Koorddansen met Anne Lobbes, directeur PR van Citroën Nederland
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 februari 2015 07:54 PM

Koorddansen met Anne Lobbes, directeur PR van Citroën Nederland

Om het nieuwe jaar in te luiden leek het ons een geschikt idee om weer eens bij Anne Lobbes, directeur Public Relations van Citroën Nederland langs te gaan, en haar flink aan de tand te voelen over al die vragen die ons Citroënminnend Nederland aan het hart gaan!

Het nieuwe jaar is inmiddels al flink van start als we welkom geheten worden in de Oval Tower in Amsterdam Zuidoost. Onder het genot van een kop koffie schuiven we aan bij Anne, om maar gelijk van wal te steken.

Wat verwacht Citroën Nederland eigenlijk van 2015?

Anne: We zijn ontzettend trots op het huidige aanbod, met name op de C4 Picasso en C4 Cactus. Nederland staat in een mooie top 3 wat deze laatste Citroën betreft: na Frankrijk en Spanje zijn er in absolute aantallen de meeste Cactussen in Nederland verkocht, dus ons kikkerlandje lijkt absoluut ‘amoureux de la Cactus’ te zijn! Ook zijn we erg enthousiast over de lancering van DS als merk, waarvan de recentelijk aangekondigde nieuwe DS 5 het symbool is. We hebben sinds vorig jaar al gescheiden communicatie- en socialmediakanalen voor DS en dat zullen we dit jaar alleen nog maar meer gaan benadrukken. Er staat veel te gebeuren het komend jaar!

Over komend jaar gesproken, wat kunnen we verwachten in het D- en C-segment? Het D-segment lijkt geen bestaansrecht meer te hebben nu veel fabrikanten met allerlei niche-producten komen en verkopen van de klassieke D-segmenters flink terug lopen. Wat betekent dit voor de C5?

De nieuwsberichten de laatste tijd zijn hun eigen leven gaan leiden. Er zijn berichten geweest over een D-segment én een C-segment sedan en ik kan alleen aangeven dat er op dit moment geen sprake is van nieuwe ontwikkelingen die ons aangaan. Het is zwaar weer in het D-segment. We willen in ieder geval kopers blijven bedienen in deze markt. Verder richten we de pijlen nu vooral op de markten waar we meer van verwachten. De C4 Picasso en C4 Cactus zijn hier goede voorbeelden van en daar ligt nu het zwaartepunt van onze inspanningen.

De C4 Picasso. Het EMP2-platform waarop deze auto staat is het eerste modulaire platform van PSA. Kunnen we hier nieuwe ontwikkelingen verwachten? Volgen er nog platforms voor andere segmenten dan de mid-size MPV?

Op dit moment kan ik daar eigenlijk helemaal niets zinnigs over zeggen. Het is een beetje afwachten wat dat betreft. De C4 Picasso beschouwen we als een groot succes, de verkopen zijn goed en we krijgen uit alle hoeken van Europa erkenning. De C4 Cactus is bovendien genomineerd voor de Auto van het Jaar-verkiezing. Het zou een kroon op ons werk zijn als we tijdens de Autosalon van Geneve daadwerkelijk deze award mee konden pikken!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 februari 2015 07:57 PM
  [ # 1 ]

Je noemt twee recente aanwinsten van Citroën. Er is er nog een. De nieuwe C1 lijkt het vooralsnog, ondanks zwaardere concurrentie dan tijdens de lancering van de eerste C1, goed te doen. Wanneer we de prijzen vergelijken met de belangrijkste concurrent de VW Up! is de C1 toch wel een stukje duurder. Er zijn vooralsnog geen actiepakketten zoals bij de C1-1 wel het geval was. Is dit een bewuste keuze of kunnen we nog wat verwachten op dit vlak het komend jaar?

De auto verkoopt op dit moment goed en dus lijkt het niet nodig om actiepakketten te introduceren. Het mooie van de nieuwe C1 is dat deze een meer eigen karakter heeft met een betere rijervaring. Ook is de standaarduitrusting rianter, en kan de koper kiezen uit meer opties en extra’s. De C1 lijkt wellicht wat duurder op het eerste gezicht, maar daar krijg je zeker ook meer voor terug! Ik wil niet al te veel op de concurrentie in gaan. Ons eigen, positieve verhaal verbindt de mensen. De koper verwacht van Citroën dat het merk zich onderscheidt van de rest op de markt. Het publiek verwacht een statement!

En dat maken jullie op dit moment?

We willen aansprekende modellen bieden, voor een grote groep mensen. Niet zozeer voor elk wat wils, maar juist door ons uit te spreken te binden aan verschillende groepen mensen. Daarom maken we zo’n werk van de lancering van DS als merk.

Citroën wordt daarmee meer een merk dat terugkeert naar een basis, naar de essentie. We willen voldoen aan kernbehoeften. Dat zie je terug in de eenvoud van een bepaalde constructie en het weglaten van zaken die misschien onnodig zijn, maar ook het focussen op kernwaardes zoals comfort en een uitgesproken design. Dat vinden we heel erg belangrijk. Citroëns moeten slimme, uitgekiende auto’s zijn. Kijk eens naar de C4 Cactus. We zijn heel erg trots op deze auto. Je vindt hem fantastisch of verschrikkelijk, er zit weinig tussenin. Ik vind het heel erg knap dat we zoiets voor elkaar hebben gekregen. DS daarentegen draagt weelde en luxe uit. Exclusiviteit en expressie. We kiezen bewust niet voor het midden, maar voor interessante ándere proposities.

Citroën biedt de C4 aan, maar alleen als vijfdeurs berline. Hetzelfde geldt voor de grootdeels identieke DS 4. Op dit moment verkopen met name de (fiscaal gunstige) C-segmenters het beste. Dit, en een break-versie ontbreekt voor de C4 Berline. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de door ons toch wel geliefde DS 4. Zit er een nieuwe C4 in de pipeline en zo ja, volgt er dan ook een nieuwe DS 4?

Het motorenaanbod in de C4 is kortgeleden ververst en daarmee weer helemaal up-to-date. Voor de DS 4 geldt hetzelfde. De BlueHDi en PureTech-motoren behoren tot de schoonste en modernste in haar klassen. In Nederland specifiek is het belang van ‘bijtelling’ in de verkopen een erg grote factor. We doen ons best en hebben een grote ‘stem’ in Parijs, want men beschouwt Nederland als leidend op het gebied van CO2-reductie. Van de DS 3, C3 en C4 Cactus zijn 14%-modellen beschikbaar, van de C4 en C4 Picasso 20% modellen. Dat er op dit moment in het C-segment geen stationvariant aangeboden wordt, klopt. We zijn echter op andere vlakken aan de weg aan het timmeren, en wie weet wat de toekomst ons brengt!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 februari 2015 07:57 PM
  [ # 2 ]

Wat voor veel liefhebbers altijd de vraag blijft, mogen we nog hopen op een toevoeging aan de bovenkant van het modelgamma en komen daar eventueel in Azië gevoerde modellen voor in aanmerking?

Ik zou - en met mij vele anderen - hier graag bevestigend op willen antwoorden. De realiteit is anders en heeft alles met vraag en aanbod te maken. Natuurlijk is er vraag naar een groot en hoog gepositioneerd model, maar dat lijkt vooralsnog echt niet aan de orde. De modellen die in en voor Azië ontwikkeld zijn kunnen we om verschillende redenen niet naar Europa halen. We hebben te maken met partnerships in China en verschillende eisen die we stellen aan auto’s. Maar wie zal het zeggen: het lijkt erop dat er qua DS-modellen aanvulling in zit de komende jaren, al valt nog niet exact te zeggen welke segmenten dat betreft.

Vanuit de toekomst dan wat meer voet in het heden. Wordt het “DS 60”-feest dit jaar echt de lancering van het merk DS in Europa, zoals beweerd wordt?

In juni 2014 werd wereldkundig gemaakt dat DS een afzonderlijk merk wordt, met eigen modellen. Met de nieuwe DS 5 die afgelopen week werd aangekondigd slaat DS echt een eigen weg in, separaat van Citroën. In mei 2015 zullen we vieren dat de Snoek 60 jaar bestaat en daarbij uitleggen wat onze beweegredenen zijn voor het merk, en de waarden die we uit willen dragen. Zoals ik al zei, Franse weelde en expressie. Vanaf mei, zo is de verwachting, zullen de DS-en niet meer het double chevron logo en de naam Citroën dragen.

Tenslotte, wat kunnen we op sportief gebied verwachten? DS biedt ons een DS 3 Racing en een DS 4 THP 200. Kunnen we het 270pk THP blok in een DS verwachten of blijft deze aan Peugeot voorbehouden? En als dat inderdaad zo is, mogen we Peugeot dan gaan zien als het meer ‘sportieve’ merk binnen PSA?

Qua sportiviteit helpt het dat Carlos Tavares, voorzitter van PSA Peugeot Citroën, een groot autosportfan is. Toch moet er een rechtvaardiging zijn om met sportieve modellen te komen. Niet alleen qua marketing moet het passen bij merkwaarden, ook qua kosten en baten moet het zinnig zijn. We hebben een paar zware jaren gehad en er wordt zeer goed op de kosten gelet. Puur sportieve modellen passen ook niet binnen de filosofie die het merk Citroën wil uitdragen, en ook niet bij de waarden die bij DS horen. In het verleden zijn er natuurlijk de ‘cups’ geweest, met de AX GT, AX GTi en later de Saxo. Citroën is ook erg succesvol geweest in het WRC en werd het merk in het debuutjaar eerste, tweede én derde in het WTCC!

Het klinkt allemaal bijzonder positief. We worden nieuwsgierig naar alles wat er nog gaat komen en waar je ons nog niet over kunt of wilt vertellen!

In dat geval, houd onze Facebook-pagina’s van Citroën en DS én onze persberichten maar goed in de gaten. Er staat nog van alles op stapel!

Met dank aan Anne Lobbes, directeur PR & Corporate Communication bij Citroën Nederland.
Foto: Citroën Communication; Interview en redactie: 2d

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Amsterdam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 09-11-2005

Gepost: 22 februari 2015 11:28 PM
  [ # 3 ]

Eigenlijk zegt Mevrouw Lobbes weinig met veel woorden. Ze gunt ons geen kijkje in de nabije toekomst.
Wanneer ik afga op de berichten uit voornamelijk de Franse pers en met name L’Autojournal dat eigenlijk altijd gelijk heeft, kunnen we ervan uitgaan dat 2015 voor Citroen en Peugeot niet veel nieuws zal brengen. Dit is mede te danken aan de tot voor kort catastrofale financiële situatie van PSA, waardoor vele projecten werden uitgesteld.
Citroen brengt dit jaar alleen maar een licht vernieuwde C4 en Berlingo. De DS5 heeft ook een facelift ondergaan en in september komt een gefacelifte DS4 in twee versies: een gewone uitvoering die minder hoog op zijn poten staat als de huidige en een verhoogde uitvoering met wat extra opsmuk zoals de C5 cross Tourer.
Er circuleren foto’s op het internet van een aangepaste C5: nieuwe achterlichten en nieuwe LED verlichting voor en een touchscreen ingebouwd in het dashboard.Waarschijnlijk ook nieuwe diesels maar of de benzine motor gehandhaafd blijft is zeer onzeker. De C5 benzine is overigens na de maart productie niet meer te bestellen. Einde van de C5 in Europa in 2017.
Volgens L’Autojournal, maar ook uit andere bronnen, kunnen we eind dit jaar kennis maken, al of niet in de vorm van een concept car, met de nieuwe C3 die gebaseerd zal zijn op de huidige.De aanpak zal lijken op dat wat Opel met de Corsa heeft gedaan. Dan ook in 2016 een C3 Picasso die gebouwd gaat worden in Spanje samen met de nieuwe Opel Meriva. Deze wagen zal een crossover aspect hebben met veel Cactus trekjes.
De meeste nieuwe modellen zijn gepland voor de periode na 2016: de C4-3, de DS6, de nieuwe DS3 als 3 deurs, 5 deurs en crossover, een SUV van DS en van Citroen en waarschijnlijk toch een opvolger van de C5 die niet bijt met het Peugeot gamma en de te verwachten DS6. Gefluisterd wordt over een wagen met een hoog CX gehalte.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 februari 2015 11:39 PM
  [ # 4 ]

Waarom zou een DS aanknoping zoeken bij de CX? De grondvorm van de CX - lang en laag - is onverenigbaar met de huidige veiligheidseisen en met de “DS Wings”-grille. Of zou het alleen maar om de concave achterruit gaan zoals in de C6? Die lijkt me vooral een kostenpost zonder veel praktisch nut.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JMWxantia
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 22 februari 2015 11:50 PM
  [ # 5 ]

Een leuk verhaal maar helaas weinig concreets, er kunnen natuurlijk ook geen geheimen worden prijsgegeven…. Voor wie even wil rondkijken bij de Chinese DS Store, kijk een op http://www.jmwxantia.com/ds-store.html en voor de Citroëndealer op http://www.jmwxantia.com/citroen-dealer.html . Hier staan de foto’s die ik afgelopen december maakte in Chendu. Onder de andere tabs staan ook nog veel leuke foto’s Smile

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 februari 2015 12:04 AM
  [ # 6 ]

Interessant dat je China erbij haalt. Dat plaatst het verhaal in een ander perspectief, want voor de toekomst van Citroën en DS is China natuurlijk belangrijker dan West-Europa. Weet iemand wat de typische levenscyclus van een automodel in China is?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 februari 2015 03:16 PM
  [ # 7 ]

Eigenlijk zegt Mevrouw Lobbes weinig met veel woorden.

My thoughts exactly. En daarmee zegt ze eigenlijk juist weer heel veel, zoals je al constateert.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook