CineCars vangt Snoeken
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 09 februari 2014 10:54 PM

van de voorpagina

CineCars is een liefhebberijproject van enkele professionele cineasten en fotografen. Wekelijks publiceren zij schitterende reportages over klassieke auto’s, van vooroorlogse tot youngtimers. Onlangs verscheen zo’n reportage over de Snoeken van vader en zoon De Lange. Kijk mee en geniet!

De Citroën DS werd in 1955 geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs en vanaf dat moment is deze karakteristieke auto niet meer weg te denken uit onze autowereld. Een waar icoon en bekend bij iedereen. Stel je het moment van de introductie eens voor met de toenmalige wetenschap van hoe een auto functioneerde en er uit zag, spectaculair! De introductie sloeg in als een bom en je weet gelijk waar de naam “la Bombe Citroën” vandaan komt. Vandaag de dag is de auto nog steeds modern te noemen en kent het model een zeer grote liefhebbersgroep.

Onder deze liefhebbers zijn Tibor en Milan, vader en zoon. Wanneer Tibor terugdenkt aan de vroegste herinneringen aan zijn jeugd, speelt de DS een belangrijke rol. Vanaf dat moment is deze bijzonder karaktervolle auto een rode draad door zijn leven. In lijn der verwachtingen groeit Milan ook op met de voorliefde voor het merk Citroën. Samen delen zij deze automobielpassie.

De DS of déesse, wat godin betekent, heeft vele koosnamen. Als godin van de weg, staat de auto hier in Nederland beter bekent als de Snoek en door heel Europa heeft de DS vele koosnamen verzameld. Bij het noemen hiervan heeft iedereen direct de “godin van de weg” voor ogen. Naast vormgeving wordt de DS ook geroemd door de technische innovaties, waarbij het hydraulische systeem een sleutelrol speelt. Voor buitenstaanders is het altijd een spectaculair gezicht wanneer een auto is gestart en het hydraulische systeem in werking wordt gezet. Eerst ligt de auto volledig plat , met het plaatwerk bijna schurend op straat en vloeiend komt de auto omhoog naar de zogenaamde rijhoogte.

Naast het feit dat het een mooi gezicht is, geeft het hydraulische veersysteem ook een ongekend rijgenot. In de DS is het hydraulische systeem verweven door de hele auto en gekoppeld aan meerdere functies. De ID is op een goedkopere manier geproduceerd en heeft enkel het beroemde veersysteem, is wat eenvoudiger uitgerust, maar heeft vandaag de dag nog steeds een “rijke” uitstraling.

Vol trots praat Tibor over zijn zoon en vindt het bijzonder fijn dat zij dezelfde autoliefde hebben. In 2006 kochten zij hun eerste gezamenlijke Snoek. Door een specialist gerestaureerd, welke de auto bij verkoop maar met moeite aan de nieuwe kopers kon overdragen. De 21-jarige Milan kent de historie van het model bijzonder goed en weet nauwgezet te benoemen wat de DS vooruitstrevend en uniek maakt.

Kijk samen met Milan mee naar de details van hun Snoeken en de details van de DS in het algemeen. Tibor rijdt ons een stukje rond. De glimlach op zijn gezicht wanneer ze een verkeersdrempel overgaan, zegt genoeg. Vader en zoon hebben een gezamenlijke hobby, veroorzaakt door de DS van opa.

De DS is destijds leverbaar geweest als Berline zoals we hier op de film zien, maar er is ook een stationversie (break) en een cabriolet (décapotable). De fabrieksoriginele cabriolet werd gemaakt door Henri Chapron. De beroemde Franse carrosseriebouwer heeft ook enkele speciale coupés en cabriolets op basis van de DS gemaakt, inmiddels zeer kostbare wagens. Nederland is rijk aan mooie DS- en ID-modellen en door velen wordt de Snoek nog dagelijks gebruikt. Toch wordt dat wat minder en komen de mooie exemplaren steeds vaker in bezit van liefhebbers en verzamelaars die de auto bij gelegenheid gebruiken.

Kijk mee naar een film vol historie en passie over de DS. Vader en zoon vertellen met trots over “La Bombe Citroën”!

Al voor de Snoeken van de familie De Lange heeft CineCars aandacht besteed aan een andere Citroën: de CX 25 GTi Turbo van Dibert Ketting, eigenaar van garage Citroville in Borculo. Een reportage over een hier welbekende SM 3.0 BVM5 is in de maak. Iedere week publiceert CineCars een nieuwe film over een klassieker en het verhaal van zijn enthousiaste eigenaar. Via facebook worden bijna dagelijks de mooiste foto’s verspreid. CineCars is dus continu op zoek naar mooie auto’s en nog meer naar eigenaren die een uniek verhaal te vertellen hebben. Op cinecars.nl vind je meer informatie over de aanmelding.

tekst: CineCars, Dennis Rietveld, foto’s: CineCars, Mirko Cocco, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 10 februari 2014 05:02 PM
  [ # 1 ]

mooier wordt het niet… op een paar gekke details na Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27979
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 februari 2014 08:13 PM
  [ # 2 ]

Enkele weken geleden ben ik het filmpje al tegen gekomen, zeker de moeite waard om even te kijken.

Prachtige beeld van de ID met een leuk achtergrond verhaal Smile

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 februari 2014 11:13 PM
  [ # 3 ]

Fabelachtig…genieten!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook