Aankoopadvies Cactus
stonesrip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-10-2014

Gepost: 03 oktober 2014 01:06 AM

Ik wil op korte termijn een Cactus gaan bestellen. Het wordt een diesel, maar welke? Ik heb de e-VTi 82 geprobeerd om te kijken hoe de ETG werkt. Ik vond dat tegenvallen, zeker bij het wegrijden. De verkoper gaf aan dat de diesel e-HDi 90 een sterker koppel had en beter met de ETG om zou gaan.

De BlueHDi 100 is iets zuiniger en dat is gezien de km die ik ga rijden wel weer voordeliger. Graag zou ik reakties van diesel rijders willen krijgen, zowel van de e-HDi 90 als de BlueHDi 100 rijders.

Heeft iemand de DAB+ laten inbouwen? Hoe is jullie ervaringen daarmee?

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 03 oktober 2014 09:08 AM
  [ # 1 ]

Wat de verkoper aangeeft m.b.t. koppel en de ETG dat klopt wel enigszins. Mijn ervaring is ook dat motoren met meer koppel beter overweg kunnen met de ETG-bak.
Echter zou ik er voor geen geld dagelijks in willen rijden en zou ik in jouw geval dan ook altijd voor de BlueHDi 100 gaan. Wat je zelf prettig vind kun je maar op 1 manier ervaren: in beide een proefrit maken. Hier kunnen nog zoveel meningen zitten m.b.t. ETG, e-HDi 90, BlueHDi 100, etc., je kunt echter toch maar het beste zelf ervaren.

Mocht je ergens in het Ooooosten van het land wonen dan mag je me altijd een PB-tje sturen om een keer proef te rijden in een BlueHDi 100.

Profiel  
 
smv1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-06-2014

Gepost: 20 oktober 2014 10:37 PM
  [ # 2 ]

Heb sinds begin deze maand een BlueHDI100. Het koppel is minder dan van mijn vorige auto, maar dat was een XM V6 2.9i 24V met 190pk. Maar de 100 pk is voor de Cactus ruim voldoende en wel erg relaxed rijden. Ik vond bij de proefrit ETG nogal schokkerig m.b.t tot het schakelen (koppel was verder wel OK) en heb uitdrukkelijk gekozen voor een handgeschakelde versie, hoewel ik de flippers wel weer gaaf vond. Heb nu na 850 km + maar eens getankt (ja, je weet nooit) en kom, inclusief een kleine verhuizing met karretje achter de auto en met woon-werk verkeer inclusief filerijden uit op 1:25. Valt niet tegen. Kan je deze zeker zeker aanraden.

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 22 oktober 2014 06:41 PM
  [ # 3 ]
smv1 schreef:

Ik vond bij de proefrit ETG nogal schokkerig m.b.t tot het schakelen en heb uitdrukkelijk gekozen voor een handgeschakelde versie, hoewel ik de flippers wel weer gaaf vond.

Ik dacht dat die bak verbeterd was. Niet dus.

Ik ben er ook nooit dikke maatjes mee geworden met deze vernellingsbak.
De voelbare schakelmomenten vond ik niet het ergste.
Erger was het afknijpen van het vermogen bij het overschakelen. Dat tijdelijk ontbreken van vermogen kan tot onveiligheid leiden. Bijvoorbeeld bij het oprijden van een rotonde. Op het moment dat je wil accelereren om de tussen twee auto’s op rotonde tussen te voegen valt het vermogen weg omdat de bak aan het schakelen is.
Flippers zijn daarom wel onmisbaar want daarmee schakel je voor de rotonde zelf al naar de goede versnelling om de versnellingbak voor te zijn.

Ik heb niet echt een hekel aan de bak gekregen, maar die kan veel beter. De ETG (EGS) moet je leren kennen om zijn nadelen te omzeilen. En dat is toch niet de bedoeling van automatische versnelling.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 23 oktober 2014 01:43 PM
  [ # 4 ]

Ik deel deze ervaring niet. Ik heb een DS3 Cabrio met de e-HDI en ETG. Gaat prima, soepel en van wegvallend vermorgen heb ik geen last. Ik wil geen handschakelbak meer in mijn dagelijkse voiture. Zalig de combinatie die ik nu heb.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 oktober 2014 01:36 PM
  [ # 5 ]

Het gemak van een ETG hang veel van je rijstijl af: Als je gewend bent “fors” te rijden wordt het nooit wat want als je gas bijgeeft als de bak schakelt, dan heb je dik kans dat bij nog een keer schakelt, en daarop wachten is inderdaad geen plezier.  Als je “vloeiend” kunt en wilt rijden werkt het aangenaam en je kunt handschakelen als het echt eens nodig is. Je moet het dus echt eens proberen of het wat voor je is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook