24-uursrace 2CV Spa 2014
theo joosten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 16 oktober 2014 11:45 AM

zo weer een super editie achter de rug!
Dit is een prachtige meeting. lekker vuur stoken , rondje over het circuit rijden, biertjes drinken, bbq-en, race kijken…......


alle foto’s:
https://www.flickr.com/photos/124989291@N08/sets/72157648368716837/

DSC_0015 by theojoosten, on Flickr

DSC_0082 by theojoosten, on Flickr

DSC_0154 by theojoosten, on Flickr

DSC_0233 by theojoosten, on Flickr

DSC_0343 by theojoosten, on Flickr

DSC_0207 by theojoosten, on Flickr

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 oktober 2014 12:04 PM
  [ # 1 ]

Verdorie, ieder jaar neem ik me weer voor om weer eens te gaan en er is altijd iets dat een hogere prioriteit krijgt!!!

Mooie sfeer foto’s!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 18 oktober 2014 03:51 PM
  [ # 2 ]
Diesel Rinus schreef:

Verdorie, ieder jaar neem ik me weer voor om weer eens te gaan en er is altijd iets dat een hogere prioriteit krijgt!!!

Dan heb je toch echt weer wat gemist. Wink

Mijn foto’s van de meeting en het rondje over het circuit:

http://www.glimeend.nl/auto/albums/24H14M

En wat foto’s van de race:

http://www.glimeend.nl/auto/albums/24H14R

Groet van
OliZX

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 oktober 2014 06:14 PM
  [ # 3 ]

leuke reportages!
Wat zijn eigenlijk de regels wat betreft techniek van die A-typen?
Ik zie namelijk modellen waarvan alleen de voorruit te herkennen is als A-type, en een motor onder de kap die verdacht veel lijkt op die van een BMW motorfiets…

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 19 oktober 2014 12:47 AM
  [ # 4 ]
H@ns schreef:

leuke reportages!
Wat zijn eigenlijk de regels wat betreft techniek van die A-typen?
Ik zie namelijk modellen waarvan alleen de voorruit te herkennen is als A-type, en een motor onder de kap die verdacht veel lijkt op die van een BMW motorfiets…

Goed gezien, Hans. Wink

Er zijn 5 klassen: classic, améliorée, prototype, hybride, expérimental.

1. Classic: Het voertuig is volledig standaard, ongewijzigd ten opzichte van het productiemodel (2CV of Dyane), maar er zit voor de veiligheid een rolkooi in.

Dit jaar won bij de classics (alweer) de 68, met de 73 op de tweede en de 999 als enige classic-Dyane op de derde plaats.

2. Améliorée: De carrosserie is heeft tenminste het voorruit- en voordeurframe van een 2CV of Dyane, evenals 70 procent van de oppervlakte van de achterruit. De rest van de carrosserie mag aangepast worden. De motor is een standaard tweecilinder 602cc-motor.

De 88 heeft in deze klasse de race succesvol uitgereden, ondanks de schade die tijdens de race is opgelopen.

3. Prototype: De carrosserie is als een améliorée. De motor is een tweecilinder 602cc-2CV/Dyane-motor of een 652cc-Visamotor. In deze klasse mag een andere nokkenas in de motor worden gebruikt.

De 126 won dit jaar in de proto-klasse.

4. Hybride: De carrosserie is als een améliorée, maar beschikt over een tweecilinder 850cc-BMW-motor (op een gewone 2CV/Dyane-versnellingsbak) waar geen wijzigingen aan mogen gebeuren.

In deze klasse vindt je de meeste deelnemers. Daarvan is het merendeel gebaseerd op een Dyane, zoals nr. 8 en een klein deel op een 2CV, zoals de 126.

5. Expérimental: Alle voertuigen die in geen andere klasse vallen. Ze maken van dezelfde uitrusting gebruik, maar rijden bijv. op ethanol i.p.v. op benzine.

De 77-Burton werd dit jaar winnaar (mede door het uitvallen van de enige tegenstander in zijn klasse).

En de Britse deelnemers rijden tijdens de 24H van Francorchamps in hun eigen klasse volgens hun Britse reglementen.

De 92 won dit jaar in de UK-klasse.

Ik hoop dat je nu wat wijzer bent. Wink

Groet van
OliZX

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 19 oktober 2014 10:56 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor deze duidelijke uitleg! bravo

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 oktober 2014 11:07 AM
  [ # 6 ]

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 19 oktober 2014 01:25 PM
  [ # 7 ]

Geen dank. ‘k Vond het leuk om maar weer eens op een rijtje te zetten. Wink

Hier trouwens nog een cool filmpje van Jerome Wassenaar dat de sfeer goed weergeeft:

http://www.youtube.com/watch?v=0t9_v-h_Dq0

En vergeet even dat je wellicht een of twee Kevers door beeld hebt zien rijden. Wink

Groet van
OliZX

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 oktober 2014 11:32 PM
  [ # 8 ]

van de voorpagina

24h02CV

Ieder jaar als de herfst haar intocht aankondigt door de blaadjes te laten verkleuren naar rouge delage, or sombre, paille brulée en jaune rialto, weet iedere 2CV-fan dat het tijd is voor de 24-uursrace op Spa-Francorchamps. Al 30 jaar op rij is in het najaar deze wedstrijd voor velen een vaste ontmoetingsplek.

Wij gaan sinds 2006 elk jaar naar Spa-Francorchamps. Niet alleen voor de 24-uursrace maar ook zeker voor de meeting die erbij is. De meeting is lekker vrij zonder al te veel regels. En als er al regels moeten zijn:
- Stook veel vuur om te zorgen dat je het niet koud krijgt. Het kan namelijk flink vriezen in de Ardenne.
- Drink een gezellige pot bier, pastis of anders lekkers. Het liefst genoeg om niet in de gaten te hebben dat je het koud hebt.
- Schrik niet van het vuurwerk dat afgestoken wordt. Nieuwjaar vieren ze daar wat vroeger in het jaar.
- Bel geen brandweer als je ziet dat er een autoband op het vuur gegooid wordt.
Dit jaar was het niet koud dus regel 1 en 2 waren eigenlijk niet van toepassing… maar ja… Dit jaar was het, net als vorig jaar, warm. De zon scheen over het mooie Belgische dal met de beroemde bocht Eau-Rouge op de achtergrond. Het kleine buitje op zaterdag mocht de pret niet drukken.

Vrijdagavond om 9 uur kwamen wij op een vrij vol veld aan. Het vuurtje was lekker warm, en de avond was lang genoeg om iedereen te begroeten en om weer een hoop slappe zever te verspreiden. Zaterdagmorgen werden we gewekt door een andere race die zich in de ochtend afspeelde op het circuit. Nadat we de HY-bus uitrolden, zagen we dat het terrein nog een stuk voller was geworden. De parking op het terrein stond goed vol met dagjesmensen.
‘s Middags hebben we ons opgesteld voor een rondje over het circuit; altijd een hele gebeurtenis. Super gaaf om met eigen auto en honderden anderen door de bochten te kunnen scheuren! Nadat de baan weer veilig was en alle Engelse, Duitse, Belgische, Franse en Nederlandse Citroëns van het circuit af waren, stelden de race-eenden zich op. De altijd spectaculaire start hebben we dit jaar gemist. Aan het geluid te horen zijn ze gestart om 17:00 precies. De eerste 6 uur van de race werden de omgebouwde eenden en Dyane’s vergezeld door opgevoerde Kevers. Sommige mensen zagen toch liever de Smarts (die de jaren daarvoor meereden), omdat het snelheidsverschil daarmee wat kleiner was.

Uniek aan dit evenement is dat je met je camera in de pits mag lopen. Als je uitkijkt en voorzichtig bent, mag je bij de meeste teams wel een tijdje kijken als ze aan het sleutelen zijn of een pitstop maken om de benzine bij te vullen. Helaas zijn er ook nog veel te dronken mensen die met blikken bier en sigaretjes in de weg staan en daardoor de gedreven teams ophouden. De vaak oude Marshall’s stellen dit niet op prijs. Als je naar de pits liep, kwam je langs de kramen van Citrobag, Deukies kraam, Autex, Burton, Citroparts en nog een paar handelaren. Altijd gezellig om daar even rond te hangen.

‘s Nachts werd de race stilgelegd, omdat de mist te dicht was om veilig te kunnen racen. Zo rustig is het nog nooit in de nacht van zaterdag op zondag geweest! Zondagochtend werd de race hervat. Het vertrouwde gebrom rommelde weer door het dal heen. Alle troep werd op het meetingterrein opgeruimd en in het begin van de middag zetten wij de afmars in. De finish heb ik net als de meeste andere jaren niet gezien. Door de prachtig verkleurende Ardenne reden wij binnendoor terug naar de Nederlandse grens. Onderweg genoten we van de bochtjes, slechte wegen, uitzichten en andere oldtimers die nog een ritje waagden.

Volgend jaar weer? De kans is groot dat het weer dan minder goed is… Ach ja, natuurlijk volgend jaar weer!

tekst en foto’s: theo joosten

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 23 oktober 2014 10:31 PM
  [ # 9 ]

Wat een sfeervol verslag, je zou er zo willen bij zijn!

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 25 oktober 2014 11:08 AM
  [ # 10 ]

En nog even een filmpje van de start:

https://www.youtube.com/watch?v=E2A6gvGty7c&feature=youtu.be

Het waren er totaal 64 als ik het goed geteld heb.
Was weer een geweldig evenement, jammer dat er in de nacht niet gereden kon worden,
maar wel begrijpelijk yes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook