1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hoe test je een raammotor Berlingo type 1
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 17 juli 2014 08:38 PM

Dag allemaal,
Bij mijn Berlingo gaat het raam niet meer open of dicht aan de bestuurderskant.
Ik heb de zekeringen nagekeken, het relaiskastje klikt gewoon wanneer ik de schakelaar bedien.
En vanaf het relaiskastje onder het dashboard heb ik de witte en roze draad welke doorlopen naar de motor in de deur met de ohm meter gechecked.
De meter piept en geeft aan dat er in die twee draden geen onderbrekingen zijn.
Omdat ik nu toch het voordeurpaneel eraf heb liggen en zo goed bij het raam-motortje kan komen, dacht ik de acculader afwisselend op 1 van de twee contactpunten op het motortje te zetten, de twee contactpunten waarvan ik aanneem dat het hierbij om de voedingspunten (de plus ) voor omlaag en/ of omhoog gaat.
Het zijn dus een roze en een witte draad.
de massa oftewel de - min klem van de acculader denk ik dan van de deur zelf te nemen , of op het motorbehuizing van het raammotortje te plaatsen.
Op die manier kon ik namelijk ook de raam-motor rechtstreeks even laten draaien van mijn vroeger Renault Kangoo.
Alleen hier werkt dat trucje niet, is mijn motor dan toch kapot ?
Hoe kom ik daar nu achter ????
Enig idee hierover…iemand ?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 juli 2014 09:54 AM
  [ # 1 ]

Meeste motortjes werken op wisselen van de polariteit en zijn “massa vrij”.Dus een voeding op de deur zelf aansluiten gaat niet werken. Zet beide voedingsdraden (+/-) eens rechtstreeks op de aansluitpolen van de motor. Bij omwisselen draait de motor dan de andere kant op.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 21 juli 2014 08:34 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor het antwoord Citroen23…
Ik had even geen tijd, maar heb jouw suggestie net geprobeerd, en je hebt gelijk.
Het motortje werkt gewoon, omhoog en omlaag d.m.v. het omwisselen van de contacten ( ik zet gewoon de acculader erop).
Er is ook geen draadbreuk in de deur zelf, dus daar ligt de oorzaak duidelijk niet.
Ik ga nu eerst voor alle zekerheid nog de 2 draden die vanaf de raam-motor komen nu vanaf de deurstijl-steker die je aan het deurcontact schroeft doormeten.
Dus de draden vanaf de steker uit de deurstijl tot aan het relaiskastje, en ook nog eens kijken of ik spanning heb op de 2 draden wanneer ik de schakelaar bedien.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 22 juli 2014 02:15 PM
  [ # 3 ]

Bij mijn Multispace heb ik enkele jaren geleden hetzelfde euvel gehad.
Schakelaar en bedrading waren goed, maar dan maar naar de dealer en daar bleek naar hun omschrijving het computertje IN de deur kapot >> vervangen ( Kassa !) en sindsdien OK !

Profiel  
 
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 22 juli 2014 04:01 PM
  [ # 4 ]

Jakkes…zit zelfs in de deur nog weer een besturingscomputertje ?
Zoiets heb ik helemaal nergens in de deur zien zitten…
Ik zie alleen maar twee draden vanaf het elektrische motortje rechtstreeks naar de verbindingsstekker aan de zijkant van de deur lopen.

Profiel  
 
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 22 juli 2014 04:54 PM
  [ # 5 ]

Okay, ik heb alles nog eens extra nagemeten met de ohm-meter, en vanaf het motortje tot aan het relaiskastje onder het dashboard lopen inderdaad maar twee draden ,de roze en de witte, en in beide zit over de hele lengte, inclusief de stekker verbinding geen breuk.
Motortje is als gezegd gewoon goed, evenals de schakelaar op het dashboard, tenminste omhoog en naar beneden stand laat het relaiskastje klikken.
Ik kan daarmee alleen maar concluderen dat het euvel wel in het relaiskastje moet zitten.
Daarin zit ook een soort CPU- een processortje.
In de deur zelf kan ik met de beste wil nergens iets vinden wat op een soort computertje lijkt.

Misschien toch maar naar de garage, ik ben uitgezocht.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 juli 2014 06:27 PM
  [ # 6 ]

Zou fff zo’n relais kastje ophalen bij de/een (auto)sloperij. Ben je voor 2 tientjes klaar Idea

p.s. als ik het schema erbij pak moet er (op de aansluitingsstekker van de schakelaar) een - staan op pen 2 en 4 en een + op pen 3.  Pen 1 en 5 gaan naar de motor.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 22 juli 2014 06:44 PM
  [ # 7 ]

Dat ga ik ook maar eens doen, denk ik…
Ik ga nog even bij een kennis proberen die verstand van elektronica heeft, kan die nog even naar het betreffende kastje kijken.
Ik lees hier op het forum ook bij een andere post dat het relaiskastje de oorzaak bleek te zijn.

Ik laat het wel even weten, ook leuk voor anderen die zich een keer in de rondte zitten te zoeken naar mogelijke oorzaken.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 juli 2014 06:52 PM
  [ # 8 ]

Zie vorige opmerking m.b.t. het zelf meten aan de schakelaar.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 22 juli 2014 07:22 PM
  [ # 9 ]

Ik heb het even opgezocht in de nota van dec 2009.
Het betrof eenheid 6547L8, computer portierruitbediening, toen materiaalkosten € 80,32 excl. BTW.
Voor de zekerheid: mijne is een Multispace 2.0 HDi 8V van juni 2002.
Misschien kun je hier nog iets mee, succes !
Wisizu

Profiel  
 
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 22 juli 2014 09:15 PM
  [ # 10 ]

Bedankt Citroen23 en Wisizu voor de informatie,

Ik heb zelf een 1.4 Berlingo uit 2001 type 1 en vermoed eigenlijk dat een dergelijk onderdeel wat Wisizu beschrijft niet in mijn deur aanwezig is, maar ik zal er eens naar vragen, ik zie in ieder geval voor zover ik in de deur kijken kan niets dan alleen het motortje.

Wat de stekker aangaat van Citroen23:
In de stekker ingang van het relaiskastje staan inderdaad de cijfers 1 t/m 5 voor de pinnen, de cijfers staan niet op de stekker zelf.
Verder is het een dubbele rij en staat er boven een A en bij de onderste rij pinnen een B.
Dus 1A en 1B, 2A en 2B enzo, waarbij de A aan de bovenkant van de relaiskast ligt, waar het merk enzo opstaat.
Alleen bij pin nummer 3 zit bij mij niets, dus ik heb geen pin nummer 3.
Wel klopt het dat op pin 1 en pin 5 de twee draden zitten welke naar het motortje toe gaan.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 22 juli 2014 09:51 PM
  [ # 11 ]

Hallo Henkus62,
Nadere info: mijn Berlingo is ook het eerste model type 1.
De feitelijke functie van het onderdeel is / moet zijn, dat als je de bedieningsknop van LINKS even langer indrukt en weer loslaat, dat het raam verder zelf automatisch sluit.
Bij het rechter raam werkt het raam alleen terwijl de knop ingedrukt wordt.

Profiel  
 
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 22 juli 2014 10:48 PM
  [ # 12 ]

Hallo Wisizu,

Ik heb even gegoogled op het type-nummer wat je mij mailde in de vorige post.
En dan krijg ik bij Bartebben.nl de volgende tekst:

RAAMAUTOMAAT BITRON/ 9627031180/ 8 PINS ZIE.6547L8

Met een plaatje van het relaiskastje wat in mijn auto zit, dus zo te zien hebben we het over hetzelfde onderdeel Smile.
Ik ga eerst eens kijken bij de sloper voor franse auto,s bij mij hier in de buurt.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 juli 2014 12:34 AM
  [ # 13 ]

Ik zie al waarom jij geen nummer 3 hebt: 3 staat inderdaad niet op het relais kastje !! ik had het over de aansluitpunten op de schakelaar  Wink . dat relaiskastje heeft 6 aansluitingen.
Aangezien je zegt dat de schakelaar,bekabeling en motor in orde zijn en zowel het linker als rechter raam achter hetzelfde relais kastje zitten moet het ‘m daar wel in zitten. Suc6 met je zoektocht
naar een relaiskastje very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Henkus62
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 12-11-2012

Gepost: 23 juli 2014 04:21 PM
  [ # 14 ]

Ik laat even weten hoe het afloopt hoor…
De komende dagen heb ik even weinig tijd om de sloop te bezoeken.
Dus dat gaat de volgende week worden.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 juli 2014 09:51 PM
  [ # 15 ]

Type 1 kent al die computers niet het is wel inderdaad het zekeringskastje waar alles op een printplaat zit gemonteerd.
Niet alle printplaten zijn gelijk, dacht me te herinneren dat een nieuwe zekeringskast een 100€ kost

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook