed. Ik denk dat het hele proces mij een 10 uur kost en een 300 euro.

Heb je 1300 euro over en/of kun je niet lassen dan kun je dit kant en klaar kopen. Er zijn een paar bedrijven die dit aanbieden.Gezien het werk/materiaal een redelijke prijs denk ik.
Heb je geen 1300 euro over , wel tijd en een lasapparaat tot je beschikking is het goed en leuk zelf te doen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 17 februari 2015 02:37 PM
  [ # 131 ]

welk stuurhuis gebruik jij?

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 17 februari 2015 04:13 PM
  [ # 132 ]

komt uit een opel Corsa C model 2000-2006.
gekocht voor 275 euro op Markplaats van Andre Palmers. tel 06 10750182. Hij demonteerd ze ,check ze en past de electronica aan.
vanavond ga ik de boel aflassen en morgen meer fotos.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 18 februari 2015 10:42 AM
  [ # 133 ]

zo gisterenavond de boel afgelast. Eerst het konische stuk aan het onderste deel van de stuurbuis gelast terwijl de hele boel op de auto gemonteerd was om de juiste lengte en te krijgen en te zorgen dat het recht wordt.
Daarna de boel weer gedemonteerd en helemaal vastgelast.
Ik heb het bovenste deel van de originele stuuras gebruikt om het originle stuur te kunnen gebruiken. Deze stuuras op maat gemaakt en conisch afgeslepen.
Daarna met behulp van een opengeslepen buis en 4 ty-wraps recht op de as van de stuurbekrachtiging geplaatst en na een goede las deze opegeslepen buis verwijderd. Moest nog wel een keer over maar bij de tweede keer zat hij mooi recht en heb ik hem afgelast.

Daarna de mof beneden op de foto verder over de vertanding geschoven tot over de las en deze mof aan beide zijden ook weer vast gelast. Vanwege dikteverschil tussen de assen kon deze mof niet over de oude stuuras, boven zijde foto , dus nog weer een andere 2mm dikke mof hier weer overheen gelast. het moet wel stevig.
Deze mof heb ik gemaakt van een oude 2CV stuurbuis. Daar een stuk van afgezaagd en in de lengte doormidden geslepen. Van 3 van die stukken heb ik vervolgens een mof gemaakt. je moet wat als je aan het improviseren bent.Ik heb geen metaalmagazijn voorhanden en dat betekent dat ik soms uit stukken iets moet bouwen. Hetzelfde gold voor het konisch gedeelte van de stuurbuis.Deze heb ik uit 4 stukken gemaakt. Extra werk , kost tijd maar ik hergebruik op deze manier veel origineel materiaal.

tot slot het bovenste deel van de de stuurbuis op maat gemaakt en ook weer op zn plek gelast.
van week nog even verven en dan kan hij volgende week ingebouwd worden.

op verven na klaar om in te bouwen:

het bovenste deel lijkt scheef en dat klopt. Hier zit ook een kruiskoppeling en ik zou een in hoogte verstaalbaar stuur kunnen maken maar daar zit ik niet op te wachten. De originele stuurbuisbevestiging komt boven deze kruiskoppeling en met het vast monteren van het stuurbekrachtiginghuis aan de carroserie wordt deze kruiskoppeling gefixeerd.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gepost: 18 februari 2015 11:06 AM
  [ # 134 ]

Mooi werk GJ!
Zijn die Opels toch nog ergens goed voor Smile

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 18 februari 2015 02:23 PM
  [ # 135 ]

vandaag in mn pauze ff het hele gevaarte in de zwarte hammerite gezet. Vergeten een foto te maken maar ziet er netjes uit.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
9 van de 31
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook