Inhouden Xsara 1.6i 1998
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 12 juli 2014 06:41 PM

Goedendag,

Ik beschik al enkele weken over een Citroen Xsara 1.6i. De auto bevalt zeer goed kwa rij eigenschappen en comfort. (Citroen xsara 1.6 mot.nfz 1587cc 65kw ). Bosch systeem.

Nu heb ik het volgende. Na een kleine week hield de auto in. Kleine schokjes zo rond 2500 toeren en bij optrekken. Nu heb ik wat meer kilometers gemaakt het het inhouden is erger geworden.

- Tijdens het rijden houd de motor in.
- Soms met Motorstoring lampje en soms niet. Soms zo erg dat het niet rijdbaar is.
- Tijdens stilstaan schudt de auto (alsof iemand achterin zit te wiebelen)
- Ik heb het idee dat de uitlaat gassen niet helemaal goed zijn (blauw en stinkt behoorlijk)
- De bougies waren niet denderend. Twee met een witte elektrode. 1 helemaal wit/ lichtbruin. 1 wel bruin (goed naar mijn idee)
- Hij start soms niet in een keer
- Schommelend toerental
- Roffels en ploffen uit de uitlaat
- Wanneer ik de motor aan doe blijft het motorstoringslampje langer branden (onthouden door computer?

-Als eerste heb ik nieuwe bougies erin gezet (NGK met dubbel elektrode) en nieuwe bougiekabels van Beru.
- Daarnaast heb ik met mijn huis-tuin-keuken multimeter de lambda sonde gemeten op Grijs en Zwart. Eerste meting, bleef hij hangen op +/- 0,8v(0,78/,79/ 0,81)  en hoger toerental op +/- 0,9v (0,91/,92)

Week later weer gemeten en toen schommelde het netjes tussen 0,1 en 0,9. Ik heb het gemeten met
stationair loop en motor tijdje laten draaien.

Nu heb ik gezocht op forum, maar er zijn dermate veel oorzaken, dat ik het even niet weet. Ik ben zelf wel handig maar, electronica is niet echt mijn ding.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Daarbij moet ik zeggen dat de auto ook een vage storig heeft. Op het dashboard dansen de meters en dit houdt op als ik hem van de handrem afhaal, ook als ik de fan aan doe gaan mijn wijzertje omlaag tijdens rijden. Verkoper zei dat het aan dashboard ligt (zelf denk ik aan massa oid) Deze storing “lijkt” los te staan van de motor problemen. Maar misschien is er een relatie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 13 juli 2014 08:05 PM
  [ # 1 ]

als je motor als een gek staat te schudden, dien je altijd de motor af te zetten, het schudden wordt veroorzaakt door dat er geen vonk is bij een van de 4 cilinders, hij loopt dan maar op 3 cilinders, je merkt dit dan ook als je gas geeft, de motor loopt dan niet goed, je merkt dan dat ie een slag mist, de oorzaak is dan vaak de bobine, pakt de motor wel goed op, dan zou het ook kunnen dat er een klep is gesneuveld. je snapt het al een diagnose op afstand geven is lastig, jamer dat er weing mensen opgeven in welke plaats ze wonen, anders is er meschien deskundige hulp dicht bij, een beetje monteur kan een diagnose geven, op het geluid dat de motor geeft. maar daar verdienen de garage’s niks aan en moet je hem achter laten, zodat ze je flink kunnen naaien, had je geen garanty eigenlijk?

Profiel  
 
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 13 juli 2014 09:45 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Bedankt voor uw reactie. Ik mogelijkheid van de bobine heb ik ook bekeken. Dat va. n de gesneuvelde klep snap ik niet helemaal.

Vandaag een en ander onderzocht. Eerst een stuk gereden. Toen lambda sonde gemeten en de waarden waren rommelig en het schommelde niet mooi ( bij vorige auto ZX deed hij dat wel) . Toen de stekker los gehaald van de Lambda sonde en de auto liep prima. Weliswaar niet perfect (1 keer lampje normaal ongeveer 30 keer) en 2 keer inhouden (normaal op zelfde stuk ook +/- 30 keer).

Mijn vermoeden gaat dan ook naar de lambdasonde die verkeerde waarden doorgeeft.

Ik woon trouwens in Leeuwarden (blijft toch prive info hé?) Ik heb geen garantie op de auto. Ik ben wel terug gegaan naar de garage en ze “zeggen"dat hebben doorgemeten. Maar daar heb ik sterke twijfels bij.

Groet

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 14 juli 2014 06:48 PM
  [ # 3 ]

als je de stekker los haalt en hij loopt dan wel goed (beter) dan kan je bobine en (uitlaat)klep, dus gewoon uitsluiten, alleen omdat je zij dat de motor zo erg stond te schudden, dacht ik aan bobine of stukende uitlaatklep, waardoor compressie niet meer optimaal is, je kan die garage even vragen hem aan de co meter te hangen, zender in de uitlaat (apk) de waardes zouden dan enorm moeten zijn, dan de sonde vervangen, en hopen dat dat het is,

Profiel  
 
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 18 juli 2014 07:39 AM
  [ # 4 ]

Hallo,

De Lambda sonde heb ik vervangen, maar het probleem blijft. Op zich loop de motor nu wel betrr, maar houdt soms heel er in. Ook het motorstoring lampje brand dan.

U zei al dat het misschien de bobine kan zijn. Dit lees ik ook in andere topics. Er zijn verschillende systemen en ik heb een bosch systeem.

Nu wil ik het onderzoeken. Hoe kan ik het beste de bobine meten? Of kan dat het beste gecontroleerd worden door te vervangen?
Gr
Maarten

Profiel  
 
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 26 juli 2014 05:44 PM
  [ # 5 ]

Een update.

Inmiddels heb ik de krukas sensor schoongemaakt. Deze was redelijk vies. Ook heb de de map sensor + slang schoongemaakt. Ik heb wel het idee dat het inhouden minder wordt door het schoonmaken van de krukas sensor. Ik heb veeel minder motor storing lampjes en inhouden is ook minder. De auto is nu wel beter rijdbaar.

Mijn vraag is wat het kan zijn? Bobine? Ik las ook dat een krukas sensor storingen kan geven. Ik heb een optische volgens mij met rode stekker. Kan deze storingen geven of als ie stuk is, is hij echt stuk? (als bij andere autos deze stuk is , dan doet de hele auto het niet meer. Ervaring met lancia Kappa)

Daarnaast kwam ik een dicht gemaakte slang tegen met bout, die eigenlijk op het ontluchtingsventiel ernaast hoort. Deze heb ik nu aangesloten, maar het maakt weinig uit. Werd deze slang dicht gemaakt om door een uitstoot test heen te komen of iets dergelijks? Ik vind het nogal slecht van de garage.

Profiel  
 
Lars_citroenxm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 06-03-2008

- CX Gti Turbo 2
Gepost: 27 juli 2014 09:14 AM
  [ # 6 ]

Ik zal eerst eens beginnen met uitlezen. Dan kan je in een bepaalde richting gaan zoeken.

Profiel  
 
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 06 augustus 2014 01:42 PM
  [ # 7 ]

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de auto nu idd laten uitlezen. Het werd niet alleen uitlezen maar een onderzoek van een ochtend.

Wat bleek. De vorige eigenaar ( of beunhaas) heeft een extra voedingsdraad ergens vandaan gehaald. Deze voedde de ECU slecht (12 volt, maar soms lager, niet constant). Daardoor ging de injectie aansturing slecht met schokken tot gevolg.

De draad was zeeeeer slecht gemaakt. Een rode draad (helft van speaker kabel oid) dit aan elkaar vast geknoopt en een kwak tin erop alsof het mayonaise is. Anyway, het is opgelost Smile en de auto rijdt heerlijk.

Bedankt voor de reacties.

Mvg

Profiel  
 
Lars_citroenxm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 06-03-2008

- CX Gti Turbo 2
Gepost: 06 augustus 2014 01:59 PM
  [ # 8 ]

Top!  Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook