Multiriem na vervanging nog niet geruisloos
A3 rijdt C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 20-09-2010

Gepost: 09 januari 2015 01:51 AM

In december begon bij stationaire loop de multiriem geluid te maken. Bij een beetje gas erbij was het geluid weg. Het lijkt een beetje op een slippend geluid.  Ftssss…...ftssss…...ftssss…..ftssss
Multiriem is nu vervangen. Het geluid leek weg, maar komt nu toch weer terug. Soms een paar dagen niet. Maar nu vrijwel dagelijks wel weer. Zeker na een wat langere rit. Dus ook alleen weer bij stationair. Garage zegt dat bij verwisselen ook poelies zijn gecontroleerd.

Het gaat om een 2.7 hdi met ca 115.000 km.

Iemand ervaring mee wat het kan zijn?

Groetnis
Adri

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 januari 2015 12:26 PM
  [ # 1 ]

Mijn aanpak bij dit soort geluiden: doorrijden tot het escaleert. Dan weet je snel wat de oorzaak was.
Wel zorgen dat je een reserveriem bij je hebt.
Te vaak worden allerlei kostbare vervangingen gedaan zonder enig resultaat: waterpomp, dynamo, enzovoort.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 31 januari 2015 06:20 PM
  [ # 2 ]

Het is inderdaad hoogst waarschijnlijk de poelie.

Mijn ervaring is dat er niet zomaar iets gebeurd, dus niet te bang worden.

De reden dat Citroen dealers een complete dynamo vervangen is dat Citroen het betreffende onderdeel niet los levert.

Ik kan je het onderdeel los toesturen zodat ze het in het noorden kunnen vervangen Wink

ps. zie ook:  http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226559/

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 31 januari 2015 06:51 PM
  [ # 3 ]

Curieus: een VRIJLOOPKOPPELING op een dynamo. Waarom zou een dynamo vrij moeten lopen?
Het is een as met een verdikking tussen twee kogellagers.
Slechts als hij zijn werk doet vraagt een dynamo vermogen (=koppel x toerental). Als er geen veldspanning is (omdat er geen vraag is) draait het ding vrij rond. Lagerweerstand (=rolweerstand) plus een beetje luchtweerstand. Hoe weinig zou dat zijn?

In een C6 zit doorgaans een diesel met een automaat. De oplettende rijdertjes kan het zijn opgevallen dat de toerentallen nauwelijks wisselen. Tussen de ca 800 bij stilstand en tussen de 2000 en 2500 bij gebruikelijk verkeer.
Het kan heftiger, maar dan val je snel op door heftige tankbeurten, snelheidsboetes en/of invorderingskwesties.

In elk geval is zo’n vrijloopkoppeling een nieuwe bron van storingen. Waarschijnlijk ook weer geheel van voren af aan verzonnen, in plaats van een kopie airco-koppeling,die zich al 25 jaar bewezen heeft te nemen.

Als het mij weer overkomt (1maal tot heden)overweeg ik het ding te vervangen door een vaste poelie.

Maar misschien zijn er verhevener standpunten?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 januari 2015 07:47 PM
  [ # 4 ]

Ik kan inderdaad ook het nut van zo’n ding niet beredeneren. Misschien verkeerd gebruik van het woord vrijloop?
Vrijloop betekent normaliter dat er maar in een richting “gewerkt” kan worden. Zo hadden 2-takt motoren dat omdat bij op de motor afremmen veel te weinig smering als resultaat had.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 januari 2015 07:50 PM
  [ # 5 ]

Beide Jannen zijn dan ook van de generatie ” contactpuntjes”...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 31 januari 2015 08:20 PM
  [ # 6 ]

....en van no nonsense

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 31 januari 2015 11:22 PM
  [ # 7 ]

En dan rij je toch in een C6?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 januari 2015 11:29 PM
  [ # 8 ]
jantje1948 schreef:

Ik kan inderdaad ook het nut van zo’n ding niet beredeneren. Misschien verkeerd gebruik van het woord vrijloop?

Het bijzondere van de vrijloopkoppeling bevindt zich aan de binnenzijde van het systeem. Een gelagerde rollenvrijloop brengt het aandrijfkoppel over. Dit biedt ten opzichte van een gefixeerde dynamopoelie voordelen, bijvoorbeeld als het toerental van de motor plotseling daalt. Een dynamo met een vrijloopwiel ondervindt hiervan geen hinder en het aggregaat slijt daardoor minder snel. Bij een lopende motor zijn er bewegingen die tegen de draairichting van de motor ingaan. In dit geval slijten bij een starre riempoelie de riem en rollen eerder. Het voordeel van de vrijlooprol is dat bij een tegendraairichting de aggregaataandrijving losgekoppeld wordt van de motorbeweging. Hierdoor wordt de levensduur van de riem en de rollen verhoogd. Verder stabiliseert het vrijloopwiel van de dynamo riemtrillingen en worden de riembewegingen gereduceerd. Daarnaast vermindert de vrijloopkoppeling het krachtniveau in de aggregaataandrijving en wordt de geluidsproductie van de riemaandrijving verbeterd. Bovendien maakt het vrijloopwiel gebruik van dynamo’s met meer vermogen mogelijk. Dat is dan weer praktisch gebruik van een start&stop;-systeem.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 februari 2015 10:58 AM
  [ # 9 ]

@Wimb:
Nadat ik eenmaal het achterstallig onderhoud had weggewerkt, wat handiger had gekund met wat ik nu weet, blijkt het een storingsvrije auto. Gewoon met vier wielen en achterlichtjes. En heel leuk: tientallen knopjes die het allemaal doen, niet zo als in een XM.

@Waterman:
Waar heb jij die foldertaal opgedoken? Geloof jij daar zelf één woord van? Erg benieuwd. Vooral teksten als:
“bijvoorbeeld als het toerental van de motor plotseling daalt”. Met zo’n dikke V6 aan een automaat zal je dat niet meemaken.

En deze vind ik ook heel fijn: “Bij een lopende motor zijn er bewegingen die tegen de draairichting van de motor ingaan”. Dat wil ik nog wel eens zien, een motor die tegen de draairichting in gaat. Allen bij het afzetten zie je wel eens dat zo’n ding een paar graden terugdraait door de compressie in een cilinder. En daar zou zo’n domme dynamo niet tegen kunnen?

Deze kan je ook niet zelf verzinnen: “Verder stabiliseert het vrijloopwiel van de dynamo riemtrillingen “. Een vrijloopkoppeling is geen slippend ding, maar een “mechanische diode”.

Of ik ben veel te stom om dit te begrijpen of het is gewone lariekoek. Laten we het voor de goede vrede maar op het eerste houden.

Het doet mij ernstig denken aan dat videootje dat bij het verschijnen van de eerste XM’s bij dealer werd getoond. Het legde de werking van de hydractieve vering volledig contra uit, het glazuur sprong je van de tanden. Benieuwd of dat nog ergens te vinden is.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
simplex
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010

- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Gepost: 01 februari 2015 12:17 PM
  [ # 10 ]

Ja die staat op YouTube de Duitse versie eine neue fahr cultur stelt sich vor of zo iets. Geweldige opnames en muziek of je ergens in de wachtstand staat https://m.youtube.com/watch?v=FL00DqL1ePw# dit is wel of topic sorry😳

Profiel  
 
A3 rijdt C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 20-09-2010

Gepost: 01 februari 2015 07:29 PM
  [ # 11 ]

Hoe we het toch voor elkaar krijgen om mijn simpele vraag naar een heel andere discussie te krijgen ☺️

Inmiddels is de bovenste spanrol, dan wieltje met die dikke veer er onder, vervangen.
En nog een wieltje aan de onderkant…
Wellicht dat onderdeeltje dat Johan bedoelde.

En hij is weer geruisloos!

Groetnis
Adri

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 februari 2015 08:25 PM
  [ # 12 ]

very good

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook