Totaal aantal Berichten: 7847
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
van de voorpagina
Citroën introduceert de nieuwe e-THP 130 PureTech motor op de Citroën C4, haar eerste 3-cilinder turbomotor en tevens de eerste benzinemotor die voldoet aan de Euro 6 norm. In de C4 stoot deze motor 110 gram CO2 uit, wat voor zakelijke rijders wordt beloond met 20% bijtelling tot en met 2015.
De e-THP 130 motor is voorzien van de volgende noviteiten: een dubbele thermostaat, een balansas, een gekoeld inlaatspruitstuk, klepstoters met een lage-weerstandscoating, nokkenasverstelling voor in- en uitlaatnokkenas, een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk en waterafvoerhuis en ten slotte een distributieriem die door het oliecarter gaat. Al deze vernieuwingen leiden tot een lager brandstofverbruik en lagere uitstoot, minder geluid en een soepelere loop.
De nieuwe e-THP 130 motor vervangt de VTi 95 en VTi 120 motoren, die vanaf nu niet meer leverbaar zijn. De CO2-uitstoot van de nieuwe motor is met 20% verminderd ten opzichte van zijn voorgangers. Daarnaast levert hij meer koppel bij een laag toerental en meer vermogen. De e-THP 130 zal leverbaar worden op alle uitrustingsniveaus van de Citroën C4. De vanafprijs bedraagt €19.990 incl. BTW, als Attraction-uitvoering.
De C4 e-THP 130 Business is verkrijgbaar voor € 21.950 incl. BTW. Deze uitvoering voor zakelijke rijders biedt ondermeer het eMyWay navigatiesysteem, automatische airconditioning, 16 inch lichtmetalen velgen, Citroën eTouch, parkeersensoren achter, programmeerbare cruise control & snelheidsbegrenzer, regensensor en lichtsensor.
We hopen binnenkort te kunnen rijden met de nieuwe e-THP motor en zullen dan zeker onze ervaringen op het forum delen!
bron: persbericht Citroën Nederland, redactie: 2d
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
130 pk voor 1200 cc. Dat is heel wat. Waarom zou de riem door het oliecarter lopen vraag ik me af.
Dyna Z1: Tout alu.
Ik hoop dat hij betrouwbaarder gaat zijn dan de 1.6 thp…
Dan lijkt het mij een fijne motor…
Tja, hoe minder cilinders bij zelfde inhoud en vermogen, hoe lager het verbruik/uitstoot.
Ben wel benieuwd naar meer informatie.
Weet iemand, is dit een 120 of 180 graden krukas?
Het maakt nogal verschil in lopen en het geluid.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Totaal aantal Berichten: 107
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Is misschien een ketting ipv een riem , bij Opel hebben/hadden de 1.3 cdti motoren van de Corsa dat ook.
Spaarde de kosten van een nieuwe distributieriem mooi uit.

Totaal aantal Berichten: 547
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
‘t zal wel een distributieketting zijn..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Het betreft wel degelijk een gesmeerde riem.
Meer informatie over het blok in het engels op de site van PSA Peugeot Citroën.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor de link.
Is toch wel indrukwekkend. De techniek van deze benzinemotor gaat wel heel erg richting een dieselmotor. De hoek van de krukas is er niet vermeld.
Die interesse is er omdat ik ooit Laverda heb gereden en die hadden ook een 1200CC driecilinder (hiermee houden alle vergelijkingen dan ook op). Daar zijn ze tijdens de productie omgeschakeld van 120 naar 180 graden (of andersom) met een heel ander motorkarakter tot gevolg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laverda
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2d schreef:De nieuwe e-THP 130 motor vervangt de VTi 95 en VTi 120 motoren, die vanaf nu niet meer leverbaar zijn.
Dat geld alleen voor de C4 toch?
Hopelijk lopen deze 3 pitten mooier dan in een C1, want die vind ik nooit rustig lopen.
Gaat dit ook de 120 VTi in de C5 vervangen? In het formaat C5 mag je toch wel een motor verwachten die en heel netjes loopt en voldoende prestaties levert.

Met atmosferische 1.6-blokjes worden de toekomstige emissie-eisen nooit meer gehaald. Reken er dus maar op dat de 130pk-versie uiteindelijk ook in de C5 terecht komt. Heb de precieze cijfers niet bekeken, maar het zou me weinig verbazen als de nieuwe e-THP meer koppel heeft dan de VTi.
Het blok heeft wel een balansas waardoor de loop regelmatiger zou moeten zijn. Ik vind trouwens een driepitter lekkerder klinken dan een viercilinder
De 1.2 vti 3 cilinder loopt al veel rustiger dan die in de C1 kan ik melden, alleen het verbruik heb ik wel wat twijfels bij.
C3 1.2 Vti EGS Collection

Totaal aantal Berichten: 107
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Tja , over het verbruik van wat de fabrikanten zeggen heb ik na aankoop van de c4 zeer grote bedenkingen.
Hetgeen ze beloofden heb ik bij deze nooit gehaald , tenzij ik de laatste twintig km bergaf of geduwd zou hebben.
Heb het al eerder gezegd , mijn oude “ketel’ , een Opel Vectra haalde ongeveer dezelfde waarde’s als deze.
En dat was een 1.9 cdti 120PK.
Moest ik geld hebben trok ik citroen voor het gerecht , puur uit principe.
Verbruikcijfers zijn altijd te optimistisch..
Daar heeft kassa of radar al eens onderzoek naar gedaan..
Heeft elk merk last van..
Veel hangt af van hoe je rijdt , hoe zijn de wegen..
En daar bedoel ik mee, als ik ga werken kom ik tich rotondes en verkeerslichten tegen..
Dus iedere keer optrekken afremmen etc.. Ik zal de beloofde cijfers dus nooit halen..
Als ik elke dag gewoon 100 km snelweg kon doen , en dan zonder file ed tja dan zal mijn verbruik ook flink dalen…

Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
sardonis schreef:Tja , over het verbruik van wat de fabrikanten zeggen heb ik na aankoop van de c4 zeer grote bedenkingen.
Hetgeen ze beloofden heb ik bij deze nooit gehaald , tenzij ik de laatste twintig km bergaf of geduwd zou hebben.
Heb het al eerder gezegd , mijn oude “ketel’ , een Opel Vectra haalde ongeveer dezelfde waarde’s als deze.
En dat was een 1.9 cdti 120PK.
Moest ik geld hebben trok ik citroen voor het gerecht , puur uit principe.
Dat ken ik, bij mijn vectra 1.6 en Saxo 1.1 (beide benzines) haalde ik met gemak het opgegeven verbruik.
Ik deed het zelfs meestal nog beter dan het opgegeven verbruik.
Maar met de c4 1.6hdi die ik nu heb heb ik nog nooit het opgegeven verbruik gehaald, laagste gemiddelde verbruik dat ik daar kan uithalen is ongeveer 5,2 liter, wat toch wel 1 volle liter meer is dan het opgegeven gemiddelde.
Echter 130 pk uit een 1.2 halen lijkt me nog niet zo gek, alle merken zijn tegenwoordig met downsizing bezig.
En als we de 1.6 met 270pk in de RCZ R zien…
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)