3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
cruise control inbouw
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 december 2014 11:47 AM
  [ # 31 ]

Ik vond dit stukje op internet….
Je BSI ziet dus wel het aan/uit signaal maar de rest ?? verhoging of verlaging van de snelheid etc…Ik zeg dus niet dat het aan de com2000 ligt maar vlak ‘m niet uit Wink

Demontage COM2000/stuurbediening in Citroen C5 (2001-2004, Fase 1)

Inleiding:

Verlichting, richtingaanwijzers of ruitenwissers die het niet meer goed doen of een eigen leven gaan leiden; helaas een veel voorkomend euvel in de Citroen C5. Een reparatie bij de dealer houdt in zo’n geval in dat de COM2000, de unit waar de bedieningshendels op het stuur aan vast zitten,volledig wordt
vervangen, met een hoge rekening als gevolg. Soms wordt zelfs, vermoedelijk door een gebrek aan kennis, zelfs andere, kostbare electronica zoals de BSI lukraak vervangen.
En ook al is daarmee het probleem niet opgelost, de rekening wordt over het algemeen wel aan de klant gepresenteerd. In veel gevallen is vervanging van de COM2000, laat staan van andere electronica, helemaal niet nodig en kan het euvel ook verholpen worden door een inwendige schoonmaakactie van de COM2000 of een kleine reparatie. Sommige C5 eigenaren geven zelfs aan success te hebben met het inspuiten van contactspray via de gaten waar de hendels uitkomen. Aangezien er in de COM2000 ook een hoop gevoelige electronica zit lijkt dit mij echter niet verstandig en dit document beschrijft dan ook hoe de unit volledig
gedemonteerd kan worden.

De COM2000 wordt gemaakt door Delphi, het bekende Amerikaanse auto-onderdelenbedrijf. De unit bevat de
volgende zaken:
1. Bedieningshendels stuurkolom voor verlichting, richtingaanwijzers, ruitenwissers, ruitensproeiers, etc.
2. Radio afstandsbediening (optioneel)
3. Cruise control bediening (optioneel)
4. Ontvanger afstandsbediening sleutels
5. Logica startonderbreker
6. Speakertje voor geluidssignalen auto (“gong”)
7. Aansluitpunten claxon en logica voor aansturing claxon
8. Aansluitpunten airbag (twee stuks)
9. Sensor om positie en draaisnelheid van het stuurwiel te meten

De unit heeft op de achterzijde (van links naar rechts) de volgende aansluitingen:
1. Airbag aansluiting links
2. Aansluiting (vermoedelijke) draaisensor stuurwiel
3. Interface voor basisfuncties COM2000 naar auto
4. Aansluiting startonderbreker (naar contactslot)
5. Airbag aansluiting rechts

Naast deze aansluitingen is er zowel aan de linkerkant als de rechterkant de mogelijkheid om een extra hendel te
monteren. Links is deze voor de bediening van de cruise control, rechts voor de stuurbediening van de af-fabriek
radio en eventuele carkit.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 20 december 2014 12:08 PM
  [ # 32 ]

Mag hopen dat je garage verder geen hoge kosten in rekening, heeft gebracht, maar gewoon een vergoeding vroeg, of niks,  je mag verwachten dat ze eerst hun huiswerk maken, dus op basis van bouwjaar en vin nummer, hebben gekeken, dat optie te openen is, en hoe je dan in het systeem komt, sommige garage,s kunnen nog niet eens de cd wisselaar activeren, omdat ze gewoon niet weten wat ze moeten openen, in het systeem,  maar omdat er een schakelaar op de kopeling zit,  en je volgens mij niet koppeling hoeft in te trappen om te starten,  kan ie alleen voor de cc zijn, maar las ook ergens dat eerste modellen inderdaad twee schakelaars op de rem hadden, maar dit is iets voor je garage, want die ziet aan de hand van op gevraagde gegevens wat ie allemaal moet aanpassen, dit om verdere kosten natuurlijk uit te sluiten. Pas als hun dit garanderen dat het kan, kunnen ze een vooraf bepaalt bedrag vragen, ik heb het ook eens aan de hand gehad, was wel voor iets anders, de ruitenwisser stuk, ze hadden twee uur gezocht en niks gevonden, ze wouden tweehonderd euro in rekening brengen, ik vroeg alleen of ik de politie erbij moest halen, nooit iets betaald.

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 20 december 2014 12:51 PM
  [ # 33 ]

de com 2000 zou al een keer vervangen kunnen zijn. ( is nog dieper naar gekeken )
voordat ik met dit alles begon, hebben ze gekeken of het mogenlijk zou kunnen, dmv kenteken chassisnummer.
daaruit bleek dat t zou moeten kunnen.
daarvandaan hebben ze ook gekeken naar het bestelnummer en prijs van deze bediening.
uiteindelijk zijn ze een uur bezig geweest met uitzoeken.
maar ik hoef alleen maar de 30 euro te betalen die afgesproken was.

even voor de goede orde de bsi heeft geen melding van de cruise control of snelheidsregeling.
wel de ecu die zag de controler wel

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 20 december 2014 01:26 PM
  [ # 34 ]

Ik geloof niet dat beremans het helemaal snapt de garage hoeft geen huiswerk te doen, hier is een klant die zelf d.m.v. het plaatsen van de bedieningshandle de CC wil activeren.
Normaal gesproken wordt de de keuze voor wel of geen CC bij aanschaf van de nieuwe wagen gemaakt en dan af fabriek gemonteerd, ik vind het dus al heel wat dat de dealer wil meedenken\werken om de handle te activeren.
De meeste dealers mogen of willen dit al helemaal niet doen en verwijzen naar een aftermarket set om dit soort problemen voor te zijn, meestal is het inderdaad zo gefixt maar er zijn altijd gevallen waar het niet zo makkelijk gaat en dan gaat er een hoop tijd in zitten en dan is de garage nog coulant om maar €30 te rekenen.
Omdat de CC niet in de BSI te vinden is denk ik toch dat een aftermarket set uiteindelijk de goedkoopste oplossing is voor jou Fred, of je moet met de garage af kunnen spreken dat ze het voor nog eens €30 oplossen Smile
En nog even @beremans ik weet niet of je zelf ook een lexia hebt want je kan wel heel mooi zeggen dat je het allemaal heel simpel via het vin nr te controleren is of de opties aan en uit geschakeld kunnen worden, maar n.a.v deze opmerking denk ik niet dat je ervaring mee hebt.
Want het gaat het snelste door gewoon de lexia aan de wagen te hangen en in de ECU en BSI te kijken of de functies ingeschakeld kunnen worden, er zijn verschillende merken\modellen ecu gemonteerd en dan verschillen de benamingen ook nog per merk en model zodat het vaak een zoektocht is om alles te vinden.
Want er kan veel met de Lexia maar om nu te zeggen dat het software is die heel intuïtief werkt dat is bepaald niet zo, je zoekt je soms het laplazurus.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 20 december 2014 01:30 PM
  [ # 35 ]

Heb zelf ook een C5 Exclusief van 2001 zoals al helemaal in het begin is aangegeven deze hebben nog een ouderwetse kabel voor het gaspedaal.
Dus alleen maar de bediening inbouwen werkt niet want dan wordt er dus geen gasgegeven.
Er moet onder de motorkap ook wat gebeurenzodat de gasklep wordt bediend.
John Gold cruise controle werden er er voor deze eerste C5 gebruikt.
John gold heeft namelijk een set speciaal voor de C5 kost wel wat maar dan heb je een werkende cruise control op een C5 van 2001 andere oplossingen zijn er niet.
Dit zegt wel iets over de technische kennis trouwens van de garage waar je geweest bent…ik zou zelfs die 30 euro terug willen hebben want ze hadden dit moeten weten!

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 20 december 2014 02:50 PM
  [ # 36 ]

ok, eerst, SUPER bedankt voor alle tips en adviezen die tot nu toe gegeven zijn.

maar voor de duidelijkheid

de mijne is een 2002, met electronische gasklep.
de dealer heeft opgezocht via kenteken en vin nummer of het mogenlijk zou kunnen.
hierna via die gegevens de juiste controler opgezocht.

bij het hele voor onderzoek was niks wat er op wees dat dit zn probleem kon zijn.

daarom vond ik t super van hun dat ze maar 30 euro gerekend hebben, en tegen een vergoeding verder zoeken in de bsi voor de juiste configuratie.

maar juist daar knelt de schoen.

ik ga ook nog eens een poging wagen bij de huisdealer van de C5 club om te zien wat de mogenlijkheden kunnen zijn.

ik heb nl grote angs voor het monteren van een vreemd systeem zoals eerder ook vernoemd werdt.
daar ik dat een keer gehad heb in een veeeeeeeel oudere wagen, maar nogal kuren vertoonde, vandaar

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 20 december 2014 04:18 PM
  [ # 37 ]

Heb je zelf al gekeken onder de motorkap over er een gaskabel zit.
Als het een electronische gasklep is vindt ik het vreemd dat er geen cruise controle op zit af fabriek.
Mijne is namelijk najaar 2001 dus 2002 model en gewoon een gaskabel en vermoed bij jou ook.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 20 december 2014 04:20 PM
  [ # 38 ]

nou fred hele goede garage dus. en dus eerlijk, wat je niet van allemaal kan zeggen, en inderdaad als je aan de electronica gaat zitten van citroen, dan gaat er vaak wat mis, of na verloop van tijd, dit komt volgens mij omdat alles op een bepaalde voltage werkt, en als je dat verstoort, heb je dus panne.

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 20 december 2014 04:47 PM
  [ # 39 ]
xmrijder schreef:

Heb je zelf al gekeken onder de motorkap over er een gaskabel zit.
Als het een electronische gasklep is vindt ik het vreemd dat er geen cruise controle op zit af fabriek.
Mijne is namelijk najaar 2001 dus 2002 model en gewoon een gaskabel en vermoed bij jou ook.

Voor zover mijn bekend is het elektronisch.
Kan ook geen kabel vinden

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 20 december 2014 07:31 PM
  [ # 40 ]

@Fred. Jouw voorkeur voor een af-fabriek type CC kan ik begrijpen, dat zou ook mijn voorkeur zijn. Maar de angst voor een aftermarket inbouw is ongegrond. Mijn eigen ervaring en die van anderen, zijn zeer gunstig met een goed merk. En John Gold is zo’n merk.
Mocht de inbouw in het BSI-systeem een doodlopende weg zijn, dan zou ik zeker zelf-inbouw overwegen.
In mijn Xantia 2001 heb ik een JG type GC55 ingebouwd voor mechanisch gaspedaaal, maar er is ook een versie voor elektronische aansturing, voorzover ik de JG website juist interpreteer. Het inbouwen is goed te doen en staat hier: Snelheidsregelaar in V6 beschreven.
Een groot voordeel van dit perfekt werkende JG systeem vind ik de 3 preset snelheden.

Succes en sterkte.

Adri

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 22 december 2014 12:46 PM
  [ # 41 ]

Ik ga kijken of die optie in mijn mogelijkheden ligt.

Maar blijf het gewoon vreemd vinden gezien de uitvoering van mijn wagen

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook