C3 blijft storingen geven
TafkaS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 17-09-2014

Gepost: 17 september 2014 10:45 AM

Sedert een dik jaar heb ik enorme problemen met mijn Citroën C3 1.4 benzine bouwjaar 2005. Het lichtje van de motor gaat branden en de auto rijdt in horten en stoten. In sommige gevallen valt de auto ook stil als de gaspedaal niet ingeduwd wordt.
Bij de garage werd de auto ingelezen en kwam een foutmelding voor injector. Deze werd vervangen samen met een bougie.
Even later was het probleem terug. Opnieuw werd de auto ingelezen en toen kwam de foutmelding voor katalysator en nog enkele zaken die ik me niet meer herinner. Er werd een afspraak gemaakt voor het vervangen van de katalysator, echter bij de afspraak werd de auto opnieuw gelezen en was de foutmelding voor de katalysator weg en werd iets anders vervangen, ik herinner me zelf niet meer wat. Enkele weken later was hetzelfde probleem daar opnieuw. Naar een andere garage die zei dat dit de bobine is. Bobine vervangen samen met 4 bougies, alsook de katalysator, omdat die effectief versleten zou geweest zijn van zoveel rond te rijden met een auto die contact hort en schokt. Hiermee was het probleem echter nog niet opgelost. Weer stelt het zich na een tijdje opnieuw. Foutmeldingen betreffen telkens injectie en dergelijke. Op aanraden van een Citroëndealer werd een condensator geplaatst aan de elektrische kabels van de bobine, die deze storingen zou verhelpen. Maar dit heeft opnieuw niet geholpen.
Is hier ervaring mee? Is dit een gekend probleem? Het is momenteel in het duister tasten. De oorzaak wordt maar niet gevonden en ondertussen blijf ik maar kosten maken aan de auto. En wordt mij zelfs aangeraden misschien gewoon een andere auto te kopen. Terwijl deze zelfs nog geen 100000km heeft en ik van plan was hier nog een tijd mee te rijden.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 september 2014 11:44 AM
  [ # 1 ]

Bekijk het eens zo: Die foutmelding zijn gevolgen van iets, geen oorzaak.
Foutmeldingen kun je met een OBD lezer uitlezen, maar dan moet je verdomd goed weten wat die fout zegt, met een Lexia krijg je meer informatie ( ja, iedere autofabrikant schermt zijn systeem of, zo ook Citroen).
Een motorlampje wil zeggen storing, en horten en stoten wil dan zeggen of een slechte ontsteking, of een probleem met de injectie.
Zoals je al gemerkt hebt is “vervangen omdat er een foutmelding is ” geen goede methode, dat lijkt heel erg op vroeger van ” er piept iets” en dan maar de remblokken vervangen….

Zijn de bougiekabels al eens vervangen ?

Heeft je Citroen dealer of iemand anders er een lexia aan gehad, en zo ja, wat meldde die Precies. Dan kan je een stap verder komen,  tenzij een mede-forummer precies dit al eens heeft gehad.

Ik neem aan dat je 73 pk 1.4 hebt en niet de 90 pk uitvoering?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007

- Xsara diffrence 2
Gepost: 17 september 2014 10:06 PM
  [ # 2 ]

ff voor de goede orde de c3 1,4 heeft geen bougie kabels de bobine (met bougiedoppen) zit rechtstreeks op de bougie,s cheese

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  
 
makaars
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-08-2006

- C3 citroen c3 1.4 exclusive automaat
Gepost: 19 december 2014 02:03 AM
  [ # 3 ]

Ik heb ook soortgelijke problemen gehad.
Bij mij lekte er koelvloeistof weg in een cilinder door een kapotte koppakking.

Never drive faster than your guardian angel can fly!

Profiel  
 
salon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 27 december 2014 12:10 AM
  [ # 4 ]

Een Citroën is een hobby, bekijk het zo maar.

Profiel  
 
Mathieu_he
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 03 januari 2015 12:17 AM
  [ # 5 ]

Ik heb zelf een C3 Exclusive 1.4 HDI met automaat uit 2007 met inmiddels 190.000 km op de teller (nieuw gekocht).

Sinds enige maanden heb ik ook de zelfde problemen, voornamelijk op +/- 80 km/u of >120 km/h (cruise control sloeg zelfs af door het hortend rijden:
Enkele dagen nadat het probleem zich voordeed heb ik de auto een grote beurt gegeven, met vervanging van brandstoffilter. Vervolgens reed de auto enige weken goed.
Toch kwam het probleem weer terug, nu zelfs ernstiger: Ik kreeg op een gegeven moment een motorstoringslampje en kon vervolgens enkel stapvoets rijden. Heb mn auto geparkeerd en m later die dag weer aan de praat gekregen en er naar de garage mee gereden.
De garage (geen citroendealer) gaf aan dat het probleem bij de injectoren zou liggen, vervolgens laten analyseren door revisiebedrijf, die gaven aan dat 3 van de 4 injectoren afgekeurd waren, 1200€ armer en een revisie van de injectoren later dacht ik dat het probleem was opgelost. De motor liep bij starten erg rauw, bij koude motor veel rook, garagehouder gaf aan dat het zou kunnen komen door een additief dat hij aan de brandstof had toegevoegd. Hij loopt echter nog steeds onregelmatig met koude motor, valt binnen 5 minuten rijtijd stil als je voor een stoplicht staat en het toerental onder de 1000 toeren laat vallen.
Het probleem van hortend rijden is echter ook weer teruggekomen….
Ik weet niet of ik die garage nog wel kan vertrouwen, heb nu via internet een OBD2 connector besteld, zodat ik zelf in ieder geval kan monitoren wat voor een meldingen er binnen komen tijdens het rijden.

Ik denk dat ik dan met een zelf opgesteld rapport richting een citroen dealer ga, maar ben gezien de restwaarde niet geneigd om er nog veel geld in te pompen…


Groeten, Mathieu

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 januari 2015 01:28 PM
  [ # 6 ]

Mathieu, is er al naar de opvoerpomp in de tank gekeken?  Je zegt zelf naar vervanging van filter ging het beter, dus de weg voor het filter wordt beter, en trekt de tank niet vacuüm, merk je vaak door tankdop eraf draaien na lange rit,  je hebt dan echt zo,n pffffff geluid en de dop gaat er wat moeilijker af,  injectoren komen inderdaad ook voor, net zoals de hdi pomp van Bosch, maar die zijn ook 2e hands te vinden, er zijn mensen die hun psa met 30000 km in puin rijden,  dus beginnen met de tank, en dan naar voren werken, garage,s werken van duur naar goedkoop, dat brengt de meeste winst op,

Marco, koppakkingen gaan niet stuk, maar worden gesloopt, volgas koud wegrijden, of overhittemotor, zijn hier oorzaak van.

Tafka, heeft jouw auto wel eens de snelweg gezien, anders eens even een profesionele wynn,s injectorreiniger kopen bij automatriaalen winkel, en dan in tank gooien, en dan tank voor de helft vullen, en dan grote rit maken, iets van 150km, en dan bij warme. Motor, de boel een beetje op toeren houden, door bij 120km,p.uur even terug te schakelen. En dan PLM 2min zo door rijden,  soms kan het iets heel simpels zijn, kan ook zijn dat bv je pomp gewoon niet genoeg op pompt, er moet immers druk op systeem blijven staan, een diesel heeft bv die heeft 2 pompen, maar een benzine auto niet,

Profiel  
 
Mathieu_he
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 03 januari 2015 02:51 PM
  [ # 7 ]

Dank je voor je reactie, ik zal dat zeker eens controleren. Als ik het goed begrijp: opvoerpomp defect = vacuum trekken?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 januari 2015 03:30 PM
  [ # 8 ]

Mat, zijn 2 aparte dingen, van de tank, kijken of pomp werkt, je moet alleen even de opbrengst weten, iemand??? Denk iets van 20 liter p.uur.  Dit kan je natuurlijk uitrekenen, wat dan per minuut,  Maar kan ook dat tank vacuüm trekt, door een defect in de ontluchtingsklep , als de tank vacuüm trekt dan komt er dus haast geen brandstof meer naar voren, in het begin rijd ie dan wel goed, maar na een tijdje niet meer,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook