1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
wat mankementjes aan pas aangeschafte Saxo.
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 02 juli 2014 11:24 PM

Goedeavond dames en heren,

Mijn zus heeft een aantal weken geleden een 3 deurs saxo 1.1 538 uit ‘99 gekocht. 
Leuke auto, goed in de lak, basic, motortje snort goed. Je kent het wel, rijd prima.

Maar, na zoveel tijd ga je steeds meer mankementjes vinden.

De gene waar ik niet direct antwoord op heb leg ik hier even voor:
Scheelt me wellicht een hoop tijd Smile

Onderstel/remmen:

1.Kraken bij drempels. 
Het komt van linksvoor, het klinkt als droog rubber.

2. rempedaal kraakt/knarst bij remmen.  Je voelt het pedaal beetje in etappes naar beneden gaan.
3. Schuurgeluid bij remmen. Het klinkt als roestig, maar verdwijnt niet.  Auto al opgekrikt en idd schijven die wat bruinig zijn op het oppervlak.

Het leuke is.  dat knarsende/stroeve rempedaal heb je met afremmen bij vooruit rollen.  Maar niet met achteruit rollen en dan remmen.  Dan knakt/kraakt/schuurt er niets.
(tuurlijk druk komt dan op de achteras)

Zal dit gewoon een kwestie zijn van voorste schijven en blokken vervangen? En daarna even aanzien, en dan verder zoeken in de voorste rubbers.  Welke zijn dit meestal op de Saxo?

4. klak geluid met overschakelen. 
Mischien kineet te ruim, of achterste baksteun te soepel.  Bekend euvel?

interieur:

4. Bestuurderstoel leuning speling. Zodra je zit kantelt de leuning een paar centimeter naar achter.
Leun je een beetje naar voor dan ‘veert’ de leuning mee naar voor.  Behoorlijk irritant. 
Is dit een bekend kwaaltje?  Wat is er loos?

5.  Koelvloeistof hoor je stromen de eerste 10 minuten.
Je hoort het stromen, en gaat met het toerental mee. 
Heb de boel al ontlucht middels:
Schroefventieltje, imbusbout en radiateurplugje en fles op de radiateur. 
Er kon een halve liter bij.
Hoopte dat het weg zou zijn, maar helaas.  Slecht ontwerp ?


Het lijkt veel bij elkaar, maar als je hier even doorheen kijkt is het een prima wagen.
Heb zelf genoeg kennis in huis om de boel te onderhouden. Smile

groeten, Tim

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 04 juli 2014 01:12 PM
  [ # 1 ]

1. Draagarmrubbers rot, veerpootrubbers rot?
Bij mijn Xsara maakten de stuurkogels een bonkend geluid over drempels, de wielen gaan dan wat zoeken. Kun je ook naar kijken (voel naar horizontale speling op het wiel, handen op kwart over 9)
Ik weet niet of de Saxo stabilisatorstangen heeft, anders kun je het ook daar zoeken. Even met een breekijzer of dikke schroevendraaier alles testen op speling.

5. De auto volledig horizontaal gezet tijdens het ontluchten?

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Gepost: 04 juli 2014 08:14 PM
  [ # 2 ]

tijdens het ontluchten de auto met de voorwielen omhoog zetten , op een stoeprand of iets dergelijks.

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 05 juli 2014 06:04 PM
  [ # 3 ]

Hoi Mich, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik eens doen.

Niels, Ik zet ‘m binnenkort op de brug dan bekijk ik ‘m even grondig.  Er zit een stabistang op en de rubbers zijn allemaal wat oud, auto is ook wat windgevoelig op de strade. 
Zal met wd40 op jacht gaan naar de herriemaker Smile
Denk dat uiteindelijk het hele vooronder vernieuwd gaat worden,  draagarmen met kogels en rubbers, stabirubbers, stuurkogels etc.
Bij elkaar kostte dat niet heel veel zag ik .Smile

Gr, Tim

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 08 juli 2014 01:06 PM
  [ # 4 ]

Krijg net te horen dat het waterstromen niet meer gehoord is.  dat is mooi!

Ben gisteravond even bezig geweest met allerlei piepjes kraakjes en stroeve delen te smeren. Toen kwam ik boven de pedalen bij de zekeringkast een losse stekker tegen….  Een bruine, waar is deze van?

Voor zover ik weet werkt alles,  of zit er na het aansluiten ineens CV op? Smile

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 juli 2014 01:27 PM
  [ # 5 ]

Goed bezig!

Ik heb laatst het dashboard uit mijn Xsara gehad en achter het stuur zit een zwart plastic kastje met zo’n stekker erin (of lijkt er erg op). Volgens mij is die ook van de CV met afstandsbediening! Een vriend van me heeft ook zo’n Saxo en heeft ook CV, wellicht jouw Saxo dus ook. Bij de Xsara zit het rechts van het stuur, op het metalen frame binnenin het dashboard. Vrij hoog, dus je zal even met je rug op de vloer moeten liggen (*rugpijn alert*)

Daarnaast kan het ook een stekkertje zijn van bijvoorbeeld een aftermarket alarm systeem. Dat zat bij mijn Xsara ook ingebouwd en overal lagen stekkers en snoeren los. Die heb ik er allemaal uit gehaald.

nb: even Googlen op “Central locking Saxo” geeft deze foto:

Zou dus goed die stekker kunnen zijn!

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 08 juli 2014 01:37 PM
  [ # 6 ]

dankje Niels!

Kom er net achter na wat speurwerk op saxperience, dat het inderdaad om de CV stekker gaat. 
Heb een draadschema doorgespit en de ontbrekende draden zijn voor de rechterdeurslot en afstandbedieningkastje. 
Ben bang dat dit enkel een voorbereiding is op CV.  de sleutels zijn kaal zonder electra.
Op welke hoogte/plek hangt dit kastje? kan alsnog even kijken:)  zou wel heel leuk zijn CV.

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 juli 2014 01:43 PM
  [ # 7 ]

Wie weet zit het er gewoon in Smile

Bij de Xsara zit het volgens mij ter hoogte van het contactslot, aan de rechterzijde van het stuur. Daar loopt een metalen buis die de stuurinrichting op zijn plek houdt. Het kastje hangt daar aan een beugel. Wellicht moet je bij het gaspedaal even omhoog kijken en zie je iets hangen.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 08 juli 2014 01:53 PM
  [ # 8 ]

Over de rugpijn, Very Happy   man man, was helemaal gebroken na het smeren van de pedalen.hahah

Profiel  
 
robert sport
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-2009

Gepost: 11 juli 2014 11:58 PM
  [ # 9 ]

ik heb nog een 538 donor staan met mooie bekleding net buiten Utrecht

c est la vie

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 07 september 2014 05:13 PM
  [ # 10 ]

Vorige week een nieuwe uitlaatset gemonteerd vanaf de kat.  klinkt weer goed.

Gisteravond even voor het avondeten de voorste remmen gedemonteerd om nou te kijken waarom de remmen kraken/knarsen tijdens het indrukken van het pedaal. 
Wat ik zag verbaasde mij nogal,  de remblokken zaten goed klem in de bracket. met een tang eruit getrokken en gekeken hoe dat nou kan.  Er zit dat L- profieltje met de borgclip, daaronder was nog een strookje ijzer geplaatst om “waarschijnlijk”  het beetje speling wat op het blokje zit op te heffen.  Gevolg is dat de remblokken er met geweld tussen moeten en niet te bewegen zijn. 
Waarom zou je in godsnaam iets wat af fabriek al goed functioneerd aanpassen zodat het vervolgens niet werkt? kan er met m’n hoofd niet bij. Remmen zijn nu mooi schoon en glij -delen zijn gevet en afgemonteerd op de originele wijze, resultaat is dat de wagen weer goed remt met goed pedaal gevoel! 

Zag ook dat de ophanging rubbers (achterste motorsteun, stabi en achterste draagarm rubbers).  hun beste tijd gehad hebben dus dat wordt binnenkort besteld.

Ook een CV module aan de stekker gehangen maar geen resultaat. miste al wat draden dus niet heel gek.  Maar wat is er allemaal nodig in een saxo om het wel te laten werken?  Kan het enkel op sleutel?  Bestaat dat af fabriek.

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 07 april 2015 11:55 PM
  [ # 11 ]

we zijn weer een half jaar verder. 

vorige week de Draagarmrubbers voor en achter vernieuwd. en de stabilisatorstang rubbers.
Gekraag op drempels is weg! en stuurt strakker.
 
Bodem voorzien van een verse tectiellaag. 

Nieuwe remclinders en remschoenen achter.
Remvloeistof ververst.
Remt weer goed Smile

Het wiebelige sturen heb ik ook gevonden..  Stuurhuis heeft speling en zweet best.  Dus eens een ander monteren en verse olie erin.


Morgen nieuwe radiateur erin, was lek.


Profiel  
 
lexvdpoel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-04-2015

- Xsara 1.6i Berline
Gepost: 08 april 2015 12:38 AM
  [ # 12 ]

Hoi Tim,

Klinkt goed! Ik ben wel heel nieuwsgierig of je al wat verder bent met je CV, Bij mijn xsara zit dit fabrieks af volgens mij wel, maar er is later een ander slot ingezet bij de bestuurders kant dus wil alles weer vervangen voor een compleet nieuwe set met CV zodat alles weer met een sleutel werkt Rolling Eyes

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 13 april 2015 02:20 PM
  [ # 13 ]

hey Lex,

Niks meer mee gedaan.
voor originele cv is zijn er slotmodules, CV kastje en sleutel met zender nodig.  beetje te veel om los te kopen. Het is niet mijn auto dus kan er weinig over zeggen Very Happy

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 02 juni 2015 01:21 PM
  [ # 14 ]

We zijn weer een poos verder. Heb ook wat updates.

APK laten keuren en alleen het achterlager moet vervangen worden. voor de rest, 0 olieverbruik.  heerlijk hij mag blijven.

komende maanden de voorste schijven en blokken vervangen voor brembo met ferodo blokken.
En op de sloop een net bekrachtigd stuurhuisje scoren. die even overschroeven.
Dan is de wagen vrij van mankementen. Heerlijk dan heb ik geen omkijken naar. 
Ik ben vrij perfectionistisch, dus er is altijd ruimte voor ‘beter’.
Maar eh even realistsch blijven.. Very Happy
Enige ‘upgrade’ wordt de fabrieksspeakertjes voor vervangen voor wat beters.


ow, weet iemand of er ATF als stuurolie gebruikt wordt? gezien de vloeistof nu rood is.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 juni 2015 06:49 PM
  [ # 15 ]

ATF Dexron Type-2, zou ook op de dop moeten staan, volledig systeem is een liter of 2

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook