Kachelblower Phase II raadsel en ramp
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juli 2014 09:13 PM

In een Phase II C5 zit de roemruchte module niet “los” aan de passagierszijde, maar is ingebouwd in de blower zelf.

De blower kan vrij gemakkelijk los met een draai-bajonet verbinding. Dan kan de stekker er uit, met twee dikke en vier dunne pinnetjes.
Vandaag kwam de sloop blower binnen was daar getest (zeggen ze), direct aan het stekkertje gezet: Niets, geen beweging in, en ja, lang genoeg gewacht (minstens minuut) met draaiende motor.
Die foto is van die blower. Je kan er goed aan zien dat het ding echt is geïntegreerd, de pennen voor de koolborstels en de veld wikkelingen steken door de printplaat heen.
Dus maar goed dat ik niet eerst dat hele dashboard ben gaan slopen.
Blijkbaar zit de storing “hoger op”, eerst maar eens de Lexia er aan, daar had ik uiteraard mee moeten beginnen.

Zeer helder is dat deze “verbetering” misschien wel voor PSA winst oplevert, maar zeker een groot verlies voor de klant met pech.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 juli 2014 04:31 PM
  [ # 1 ]

Verder spitwerk met de Lexia levert nog meer raadsels.
Op alle onderdelen krijg ik bij Diagnose te zien dat eer GEEN communicatie is, behalve bij de injectie en de vering.
Bij deze twee geen storingen.
Uitlezen van gegevens geeft geen bijzondere waarden, behalve dat de boordspanning 12,5 V zou zijn (bij draaiende motor).
De multimeter geeft echter gewoon 14,5 V.
Dus er is iets geks aan de hand.
Als ik rijd doet de blower niets, bij hogere snelheden komt er wel wat lucht uit de ventilatieroosters, maar die zou dan koud moeten zijn en dat is niet zo. Het lijkt dus wel of de airco het plotseling ook niet doet, ook dat is onwaarschijnlijk, juist gecontroleerd.

Voor alle zekerheid nog even de zekeringen gecontroleerd: Ook daar geen bijzonderheden.

Wie kent een specialist die deze puzzel op kan lossen?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 27 juli 2014 10:05 PM
  [ # 2 ]

misschien een storing in je bsm?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 augustus 2014 09:13 AM
  [ # 3 ]

Na een bezoek aan Oldenhage werkt de blower weer, alleen voor hoe lang?

Johan las moeiteloos het hele systeem uit, elimineerde aan aantal storingen waaronder de vertrouwde stuurhoeksensor.

Hoogstwaarschijnlijk is het toch een koolborstelkwestie. Dus een dashboardswap, maar daarin hebben ze al bedrevenheid, kost niet al te veel tijd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 07 augustus 2014 01:54 PM
  [ # 4 ]

Het komt dus kennelijk meer voor, dit raadselachtige fenomeen. Ramp inderdaad om hele dashboards te moeten uitbouwen voor zoiets als een blower of een kachelradiateur.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 augustus 2014 02:02 PM
  [ # 5 ]

Na het uitlezen en resetten van een reeks fouten doet de blower het nog steeds.
Duimen dat het zo blijft.

Dus: als het kreng er mee stopt niet beginnen met schroeven, maar eerst uitlezen en fouten elimineren.

Gek genoeg wilde dat niet met mijn Lexia. Nog niet geprobeerd of dat na die reset wel wil (durf ik niet, misschien dreg dat wel bij tot de ellende).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook