Ebay Lexia ‘sloopt’ twee xsara’s
pjierrus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-11-2014

Gepost: 13 januari 2015 10:16 PM

Recent op ebay de volgende lexia gekocht:
Voor zover wij konden inschatten (ik en een maat, beiden een xsara, ik de xsara 2, hij een xsara 1) zag het er legitiem uit. Na 3 maanden eindelijk het ding binnen gekregen (meerdere berichten naar verkoper gestuurd, nog steeds geen antwoord gekregen).

De mogelijkheid bestaat dan dat je namaak hebt, maar omdat het in principe relatief eenvoudige elektronica is durfden we dit risico te nemen (namaak werkt in dit geval vaak ook)

Eenmaal een virtual machine met windows XP gemaakt hebben we hem eerst op mijn auto aangesloten. Er kon geen verbinding gemaakt worden en dus koppelden we hem maar los. Daarna sloten we de lexia op zijn xsara aan, zelfde resultaat.

Wat bleek nu echter: zijn gehele (wat we vermoeden) BSI start niet meer. Motor draait maar geen ontsteking, geen centrale deurvergrendeling meer, geen vergrendeling op afstand, geen klokje op dashboard, geen lichtenverklikker.

Bij mijn xsara: Alles werkt behalve deurvergrendeling op afstand (tenzij de accessoirestand niet langer dan een paar minuten geleden aangestaan heeft) en de achtergrondverlichting van het display werkt niet meer.

Na het testen van de diagnosepoort bij mijn xsara kwam ik tot de conclusie dat hier geen spanning meer op stond, wat bleek: de zekering (uit het hoofd: rechtsboven, 5e naar onder, 5Ampere) was gesprongen, volgens het boekje was deze verantwoordelijk voor stuurbediening radio, achtergrondverlichting display en diagnosepoort.

Zekering vervangen en alles werkt weer naar behoren, inclusief deurvergrendeling.

De xsara 1 (1999) wordt momenteel aan gewerkt, alle zekeringen in het kastje zijn intact, maar er schijnen een aantal zekeringen op de BSI te zitten. Deze BSI gaan we proberen te lokaliseren en los te maken om de zekeringen door te meten.

Tips zijn welkom, en ik zal nog een update posten zodra we meer weten.

Moraal van het verhaal: Misschien toch maar iets meer betalen voor een lexia die echt goed getest is Wink

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 13 januari 2015 10:43 PM
  [ # 1 ]

Je mag een lexia ook niet zomaar lostrekken dan kan je dit soort ” bijeffecten ” verwachten .....
De enige lexia die getest is staat bij de dealer , op internet zijn allemaal kopies !!

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
pjierrus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-11-2014

Gepost: 13 januari 2015 11:38 PM
  [ # 2 ]

De software melde dat er geen verbinding gemaakt kon worden en dus lijkt dat me een logisch moment om de boel los te koppelen, er kan immers geen verbinding gemaakt worden, en dus kan deze logischerwijs ook niet verbroken worden.

Uiteraard heeft de dealer geteste, 100% echte, apparatuur, maar ik ben geen dealer, en heb ook niet de financiële mogelijkheden van een dealer, zodoende. Ook een ‘neppe’ lexia (voor zover ik weet is het weinig meer dan een isolatie-circuit + “protocol-converter” van ‘citroen/peugeot dialect’ naar serieel) kan gewoon prima werken, zoals vele forumposts uitwijzen. Wij hebben echter de pech van een fraudeur te kopen of simpelweg een defect exemplaar aan te schaffen.

Eind goed al goed, ook bij de 1999 xsara bleek een zekering (nummer 25, 10Ampere) gesprongen te zijn en na het vervangen van het ding ronkte de 2 liter weer als vanouds.

Misschien is het een leerzame waarschuwing / troubleshooter voor anderen.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 13 januari 2015 11:44 PM
  [ # 3 ]

Ik vind fraudeur nogal een groot woord ....
Het is en blijft chinese rommel , zoiets kan natuurlijk niet helemaal in orde zijn, dat weet je als je iets in china besteld ...
Communicatie is dan vervolgens hopeloos

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
pjierrus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-11-2014

Gepost: 14 januari 2015 12:14 AM
  [ # 4 ]
Menno schreef:

Ik vind fraudeur nogal een groot woord ....

De verkoper meldt dat er 1 jaar garantie op het product zit en dat contact opgenomen kan worden voor technische ondersteuning. Er wordt echter niet gereageerd op welk bericht dan ook. Ik kan vanuit mijn ervaring stellen dat dit niet ‘typisch chinees’ is, daar ik jaarlijks zijn 100+ producten via chinese verkopers aanschaf en al deze aankopen zijn vlekkeloos verkopen (wanneer het product onderweg kapot gaat wordt in bijna alle gevallen kosteloos een nieuw exemplaar naar je opgestuurd).

Menno schreef:

Het is en blijft chinese rommel , zoiets kan natuurlijk niet helemaal in orde zijn, dat weet je als je iets in china besteld ... Communicatie is dan vervolgens hopeloos

China loopt op het gebied van elektronica (vooral digitaal) een flinke stap voor op het westen, de notie van ‘chinese rommel’ ben ik het dus niet mee eens. (Mocht je er meer over willen weten kan dit een interessante bron zijn: http://www.bunniestudios.com/blog/?p=4297). Er is uiteraard wel een flink verschil in kwaliteit tussen onderlinge producten, ik ga de lexia in ieder geval uit elkaar halen, misschien zijn daar nog wat aanwijzingen te vinden. Doorverkopen lijkt me verre van netjes Wink

Maar laten we hier niet verder offtopic over gaan. Een soortgelijk probleem kan voorkomen bij een van de forumleden, en misschien is hij/zij met deze informatie geholpen, dat is het punt Wink

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 januari 2015 01:24 AM
  [ # 5 ]

Het is vervelend voor je, maar we bespreken hier geen illegale software.

 

Profiel  
 
pjierrus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-11-2014

Gepost: 14 januari 2015 01:52 AM
  [ # 6 ]

Beste Rene,

Ik vraag niet om enige hulp of ondersteuning, het topic is puur om anderen te waarschuwen / te helpen met soortgelijke symptonen. Is het mogelijk om de link weg te halen maar de informatie te laten staan?

Overigens is, zoals te lezen, alles dus opgelost Wink

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 januari 2015 01:56 AM
  [ # 7 ]

Goed plan.

 

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 januari 2015 07:07 PM
  [ # 8 ]

Ik had een tijd terug ook een Lexia-kloon gekocht.
Die werkte ook niet. Na een avondje puzzelen en meten vond ik bedradingsfouten.

Dat heb ik hersteld en de Lexia doet het daarna perfect.
(De details heb ik ergens op het Xantia-forum gepost).

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 29 januari 2015 08:17 PM
  [ # 9 ]

Zelf heb ik ook een lexia aangekocht dewelke eerst spookte…
Draad van CAN bus stekker met bijna 2 meter inkorten en alles eens deftig solderen heeft van dit goedkoop rampen ding een prachtig werktool gemaakt.

Jammer dat ze er zo’n fouten hebben ingestoken!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook