1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Gooi’s verdere Citroën avonturen
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 01 maart 2015 12:38 PM

Na veel gepieker is dan toch de kogel door de kerk: Ik heb weer een Citroën gekocht. Een Xantia 2.0 HDi Break uit 2000 om precies te zijn.

Nou ben ik een jaar of vijf geleden ernstig door de mangel gehaald hier op het forum, omdat ik een nogal slechte BX gekocht had. Zand erover. Xant erover, bedoel ik. Ik zal hier het reilen en zeilen van deze Xantia bij gaan houden, dus daar gaan we:

De droge kost: Xantia 2.0 HDi Break uit 2000, met dik 331.000 kilometer op de teller. Vraagprijs 800 euro. Ik verwachte er niet veel van toen ik ging kijken, maar behalve de twijfelachtige cosmetiek, leek er maar weinig verkeerd te zijn aan deze wagen. De motor loopt als een zonnetje. Hij schakelt en remt goed, maakt geen rare geluiden bij rijden, optrekken, afremmen, sturen, etc. Hij trekt behoorlijk stevig op zelfs. Voor 650 euro is de dame mee naar huis gereden.

De vering is achter wat traag met opstijgen. Maar eenmaal op hoogte doet ie het rondom netjes. De ‘spatbord-duwtest’ (efkes flink induwen en terug laten veren) leverde een zeer beschaafde omhoog-stukkie omlaag-stil wiebel. De ‘in rijhoogte-op-de-trekhaak-gaan-staan-test’ was iets minder florisant: Pas na een tel of 20 begon de hydrauliek omhoog te pompen. Na afstappen zakte het wel redelijk snel weer in.

De onderhoudsboekjes vertellen tweederde van het verhaal: Van levering in 2000 tot 202.000 kilometer in 2009 heeft ie netjes alle beurten gehad. Bij 200.000 kilometer houdt het boekje op en daarna is het een mysterie. De distributieriem is bij 153.000 km een keer vervangen. Voor de zekerheid ga ik dat nu dus snel een keer laten doen. (Mijn soort snel: Ik rij niet dagelijks in de auto dus het kan best een maand of wat duren…)

Verder zou ik niet weten wat ik aan ingewikkelde technische of mechanische dingen zou moeten laten doen. De airco werkt. De blower werkt, zij het met spontane uitbarstingen van volle snelheid.

Wel zal ik een paar dingen in het interieur aan moeten pakken. Het raam in het bestuurdersportier werkt niet. De binnenverlichting gaat niet aan als de deuren open gaan. Er staat water onder de achterbank. De hendel van de hoogteregeling hangt er een beetje losjes in. De bestuurderstoel is een beetje ingezakt. Volgens mij allemaal geen schokkende dingen, die ik makkelijk met hulp van diverse draadjes hier op het forum zelf op kan lossen.

Mijn eerste klusje vandaag is even wat doen aan het zicht naar buiten. Een van de vorige eigenaren heeft de achterruit en de achterste zijruiten met privacyfolie afgeplakt. Ik zie geen donder meer nu, dus dat gaat er vandaag nog uit. De aftermarket spiegel met achteruitrijcamera werkt op zich wel, maar is monstrueus groot en belemmert het zicht naar rechtsvoor. Die gaat er ook uit dus. Verder vloog gisteren de achterwisser er bij eerste gebruik vanaf (zal wel vastgekoekt hebben gezeten, als je niet door je achterruit wilt kijken, gebruik je ook nooit de achterwisser…). De voorwissers zijn ook aan vervanging toe en een poetsbeurtje zal ook al veel schelen.

Ten slotte wat fotootjes van de huidige staat:

Die wieldoppen staan ook op de nominatie vervangen te worden…


De binnenspiegel met achteruitrijcamerabeeld… maar geen zicht naar rechtsvoor.


Jajaja. Leuk. Weg ermee!


Als de vorige eigenaar zich meldt, krijgt hij zijn zonnenbril terug Wink

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 01 maart 2015 02:12 PM
  [ # 1 ]

Was jij degene die uiteindelijk z’n BX inruilde voor een nieuwe Dacia Sandero?

Succes met je Xant,is en blijft toch één van de mooiere breaks!

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 01 maart 2015 02:29 PM
  [ # 2 ]

Ja, dat was ik.
Kun je je voorstellen dat een Sandero op afbetaling te duur is voor een werkende Jan Modaal met een hypotheek?

Leuke avatar trouwens Wink

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 01 maart 2015 02:35 PM
  [ # 3 ]

Ondertussen heb ik de raamfolie, de achteruitrijcamera en bijbehorende monsterspiegel en het rare poppetje op de motorkap verwijderd.
De auto ziet er nu al beter uit.

De folie heeft wel een stroef laagje achter gelaten op de ruiten. Weet iemand een manier om dat goed te verwijderen?

Het rare poppetje zat op een schroefje gelijmd dat dwars door de motorkap heen is geboord. Behalve dicht plamuren en overspuiten (wat ik niet ga doen), is er een andere methode om te voorkomen dat het een steeds groter gat wordt door roest?

De achterklep; of eigenlijk het plastic schutblad dat het water buiten moet houden, was door de inbouwer van de camera gewoon open gesneden. Geen wonder dat er goudvissen onder de achterbank zwemmen.

Weet iemand toevallig of die schutbladen nog te koop te zijn? Of is creatief zijn met een vuilniszak en ducttape ook voldoende?

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 01 maart 2015 04:32 PM
  [ # 4 ]

Kun je op de sloop niet een dubbele Chevron halen,en die over het schroefgaatje plakken,kun je meteen een schutblad(?) en een raammechanisme los sleutelen aldaar. Tape met een vuilniszak is geen oplossing.

Gooi schreef:

Ja, dat was ik.
Kun je je voorstellen dat een Sandero op afbetaling te duur is voor een werkende Jan Modaal met een hypotheek?

Met alle respect; een Xantia HDI van 15 jaar oud en 333,000 km op de teller zal ook niet de goedkoopste zijn,aan vaste lasten ben je zeker meer kwijt. Maar misschien heb je geluk en ga je probleemloos naar de 4 ton….
Bedenk me nu dat ik ook een probleem met het raam had met mijn Xant. Raam wilde niet meer dicht,dit bleek een draadbreuk te zijn.

Gooi schreef:

Leuke avatar trouwens Wink

Dank,was de snuit van mijn BX.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 01 maart 2015 05:08 PM
  [ # 5 ]

Nou ga ik er helemaal van uit dat de PSA diesels motorisch onverwoestbaar zijn. Anders had ik nooit een auto met dik drie ton op de teller gekocht. Laatst zag ik nog een ‘klokje rond’ (geloof ik) van de Autoweek (geloof ik), over een Xantia break diesel (geloof ik) die een half miljoen ofzoiets gelopen had. (Ik ben niet zo goed in bronnen en feitjes onthouden).

Tja… de vaste lasten. 110 euro wegenbelasting, 30 euro verzekering. Ik reserveer zo’n 75 euro per maand voor reparaties en onderhoud.
Het kan vast goedkoper, maar die Sandero (die toch als budgetauto wordt geprofileerd) kostte exclusief benzine toch dik 400 euro in de maand. De grote winst zit hem denk ik in het feit dat een 15 jaar oude Xantia heel wat minder (namelijk niks) afschrijft dan een Sandero, die al de helft minder waard is als je de sleutels in ontvangst neemt, terwijl je uiteindelijk, vanwege de afbetaling, de auto ongeveer 1,5 keer betaald.

Misschien heb ik inderdaad geluk en tik ik over een jaar of 5 de 400.000 aan. En als ik minder geluk heb, en deze Xantia blijkt weer een bodemloze, geldverslindende put te zijn, dan gaat ie net zo makkelijk weer naar de sloop of naar een andere liefhebber die wel het geld er voor over heeft.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 01 maart 2015 08:56 PM
  [ # 6 ]

Een aanname die ik kan bevestigen. Deze PSA-diesels zijn (bijna) onverwoestbaar.
Bijna, omdat ik uit ervaring weet dat de distributieriem graag een gare multiriem (die niet op tijd werd vervangen) opvreet en dan heb je ellende.

Bijna, omdat je de motor prima kan chippen en daarna120.000 km lang met koude motor kan wegsprinten, dan is de koppakking een keer aan de beurt (ook eigen ervaring).

Nee, even serieus. Als je normaal warm rijdt en gewoon onderhoud op zijn tijd geeft, kent deze motor eigenlijk geen einde. Zelfs gechipt niet. Het is waarschijnlijk de beste diesel ooit gemaakt.

Ik wens je nog heel veel fijne km’s.


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 01 maart 2015 09:00 PM
  [ # 7 ]

Veel plezier met de Xantia! Ik ga het topic weer volgen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 01 maart 2015 09:00 PM
  [ # 8 ]

Heerlijke auto’s en vooral een heerlijke motor Smile
Zelf hebben mijn vader en ik er 300.000km op eentje gezet en dat ging eigenlijk (motorisch/technisch) probleemloos.
onze break had alleen lekkage in de achterklep, zoals bijna iedere break volgens mij, en een kapotte aanjager (twee transistoren vervangen voor 10€ en klaar).
Heel veel plezier ermee! Smile

doei

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 01 maart 2015 10:05 PM
  [ # 9 ]

Mooi hoor, mét regensensor zo te zien? Daar kan je fijn de 12 volt aftappen als je een automatisch dimmende spiegel van een ouwe C5 of C4 of zo monteert Smile

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 maart 2015 10:26 AM
  [ # 10 ]

De vochtvreter staat er al in Wink
Nu ga ik zoeken of ik ergens dat plastic tussending van de achterklep kan krijgen.
Ik heb het kapot gesneden ding en alle kitlagen al verwijderd. Het lijkt een fluitje van een cent om het even fatsoenlijk op te lossen, als ik zo’n ding heb.

Voor de distri denk ik aan Hegru in Veldhoven. Daar doen ze het (de distributieriem vervangen) voor €295,-, volgens hun site. Garages bij mij in de buurt (Tilburg) vragen rustig 500, 600 euro!

Iemand tips?
(behalve zelf doen, want dat kan ik niet.)

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 maart 2015 10:37 AM
  [ # 11 ]
BX16TGI schreef:

Mooi hoor, mét regensensor zo te zien?

Die regensensor is wel lachen… Hij doet het hoor, alleen een beetje wispelturig. Soms veegt ie als een bezetene bij een paar miezertjes en soms doet ie een minuut of wat niks terwijl het toch gewoon regent. Het lijkt wel of ie reageert op het licht van lantarenpalen, in plaats van op regendruppels. Ruitenwispels… leuk woord.

Kan het zijn dat het vele vocht in het interieur de werking van allerlei electrische dingen in het honderd laat lopen? Vocht en electriciteit zijn niet elkaars vriendjes, maar zijn er bekende gevoeligheden voor de Xantia in dit verband?
Mijn redenering is: Eerst de binnenkant droog en dan pas aan de electrische gebreken gaan prutsen.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 maart 2015 11:32 AM
  [ # 12 ]

Ik zou gewoon bij de sloop uit een andere Break zo’n achterplaat lospeuteren en die in jouw Break kitten. Het is echt een Break kwaal.

http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=280&start=105

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 maart 2015 01:18 PM
  [ # 13 ]
Timo1990 schreef:

Ik zou gewoon bij de sloop uit een andere Break zo’n achterplaat lospeuteren en die in jouw Break kitten. Het is echt een Break kwaal.

Ik weet het. Ik ben nog niet op de sloop geweest, dus ik kan niet beoordelen of er iets fatsoenlijks te krijgen is op de sloop. En op sloop met een scherp mes kit gaan staan snijden is niet mijn meest favoriete weekendbesteding. Vandaar alvast mijn vraag of het ergens te bestellen is. Maar ik moet toch naar de sloop voor het bumperdeel van de achterklep (vier schroeven, supermakkelijk) en wat klein grut als schroefklemmetjes, afdekdopjes enzo.

Vanavond zal ik de mat eens uit de kofferbak trekken. Ik bedacht me dat zo’n vochtvreter weinig zin heeft als er een kletsnatte mat in ligt en het euvel nog niet verholpen is.

Ha! De kleur van mijn Xantia is ‘Gris Fulminator’. Past wel bij mij. Ik mag ook graag mopperen en vloeken Wink

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 maart 2015 01:47 PM
  [ # 14 ]
@lfred schreef:

Nee, even serieus. Als je normaal warm rijdt en gewoon onderhoud op zijn tijd geeft, kent deze motor eigenlijk geen einde. Zelfs gechipt niet. Het is waarschijnlijk de beste diesel ooit gemaakt.

Ik rij altijd heel rustig. Als ik wou scheuren, had ik wel een BMW sick of een Golfje sword gekocht. En een petje.

Tot de laatste melding in het boekje, bij 202.000, ziet het onderhoud er netjes uit. (Lease, denk ik)
Zelf ben ik natuurlijk ook fatsoenlijk onderhoud van plan, alleen weet ik niet wat er tussen tellerstand 202.000 en 331.000 gebeurd is. Dat is toch best een gat, waarin vanalles fout gedaan kan zijn. Dus als eerste komt de distri aan de beurt en een olieverversing.

En een keertje tanken tongue wink

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 03 maart 2015 12:12 AM
  [ # 15 ]

Es efkes wat historie bij elkaar gescharreld:

De auto dateert van 14-06-2000 en is toen door Auto Maas in Gorinchem als lease-auto verkocht aan een bedrijf dat Century Autolease heet, in Groningen. Halfjaarlijks onderhoud gepleegd.
Vier dagen voor de volgende verkoop in oktober 2003 aan een particulier, is er door een bedrijf in Groningen, bij 125.000 kilometer, onderhoud uitgevoerd.
De particulier die hem kocht, heeft de distributieriem laten vervangen in oktober 2005, bij 153.000 kilometer. Dit was bij een bedrijf in Leeuwarden. Verder onderhoud bij 195.000 (2008) en 202.000 (2009) door een bedrijf in Groningen.
Deze eigenaar heeft hem in december 2011 van de hand gedaan (ingeruild denk ik, want na 7 dagen bij een handelaar is de auto naar de volgende handelaar gegaan.)
In januari 2012 is de auto weer verkocht aan een particulier, die hem na 9 maanden weer van de hand deed aan een handelaar. Op Facebook vond ik de vorige vraagprijs: € 1249,- en een km-stand van 284.142, bij een bedrijf in Wijchen.
In december 2012 werd de auto weer verkocht, waarna de koper er tot afgelopen januari in rondgereden heeft.

Ik ben dus de 5e particuliere eigenaar, als je de leasemaatschappij mee telt.

Hier een overzichtje van hoe intensief de auto gebruikt is:

Dus eerst 3 jaar redelijk intensief gebruikt maar ook ieder half jaar onderhouden.
Daarna dik 8 jaar niet zo intensief gebruikt met een wat grotere onderhoudsinterval. Maar dat is heel gewoon, denk ik.
De laatste twee eigenaren zijn flink aan het rijden geweest zonder dealeronderhoud (of in ieder geval zonder notering in het boekje). De laatste twee tellerstanden zijn geen onderhoudsmomenten, maar verkoopmomenten. Ik kan wel zien aan de motor dat er aandacht aan besteed is. Zo is de accukabel, waarvan ik las dat die nogal eens weg smelt, door vier parallelle kabels vervangen. Er ligt een doekje op het LHM-reservoir om de lekkende olie op te vangen en het is mooi schoon onder de motorkap. Als het afplakken van de achterramen, het inbouwen van een cameraatje en het monteren van een mascotte op de motorkap, getuigen van liefde voor de auto, dan maak ik me over het onderhoud eigenlijk niet zo’n zorgen.
Maar over de distributieriem wel…

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook