HDI 7 jaar stil gestaan. Riskant?
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 26 oktober 2014 10:49 PM

De kilometerstand van onze trouwe Xsara TD is nu zo’n 4 ton. Met 40.000 km . per jaar gaat het hard en zal vervanging niet heel lang meer duren. De Xsara bevalt erg goed, ik zou wel een HDI willen, maar vind er maar een met weinig kilometers (en een berline, geen break of coupĂ©). Nu heb ik er een gezien met weinig kilometers, maar die staat al 7 jaar stil. Ik vraag me af wat dat voor zo’n auto, en met name de motor betekent. De 2.0 HDI is erg robuust, maar 7 jaar stil is lang. Wat zou er mis kunnen zijn, danwel mis kunnen gaan als je zoiets koopt en er flink (wel netjes) mee gaat rijden?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 27 oktober 2014 11:28 PM
  [ # 1 ]

Ik schat zo in dat niemand deze ervaring met een HDi heeft.
En al is er een ervaring, dan hoeft dat nog geen afspiegeling te zijn van een volgende.

Dus blijft er alleen een theoretische benadering over.
Stond de wagen binnen? Is er vochtinwerking? Geen muizen in luchtfilter? (eigen ervaring).

Wellicht de motor maar niet gelijk proberen te starten. Eerst met de hand een paar keer ronddraaien (in de 5, handrem los, een voorwiel opkrikken en met een sleutel op dat wiel met de hand ronddraaien. Wel voorwaards!).
Hoe zien de riemen er uit? Voelt er iets vreemd bij het ronddraaien?

Daarna nokkenassensor tijdelijk lostrekken en enkele tientallen seconden op een goede accu starten. De motor zal dan niet aanslaan, olie loopt dan wel mooi rond. Daarna proberen te starten. Niet gaan melken met het gas als ie net loopt.

Vervolgens mag de motor tonen wat hij nog waard is.
En heel spoedig de olie vervangen.

Het zijn maar wat gedachten.
Ik lees graag de bevindingen na zo’n lange stilstand.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook