How to: Stappenmotor reinigen/schoonmaken Citroën Saxo 1.4 uit 1996
Klaar-is-Kees
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-03-2014

Gepost: 07 maart 2014 09:54 PM

Hallo,

Ik heb vaak de vraag: Hoe reinig ik mijn stappenmotor voorbij zien komen.

Hieronder kun je lezen hoe. Vragen zijn altijd welkom! Smile

Benodigdheden:

Schroevendraaier Torx maat 25,30
Schuurspons
WC/keukenpapier
Remmenreiniger
Werkhandschoenen
Eventueel een ratelset wanneer bouten te strak zijn aangedraait om deze met een schroevendraaier los te krijgen


Indien je het originele luchtfilter vervangen hebt door een sport/openluchtfilter kun je deze makkelijk demonteren. (als je een origineel exemplaar hebt, zie dan mijn andere topic)

Als eerste:
- Verwijder alle stekkers. Hiervoor moet je het metalen pinnetje indrukken en de stekker naar je toe trekken.
- Er zitten 3 koperkleurige torx bouten, 1 op de bovenkant en 2 aan de linker/rechter onderkant. Deze draai je los met een Torx bitje maat 30.
- Haal de gaskabel los.

Nu heb je het gasklephuis gedemonteerd.
De stappenmotor zit nog aan het gasklephuis gemonteerd. De stappenmotor is het onderdeel dat ROOD is omcirkelt. Voordat je deze kan demonteren moet je het stekkerhuisje verwijderen. Ook deze zit met 2 torxbouten vast. Maat 25 (BLAUWE cirkel.)

Gasklephuis van de voorkant

Gasklephuis achterkant


- Demonteer het stekkerhuisje.
- Demonteer nu de stappenmotor. Deze zit met 2 torx schroeven vast. Maat 25.
Nu heb je 4 losse bouten maat 25, en 3 bouten maat 30. Bewaar deze goed.
Ook heb je nu het gasklephuis, stappenmotor (incl. rubber ring) en stekkerhuisje los.

Nu ga je het gasklephuis schoonmaken.
Als dit nooit eerder is gedaan kan hier veel vuil in voorkomen. Vuil = zwarte aanslag, Olie = bruin/donker bruine aanslag.

- Maak het gedeelte rond de gasklep goed schoon met remreiniger en wc papier.
- Maak ook het gedeelte boven de gasklep goed schoon. Via deze ingang zuigt de motor de lucht aan wanneer deze stationair draait.
- Maak nu VOORZICHTIG de stappenmotor schoon. Gebruik remmenreiniger en wc papier.

Let Op: Zorg ervoor wanneer je de remmenreiniger gebruikt, de pin naar onderen wijst. Hiermee voorkom je dat er remmenreiniger in de sensor komt.
- Laat deze met de pin naar onderen een tijdje drogen.

Voor de duidelijkheid.
Zo ziet een stappenmotor eruit

Als alles schoon is
- Monteer de stappenmotor(incl. rubber ring) weer aan het gasklephuis.
- Monteer het stekkerhuisje.
- Maak de gaskabel weer vast, en draai de bovenste bout(maat 30) aan. Niet te vast!
zodat je de onderste 2 bouten beter kunt aandraaien zodat dat het geheel na beneden valt.
- Sluit alle stekkers weer aan. 4 intotaal.

Gasklephuis schoon voorkant

Gasklephuis schoon achterkant


Als laatste monteer je het luchtfilter en… Klaar-is-Kees!

P.S. Werkt het niet? Koop dan een nieuwe of haal er een van de sloop. Onregelmatig stationair toeren draaien kan ook andere oorzaken hebben.

Profiel  
 
Jokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 28-12-2013

Gepost: 25 juli 2014 05:12 PM
  [ # 1 ]

Goeie info! Altijd goed zo werken met foto’s!
Misschien een stomme vraag, maar heeft elke saxo zo’n stappenmotor? Ook bb een 1.1? 
bedankt!


Citroen C5 2.0i
Lexia

Profiel  
 
Klaar-is-Kees
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-03-2014

Gepost: 25 juli 2014 10:43 PM
  [ # 2 ]

@Jokke Ja, deze ziet er waarschijnlijk iets anders uit. Daar heb ik geen ervaring mee. L

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook