Voorstellen: nieuwe Xantiabestuurder
Jens Z
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 13-08-2014

- Xantia 1.8 16V
Gepost: 13 augustus 2014 01:45 PM

Als liefhebber van VW’s ben ik in een Citroën terecht gekomen. Velen verklaren mij voor gek Wink

Al sinds halverwege jaren ‘90 sleutel ik aan (luchtgekoelde) VW’s. Met name Kevers en T2 bussen, ver voor de huidge gekte om die auto’s. Op een gegeven moment toch de keuze gemaakt om ‘moderne’ auto’s voor daags vervoer te gaan gebruiken. De afgelopen 4 jaar was dat een Audi 80 uit 1987. Jaren geen belasting betaald, niet kapot te krijgen, maar het slijt wel. Vanwege de vele reparaties, maar vooral omdat ik de auto niet praktisch vind, heb ik een andere auto gekocht. Een Xantia break 1.8 16V, gekocht van een collega.
Een ruime wagen met APK tot mei èn airco voor een bedrag waar ik nog nèt een bril voor kan aanschaffen Wink

Ik heb behoorlijk wat gesleuteld aan VW’s en ook wel aan Peugeot (106, 205, 306), maar Citroën is volledig nieuw voor mij. Er zal wel een en ander aan de Xantia moeten gebeuren, en denk dat het forum daarbij nuttig kan zijn. Ook heb ik een paar dingen gemerkt die hier vaker langs komen. Zullen dus wel de standaard kwaaltjes van deze auto zijn.

What to do?
- distributieriem is 10 jaar en bijna 140.000 km oud. De Citroënspecialist die hem de laatste jaren onderhield heeft blijkbaar nooit gezien dat de eerste wissel al bij dik 80k op de teller uitgevoerd is!
- ik verbaas me over de motortemperatuur die bij zo’n 75 graden blijft steken. Hoort blijkbaar zo? Maar als ik toch met de d-riem bezig ga, al ik preventief de thermostaat vervangen;
- ik krijg de achterbank niet meer omhoog; gordel…. dop 17 zal wel uitkomst bieden;
- ik vind dat de kont van de Xantia snel zakt na het parkeren. Ik meende dat de latere Xantia’s gewoon op rijhoogte hoorden te blijven, of interpreteer ik Wikipedia verkeerd?;
- lampje van kachel doet het niet meer;
- de remmen piepen wat. Irritant;
- de achterschermen hebben blaasjes onder de lak. Aangezien ik liever aan m’n T2 las, houd ik dat gewoon zo.

Ik ben benieuwd of het mij gaat voldoen, zo’n hydropneumatisch zwaargewicht!


Jens

Profiel  
 
NdeJ
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 360
Geregistreerd: 10-04-2010

- Xantia 1.8i 16V Plus
Gepost: 13 augustus 2014 03:57 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd met je aankoop en welkom hier, Jens. Xantia’s kosten idd niet veel en zijn over het algemeen zeer betrouwbaar. Ik rijd zelf al bijna 13 jaar Xantia, dit is m’n derde en heb op het normale onderhoud na geen noemenswaardige problemen gehad. De Xantia is vanaf ‘94 voorzien van antisinkkleppen en hoort idd niet in te zakken. Ik zou het veersysteem ook op jouw “to do lijst” zetten. Het kan zijn dat de LHM vervuild is, waardoor de klepjes bij het uitzetten van de motor niet goed sluiten.
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=16173
Misschien moet je jouw collega eens vragen wanneer de veerbollen voor het laatst vervangen/onder druk gezet zijn. Het vervangen van de veerbollen is overigens goed zelf te doen, het is wel handig om een brug/smeerkuil ter beschikking te hebben.
Veel zweefplezier met je nieuwe aanwinst.

Groet, Nico

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 augustus 2014 05:19 PM
  [ # 2 ]

Ziet er netjes uit, veel plezier ermee!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 16 augustus 2014 12:44 AM
  [ # 3 ]

Hey Jens, nee maar jij aan de Citroen??? Goed werk. Citroen is natuurlijk niet heel erg nieuw voor je, aangezien je in je omgeving genoeg BX-en CX-en GS-en en eenden voorbij hebt zien komen. Mocht je wat nodig hebben dan geef je maar een gil.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 17 augustus 2014 06:20 PM
  [ # 4 ]

Beste Jens Z,

Ik heb niet overal antwoord op, maar wel op het volgende:

- Distributie riem moet bij 120.000 km. vervangen of(naar ik meen) na 6 jaar.
- Motortemperatuur is bij mij altijd 75/80 graden, dus geen paniek, tenzij ik met warme motor in de file kom te staan, dan gaat de temperatuur oplopen naar 90/95 graden.
- Achterbank(wellicht overbodig)naar voren toe trekken en omhoog kantelen.
- Lampje kachel: radio-unit uitbouwen, torkjes verwijderen en kachel-unit verwijderen.
en de lampjes vernieuwen.

Joop.

Profiel  
 
Jens Z
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 13-08-2014

- Xantia 1.8 16V
Gepost: 27 augustus 2014 01:15 PM
  [ # 5 ]

Gisteren even bij Garage80 langsgeweest. Diverse tips gehad over de Xantia.
Ik geloof dat ik er een hobby bij krijg Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook