Bonkend geluid bij opschakelen
Fred Palmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-09-2008

Gepost: 30 januari 2015 02:13 AM

Hallo forumgangers,

Sinds 2,5 jaar rijd ik met een DS5 Hybrid.  Ik ben tevreden over de looks van de auto, vooral het interieur is echt wel in orde. Waar ik elke dag minder over te spreken ben is het schakelgedrag van de motor.  Die is op zich al slecht.  Naar mijn gevoel schakelt hij in elke modus onnatuurlijk.  In de auto-modus schakelt hij sloom, in de sportmodus maakt hij dan weer de gekste bokkesprongen.  Tot daar aan toe, dat was ook zo bij mijn vorige citroen (C4GP)
Het laatste half jaar is zich echter een raar fenomeen beginnen manifesteren.  Bij het opschakelen van de motor hoor (en voel) ik dagelijks een luid bonkend geluid, zeg maar een knal.  Meestal gebeurt het bij het schakelen van 1ste naar 2de, maar soms ook in een hogere versnelling.  Ik heb geen idee waar het geluid exact vandaan komt, maar gezond klinkt het in elk geval niet.  Het bonken is zowat een half jaar geleden begonnen en naar mijn gevoel neemt het toe in freqentie.  Vroeger 2-3 keer per week; nu bij elke rit 1 keer zeg maar.  Ik heb het probleem al eens aangekaart bij de garage, maar die hebben het probleem niet kunnen vaststellen.  Heeft iemand van de ds-5 bezitters hier toevallig gelijkaardige problemen gehad?
Groeten,
Fred

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 januari 2015 09:13 AM
  [ # 1 ]

Hij bonkte een half jaar geleden al?  En wat zegt de dealer daar van?

 

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 januari 2015 09:26 AM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
Fred Palmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-09-2008

Gepost: 30 januari 2015 12:40 PM
  [ # 3 ]

Het is een gelijkaardig geluid, maar ik heb het zeker niet bij traag rijden. 
Bij de garage kon men het probleem niet vaststellen.  Ik moet de wagen een hele week daar laten, zodat ze er mee kunnen rijden.  Ben ik niet blij mee, maar er zal niks anders opzitten…  Ben benieuwd of ze wat gaan vinden.  Ik heb gelukkig verlengde garantie, dus de werkuren zijn voor Citroën Smile

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 30 januari 2015 01:17 PM
  [ # 4 ]

Bij de peug hybrid 4 is het een bekend euvel, raar dat citroen dat niet kan vaststellen ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
ADW63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2015

- 2CV 2CV6
- C4 (2004-heden) Cactus Shine
- ID/DS DSuper
- C5 Aircross hybride
Gepost: 01 februari 2015 06:30 PM
  [ # 5 ]

Bij mijn DS5 eHDI treedt dit ook op. Hij is hier al verschillende keren voor naar de garage geweest. Momenteel is de auto bij de td in Amsterdam. Oorzaak is, zoals het nu lijkt, dat de koppeling niet over het volle oppervlak aangrijpt. Bij dit type moet de drukgroep ook axiaal afgesteld worden, zodat de koppeling over het volle oppervlak pakt. Hier is speciaal gereedschap voor alleen paste dit niet. I.om. Frankrijk is e.e.a. nu wel gelukt. Komende week willen ze de software nog optimaliseren…....

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 februari 2015 02:38 PM
  [ # 6 ]

Fred Palmans, wil je even contact met me opnemen?

Je e-mailadres geeft een probleem.

 

Profiel  
 
Fred Palmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-09-2008

Gepost: 07 april 2015 03:13 PM
  [ # 7 ]

Even een stavaza mbt het bonken-probleem bij mijn DS5Hybrid. 

Na een nazicht bij de garage heeft men de aangrijppunten van de koppeling aangepast.  Toen ik weer huiswaarts reed, manifesteerde het probleem zich echter al snel weer.  Omdat het me stilaan de strot begon uit te hangen ben ik even naar een industrieterrein gereden om één en ander uit te testen.  Daar heb ik een manier gevonden om het probleem te forceren.  Door mijn stuur helemaal linksom te draaien en aan lage snelheid rondjes te draaien begon het bonken weer vrijwel onmiddellijk.  Ben per kerende weer naar de garage gereden en heb daar op de parking een paar rondjes gedraaid met een bleek wegtrekkende Citroen-technieker naast mij Smile

Die hoorde meteen dat het probleem ergens achterin zat, met name bij de zgn. ‘reductiebak’, dat is de tandwielkast die het schakelen regelt tussen de diesel- en elektromotor. 

Nadat een speciale case is aangemaakt bij Citroën hebben die nu toestemming gegeven om een deel van die reductiebak te vervangen.  Dit staat nu de volgende weken te gebeuren…

To be continued…

Profiel  
 
Fred Palmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-09-2008

Gepost: 09 april 2015 02:39 PM
  [ # 8 ]
Profiel  
 
Fred Palmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-09-2008

Gepost: 29 april 2015 07:34 PM
  [ # 9 ]

Mijn auto is hersteld ondertussen.  Rijdt weer helemaal smoothless.  Problem solved, case closed!  Cheers, Fred

Profiel  
 
Fred Palmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-09-2008

Gepost: 29 april 2015 07:34 PM
  [ # 10 ]

Dank voor de reacties

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook