4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
AX 1.4i: het boek is dicht
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 maart 2015 12:43 PM
  [ # 46 ]

Deze mogelijkheid kan ik uitsluiten.
De hele motorkabelboom is al gedemonteerd geweest, gecontroleerd, waar nodig gerepareerd en daarna 100 % bevonden.

Gister weer ECU uitgelezen, opnieuw foutcode 31 en 52, beide “mengselregeling” en opnieuw gereset.

Dit weekeinde maar weer de lambdasonde doormeten.
Het vreemde is dat nooit code 51 komt, die wijst echt op de sonde.
Ook niet toen de hiervoor gemonteerde sonde daadwerkelijk stuk was.
De huidige sonde komt uit de 1.1, daar werd zelfs 1 op 17 mee gehaald.
Bosch noemt overigens een vervangingsinterval van de sonde van 100.000 km.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 maart 2015 03:30 PM
  [ # 47 ]

Lambdasonde doorgemeten.

En wat denk je?
Intussen ook stuk, meetcircuit geeft oneindige weerstand, onderbroken dus. nono

Aangezien m’n voorraad niet onuitputtelijk is maar een nieuwe besteld.
Heb er nog wel 1 liggen, maar daarvan is het verwarmingscircuit hoogohmig, dus ook niet fris meer.

En nog steeds geen foutcode 51, blijf ik toch echt opmerkelijk vinden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 maart 2015 01:32 PM
  [ # 48 ]

Even een update.

In D een nieuwe lambdasonde van Bosch besteld.

Maar wat denk je? Blijken in de witte steker de contactpennen te ontbreken, productiefoutje!

Dus contact gezocht met de leverancier, retour gestuurd en nieuwe ontvangen.
Deze vorige maandag ontvangen, direct gemonteerd en de ECU opnieuw ingeleerd.
Met helaas niet het verwachte resultaat, nog steeds verslikken/beroerd lopen en hoog verbruik.
ECU uitgelezen, foutcode 31 “mengselregeling”, volgens de Vraagbaak aanzuigen van valse lucht.
Afgelopen zaterdag alle aansluitingen onder de gasklep gecontroleerd: slangetje naar de onderdrukvervroeging, slang naar taktventiel enz.
Wat bleek nu, de verbindingslang tussen het inlaatspruitstuk en het kunststof kap tussen luchtfilterhuis en injectorhuis was losgekomen, gewoon eruit gevallen.
Idd aanzuigen van valse lucht.
Klemverbinding raakt gammel, maar even geborgd met een Tyrap.

Motor op bedrijfstemperatuur gebracht, ECU gereset en opnieuw ingeleerd.
En warempel, een weer knap lopend tuffie!
Ook een koude start gisterochtend was weer volgens het boekje.
Tank vol gegooid, we gaan weer kijken wat het verbruik nu is.

Zou de oorzaak nou toch boven water zijn?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 maart 2015 01:35 PM
  [ # 49 ]

Zou mooi zijn als het met een trekbandje verholpen zou zijn Laughing Ben eens benieuwd hoe komende week gaat verlopen en of het ook echt weg blijft!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 maart 2015 08:04 PM
  [ # 50 ]

De resultaten van vandaag: geen foutcodes meer!

Er is 120 km mee gereden en nog geen ¼ tank leeg.

Begin weer hoopvol te worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 maart 2015 09:32 PM
  [ # 51 ]

very good Dat stemt hoopvol!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 maart 2015 10:05 PM
  [ # 52 ]

Idd.

Heb wel ondertussen ontdekt dat de thermostaat niet meer helemaal sluit.
Al voor de openingstemperatuur wordt de bovenste slang naar de radiateur al warm.

Mag weer een nieuwe in dus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 31 maart 2015 11:48 PM
  [ # 53 ]

Tyrap zit bij mij op dezelfde manier, om dezelfde reden. Ik denk een productiefoutje van Citroen Wink.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 april 2015 04:43 PM
  [ # 54 ]

1ste keer getankt, 483 km op 35,4 l, ruim 1 op 13,6.

Wel met veel snelwegkm’s, inclusief retourtje Harlingen over de Afsluitdijk op max. toegestane snelheid bij windkracht 9.

Niet verkeerd dus, met een minder stevige rechtervoet moet 1 op 15 nu toch echt wel haalbaar zijn.

Lijkt er sterk op dat de oorzaak is gevonden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 april 2015 05:05 PM
  [ # 55 ]

Naar aanleiding van jouw verhaal heb ik nu ook maar een trekbandje op dezelfde manier geplaatst. Vond het al een bedenkelijke constructie, maar nu ik dit verhaal heb gelezen al helemaal

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 april 2015 01:14 PM
  [ # 56 ]

Afgelopen zaterdag 2de keer getankt, verbruik 1 op 14,9!
Naar mijn idee: problem solved.

Nog even samengevat, tijdens de zoektocht naar de oorzaak het volgende gevonden/uitgevoerd:
. inlaatluchttemperatuuropnemer defect en vervangen
. lambdasonde vervangen door uiteindelijk een nieuw exemplaar.

Montage van de sonde gaf niet direct het gewenste resultaat, want intussen bleek een slangaansluitinkje op het verbindingsstuk tussen luchtfilterhuis en inspuithuis losgekomen te zijn.

Wat mij tot op de dag van vandaag nog steeds verbaast is dat alle foutmeldingen in de ECU in de richting van de mengselregeling wezen (31 en 52) en nooit direct naar de lambdasonde (51).

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juli 2015 11:42 PM
  [ # 57 ]

Dit verhaal krijgt helaas nog een vervolg.
Foutcode 31 is toch weer een aantal keer opgedoken en dat is direct te merken in het verbruik, want de ECU gaat daardoor in een vorm van noodloop met een rijker mengsel.
31 staat voor het aanzuigen van valse lucht.

Ondertussen ook geconstateerd dat er koelvloeistof lekte op de naad tussen het inlaatspruitsuk en de cilinderkop.
Bij de TU-motoren loopt er namelijk een tweetal koelkanalen in het inlaatspruitstuk.

Besloten om beide problemen in één klap op te lossen, om de inlaatspruitstukpakkingen te vervangen moet toch de hele inspuiter eraf en kunnen direct alle zaken aangesloten op het inlaatspruitstuk worden gecontroleerd.

Maar wat schetst mijn verbazing, er zaten niet eens pakkingen tussen, terwijl dat origineel wel hoort!
En het zou zelfs zo maar eens kunnen dat het ontbreken ervan niet alleen de kvs-lekkage veroorzaakte, maar mogelijk ook het aanzuigen van valse lucht.

We gaan ‘t zien, morgenavond de boel weer in elkaar zetten.
Dan warmdraaien, ECU resetten en opnieuw inleren en maar weer afwachten of 31 nu weg blijft.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jurjenz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 11-05-2014

- AX GTI U9
Gepost: 22 juli 2015 11:37 PM
  [ # 58 ]

Zou toch wat zijn als dat de oorzaak is! Fingers crossed

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 juli 2015 11:58 PM
  [ # 59 ]

Gisteravond alles gecontroleerd en weer op zijn plek gezet.
Aan alle aansluitingen op het inlaatspruitstuk gezogen, zelfs de slang naar de rembekrachtiger.
Niets te vinden.
Koelsysteem gevuld en ontlucht en daarna warm gedraaid.

Toen foutcodes uitgelezen, tevoorschijn kwamen 52, 31 en 21, in die volgorde.
D.w.z. mengselregeling: lekkage in uitlaatsysteem, mengselregeling: aanzuigen valse lucht en het stationair contact in de stappenmotor.
Gereset.

Even een stukje gereden en weer uitgelezen, geen foutcodes.

Toen de ECU op de gebruikelijke wijze opnieuw ingeleerd en de boel stilgezet.

Vanavond met een gangetje van ca. 120 km/h heen en weer naar Heerenveen geweest, toch ruim 150 km snelweg.
Bij thuiskomst weer uitgelezen, geen foutcodes!

Zou het nu toch echt…...?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 juli 2015 12:33 AM
  [ # 60 ]

Je had zowat alles al gehad en meestal is het dan iets stoms, wie gaat er denken dat er een pakking mist?
Inderdaad vingers over elkaar, duimen omhoog.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook